Diesel & WBX -syncrovaihteistojen erot

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
Finbay
Vasta alkaja
Viestit: 2
Liittynyt: 12.11.2023 18:26

Diesel & WBX -syncrovaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Finbay »

Ensimmäinen kirjoittelu täällä, eikä haku tuottanut tuloksia tähän aiheeseen liittyen. Itsellä on -88 syncro ja alunperin ollut 1,6 JX + AHF (+6N) -kombolla. Nyt 1,9 td ja sama vaihteisto, mutta nykyisellä vaihteistolla moottorin kierrokset on sen verran korkealla, että ei tee mieli ajaa edes satasta kovin pitkää matkaa.

Syy tähän kirjoitukseen: Kesän lopulla kesken 4. vaihteella ajon 4. vaihde ei enää halua pysyä päällä vaan vaihde vaihtuu itsekseen vapaalle, kepistä pitämällä kyllä pysyy vaihteella. Vaihdoin vaihdevivustoon + -keppiin puslat ja säädin vaihdevivustot ohjeen mukaisesti, tuntuma parani mutta vika edelleen pysyy ja vaihde ei pysy päällä. Vaihteistoöljyt laskin pois ja seassa oli hienoa metallipurua, tämän jälkeen loppui ajot ennen korjausta. Nykyinen vaihteisto on nyt lattialla ja odottaa aikaa tarkempiin tutkimuksiin, jotta nähdään vahinkojen laajuus. Kuitenkin yhdellä tuttavalla olisi mahdollisesti WBX:n perästä vaihteisto ja etuperä -kombo, jonka koodit ei toistaiseksi ole tiedossa. Ajatuksena olisi siis, jos vaihtaisin nykyisen vaihteiston ja perän tilalle tuon toisen yhdistelmän, onko ihan hölmö ajatus, mitä pitää ottaa huomioon? Transporterit on kyllä muuten tuttuja, mutta tämä T3:nen vielä suhteellisen uusi tuttavuus.

Tietenkin ratkaisevassa asemassa on tuon WBX:n vaihteiston välitykset, turhaa vaihtaa "huonommiksi" nykyisistä. Tämä on ensimmäisenä selvityksessä. Jos kuitenkin välityksien puolesta sopisi niin mitä kaikkea tämä vaihto vaatii? Kytkinkopan ja -akselin voisin vaihtaa vanhasta askista "uuteen", mutta sopisiko myös takaveto dieselistä kytkinkoppa ja kytkinakseli? Onko syncron kytkinkoppa erilainen verrattuna takavetoon? Etkan varaosanumeroiden perusteella voisi ainakin olla samat.

Lisäksi mietityttää vaihdevivuston loppuosa, koska varaosakaupat myy sekä bensakoneiseen, että dieseliin omaa "maljaa", itse kuulaosuus taitaa olla sama molemmissa. Vaihdevivustoissakin on eroja, mutta jos moottori on edelleen sama diesel niin enkö silloin käyttää jo autossa olevaa vivustoa? Eikai vaihteistojen kuorissa ole eroja tunnuskoodeista riippuen? Tämä vaihto on toistaiseksi ainakin vielä ajatuksen tasolla, mutta hyvä jo ennakoida valmiiksi. Saa laittaa myös muita ajatuksia ja huomioita mitä tulee mieleen tähän liittyen. Toki jos jollain sattuu tuollainen AHF-vaihteisto olemaan ylimääräisenä niin sitäkin voi tarjota. Alkuperäinen vaihteisto on tarkoitus korjata joka tapauksessa jossain kohtaa.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Diesel & WBX -syncrovaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Osku »

Siis WBX pitkät perävälityksetnon hyvä itsellä vielä pisin kolmos ja nelosvaihde tuolla yhdistelmällänkierokset menee laskennallisesti tappiin dieselissä 172 ja voin suositella hyvä kombo mutta kyllähän siihen pari euroa palaa ja kesto on kumminkin sitten rajallinen eli 150hp on normisti se kipukynnys dieselillä ja 200 bensalla kasautin yhden askin ja se on nyt uudelleen kasauksessa koska edellinen korjaaja ei tehnyt kaikkea ihan putkeen mutta on vaikuttanut että tehot ei jauha paskaks järkevällä käytöllä ja sitä on se noin 150 ja huiput mitä ajanut niin 170 gpsän mukaan en tiedä loppuko teho vai tuliko kierokset vastaan molemmat on aikalailla siinä.
Se että onko tölkki sitten hiljainen ajaa lujaa edes tuolla askilla niin ei ihan ongelma on se tuuli suhina. Aerodynamiika on vesirännein varustettu tiiliskivi joten kyllä se suhisee vaikka kone hiljenis.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Diesel & WBX -syncrovaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ai niin ja vivusto ja kytkinkoppa Mootorin mukaan loppu aski voi olla mistä haluat kunhan välitykset samat edessä ja takana. Erona on se että koneen asennus korkeus on eri Boxerilla ja Rivinelosella ja vielä eri Syncro versus Takapotku koska syncroissa bensatankki vaihdelaatikon päällä kun takapotkuissa edessä ja tankit on eri WBX ja diesel. En tiedä onko etupäälläkin jopa vaikutus vipuun koska lJähdytimen takana oleva peltiä on kahta korkoa eli matala WBX ja sitten ainakin JX käytti korkeampaa mikä oli muissa en muista. Mutta luulen että ei vaikuttanutvvivustoon mutta ehkä vaikutti.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Diesel & WBX -syncrovaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ai nii ja poori akselin pituus oli eri mutta se kannattaa vaihtaa joka tapauksessa TDI akseliksi jota myydään jolloin voi käyttää koko TDI kytkinasetelmaa ja levyä joka kestää paremmin.
Finbay
Vasta alkaja
Viestit: 2
Liittynyt: 12.11.2023 18:26

Re: Diesel & WBX -syncrovaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Finbay »

Kiitos hyvistä ajatuksista ja tiedoista tähän liittyen. Mielellään kyllä vaihtaisin WBX:n vaihteistoon ja etuperään tai sitten vielä parempi olisi tuo missä on muutetty 3. & 4.-vaihteen välityksiä. Nykyisellä moottorilla kyllä varmasti WBX:n vakiovälityksetkin olisivat riittävät. Suurin ongelma taitaa kuitenkin olla tuon vaihteiston ja peräyhdistelmän löytäminen, mutta katsotaan mitä tulee vastaan. Jokatapauksessa tuo nykyinen vaihteisto on tarkoitus yrittää korjata, jotta saisi auton takaisin ajoon. Järkiautoonkin soittelin, mutta siellä muuttotouhut meneillään, joten menisi aikaisintaan ensi vuoden puolelle että saavat edes aloitettua tutkintaa.
Vastaa Viestiin