Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39

Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja Syncro4wd »

Ajaessani 80km/h nelosella, kone kiertää 3000Rpm. Onko kukaan vaihtanut kolmos ja nelosratasta pidemmäksi, jolloin maantiellä ajettaessa kierrokset laskisivat järkevämmiksi. Esim T4 80km/h=2000rpm ja 100km/h =2500rpm. Toki siinä on viisi vaihteinen laatikko ilman maastovaihdetta.

Kestääkö laatikko moisen?
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Otappa yhteyttä YV:llä Vwharrastaja nimimerkillä kirjoittelevaan henkilöön niin saat paljon tietoa KO.hommasta (hinnat, mitä kannattaa tehdä mitä ei jne) Onhan noita liikenteessä jo melko montakin pidemmillä välityksillä ja pidemmän välityksen rattaat on kestävämpiä kuin vakiot.
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja resupekka »

http://www.syncro.ca/tiresize/

Tuosta laskuri, jolla voit ennakkoon vertailla, että miten valittavissa olevat vaihtoehtoiset välitykset vaikuttavat auton kulkuun. Vahvistettuja rattaita on muutamalla eri välityksellä.
Rattaita

Tästä pääset näkemään mitä oman vaihteistosi sisältä löytyy, kunhan tiedät vaihteiston mallin, joka lukee siinä kuskin puolella alaosassa kyljessä.
Taulukko

Kaikissa diesel syncroissa näyttää 16" mallia lukuun ottamatta olevan ainakin taulukon mukaan 0,78 välityksellä oleva 4. vaihde. Sitä saisi siis pudotettua arvoon 0.70. Kolmonen taas tippuisi arvosta 1,23 arvoon 1.08, eli ihan mukavasti tippuisi silläkin kierrokset.

Perävälitykset näyttävät vaihtelevan välillä 5,43/5,83. Noista pidemmällä saa maantienopeuksissa noin 200 rpm pudotettua.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ja helpoin ja halvin keino on vaihtaa isommat renkaat. Tosin kannattaa pitää mielessä että pidemmät välitykset vaatii myös koneesta puhtia. Omissa autoissa huomannut että TDI:lle tuo 5,43 perävälitys, 0,78 nelonen ja 245/75-16 renkaat on erittäin hyvä maantielle, mutta JX:lle sama kombinaatio 5,83 perälläkin tuntuu pitkälle, kolmosella saa vedättää aikalailla loppuun asti että jaksaa nelosella lähteä kiihtymään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Hyvä huomio tuo konetehon tarpeellisuus. Oma autoni on takavetoinen, mutta sanotaan nyt vertailun vuoksi, että tällä hetkellä aika miedosti säädetyllä viritetyllä AAZ:lla ei ole ongelmia, vaikka perävälitys on 4,57, vitonen 0.70 ja renkaat takatuuppariin kohtuullisen kokoiset 215/65R16 (noin 30mm isommat kuin vakiot). Kierrokset pitäisi olla noin 2500@100km/h.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Dobbeli kulkee nyt (GPS nopeus) 61km/h kulkee 2 vaihteella ja 103km/h kolmos vaihteella 5,43 perillä noilla "pikku" renkailla... ei ole tullut oikeestaan kertaakaa mieleen että hitto kun sais pidemmät välitykset :lol: :lol:
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja Syncro4wd »

Hyviä vinkkejä. Isommat renkaat jo on ja nyt pitää mietiskellä jatkotoimenpiteet.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Palotölkistä pitäisi kanssa saada paremmin ajoon soveltuva. Nykyisellä 185 R14 rengastuksella huutaa satasen vauhdissa sen verran kovaa, että ei ole suosikki valinta kulkuneuvoksi :(

Mitä suurempia rengaskokoja on hyvin ja kohtuu hintaan saatavilla? Äkkiseltään rengasonlinea selaamalla otti vain 205 R16 silmään. Tuolla rpm putoaisi satkun vauhdissa 3361 => 2982 1/min.

Mitenkäs muutoskatsastus konttorilla? Mitä papereita haluavat nähdä ja pitääkö nopeusmittarille tehdä jotain?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja Syncro4wd »

Mittarille käy niin, että kerrankin rupesi näyttämään todellista nopeutta. GPS:mukan nyt pitää tarkalleen kutinsa. Nykyiset renkaat 235/75 R15 ja siis 14" originaalien tilalla.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jos ei halua juuri mitään avarruksia autoon tehdä, niin 235/75-15(vastaava n. 30" 9,5 R15) tai 205R16, 225/75-16 on hyviä kokoja. Löytyy paljon ja edullisiakin vaihtoehtoja.
15" ei tarvitse edes muutoskatsastaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja beretta »

moro.Kokemuksia välityksistä,omassa 225/75 16" bensasyncrolaatikko-1.9td-all terrainit.Matkanopeus n.75km/h ei meteliä konttorissa,kulutus maltillista ajettavuus täys 10.Jaksaa nousta erittäin mäkisillä tieosuuksilla vaivatta,ei juurikaan tarvi pykältää edes jyrkemmissä mäissä.Maastossa ajettaessa erittäin sopiva ryömintänopeus tällä kokoonpanolla,rengas pitää hyvin talvi/kesä olosuhteissa.Noista normidiiselilaatikon välityksistä kokemuksia sen verran että maastossa joutuu kytkimellä luistattamaan aika useasti jos 16"rattaat alla.Tuo maantievälitys varmaan ihan ok noilla 16"+diesel askilla mutta harvoin matkanopeus ylittää tuon 80km/h :roll: Eihän näillä kilpaa olisi tarkoitus ajaa,eikä ajonautinto ole kovin kiva kun nopeudet nousee 100km/h ja kulutus yli 10l/100km :? Itsellä menee nyt n.6-8l/100km löpöä ja lämpöongelmia ei ole ollut kun ajo on maltillista 8-) Paitsi viime viikolla kun vajaa vuoden vanha paisuntasäiliö halkesi korkinjuuresta reissuun lähdettyä ja piti käydä kotipihasta hakemas vauhtia ja uusi säiliö :mrgreen:
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja vesku »

TT| kirjoitti:Jos ei halua juuri mitään avarruksia autoon tehdä, niin 235/75-15(vastaava n. 30" 9,5 R15) tai 205R16, 225/75-16 on hyviä kokoja. Löytyy paljon ja edullisiakin vaihtoehtoja.
15" ei tarvitse edes muutoskatsastaa.
Paitsi että täytyy...
Rekisteriotteessa alkuperäisesti 185-14
235-185= 50mm max levitys ilman katsastusta 30mm
Vanteessa 25mm=1" ei tarvitse katsastaa
Nimimerkillä juuri kinanneena tyyppikatsastustodistus (jolla ei kuulema ole mitään merkitystä) kädessä
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja TT| »

vesku kirjoitti:
TT| kirjoitti:Jos ei halua juuri mitään avarruksia autoon tehdä, niin 235/75-15(vastaava n. 30" 9,5 R15) tai 205R16, 225/75-16 on hyviä kokoja. Löytyy paljon ja edullisiakin vaihtoehtoja.
15" ei tarvitse edes muutoskatsastaa.
Paitsi että täytyy...
Rekisteriotteessa alkuperäisesti 185-14
235-185= 50mm max levitys ilman katsastusta 30mm
Vanteessa 25mm=1" ei tarvitse katsastaa
Nimimerkillä juuri kinanneena tyyppikatsastustodistus (jolla ei kuulema ole mitään merkitystä) kädessä
Olinkin lisäämässä että oletuksena 205R14 vakiokokona.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja ketsa »

beretta kirjoitti:moro.Kokemuksia välityksistä,omassa 225/75 16" bensasyncrolaatikko-1.9td-all terrainit.Matkanopeus n.75km/h ei meteliä konttorissa,kulutus maltillista ajettavuus täys 10.Jaksaa nousta erittäin mäkisillä tieosuuksilla vaivatta,ei juurikaan tarvi pykältää edes jyrkemmissä mäissä.Maastossa ajettaessa erittäin sopiva ryömintänopeus tällä kokoonpanolla,rengas pitää hyvin talvi/kesä olosuhteissa.Noista normidiiselilaatikon välityksistä kokemuksia sen verran että maastossa joutuu kytkimellä luistattamaan aika useasti jos 16"rattaat alla.Tuo maantievälitys varmaan ihan ok noilla 16"+diesel askilla mutta harvoin matkanopeus ylittää tuon 80km/h :roll: Eihän näillä kilpaa olisi tarkoitus ajaa,eikä ajonautinto ole kovin kiva kun nopeudet nousee 100km/h
Ymmärränkö rivien välistä oikein, että nuo isot kuviorenkaat huonontavat tölkin ajettavuutta merkittävästi?

Meteliä lukuunottamatta peruspakettiauton 185 R14 renkaalla ei ajomukavuudessa ole valittamista motarilla 120km/h nopeudessa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja beretta »

Ei huononna.Tarkoitan noilla 100km/nopeuksissa alkavaa voimansiirron jyrinöitä sekä muita resoääniä joita alkaa ilmenemään isommilla nopeuksilla :) suurin osa tekniikasta kun on vielä alkuperäistä perua,tässä tapauksessa n.27vuotta vanhaa.Kaikkea kun ei ole vielä käyty läpi,mm.takalaakerointi alkuperäinen.Omakohtaisesti ainakin säästän tätä omaa kulkinetta josta on paljon enemmän riemua/murhetta tuolla maantiellä ja maastossa kuin pimeässä tallissa remonttikunnossa levällään ympäri vuoden :shock: 8-) Ajan itse vuoden aikana pitkiä reissuja aika kummallisissa olosuhteissa mm.lapin perukoilla niin haluan myös syncron kestävän,ja rauhallinen ajotapa edesauttaa ihan varmasti :) 8-)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja vesku »

TT| kirjoitti:
vesku kirjoitti:
TT| kirjoitti:Jos ei halua juuri mitään avarruksia autoon tehdä, niin 235/75-15(vastaava n. 30" 9,5 R15) tai 205R16, 225/75-16 on hyviä kokoja. Löytyy paljon ja edullisiakin vaihtoehtoja.
15" ei tarvitse edes muutoskatsastaa.
Paitsi että täytyy...
Rekisteriotteessa alkuperäisesti 185-14
235-185= 50mm max levitys ilman katsastusta 30mm
Vanteessa 25mm=1" ei tarvitse katsastaa
Nimimerkillä juuri kinanneena tyyppikatsastustodistus (jolla ei kuulema ole mitään merkitystä) kädessä
Olinkin lisäämässä että oletuksena 205R14 vakiokokona.
TraFi:n oletuksena on 185-14 ja piste (ainakin omalla kohdallani :cry: )
Auto on Coach, joka on tullut 205-14 renkailla maahan, muttakun joku viisas inssi on merkinnyt rengaskooksi 185. Hankin maahantuojalta tyyppikatsastustodistuksen, jossa on kolne kokoa 175, 185 ja 205. Tyyppikatsastustodistus kourassa konttorille peräämään miksi ei ole rekisteriotteessa, vastaus oli:
Tyyppikatsastustodistus koskee mallisarjaa, ei yksittäistä ajoneuvoa. :shock: Kuuluuko autoni mallisarjaan? Kyllä kuuluu :!: , mutta todistus ei ole ajoneuvokohtainen. :?: :?: En ymmärrä :x
jansix
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja jansix »

nimim. Resupekka kirjotti jossain laatikkossa perävälitys on 4.57 ja vitonen 0.70 ylivaihde mistä syncro mallista tommonen laatikko löytyy?, olisi 4veto projekti kuplaan sopivat välitykset ;)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

vesku kirjoitti:Paitsi että täytyy...
Rekisteriotteessa alkuperäisesti 185-14
235-185= 50mm max levitys ilman katsastusta 30mm
Vanteessa 25mm=1" ei tarvitse katsastaa
Nimimerkillä juuri kinanneena tyyppikatsastustodistus (jolla ei kuulema ole mitään merkitystä) kädessä
Veskun Coach on 2WD, syncroissa vakio renkaana 205R14.

jansix kirjoitti:nimim. Resupekka kirjotti jossain laatikkossa perävälitys on 4.57 ja vitonen 0.70 ylivaihde mistä syncro mallista tommonen laatikko löytyy?, olisi 4veto projekti kuplaan sopivat välitykset ;)
Tuolta löytyy vaihdelaatikoiden tietoja
http://vwt3.com/t3-tech/t3-data/t3-gearbox-codes/
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron laatikon välitysten muuttaminen?

Viesti Kirjoittaja TT| »

0,70 ei ole missään vakiona vaan on pisin välitys mitä tölkin laatikkoon saa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin