Syncron korotus ja rengas keskustelu.
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Onko noista ketjuista kenelläkään kokemuksia, kun olen hakemassa omaani ketjuja? Ja mihin pyöriin laitan nelivedossa? Taka-akselilleko? Mistä kannattaa ostaa?
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
On kokemusta ja itsellä oli viime talvena etupyörissä, kun takana ei lukko pelannut.
Ohje suosittelee taakse, jos yhdet ketjut
mutta hyvinhän nuo edessäkin toimi tai sitten jos kaikkiin laittaisi noussikohan se jo puuhun
Itse hommasin Biltemasta, taitaa olla nämä, koko tietysti pitää katsoa sopivaksi.
Eli tämä satsi http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... JUT-37126/
Ohje suosittelee taakse, jos yhdet ketjut
mutta hyvinhän nuo edessäkin toimi tai sitten jos kaikkiin laittaisi noussikohan se jo puuhun
Itse hommasin Biltemasta, taitaa olla nämä, koko tietysti pitää katsoa sopivaksi.
Eli tämä satsi http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... JUT-37126/
Viimeksi muokannut selvesa, 29.12.2012 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Suositus takapäähän johtonee varmaankin siitä, että jos vain edessä, niin visco joutunee tekemään töitä enemmän. Etumoottorisissa Syncroissa vastaavasti ohje käskee ketjut etuakselille. Ohjattavuuden kannalta olisi hyvä olla ketjut edessäkin, ainakin toisessa.
Takatuupparilla tullut ketjuja ja rautoja käytettyä enemmänkin ja Syncrossa kokeilin 205/75R14 renkaiden kanssa rautoja, joilla eteneminen parani kummasti lumessa.
Syncrossa riitti usein toisessa takarenkaassa, kunhan lukko oli päällä.
Takatuupparilla tullut ketjuja ja rautoja käytettyä enemmänkin ja Syncrossa kokeilin 205/75R14 renkaiden kanssa rautoja, joilla eteneminen parani kummasti lumessa.
Syncrossa riitti usein toisessa takarenkaassa, kunhan lukko oli päällä.
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
niin jos kuvion täyttyminen uhkaa niin silloin pitää painaa pedaalinta.. maastoajo kun vaatii välillä sitä lätkä lattiaan ajoa.. Ainakin taakse ei ole ilman muutoksia paljoa isompia varaa asentaa, pyörän takaripustusta joutuu hieman muokkaamaan kun ottaa pyörä kiinni. maavaran loppuminen tulee vastaan joka vehkeellä joskus... silloin on paree kävellä.T3Syncro kirjoitti:Hakkapeliitoilla minäkin ajoin viime talven, kesäksi nypin nastat pois. Kummasti selvisin maastossa niilläkin, mutta mudassa meno hyytyi kun kuvio täyttyi ja maavara loppui.
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
No ei se ihan noin yksinkertaista ole, syncro safari ykkösellä erot renkaissa huomasi hyvin. MT renkailla pystyi ajamaan mutarännin nätisti ilman lukkoja, ja talvirengasmiehet lipsutteli lukot päälläkin jumittaen. Märällä kalliolla tulee myös renkaiden erot hyvin esiin. Mutta kukin tyylillään.syncro 16 kirjoitti:niin jos kuvion täyttyminen uhkaa niin silloin pitää painaa pedaalinta.. maastoajo kun vaatii välillä sitä lätkä lattiaan ajoa.. Ainakin taakse ei ole ilman muutoksia paljoa isompia varaa asentaa, pyörän takaripustusta joutuu hieman muokkaamaan kun ottaa pyörä kiinni. maavaran loppuminen tulee vastaan joka vehkeellä joskus... silloin on paree kävellä.T3Syncro kirjoitti:Hakkapeliitoilla minäkin ajoin viime talven, kesäksi nypin nastat pois. Kummasti selvisin maastossa niilläkin, mutta mudassa meno hyytyi kun kuvio täyttyi ja maavara loppui.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Niin mites se pito normaali ajossa peilijäisellä tiellä sujuu nappularenkailla? En nyt tarkoittanut mitään offireittejä vaan olosuhteta joihin joutuu normi ajossa eikä vain tarkoituksella mennä johonkin rypemään. Tuppaa vaan niitä rypemisiä silti tulevan kun tulee tuo pirssi vähän joka paikkaan lykättyä. Varmasti MT renkaat parempia mudassa,nehän on siihen tehty. Ja vaikuttaa kans paljon onko auto jokapäiväisessä liikenteessä vai vain leikkikaluna silloin tällöin. Keskustelua vaan aiheesta,ei herneitä kenellekkään
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Ainakin tuollainen märkä jää KL71:n kanssa on todella liukas, ei tuohon pure kuin nasta.. Mutta kun on vähääkään röpelöä (esim. lanattu jäinen tie) niin kyllä se puree hyvin. Oikeastaan tänään nyt oli talven aikana ekaa kertaa liukasta, kun yksi tie oli ihan peilijäässä ja päältä märkä.syncro 16 kirjoitti:Niin mites se pito normaali ajossa peilijäisellä tiellä sujuu nappularenkailla? En nyt tarkoittanut mitään offireittejä vaan olosuhteta joihin joutuu normi ajossa eikä vain tarkoituksella mennä johonkin rypemään. Tuppaa vaan niitä rypemisiä silti tulevan kun tulee tuo pirssi vähän joka paikkaan lykättyä. Varmasti MT renkaat parempia mudassa,nehän on siihen tehty. Ja vaikuttaa kans paljon onko auto jokapäiväisessä liikenteessä vai vain leikkikaluna silloin tällöin. Keskustelua vaan aiheesta,ei herneitä kenellekkään
< 15kWh/100km
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
syncro 16 kirjoitti:Ja vaikuttaa kans paljon onko auto jokapäiväisessä liikenteessä vai vain leikkikaluna silloin tällöin.
Mihis se vaikuttaa?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Piti ostaa ÄSSÄ RENKAAN 205R16 ilman nastoja täksi talveksi, mutta syksyllä kun renkaan vaihto tuli akuutiksi Nokialaisen runkovaurion takia, niin päädyin maastorenkaisiin, jotka sain alle samantien ja todella edullisesti, ÄSSIÄ olisin joutunut odottamaan ehkä jonkun viikonkin ja auto olisi ollut sen aikaa poissa ajosta tai joutunut ajamaan "varasarjalla" 185R14.
Eka talvi, kun en ole tarvinnut lapiota hangessa ajaessa, kyllä se lappu on siellä lattiassa ollut useinkin, mutta kun rengas ei ole tehty mutaan tai lumeen, niin sitten on pitänyt lapioda, tunkata ja joskus jopa vinssata tai hinata. Syncro on joka päiväisessä ajossa, työmatka sisältää usein märkää kalliota, suota, pehmeetä hiekkaa ym Syncrolle soveltúvaa maastoa, mutta jos on töihin kiire, niin silloin kävelen, koska autoni on "vain" 14" Syncro...
Ehkä minäkin joskus opin maastossa ajamista, jos vastaisuudessakin ehdin safareille joissa ammattilaiset opettavat Syncron käyttöä asfaltin ulkopuolella
Eka talvi, kun en ole tarvinnut lapiota hangessa ajaessa, kyllä se lappu on siellä lattiassa ollut useinkin, mutta kun rengas ei ole tehty mutaan tai lumeen, niin sitten on pitänyt lapioda, tunkata ja joskus jopa vinssata tai hinata. Syncro on joka päiväisessä ajossa, työmatka sisältää usein märkää kalliota, suota, pehmeetä hiekkaa ym Syncrolle soveltúvaa maastoa, mutta jos on töihin kiire, niin silloin kävelen, koska autoni on "vain" 14" Syncro...
Ehkä minäkin joskus opin maastossa ajamista, jos vastaisuudessakin ehdin safareille joissa ammattilaiset opettavat Syncron käyttöä asfaltin ulkopuolella
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Vaatimattomuus kaunistaa
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Niin noi isot pojat väittävätSyncroVWaari kirjoitti:Vaatimattomuus kaunistaa
Kävin tänään testailemassa jääkelillä noita nappuloita, kaikkialla missä oli pikkasenkin epätasaista tai pehmeetä, piti rengas mielestäni paremmin kuin yksikään talvirengas jolla olen Tölkillä ajanut.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
TB Martinin tekemä kaavio korotuksen vaikutuksesta Syncron etupäässä
(Julkaisuun pyydetty lupa)
(Julkaisuun pyydetty lupa)
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Tuosta piirroksesta jäin miettimään että onko tuo alapallo kuitenkin se, joka on kovemmilla korotetussa? Yleensähän sen takia laitetaan spaceriä yläpalloon, ettei se menisi niin huonoon asentoon.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Ei siitä spaceristä varmaan alapallollakaan olisi haittaa tai alapallon kulman muutoksesta tukivarteen nähden, mutta taitaa olla työläämpi toteuttaa. Ylätukivarsihan ottaa jouseen kiinni, ainakin jos reilummin korottaa ilman spaceriä.
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Ihmekös kun nous niin perkuleesti takatuuppari kun pistin 10mm lätyn jousen päälle katsastusta varten.
Taakse ajattelin kehitellä korkeussäädön jousen yläpäähän.
Taakse ajattelin kehitellä korkeussäädön jousen yläpäähän.
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Yläpallon spacer tarvitaan korotuksessa ettei tukivarsi osu ulosjoustossa jouseen. Oli melko surkea ajettava kun keula tuntui tosi jäykältä ilman sitä. Nivelestä ei mulla loppunut liikevara
En alapalloon alkaisi laittamaan välipaloja. Onhan siitä hyötyä mutta ehkä tekisin mielummin jotain muuta.
En alapalloon alkaisi laittamaan välipaloja. Onhan siitä hyötyä mutta ehkä tekisin mielummin jotain muuta.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Nälkä kasvaa syödessä, taidan omaani tehdä kumilätkät vielä korotuspalojen ja korin väliin, eli pari cm saisi keula nousta vielä korkeammalle.
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Älä enään nosta sitä, ulos joustot pienenee sitä mukaan eli myös sitä kautta ominaisuuden maastossa...
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Totta tuokin, ihan ulkonäkösyistä meinasin, tai sitten pitää laittaa taakse 16" levikkeet, niin renkaan ja lokasuojan välinen ero "pienenee"
Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.
Se erohan pitää vaan kasvaa eikä pienetä