Ääni voimansiirrossa?

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
MikaH
Vasta alkaja
Viestit: 16
Liittynyt: 29.04.2017 17:37

Ääni voimansiirrossa?

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Mikähän mahtaa antaa naputtavaa ääntä renkaan pyörimistaajuudella? Renkaassa oleva kivi se ei ole. Ääni tuntuisi tulevan takaa, mutta ei ole kovin voimakas. Ääni voimistuu kun painaa kaasua ja samaten kaartaessa. Voisiko olla joku hammaspyörävika? Kuljettajan puoleinen vetoakseli kaikkine osineen (valmiiksi kasattu) on vaihdettu hiljattain taakse.
t. Mika wbx -92 2,1i
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Ääni voimansiirrossa?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Vetoakseliin, tai tarkemmin ottaen yhteen sen niveleen ongelma viittaa. Jos on syncro, niin voi ottaa kardaanin pois, niin saa rajattua vikaa.
< 15kWh/100km
MikaH
Vasta alkaja
Viestit: 16
Liittynyt: 29.04.2017 17:37

Re: Ääni voimansiirrossa?

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Kiitoksia vastauksesta. Kardaanihommiin en nyt talvella vielä ryhtyisi. Outoa kun on uusi vetari kaikkine osineen. Mitä vikaa siinä epäilet olevan. Paheneeko oleellisesti tai nopeasti? N. 1000 km vaihdon jälkeen ajettu.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ääni voimansiirrossa?

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Täältä myös ääni vetonivelen vialle. Jos siulla on kuljettajanpuoleinen justiin vaihdettu, niin oisko se sitten apparin puoleisessa nyt vika? Tai sitten on sen just vaihdetun vetarin pultit löystyneet ajossa, sekin saattaa pitää moista ääntä. Katsoisin ne eka ennen kuin purkaisin mitään muuta.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Ääni voimansiirrossa?

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Mulla kävi taannoin niin, että olin just ottanut vetarit irti ja tarkastanut nivelet ja laittanut uudet rasvat ja sitten takaisin, ja alkoi vähän ajan päästä naputtamaan. Puuttui yksi kuula yhdestä nivelestä. En tiedä olinko itte turannut niin, että se on jossain autotallin lattialla, vai onko se siellä mönjien seassa suojakumin sisällä.

Mutta siis inhimillisen erheen mahdollisuus kannattaa aina muistaa.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
MikaH
Vasta alkaja
Viestit: 16
Liittynyt: 29.04.2017 17:37

Re: Ääni voimansiirrossa?

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Tänään vetoakseli otettiin irti. Se oli kilkattanut pyörän napalaippaan jälkiä. Akselin pituus oli 542 mm, mutta varaosaliikkeiden tiedoista syncro 2,1i 112 hv akselin pituus pitäisi olla 537 mm. Tämä oöisi kyllä looginen syy. Yllättäen pituuksia oli useita välillä 537 ja 542 riippuen moottorista. Oberschlachterin sivuilla ei ole akseleiden pituustietoa. Sopivuus vuosimallin mukaan. Onko muilla kokemusta/tietoa akseleiden pituuksista, ongelmaa tuntuu kilkatuksesta olevan muillakin?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Ääni voimansiirrossa?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Eli se valmiiksi kasattu oli viallinen?
< 15kWh/100km
MikaH
Vasta alkaja
Viestit: 16
Liittynyt: 29.04.2017 17:37

Re: Ääni voimansiirrossa?

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Pikemminkin väärä? 2.1 litran moottorille 95% tarvikeakseleista oli 537 mm, oli myös pari valmistajaa, joissa pituus 539-542 mm ? Kokeilen ensihätään rälläköidä akselin päästä pois niin paljon kuin uskaltaa (n.1,5 mm) ja katsotaan sitten toimiiko vai pitääkö hommata uusi lyhyempi akseli.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Ääni voimansiirrossa?

Viesti Kirjoittaja dmn »

541mm on oikea pituus, 83-> takavetoon manuaalilla ja syncroon, vw osanro 251501203GX. Automaattiin sitten menee eripari vetarit ja ikivanhoissa tölkeissä joku oma pituus myös.

Takaveto

Syncro

Noita niveliä on erikokoisilla kuulilla (jossain porschessa taisi olla pienemmät), voisikohan vääränlaiset pienen kuulan nivelet omata enempi liikematkaa, josta aiheutuu sitten oireet..
< 15kWh/100km
MikaH
Vasta alkaja
Viestit: 16
Liittynyt: 29.04.2017 17:37

Re: Ääni voimansiirrossa?

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Akseli lyheni rälläkällä renkaan puoleisesta päästä vajaa 3 mm, mikä vastaa melko hyvin akselin kokonaispituutta 537mm ja kas kummaa kilisevä ääni katosi. Akseli ei enää ylettänyt pyörän laippaan vaikka vetämällä yritti. Jos kyseinen ääni esiintyy, niin se on helppo todeta vetämällä napakasti vetoakselia pyörään päin.
VW:n samalla osanumerolla on monta eri mittaa, mikäli valmistajien ilmoituksiin on uskomista. On toki mahdollista, että eri kokoiset nivelen kuulat mahdollistavat eri pituisen liikkeen akselille, kuten dmn pohti.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ääni voimansiirrossa?

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tiedostan, että saatan olla idiootti kun edes kysyn, mutta voisko se ongelman ydin olla jossain muualla? Esim. jos autoa ois madallettu tai jouset ihan lopussa, niin eikös se etuperän laipan ja pyörännavan välinen etäisyys ole silloin lyhyempi kuin normikorossa, jolloin vetoakseli olis ikään kuin liian pitkä?
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Ääni voimansiirrossa?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Jos nivel takertelee toisessa päässä vetoakselia se saattaa kilkatttaa toisessa kun tönii sitä siihen päähä. Miten muuten lyhensit siinähän on lukius rengas noin 3mm päässä ja poorit lopouu kesken jos yrittää työntää syvemälle?
Vai otitko 1.5mm puoli?
Vastaa Viestiin