Sivu 1/21

Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 23.02.2012 01:19
Kirjoittaja Eicca_
Otsikko kertoo kaiken... korotus sarjaan odottelen vielä laserilla tehtäviä osia, kylläpä kestäää :roll:


ET-luvun vaikutus vanteen / renkaan sijaintiin (ET on vanteen keskinlinjan ja kiinnityslinjan etäisyys millimetreinä)
  • Kuva
Rengaskokolaskureita, jotka tuntevat 82- ja 85-sarjan rengaskoot
Nopeusmittarin välitysten muuttaja
https://busschmiede.de/shop/T3-Syncro-T ... 147-mehr_1
T3 Syncro: Tachoangleichgetriebe 0,872:1 = 14,7% mehr

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 24.02.2012 13:33
Kirjoittaja AT5nok
STRO-normin mukaisia rengaskokoja syncroihin (päivitetty 8/2017 voimassa olevan Trafin määräyksen mukaiseksi)

Kuva
STRO-normin mukaisia rengaskokoja syncroihin

  • 205R14 (205/82R14) on yleensä 14" syncrojen suurin otteessa oleva rengas, josta saa kasvattaa M1/N1 51mm korkeutta, M1G/N1G 75mm korkeutta, 30 mm leveyttä ja vannekokoa 1" ilman muutoskatsastusta.
    205R16 (205/82R16) on yleensä 16" syncrojen suurin otteessa oleva rengas, josta saa kasvattaa M1/N1 51mm korkeutta, M1G/N1G 75mm korkeutta, 30 mm leveyttä ja vannekokoa 1" ilman muutoskatsastusta.
Kuva


STRO:
- http://stro.se/wp-content/uploads/2014/05/obsoletes.pdf

Alustan korkeuden muutokset:

Kuva


Tuolta löytyy lisää aiheesta:
TRAFI - Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen 1.5.2016

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 28.02.2012 17:05
Kirjoittaja AT5nok
Löysin 16" Mersun peltivanteen 5x112mm ET37. Jos oikein ymmärsin, tuolla ET:llä pitäisi sopia?

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 28.02.2012 17:46
Kirjoittaja hege
Mulla on 14" syncrossa 17x8 et 35 ja tilaa sentti olka-akseliin, eli pitäisi sopia. Renkaina 215/60R17.

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 18.03.2012 14:50
Kirjoittaja hege
14" syncro ja 31/10,5 R15. Vanteet 7" leveät ja ET28. Korotus n. 30mm.
Sopii muokkauksen jälkeen. Edestä lokareista pitää ottaa pieni siivu edestä ja isompi takaa ja tunkin korvakkeen vierestä pitää koria vähän oikoa että mahtuu sisäänjoustamaan ohjaus tapissa. Toinen vaihtoehto olisi ollut rajoittaa ohjauskulmaa.
Takana piti vaan hieroa tukivartta, joka jostain vurremaisesta syystä oli jo tehty (ajettu lumiketjuilla?) niin oikealle puolelle sopi melkein ja vasemmalle puolelle ei. Takalokareita ei tarvinnut muokata, mutta en takana vielä kattellut tarkempaan sisäänjoustoja. Ehkä tarvii ottaa takareunasta vähän pois?

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 18.03.2012 16:02
Kirjoittaja redi
Vurren uudet tassut näyttää hyvältä! Laittaisit vielä 10.5 vanteet ku renkaatki on :)

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 18.03.2012 16:07
Kirjoittaja hege
Kohta perustetaan syncroille oma foorumi. Sinne ei takavetojonnet pääse huutelemaan. ;)

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 18.03.2012 19:26
Kirjoittaja TT|
Ja hyvinhän se Vurre uusilla tassuillaan eteni, siihen asti kun tassut vielä raapi maata :)

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 18.03.2012 19:58
Kirjoittaja Eicca_
Sikoooosssom :D saako noita sinisenä?



TT| kirjoitti:Ja hyvinhän se Vurre uusilla tassuillaan eteni, siihen asti kun tassut vielä raapi maata :)
Tänään dobbelikin suoriutu hieman paremmin eilisen uran (renkaat vaihdettu), ei tarvinnut lapiota :D

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 04.05.2012 09:49
Kirjoittaja TT|
245/75-16 (n.30,5") renkaat ET35 7x16 vanteilla menee 16" nätisti. Omassa piti etupyörien aukkojen etureunaan tehdä vähän tilaa. Liukuovikin sopii aukeamaan normaalisti.
215/85-16 (aika tarkkaan sama korkeus) vakio peltivanteilla ET34 5,5x16 raapi samaan lokarin etureunaan kun leveämpikin rengas.

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 04.05.2012 21:59
Kirjoittaja dmn
Itsellä joskus 215/85-16 raapis sisäänjoustossa ylhäältä kiinni muovikaareen, ei pahasti mutta nastan jäljet nähtävissä muovissa..

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 04.05.2012 23:20
Kirjoittaja TT|
dmn kirjoitti:Itsellä joskus 215/85-16 raapis sisäänjoustossa ylhäältä kiinni muovikaareen, ei pahasti mutta nastan jäljet nähtävissä muovissa..
Ihanko siis suorassa joustossa, vai hieman kääntyneenä? Minulla tuo osuma oli tosiaan etureunasta ja aivan muovikaaren alareunaan. Vasaroin vähän peltiin tilaa ja leikattiin pieni pala muovia pois.

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 05.05.2012 08:44
Kirjoittaja AT5nok
TT| kirjoitti: Vasaroin vähän peltiin tilaa ja leikattiin pieni pala muovia pois.
Aiheutti epäileviä/hämmästyneitä katseita Tölkittömässä yleisössä, kun naputtelit vasaralla ja sahailit :lol: :lol: :lol: Toisaalta silloin se on paras muokata, kun oire on aktiivisesti päällä ja pääsee tutkimaan muutoksen vaikutusta.

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 05.05.2012 09:24
Kirjoittaja dmn
TT| kirjoitti:
dmn kirjoitti:Itsellä joskus 215/85-16 raapis sisäänjoustossa ylhäältä kiinni muovikaareen, ei pahasti mutta nastan jäljet nähtävissä muovissa..
Ihanko siis suorassa joustossa, vai hieman kääntyneenä? Minulla tuo osuma oli tosiaan etureunasta ja aivan muovikaaren alareunaan. Vasaroin vähän peltiin tilaa ja leikattiin pieni pala muovia pois.
Ihan suorassakin muistaakseni.. Etureunasta toki joutuu leikkelemään heti ekaks :)

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 05.05.2012 16:05
Kirjoittaja TT|
dmn kirjoitti:
TT| kirjoitti:
dmn kirjoitti:Itsellä joskus 215/85-16 raapis sisäänjoustossa ylhäältä kiinni muovikaareen, ei pahasti mutta nastan jäljet nähtävissä muovissa..
Ihanko siis suorassa joustossa, vai hieman kääntyneenä? Minulla tuo osuma oli tosiaan etureunasta ja aivan muovikaaren alareunaan. Vasaroin vähän peltiin tilaa ja leikattiin pieni pala muovia pois.
Ihan suorassakin muistaakseni.. Etureunasta toki joutuu leikkelemään heti ekaks :)
Ai niin mullahan on korotettu jotain 30mm arviolta, että se varmaan vaikuttaa just tuohon.

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 04.06.2012 11:24
Kirjoittaja hege
Ooberin puolella väitetty että 16" syncroissa 7.00x16 rengaskokoa. Laitoin kyselyä lähteestä: http://www.oberschlachter.fi/viewtopic. ... 8390#p8390

Vag osapuolella löytyy nopeusmittarin rattaista merkintää 7.00R16. Se on muistaakseni halkaisijaltaa lähellä 31" rengasta ja antaa mahdollisuuksia jos joku haluaa jossain vaiheessa harrastaa. Pitää vielä bongata STRO kirjasta tarkat arvot.

Viitteet mitä olen löytänyt on osapuolelta:
http://www.numcat.ru/volkswagen/4/1/170 ... timagesize

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 04.06.2012 12:15
Kirjoittaja dmn
Hei kootkaas joku johonkin viestiin noi katsastuksessa läpimenevät koot ja niiden STRO-kirjasta kaivetut vastaavuudet (tuo kirjasen lukemat kun ei aina löydy netistä niin menee aina vähän hankalaksi virtuaalivirittely).. Tuo 7.00-16 onkin hyvä jos on M-optiona saanut, saa sitten vaikka 7.50-16 sipulileikkurit laillisesti alle tarvittaessa.

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Lähetetty: 07.06.2012 18:35
Kirjoittaja AT5nok
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta kirjoitti: 14 §
Heilahduksenvaimentimien vaihto
1. Auton heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne saa merkittävästi lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia rasituksia. Muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa.

15 §
Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

17 §
Puskurit sekä alleajo- ja sivusuojat
1. Auton puskurit saa vaihtaa toisen mallisiksi tai poistaa, jolloin myös mahdolliset terävät kiinnikkeet ja muutostyöstä mahdollisesti aiheutuvat terävät rakennekohdat on poistettava.
2. Autossa vaadittavia alleajo- ja sivusuojia ei saa poistaa.
3. M1- ja N1-luokan ajoneuvojen etupuskurin täydentäminen tai korvaaminen karjapuskurilla on sallittu ainoastaan M1G- ja N1G- luokan ajoneuvoille.

23 §
Korin korottaminen runkoon nähden
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:
a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;
b) mahdollisia korin ja rungon välisiä kumityynyjä ei poisteta;
c) hallintalaitteisiin sekä jarruputkiin ja -letkuihin tehdään tarvittaessa asianmukaiset korotuksen vaatimat muutokset ilman ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia;
d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm;
e) korotettuun avomalliseen autoon asennetaan 24 §:n mukainen turvakaari, jollei turvakaari ole autossa vakiovarusteena; ja
f) auto ei muutoksen jälkeen ole kaatumisherkkä.

Re: Syncro safari 1# 16.6 Mäntsälä

Lähetetty: 07.06.2012 18:43
Kirjoittaja TT|
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98121

siitäpä jollekin vielä vakiohkoon syncroon sopivat renkaat, että pitää vähän paremmin.

Re: Syncro safari 1# 16.6 Mäntsälä

Lähetetty: 07.06.2012 19:08
Kirjoittaja AT5nok
TT| kirjoitti:http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98121

siitäpä jollekin vielä vakiohkoon syncroon sopivat renkaat, että pitää vähän paremmin.
Pikkasen pitää ehkä korottaa ja lokasuojan alakulmia rälläköidä, jos korkeutta on "liikaa" samassa suhteessa kuin Eiccan 235/75R15 Saharat