Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
STRO-normin mukaisia rengaskokoja syncroihin (päivitetty 8/2017 voimassa olevan Trafin määräyksen mukaiseksi)
STRO-normin mukaisia rengaskokoja syncroihin
205R14 (205/82R14) on yleensä 14" syncrojen suurin otteessa oleva rengas, josta saa kasvattaa M1/N1 51mm korkeutta, M1G/N1G 75mm korkeutta, 30 mm leveyttä ja vannekokoa 1" ilman muutoskatsastusta.
205R16 (205/82R16) on yleensä 16" syncrojen suurin otteessa oleva rengas, josta saa kasvattaa M1/N1 51mm korkeutta, M1G/N1G 75mm korkeutta, 30 mm leveyttä ja vannekokoa 1" ilman muutoskatsastusta.
14" syncro ja 31/10,5 R15. Vanteet 7" leveät ja ET28. Korotus n. 30mm.
Sopii muokkauksen jälkeen. Edestä lokareista pitää ottaa pieni siivu edestä ja isompi takaa ja tunkin korvakkeen vierestä pitää koria vähän oikoa että mahtuu sisäänjoustamaan ohjaus tapissa. Toinen vaihtoehto olisi ollut rajoittaa ohjauskulmaa.
Takana piti vaan hieroa tukivartta, joka jostain vurremaisesta syystä oli jo tehty (ajettu lumiketjuilla?) niin oikealle puolelle sopi melkein ja vasemmalle puolelle ei. Takalokareita ei tarvinnut muokata, mutta en takana vielä kattellut tarkempaan sisäänjoustoja. Ehkä tarvii ottaa takareunasta vähän pois?
Liitteet
425617_10150618863173946_703508945_9394472_2101301165_n.jpg (46.7 KiB) Katsottu 27295 kertaa
245/75-16 (n.30,5") renkaat ET35 7x16 vanteilla menee 16" nätisti. Omassa piti etupyörien aukkojen etureunaan tehdä vähän tilaa. Liukuovikin sopii aukeamaan normaalisti.
215/85-16 (aika tarkkaan sama korkeus) vakio peltivanteilla ET34 5,5x16 raapi samaan lokarin etureunaan kun leveämpikin rengas.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
dmn kirjoitti:Itsellä joskus 215/85-16 raapis sisäänjoustossa ylhäältä kiinni muovikaareen, ei pahasti mutta nastan jäljet nähtävissä muovissa..
Ihanko siis suorassa joustossa, vai hieman kääntyneenä? Minulla tuo osuma oli tosiaan etureunasta ja aivan muovikaaren alareunaan. Vasaroin vähän peltiin tilaa ja leikattiin pieni pala muovia pois.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
TT| kirjoitti: Vasaroin vähän peltiin tilaa ja leikattiin pieni pala muovia pois.
Aiheutti epäileviä/hämmästyneitä katseita Tölkittömässä yleisössä, kun naputtelit vasaralla ja sahailit Toisaalta silloin se on paras muokata, kun oire on aktiivisesti päällä ja pääsee tutkimaan muutoksen vaikutusta.
dmn kirjoitti:Itsellä joskus 215/85-16 raapis sisäänjoustossa ylhäältä kiinni muovikaareen, ei pahasti mutta nastan jäljet nähtävissä muovissa..
Ihanko siis suorassa joustossa, vai hieman kääntyneenä? Minulla tuo osuma oli tosiaan etureunasta ja aivan muovikaaren alareunaan. Vasaroin vähän peltiin tilaa ja leikattiin pieni pala muovia pois.
Ihan suorassakin muistaakseni.. Etureunasta toki joutuu leikkelemään heti ekaks
dmn kirjoitti:Itsellä joskus 215/85-16 raapis sisäänjoustossa ylhäältä kiinni muovikaareen, ei pahasti mutta nastan jäljet nähtävissä muovissa..
Ihanko siis suorassa joustossa, vai hieman kääntyneenä? Minulla tuo osuma oli tosiaan etureunasta ja aivan muovikaaren alareunaan. Vasaroin vähän peltiin tilaa ja leikattiin pieni pala muovia pois.
Ihan suorassakin muistaakseni.. Etureunasta toki joutuu leikkelemään heti ekaks
Ai niin mullahan on korotettu jotain 30mm arviolta, että se varmaan vaikuttaa just tuohon.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vag osapuolella löytyy nopeusmittarin rattaista merkintää 7.00R16. Se on muistaakseni halkaisijaltaa lähellä 31" rengasta ja antaa mahdollisuuksia jos joku haluaa jossain vaiheessa harrastaa. Pitää vielä bongata STRO kirjasta tarkat arvot.
Hei kootkaas joku johonkin viestiin noi katsastuksessa läpimenevät koot ja niiden STRO-kirjasta kaivetut vastaavuudet (tuo kirjasen lukemat kun ei aina löydy netistä niin menee aina vähän hankalaksi virtuaalivirittely).. Tuo 7.00-16 onkin hyvä jos on M-optiona saanut, saa sitten vaikka 7.50-16 sipulileikkurit laillisesti alle tarvittaessa.
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta
kirjoitti:
14 §
Heilahduksenvaimentimien vaihto
1. Auton heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne saa merkittävästi lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia rasituksia. Muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa.
15 §
Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.
17 §
Puskurit sekä alleajo- ja sivusuojat
1. Auton puskurit saa vaihtaa toisen mallisiksi tai poistaa, jolloin myös mahdolliset terävät kiinnikkeet ja muutostyöstä mahdollisesti aiheutuvat terävät rakennekohdat on poistettava.
2. Autossa vaadittavia alleajo- ja sivusuojia ei saa poistaa.
3. M1- ja N1-luokan ajoneuvojen etupuskurin täydentäminen tai korvaaminen karjapuskurilla on sallittu ainoastaan M1G- ja N1G- luokan ajoneuvoille.
23 §
Korin korottaminen runkoon nähden
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:
a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;
b) mahdollisia korin ja rungon välisiä kumityynyjä ei poisteta;
c) hallintalaitteisiin sekä jarruputkiin ja -letkuihin tehdään tarvittaessa asianmukaiset korotuksen vaatimat muutokset ilman ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia;
d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm;
e) korotettuun avomalliseen autoon asennetaan 24 §:n mukainen turvakaari, jollei turvakaari ole autossa vakiovarusteena; ja
f) auto ei muutoksen jälkeen ole kaatumisherkkä.