M1 syncro

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

M1 syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tulipa ihmeteltyä tuota pihalla oottavaa projektia tarkemmin ja papereista löytyi seuraavaa:
-M1 ajoneuvoluokka, 8h.
-Käyttöönotto 26.08.1992

-Lisätiedoista:
-Autoverovapaus: Tuotu maahan autoverovapaana pakettiautona, muutettu henkilöautoksi
-Muutoskatsastus, autoverolain 14 pykälän 3 momentti sovellettavissa.

Eli olisikohan kyseessä auto, josta on autoverot maksettu kun otteessa ei ole "M1G" merkintää ja lisätiedoissa merkintä että muutettu henkilöautoksi.

14§ 3 mom ei oikein löytynyt ajantasaisesta lainsäädännöstä, mutta kaiketi tuossa käsitellään autoveron maksua muutoskatsastuksen yhteydessä.

copypaste trafin sivuilta vielä:

Koodi: Valitse kaikki

Muutoksesta on maksettava täysimääräinen autovero, jos verovapaa pakettiauto muutetaan

• tavalliseksi henkilöautoksi
• linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg
• matkailuautoksi, jonka oma massa on alle 1 800 kg ja/tai jonka sisäkorkeus on alle 1,90 metriä.
• huoltoautoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg
Olisikohan nyt käsissä sellainen "lottovoitto" minkä sais tehtyä täyden autoveron matkailuautoksi?

Aijoo, ja tässä ei oo tehtaan penkit vaan joku koiranoksennukselta näyttävällä kuosilla verhoiltu oikean bussin penkit takana.
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Saattaapa hyvinkin olla harvinainen "Lottovoitto", jos on niin ONNITTELUT!!!

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä on muutoskatsastuksen tehneen päässä liikunut, kun Suomivaatimuksena ollut voiman ulosottokin jäi pois jo muistaakseni vuonna -90. 50% veroetuhan poistui -93 vuoden aikana, eli ensimmäisiä T4 Syncroja sai vielä M1G merkinnällä ja tuonkin olisi saanut ilm 50% verolla henkilöautoksi.

G-kirjaimen saa varmaankin muutoskatsastamalla, jos sen puute hankaloittaa joskus "jälleenrakentamista".
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

M1G:nä ei varmaan saa matkailuautoa .. Noh tohon kyllä riittää 205r16 tms rengaskoko jos tuon tosiaan saisi 2.5tdi tekniilla retkuiluautoksi.

Täytyy vielä maanantaina käydä konttorilla arpomassa vastausta...
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

dmn kirjoitti:M1G:nä ei varmaan saa matkailuautoa .. Noh tohon kyllä riittää 205r16 tms rengaskoko jos tuon tosiaan saisi 2.5tdi tekniilla retkuiluautoksi.

Täytyy vielä maanantaina käydä konttorilla arpomassa vastausta...

Siis veroedun omaavana M1G ei saa "ilmaiseksi" muutettua matkailuautoksi, mutta jos autosta on maksettu täysi vero aikanaan, niin käsittääkseni silloin saa olla M1G.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Konttorilta näytettiin vihreätä valoa, samat huomioit tekivät mitä minä:
-M1-luokka (ei voi olla verovapaa)
-Muutettu pakettiautosta -> henkilöautoksi, verot maksettu.. (tästä johtuu se huomautus ajoneuvoverovapaudesta)

Joten ei muuta kuin rack'n'roll petiä miettimään taakse ja tähän se 2.5TDI tekniikka :) Papereissa luki omapainona 1780kg, saas nähdä paljonko joutuu painojen kanssa kikkailee että sais "täydet" 100km/h ajaa (olikos se nyt 1800kg raja)..
< 15kWh/100km
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Mulla kans rötköttää mökillä inspistä odottelemassa yks vastaava M1 syncro kotitekoisilla istuimilla ja tuolla samalla tekstillä "tuotu maahan autoverovapaana pakettiautona, muutettu henkilöautoksi". Aikomuksena on jossainvaiheessa muuttaa retkuiluautoksi, vaikka onkin 1,9 wbx... muutteleepi sitten joskus vaikka AAZ:ksi.
Erityishuomiona tästä -87 käyttöönotetusta puuttuu voimanulosotto, joka on tuolloin ollut G -luokan edellytyksenä --> ei voi olla alennetun veron kulkine, koska ei täytä silloisia veroehtoja.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kävinpäs vielä lisä haastelemassa Raision SF-Katsastuksessa, sieltä pojat ymmärsivät asian ja ottivat trafiin yhteyttä ja yrittivät varmistaa asiaa:

-Trafin toteamus: Jos auto täyttää M1G kriteerit niin silloin se on M1G, vaikka otteessa lukisi muuta.
-Trafi ei näe onko veroja maksettu (ainakaan näin vanhasta)
-Käskivät olla tulliin yhteydessä jos saisivat verotiedot jostain kaivettua.

Noh, aika soppa kun ruvettiin hämmentämään. Mutta toisaalta jos Trafi ei verotietoja näe, niin tuskinpa sitten ryhtyy autoa verottamaankaan oli todellinen tilanne mitä tahansa. Katotaan jaksaako tätä ruveta selvittämään lisää vai tyydynkö 2.1 wbx:ään parilla pikku muutoksella :-)
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja TT| »

dmn kirjoitti:Kävinpäs vielä lisä haastelemassa Raision SF-Katsastuksessa, sieltä pojat ymmärsivät asian ja ottivat trafiin yhteyttä ja yrittivät varmistaa asiaa:

-Trafin toteamus: Jos auto täyttää M1G kriteerit niin silloin se on M1G, vaikka otteessa lukisi muuta.
-Trafi ei näe onko veroja maksettu (ainakaan näin vanhasta)
-Käskivät olla tulliin yhteydessä jos saisivat verotiedot jostain kaivettua.

Noh, aika soppa kun ruvettiin hämmentämään. Mutta toisaalta jos Trafi ei verotietoja näe, niin tuskinpa sitten ryhtyy autoa verottamaankaan oli todellinen tilanne mitä tahansa. Katotaan jaksaako tätä ruveta selvittämään lisää vai tyydynkö 2.1 wbx:ään parilla pikku muutoksella :-)
Tuohan on mielenkiintoinen toteamus :o Eli oma matkailuautokin on siis M1G, eli jos joku alkaa äpistä katsastuksessa työvaloista tai roiskeläppien puuttumisesta niin tuohon voi vedota ;) 8-)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Joo aika hyvä kommentti. Kysyin samaa itse pari päivää aikaisemmin muuten sähköpostitse trafilta ja sieltä tuli "vihreää valoa"..
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minä kun tappelin heikinlaakson katsastuksen kanssa aikanaan N1 -> N1G muutoskatsastuksesta, niin Trafi antoi vain asetustekstin eikä suostunut ottamaan mitään kantaa minun autostani, vaan ilmoittivat konttorin tekevän päätöksen ja jos en ole siihen tyytyväinen, voin valittaa / kannella asiasta. Eipä tarvitse tehdä kumpaakaan, mutta en vie kyllä Tölkkiäkään sinne enää rahastettavaksi.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja vville »

Mulla on 1989 2.1 wbx 8 hlön syncrobussissa rekisteriotteessa seuraavat merkinnät.

Ajoneuvoluokka: M1 / Henkilöauto

mutta kohdassa
Ajoneuvoryhmä: Maastohenkilöauto

Eikä myöskään mitään mainintaa verovapaudesta tai niiden maksusta.
Tämä tarkoittanee samaa kuin Ajoneuvoluokka: M1G.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Mulla on luokka Mairessa sama, mutta tuo ryhmä puuttuu. Mikä lie virka sillä onkaan.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Mältsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 28.08.2013 21:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja Mältsä »

No mitäköhän se sitten tarkottaa ku minun syncron papereissa lukee ajoneuvoluokka kohdassa MUU/Pakettiauto ja ajoneuvoryhmä pakettiauto?
Syncro Caravelle C -89
"Minulla ei oo kiire mihinkään"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mältsä kirjoitti:No mitäköhän se sitten tarkottaa ku minun syncron papereissa lukee ajoneuvoluokka kohdassa MUU/Pakettiauto ja ajoneuvoryhmä pakettiauto?
Sitä että se on pakettiauto
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Mältsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 28.08.2013 21:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja Mältsä »

Entäs tuo ajoneuvoluokka merkintä MUU, kun se ei ole M1 eikä M1G vai onko sillä mitään merkitystä? Mitä minä näistä ymmärrän niin se ei ilmeisesti ole maastopakettiauto koska eikös siinä pitäs olla sillon tuo M1G ja onko sillä jotain rajoituksia muutoskatsastuksiin sen suhteen?
Syncro Caravelle C -89
"Minulla ei oo kiire mihinkään"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Mulla oli paku ennen "Erikoisauto", mutta sitten tuo luokitus kaiketi poistui käytöstä, jonka jälkeen se oli sitten "Muu". Ehkä sulla on joku sama.

Ja maastopaku olisi kai N1G?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja TT| »

M1= henkilöauto N1=pakettiauto G=maastoauto
Muu= muinaisjäänne vanhoista otteista
N1G on sen verran tuore tapaus ettei niitä ole, jos ei ole viime aikoina käynyt muutoskatsastamassa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja vville »

TT| kirjoitti:M1= henkilöauto
Ja ei kannata hyppiä myöskään riemusta jos rekisteriotteesta löytyy kohdan Ajoneuvoluokka kohdalla M1 / Henkilöauto

lisäksi maininta kohdassa "Ajoneuvoryhmä: Maastohenkilöauto"

Näin mulla. Lopputulos sama kuin M1G, vaikka tuosta geestä ei mitään mainintaa olekaan.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja Jouni »

vville kirjoitti:
TT| kirjoitti:M1= henkilöauto
Ja ei kannata hyppiä myöskään riemusta jos rekisteriotteesta löytyy kohdan Ajoneuvoluokka kohdalla M1 / Henkilöauto

lisäksi maininta kohdassa "Ajoneuvoryhmä: Maastohenkilöauto"

Näin mulla. Lopputulos sama kuin M1G, vaikka tuosta geestä ei mitään mainintaa olekaan.
Näin lukee minullakin. Mielenkiinnon kuitenkin herätti kun hain täydelliset historiatiedot autooni niin siellä on kaksi merkintää muutoskatsastuksesta. Päivämäärät 28.5.1989 ja 02.09.1993 on muutoskatsastukset merkitty ja molemmat hyväksyttty.

Rekisteriotteessa ei kuitenkaan mitään merkintöjä muutoksista.

Onko kellään muulla vastaavaa ja osaako joku arvata mitä on muutoskatsastettu? Löytyyköhän trafilta jostain tietoa mitä muutoskatsastettu.

Toiveajattelua varmaankin, mutta jos se olisi muutettu normaaliksi henkilöautoksi tuolloin :D Täytyy ottaa selvää.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: M1 syncro

Viesti Kirjoittaja TT| »

^montako istumapaikkaa sinulla nyt on otteen mukaan? Veikkaisin että ainakin toinen muutoskatsastus on ollut taksikäytöstä pois, ja muut voi sitten olla mitä vaan perävaunupainoista renkaisiin tai istumapaikkoihin. Tuo taksikäyttö voi luoda pienen toiveen täysverollisuudesta, mutta hyvin pienen ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin