Sivu 1/1

Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Lähetetty: 10.12.2018 13:12
Kirjoittaja Caramelli
Tarkoituksena siis vaihtaa alustaan kaikki puslat, ja mietinnässä siis käyttääkö uretaani- vai vakiopuslia, onko porukalla minkälaisia kokemuksia?

Vakiothan eristävät paremmin tärinät vrt. uretaani jotka ovat jämäkämmät luonteeltaan mutta kestävät paremmin.. Näin olen tarinoita kuullut isoilta pojilta.

Tähän saa siis liittää myös ne uretaani etuperän- ja vaihteiston tyynyt, onko niitä kukaan laittanut omaan kulkineeseen? Tuleeko värinät, liiankin hyvin runkoon näitten kautta..

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Lähetetty: 10.12.2018 13:42
Kirjoittaja Pastori
Eräältä paikalliselta uretaanit vaihtaneelta olen kuullut että tärinät tulee ihan liiankin hyvin konttoriin, eli itse pysyisin peruspuslissa. Uretaanit sopii enempi urheiluautoihin :lol:

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Lähetetty: 10.12.2018 14:18
Kirjoittaja ossiwho
Caramelli kirjoitti:Tarkoituksena siis vaihtaa alustaan kaikki puslat, ja mietinnässä siis käyttääkö uretaani- vai vakiopuslia, onko porukalla minkälaisia kokemuksia?

Vakiothan eristävät paremmin tärinät vrt. uretaani jotka ovat jämäkämmät luonteeltaan mutta kestävät paremmin.. Näin olen tarinoita kuullut isoilta pojilta.

Tähän saa siis liittää myös ne uretaani etuperän- ja vaihteiston tyynyt, onko niitä kukaan laittanut omaan kulkineeseen? Tuleeko värinät, liiankin hyvin runkoon näitten kautta..
itsellä myös talven aikana tarkoitus vaihtaa kaikki. jotenkin päädyin ratkaisuun että alustan puslat tulevat alkuperäislaatua ja juuri laatikon/etuperän kannakkeet uretaania.

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Lähetetty: 10.12.2018 14:54
Kirjoittaja jolkkon
Itse kannatan vahvasti, alustassa varsinkin, alkuperäislaatuisia puslia. Uretaanin käytölle pitää olla vahva peruste, joten ihan joka paikkaan niitä ei kannata todellakaan laittaa vain rahojen tuhlaushengessä.

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Lähetetty: 10.12.2018 15:30
Kirjoittaja dmn
Uretaaneissa helpompi asennettavuus, siinä ainut hyödyllinen ominaisuus. Vaan kyllä ne vakiokumitkin saa kätevästi kätevästi paikoilleen kun virittelee kierretangosta ja esim. pakoputken supistekappaleesta sopivan työkalun.

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Lähetetty: 10.12.2018 18:04
Kirjoittaja Caramelli
Hyviä kommentteja, taijjan pysyä siis originaali puslissa kaikilta osin. Tätä kyllä mietin alunperinkin, mutta hyvä hakea vertaistukea täältä ennen ostopäätöstä.

Oma epäilys oli just noitten vaihteiston/etuperän puslien osalta että tulee resonanssi koppaan paremmin..

Kaippa nuo org.saa ähinän kanssa paikalleen, pitää kehitellä special työkalu siihen kun aika koittaa, paikalleen ne kuitenkin pitää laittaa. Hyvä tietää toi kierretanko/suppari tapa, varmaan tulee sitä käytettyä

Ralliautoa tai millään tavalla sporttisesta autosta ei voi puhua kun katolle ja taakse lisätty painoa niin menee enemmän matkustus- ja käyttömukavuuden puolelle tää homma. Eikä ole hc-offiautostakaan kyse :D

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Lähetetty: 11.12.2018 17:34
Kirjoittaja TT|
Tuota erikoistyökalua tarvitaan nuihin tukivarsien pusliin. Etuperän ja vaihdelaatikon puslat menee ihan ilman taikoja paikalleen.

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Lähetetty: 12.12.2018 00:03
Kirjoittaja Joker
Itsellä on kiireautossa uretaania ja esim voimalinjan äänet ja moottorivärinät yms on "moninkertaiset" . Niistä on hyötyä aivan ääriolosuhteissa, esim jos vakiokumit ei enää voimalinjassa kestä moninkertaisia voimia ja alustassa rata-ajossa. Jos ei kumpikaan edellisistä täyty, kumipuslat on oikea valinta.
Alustaan joskus harkitsin, mutta luovuin, voimalinjaan en missään nimessä laittaisi. Urtsia voisi harkita esim hammastangon kannakkeisiin ja jos ei enää kumisia saisi, mutta en muualle.
Tölkin alkuperäiset puslat kestää vielä niin hyvin, etten usko että urtsit ainakaan liikkuvissa nivelissä (tukivarret) kestää paremmin. Ehkä esim reaktiotangon puslat voisi olla kanssa harkitsemisen arvoiset, kun niiden puslat taitaa hajota radiaalisuunnassa niin että keskiholkkia alkaa ottamaan korikannakkeeseen kiinni.... Mietelmiä vaan, asensin OEM laatuiset kumit siihenkin.
Edit: puslia kun ostin aikanaan, tutkin ja huomasin että esim etutukivarsien sisäpuslista (ehkä), oli tullut paljona valituksia ja brickwerks kohtuu uskottavasti selvitti joidenkin (en muista oliko febi siinä kohtaa) olevan selvästi kestävät. Jos siis lähdet vaihtamaan, älä osta halvinta, vaan kerralla OEM laatuista. Vastuuvapauslauseke : En muista enää detaljeja mutta pointti tuli varmaan selväksi.

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Lähetetty: 12.12.2018 00:17
Kirjoittaja Osku
Samoilla linjoilla olen, itse en laita uretaania jos vakio kestää. Etuylätukvarsiin laitoin ALH tölkkiin koska niitä on mennyt ja ovat ikäviä vaihtaa koska alusta joutuu aina säätämään. No kokemukset rengas melusta on että ei vaikutusta mutta purin ja kasasin ne kerran lisää jotta sain vedettyä tefloni teipit ja rasvat hiljentämään kitinän. Toi liimä pintanen tefloni teippi on sen jälkeen toiminut eli saa nähdä kadunko valintaa vai en pitkässä juokaussa. Orgis puslatkin vikisee kun ne hajoo ja niistä saataa leima mieskin sitten vikistä. Muut puslat on ehdottomasti riittävän kestäviä. Museopelin tukivarsiin meni orgis Lemförderit koska sille tulee kilsoja niin vähän että en usko niiden olevan mikään ongelma niillä kilsoilla.

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Lähetetty: 12.12.2018 00:24
Kirjoittaja Ilmari
Onpa hyvä että tästäkin tuli keskustelua. Itellä taitaa olla kanssa puslaremppa tulossa lähiaikoina, ja olin jo henkissti valmistautunut sijoittamaan noihin uretaanisiin. Mutta eiköhän sitä sitten alkuperäisillä kumisilla mennä. Oberilla näkyy olevan noita uretaanisia reaktiotankojen puslia (mutta ei muita) myynnissä. Onkohan siihen joku syy että justiin niitä on päädytty uretaanista tekemään, vai onko muitekin ollut mutta vain noita enää jäljellä? :)