Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Talvikeleillä oli nuo BFG:t sen verran liukkaat että tuli laitettua alle varalla olleet Nexen A/T:t ja ne on yllättäneet erittäin positiivisesti
Kuva
Tänään tuli testattua noita myös märällä heinäpellolla, joka meni mutaliejuksi ja siltikin eteni hienosti niin kauan kunnes upotin auton ojaan ja kuvio meni tukkoon :D Tosin sillonkin kaivoi itsensä syvälle, että jotain tapahtui silloinkin :lol:
Eli toimii todellakin hyvin All Terrainina ja maantiellä erittäin hiljainen rengas. Talvi Safarillakin piti kohtalaisesti, siellä suurin ongelma oli kuten muillakin pitsaleikkureilla että leveys ei riittänyt kantamaan ja kerran sutaisulla olikin auto 10cm pinnasta läpi. Kokohan noilla 215/85-16.
Eiccahan näitä käytti myös menestyksekkäästi varapyörinä viime vuoden safareilla, parhaillaan ainakin 50% renkaista oli näitä ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Millaisilla paineilla ajoitte Safari #2:lla ja tänään?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja TT| »

T3Syncro kirjoitti:Millaisilla paineilla ajoitte Safari #2:lla ja tänään?
Taidettiin molemmissa kurvailla ihan katupaineilla, olisko 3,5barin luokkaa. En tiedä miten paljon nämä Nexenit hyötyisi paineiden alentamisesta, Daven BFG AT:t varmasti enemmän, kun niissä kuvio jatkuu pitkälle kylkeen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Mältsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 28.08.2013 21:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Mältsä »

olen lueskellu nyt täältä ja tölkki.fi foorumeilta syncron rengas juttuja, enkä vieläkään ole selvillä sopivasta rengas/vanne koosta :D

mahtuuko vakio 14" syncroon 235/75R15 maasto kumet
vanne koko ois varmaanki 6x15, niin paljonko pitäs olla et?
ja onko se keskireikä 66+ niinkö täälä huhutaan vai menneekö siihen 57.1 ainaki joku vannetukun haku anto semmosta tietoa?
esim. http://www.vannetukku.fi/monza-p-24784.html <- tuo siis vain esimerkkinä ku sielä vanteen tietojen alla lukee mihin autoihin nuo käy

tulipa sekava teksti :D
Syncro Caravelle C -89
"Minulla ei oo kiire mihinkään"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Mahtuu, huom. pinnatut esim Insa Turbo tai Malatesta ovat reilusti korkeampia kuin tuon 235/75R15 korkeus STRO normien mukaan, mutta nekin saa mahtumaan, tarvittaessa pikkasen rälläkällä kaaria avarammiksi ja takatukivarren sauman silottelua...
Korotussarjalla saa pikkasen lisää tilaa myös.

Tuossa on 235/75R13 Insa Turbo Saharat alla
Kuva

Uudet / merkkirenkaat mahtunevat varmemmin ilman muutoksia.

ET tuossa koossa mielummin pikkasen alle 30 kuin reilusti yli, keski reikä + 66 mm. Keskireikä ei voi olla pienempi, kuin mitä vakio 14" vanteissa on. Nuo linkkisi vanteet ovat VW-konsernin henkilöautoihin, ei Tölkkiin.

Helpoimmin löydät 15 vanteet jostain Mersusta .
Malatesta Kobra Track 235/75R15 rengasta löytyy esim sieltä Vannetukusta. Malatesta on kyljiltään vahvempi, kuin esim samalla kuviolla oleva Insa Turbo Sahara.

Kuva
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Joker »

TT| kirjoitti:Taidettiin molemmissa kurvailla ihan katupaineilla, olisko 3,5barin luokkaa.
Aika kovilla paineilla ajelette, mulla BFG MT KM2ssa nyt 2,5 bar, tarkoitus oli 3bariin nostaa. Onko 3,5bar paineista jotain hyötyä (tai ei yhtään haittaa), kun ei ole mutakumeja aiemmin tullut omistettua?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla on profiililtaan niin korkeat renkaat, ettei autoa pysty maantiellä ohjaamaan pienemmillä paineilla, n 2 bar paineilla saa melkein kalenterista seurata koska auto lähtee kääntymään, 3,5 - 4 bar paineilla ohjaus alkaa jo muistuttaa ajettaavaa autoa :lol:
Avatar
Mältsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 28.08.2013 21:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Mältsä »

T3Syncro kirjoitti:
Uudet / merkkirenkaat mahtunevat varmemmin ilman muutoksia.

Helpoimmin löydät 15 vanteet jostain Mersusta .
Ajattelinki noita goodyearin wrangler duratrackkejä, nitä olis saatavilla tuossa 235/75R15 koossa. 8-)

Oliko niissä mersun vanteissa muita eroja ku see että pultin reikä voi olla vähän pienempi?
Syncro Caravelle C -89
"Minulla ei oo kiire mihinkään"
JX16
AktiVWisti
Viestit: 82
Liittynyt: 21.02.2013 21:46
Paikkakunta: Loppi

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja JX16 »

57 keskireikä riittää 7mm spacereilla. 14 syncrossa 3b passatin 6x15 peltivanteet ja GT radial M/T 235/75 15 kumit ja hyvin mahtuu. Et muistaakseni 37, eli spacereilla 30. Välilevyihin kun tekee vielä sopivat kolot niin ei tarvii poistaa jarrurummuista niitä lukituspultteja... ;)
JX16
AktiVWisti
Viestit: 82
Liittynyt: 21.02.2013 21:46
Paikkakunta: Loppi

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja JX16 »

Ai niin... vakio pyöränpultit jää lyhyeksi tolla yhdistelmällä, mulla taakse vaihdettu pidemmät pultit, edessä vakiot. Etupultit näyttää vähän lyhyeltä mutta vielä ainakin on pysynyt pyörät kiinni... :D
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Joker kirjoitti:
TT| kirjoitti:Taidettiin molemmissa kurvailla ihan katupaineilla, olisko 3,5barin luokkaa.
Aika kovilla paineilla ajelette, mulla BFG MT KM2ssa nyt 2,5 bar, tarkoitus oli 3bariin nostaa. Onko 3,5bar paineista jotain hyötyä (tai ei yhtään haittaa), kun ei ole mutakumeja aiemmin tullut omistettua?
Kyllä noista kovemmista paineista on maantiellä hyötyä. Tallin huonon mittarin jäljiltä oli renkaissa 2,7 ja lisäsin 3,5 niin nousi rengas selvästi ja käytös maantiellä parani. Tietysti auton paino vaikuttaa tuohonkin paljon, kokeilemalla se sopiva löytyy. Maastossa on sitten ollut n.1,2bar luokkaa noilla renkailla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 743
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Mältsä kirjoitti:
Ajattelinki noita goodyearin wrangler duratrackkejä, nitä olis saatavilla tuossa 235/75R15 koossa. 8-)

Oliko niissä mersun vanteissa muita eroja ku see että pultin reikä voi olla vähän pienempi?
Mersun vanteista suurin osa taitaa olla 6" leveitä syncron 5,5" sijaan. Ja sitten tuo suurempi keskireikä.

Ja käytettynä mersunkin vanteita löytyy helposti et 37 mutta jo vaikeammin pienemmällä et_llä, mielestäni.
Mulla on 6" leveät et 37 mersun pellit odottamassa juurikin mainitsemiasi Wranglereita. 235/75R on aika kaposet ja pitäs pyöriä ilman senkummempia muutoksia.

Nuo mun pellit on C marsun ja pultinreiät oli 14mm kuten tölkissäkin.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja TT| »

hillitty kirjoitti:
Mältsä kirjoitti:
Ajattelinki noita goodyearin wrangler duratrackkejä, nitä olis saatavilla tuossa 235/75R15 koossa. 8-)

Oliko niissä mersun vanteissa muita eroja ku see että pultin reikä voi olla vähän pienempi?
Mersun vanteista suurin osa taitaa olla 6" leveitä syncron 5,5" sijaan. Ja sitten tuo suurempi keskireikä.

Ja käytettynä mersunkin vanteita löytyy helposti et 37 mutta jo vaikeammin pienemmällä et_llä, mielestäni.
Mulla on 6" leveät et 37 mersun pellit odottamassa juurikin mainitsemiasi Wranglereita. 235/75R on aika kaposet ja pitäs pyöriä ilman senkummempia muutoksia.

Nuo mun pellit on C marsun ja pultinreiät oli 14mm kuten tölkissäkin.
235/75-15 on suurin mitä ilman muutoskatsastusta saa 14" syncroon laittaa, ja ne menee tosiaan ilman suurempia avarruksia pyörimään. Edestä kannattaa ottaa ne muoviset "levennykset" takareunasta, koska niihin jossain tilanteessa osuu varmasti. Ja nyt puhun näistä normaaleista renkaista, pinnatut on sitten lähes aina pykälää isommat. Tapauksesta riippuen voi myös hipaista edessä etukaaren etureunaan, mutta hyvin pienen siivun poisto tai vain vasarointi riittää.
Mersun vanteita löytyy 6 ja 7" leveinä ja suht yleisesti löytyy ET31 asti, siitä pienemmät sitten harvinaisempia. Mutta noin kapeilla kuin 235 niin nuokin riittää mainiosti. 16" löytyy mersuista myös samoilla ET-luvuilla hyvin vaihtoehtoja, jos sellaisia haluaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Mältsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 28.08.2013 21:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Mältsä »

Eli 235/75-15 menee noilla mb 7 tai 6 tuumaa leveillä vanteilla kunhan et on 37 tai pienempi? Kiitosksia tästä anteeksi ku jankkaan asiasta, olen vain tietämätön näissä vanne jutuissa :oops:
Syncro Caravelle C -89
"Minulla ei oo kiire mihinkään"
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Joker »

W126 S-mersun alkuperäisen 15X7 vanteen ET on 25. Minulla on niitä 8 samanlaista ja laitoin mersufoorumille 2:sta ostoilmoituksen. Nettivaraosassa on 2 myynnissä Kiteellä, mutta ei ole just samat kuin loput 8, joten kokeilen ]löytää just samat varapyörille kiertoon.
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1557156
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Minkähänlaisia olisi täältä Comarconilta saatavat peräkärryn levyt ?

http://www.comarcon.fi/tuotteet.php?k=9583

Ja tuosta listalta tämä versio
V151 Levyp.6Jx15,ET30,5x112

ainut vaan se että paljonko liene kantavuus, mutta jos noita laitetaan peräkärryyn/asuntovaunuun, niin luulisi riittävän tölkkiinkin :roll: ja toinen tietysti keskireiän koko ?

ja löytyy myös 16 tuumainen vannekin
V161 Levyp.6Jx16,ET30,5x112
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hyviä vanteita on nuo, ja on syncroissa käytettykin. Kantavuuskin riittää hyvin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Mältsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 28.08.2013 21:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Mältsä »

Syncro Caravelle C -89
"Minulla ei oo kiire mihinkään"
Avatar
Mältsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 28.08.2013 21:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Viesti Kirjoittaja Mältsä »

tuommosetki löyty, eikä ois pahan hintasetkaan http://www.rengaskauppa.net/vanteet/TER ... 12/37/66.5
onko kukaan koskaan tilannu mitään kyseisestä liikkeestä??
Syncro Caravelle C -89
"Minulla ei oo kiire mihinkään"
Vastaa Viestiin