Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Onko noista ketjuista kenelläkään kokemuksia, kun olen hakemassa omaani ketjuja? Ja mihin pyöriin laitan nelivedossa? Taka-akselilleko? Mistä kannattaa ostaa? :?
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 786
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja selvesa »

On kokemusta :D ja itsellä oli viime talvena etupyörissä, kun takana ei lukko pelannut.
Kuva

Ohje suosittelee taakse, jos yhdet ketjut

Kuva

mutta hyvinhän nuo edessäkin toimi tai sitten jos kaikkiin laittaisi ;) noussikohan se jo puuhun :lol:

Itse hommasin Biltemasta, taitaa olla nämä, koko tietysti pitää katsoa sopivaksi.
Eli tämä satsi http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... JUT-37126/
Viimeksi muokannut selvesa, 29.12.2012 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Suositus takapäähän johtonee varmaankin siitä, että jos vain edessä, niin visco joutunee tekemään töitä enemmän. Etumoottorisissa Syncroissa vastaavasti ohje käskee ketjut etuakselille. Ohjattavuuden kannalta olisi hyvä olla ketjut edessäkin, ainakin toisessa.

Takatuupparilla tullut ketjuja ja rautoja käytettyä enemmänkin ja Syncrossa kokeilin 205/75R14 renkaiden kanssa rautoja, joilla eteneminen parani kummasti lumessa.
Kuva
Kuva
Syncrossa riitti usein toisessa takarenkaassa, kunhan lukko oli päällä.
syncro 16
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 09.11.2012 09:59

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja syncro 16 »

T3Syncro kirjoitti:Hakkapeliitoilla minäkin ajoin viime talven, kesäksi nypin nastat pois. Kummasti selvisin maastossa niilläkin, mutta mudassa meno hyytyi kun kuvio täyttyi ja maavara loppui.
niin jos kuvion täyttyminen uhkaa niin silloin pitää painaa pedaalinta.. maastoajo kun vaatii välillä sitä lätkä lattiaan ajoa.. Ainakin taakse ei ole ilman muutoksia paljoa isompia varaa asentaa, pyörän takaripustusta joutuu hieman muokkaamaan kun ottaa pyörä kiinni. maavaran loppuminen tulee vastaan joka vehkeellä joskus... silloin on paree kävellä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja TT| »

syncro 16 kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Hakkapeliitoilla minäkin ajoin viime talven, kesäksi nypin nastat pois. Kummasti selvisin maastossa niilläkin, mutta mudassa meno hyytyi kun kuvio täyttyi ja maavara loppui.
niin jos kuvion täyttyminen uhkaa niin silloin pitää painaa pedaalinta.. maastoajo kun vaatii välillä sitä lätkä lattiaan ajoa.. Ainakin taakse ei ole ilman muutoksia paljoa isompia varaa asentaa, pyörän takaripustusta joutuu hieman muokkaamaan kun ottaa pyörä kiinni. maavaran loppuminen tulee vastaan joka vehkeellä joskus... silloin on paree kävellä.
No ei se ihan noin yksinkertaista ole, syncro safari ykkösellä erot renkaissa huomasi hyvin. MT renkailla pystyi ajamaan mutarännin nätisti ilman lukkoja, ja talvirengasmiehet lipsutteli lukot päälläkin jumittaen. Märällä kalliolla tulee myös renkaiden erot hyvin esiin. Mutta kukin tyylillään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
syncro 16
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 09.11.2012 09:59

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja syncro 16 »

Niin mites se pito normaali ajossa peilijäisellä tiellä sujuu nappularenkailla? En nyt tarkoittanut mitään offireittejä vaan olosuhteta joihin joutuu normi ajossa eikä vain tarkoituksella mennä johonkin rypemään. Tuppaa vaan niitä rypemisiä silti tulevan kun tulee tuo pirssi vähän joka paikkaan lykättyä. Varmasti MT renkaat parempia mudassa,nehän on siihen tehty. Ja vaikuttaa kans paljon onko auto jokapäiväisessä liikenteessä vai vain leikkikaluna silloin tällöin. Keskustelua vaan aiheesta,ei herneitä kenellekkään :mrgreen:
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja dmn »

syncro 16 kirjoitti:Niin mites se pito normaali ajossa peilijäisellä tiellä sujuu nappularenkailla? En nyt tarkoittanut mitään offireittejä vaan olosuhteta joihin joutuu normi ajossa eikä vain tarkoituksella mennä johonkin rypemään. Tuppaa vaan niitä rypemisiä silti tulevan kun tulee tuo pirssi vähän joka paikkaan lykättyä. Varmasti MT renkaat parempia mudassa,nehän on siihen tehty. Ja vaikuttaa kans paljon onko auto jokapäiväisessä liikenteessä vai vain leikkikaluna silloin tällöin. Keskustelua vaan aiheesta,ei herneitä kenellekkään :mrgreen:
Ainakin tuollainen märkä jää KL71:n kanssa on todella liukas, ei tuohon pure kuin nasta.. Mutta kun on vähääkään röpelöä (esim. lanattu jäinen tie) niin kyllä se puree hyvin. Oikeastaan tänään nyt oli talven aikana ekaa kertaa liukasta, kun yksi tie oli ihan peilijäässä ja päältä märkä.
< 15kWh/100km
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

syncro 16 kirjoitti:Ja vaikuttaa kans paljon onko auto jokapäiväisessä liikenteessä vai vain leikkikaluna silloin tällöin.

Mihis se vaikuttaa? :roll:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Piti ostaa ÄSSÄ RENKAAN 205R16 ilman nastoja täksi talveksi, mutta syksyllä kun renkaan vaihto tuli akuutiksi Nokialaisen runkovaurion takia, niin päädyin maastorenkaisiin, jotka sain alle samantien ja todella edullisesti, ÄSSIÄ olisin joutunut odottamaan ehkä jonkun viikonkin ja auto olisi ollut sen aikaa poissa ajosta tai joutunut ajamaan "varasarjalla" 185R14.

Eka talvi, kun en ole tarvinnut lapiota hangessa ajaessa, kyllä se lappu on siellä lattiassa ollut useinkin, mutta kun rengas ei ole tehty mutaan tai lumeen, niin sitten on pitänyt lapioda, tunkata ja joskus jopa vinssata tai hinata. Syncro on joka päiväisessä ajossa, työmatka sisältää usein märkää kalliota, suota, pehmeetä hiekkaa ym Syncrolle soveltúvaa maastoa, mutta jos on töihin kiire, niin silloin kävelen, koska autoni on "vain" 14" Syncro... :lol:
Ehkä minäkin joskus opin maastossa ajamista, jos vastaisuudessakin ehdin safareille joissa ammattilaiset opettavat Syncron käyttöä asfaltin ulkopuolella :)
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Vaatimattomuus kaunistaa ;) :lol: :lol: :lol:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

SyncroVWaari kirjoitti:Vaatimattomuus kaunistaa ;) :lol: :lol: :lol:
Niin noi isot pojat väittävät ;)

Kävin tänään testailemassa jääkelillä noita nappuloita, kaikkialla missä oli pikkasenkin epätasaista tai pehmeetä, piti rengas mielestäni paremmin kuin yksikään talvirengas jolla olen Tölkillä ajanut.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TB Martinin tekemä kaavio korotuksen vaikutuksesta Syncron etupäässä

Kuva
(Julkaisuun pyydetty lupa)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuosta piirroksesta jäin miettimään että onko tuo alapallo kuitenkin se, joka on kovemmilla korotetussa? Yleensähän sen takia laitetaan spaceriä yläpalloon, ettei se menisi niin huonoon asentoon.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ei siitä spaceristä varmaan alapallollakaan olisi haittaa tai alapallon kulman muutoksesta tukivarteen nähden, mutta taitaa olla työläämpi toteuttaa. Ylätukivarsihan ottaa jouseen kiinni, ainakin jos reilummin korottaa ilman spaceriä.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja redi »

Ihmekös kun nous niin perkuleesti takatuuppari kun pistin 10mm lätyn jousen päälle katsastusta varten.
Taakse ajattelin kehitellä korkeussäädön jousen yläpäähän.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja hege »

Yläpallon spacer tarvitaan korotuksessa ettei tukivarsi osu ulosjoustossa jouseen. Oli melko surkea ajettava kun keula tuntui tosi jäykältä ilman sitä. Nivelestä ei mulla loppunut liikevara

En alapalloon alkaisi laittamaan välipaloja. Onhan siitä hyötyä mutta ehkä tekisin mielummin jotain muuta.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Nälkä kasvaa syödessä, taidan omaani tehdä kumilätkät vielä korotuspalojen ja korin väliin, eli pari cm saisi keula nousta vielä korkeammalle.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Älä enään nosta sitä, ulos joustot pienenee sitä mukaan eli myös sitä kautta ominaisuuden maastossa...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Totta tuokin, ihan ulkonäkösyistä meinasin, tai sitten pitää laittaa taakse 16" levikkeet, niin renkaan ja lokasuojan välinen ero "pienenee" ;)
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Se erohan pitää vaan kasvaa eikä pienetä :D
Vastaa Viestiin