Onnistuuko takavedon muuttaminen nelivedoksi?

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Onnistuuko takavedon muuttaminen nelivedoksi?

Viesti Kirjoittaja hege »

Olisi yksi koppa mitä oon pitänyt siinä toivossa että sen syncronoin, mutta nyt noiden rengaskyselyjen myötä heräsi kysymys:
Onko Transporter ja Transporter Syncro samaa vai eri mallisarjaa?


Sivuhuomautuksena. Yritin katsella Trafin sivustoa tarkempaa tietoa, mutta kaikki autojen tekniikkaan liittyvät jutut on poistettu. Löysin volkkaripalstalta AKEn vanhalta sivustolta kopioidun jutun. Harmittaa ja tuntuu että tuki autojen harrastustoiminnassa on vähentynyt kun katsastusasemilta pitäisi kysellä tekniikkajuttuja. Mun kokemuksen mukaan katsastuspaikkojen tuki harrastamista kohtaan on melko suppeata, ja tietotaso tosi huonoa.
AKE kirjoitti:Akseliston muutokset

Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon tai mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin. Vaihtaminen on sallittua myös akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin.

Muutos voidaan hyväksyä seuraavin edellytyksin:

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm; Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitystasojen välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen yhteydessä pienentyä enintään 100 mm).

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen, lyhentäminen, akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.

Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.

Mallisarjaan tarkoitettuina akseliston osina voidaan pitää esim. jousituksen korotus- tai madallussarjoja, ralliautojen säädettäviä tukivarsia (mukaan lukien ns. nelilinkkituennat) ja joustintukia, VW "Kuplan" säädettäviä etuakselistoja, "rodien" akselistomuutossarjoja, pick-upien akselistojen madallussarjoja jne., mikäli muutososat on tarkoitettu muutoksen kohteena olevassa automallissa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi.

Yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi tarkoitettuina voidaan pitää myös rallikilpailukäyttöön tarkoitettuja osia. Rata- tai kiihdytyskilpailukäyttöön taikka ns. off-road -käyttöön ilmeisesti tarkoitettujen osien soveltuvuudesta yleiseen tieliikenteeseen on tarvittaessa esitettävä esim. osien valmistajan lausunto.

Esimerkki 1.

Erillisjousitetun taka-akselin vaihtamista jäykkään taka-akseliin ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.

Esimerkki 2.

Ns. Ladder bar-tyyppistä tuentaa, joka ei salli akselin toispuolista joustoa ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.

Esimerkki 3.

Taka- tai etuvetoisen auton muuttamista nelivetoiseksi ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa jos mallisarjassa ei ole nelivetoista versiota eikä muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Onnistuuko takavedon muuttaminen nelivedoksi?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vaihdat tekniikan ja runkonron ;)
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Onnistuuko takavedon muuttaminen nelivedoksi?

Viesti Kirjoittaja hege »

Sit ei ole mitään järkeä.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Onnistuuko takavedon muuttaminen nelivedoksi?

Viesti Kirjoittaja väiski »

Mietippä kuinka monta syncron koppaa voit saada/hakea pelkällä lehti- tai netti-ilmoituksella. Ei ole järkeä vaikka ehkä voisi onnistuakkin.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Onnistuuko takavedon muuttaminen nelivedoksi?

Viesti Kirjoittaja jarke »

"Vaihtaminen on sallittua myös akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin."

Kun nämä lakitekstien/ ohjeiden kirjoittajat suoltavat muun mailman ihmeteltäväksi sitaateissa olevan kaltaisia sanahirviöitä joihin saa aikaiseksi yhtä monta tulkintaa tekstin sisällöstä kun on lukijoita niin ei ole ihme ettei konttoreilla pystytä kunnolla vastaamaan :?

Mallisarjan määritelmiin kuului aiemmin että mm. vetotapa on sama, näin ollen nelivedot oli aina eri mallisarjassa kuin takavedot. Vanhoissa lakikirjoissa on mallisarjan kriteerit suoraan lueteltu, uudessa viitataan ainoastaan direktiiveihin. Tietysti jos jollain on viitseliäisyyttä tehdä esim. sähköpostilla aiheesta tiedustelu trafin tekniselle puolelle poikkeusluvan tarpeellisuudesta, niin heitä sitoo tällöin vastausvelvollisuus asiaan. Voisi olla ehkä ihan tarpeellinen tieto monellekin. Tai voihan sitä hakea poikkeusluvan, sen varmaan saa kun kyse on kuitenkin bolt-on jutusta. Kannattaa tietysti vielä huomioida että siinä poikkeuslupa- anomuksessa voi olla yhtähyvin yksi tai vaikka 100 alustanumeroa joille lupaa haetaan, eipä olisi enää montaa euroa / auto silloin... :|
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Onnistuuko takavedon muuttaminen nelivedoksi?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Olen rengaskoko (14" & 16" Syncro) ja N1 -> N1G asiassa lähestynyt Trafia s-postilla, vaan en ole saanut sieltä mitään vastausta.
Vastaa Viestiin