Syncron korotus ja rengas keskustelu.

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift

Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 23.02.2012 01:19

Otsikko kertoo kaiken... korotus sarjaan odottelen vielä laserilla tehtäviä osia, kylläpä kestäää :roll:


ET-luvun vaikutus vanteen / renkaan sijaintiin (ET on vanteen keskinlinjan ja kiinnityslinjan etäisyys millimetreinä)
    Kuva

Rengaskokolaskureita, jotka tuntevat 82- ja 85-sarjan rengaskoot


Nopeusmittarin välitysten muuttaja
https://busschmiede.de/shop/T3-Syncro-T ... 147-mehr_1
T3 Syncro: Tachoangleichgetriebe 0,872:1 = 14,7% mehr
Viimeksi muokannut AT5nok päivämäärä 05.07.2018 15:43, muokattu yhteensä 3 kertaa
Syy: Lisätty ET kuva
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2997
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja AT5nok » 24.02.2012 13:33

STRO-normin mukaisia rengaskokoja syncroihin (päivitetty 8/2017 voimassa olevan Trafin määräyksen mukaiseksi)

Kuva
STRO-normin mukaisia rengaskokoja syncroihin


    205R14 (205/82R14) on yleensä 14" syncrojen suurin otteessa oleva rengas, josta saa kasvattaa M1/N1 51mm korkeutta, M1G/N1G 75mm korkeutta, 30 mm leveyttä ja vannekokoa 1" ilman muutoskatsastusta.
    205R16 (205/82R16) on yleensä 16" syncrojen suurin otteessa oleva rengas, josta saa kasvattaa M1/N1 51mm korkeutta, M1G/N1G 75mm korkeutta, 30 mm leveyttä ja vannekokoa 1" ilman muutoskatsastusta.

Kuva


STRO:
- http://stro.se/wp-content/uploads/2014/05/obsoletes.pdf

Alustan korkeuden muutokset:

Kuva


Tuolta löytyy lisää aiheesta:
TRAFI - Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen 1.5.2016
Liitteet
Rengas kokoja.JPG
Rengas kokoja.JPG (99.08 KiB) Katsottu 5191 kertaa
Viimeksi muokannut AT5nok päivämäärä 02.08.2017 12:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Päivitetty Trafin määräyksen mukaiseksi
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja AT5nok » 28.02.2012 17:05

Löysin 16" Mersun peltivanteen 5x112mm ET37. Jos oikein ymmärsin, tuolla ET:llä pitäisi sopia?
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja hege » 28.02.2012 17:46

Mulla on 14" syncrossa 17x8 et 35 ja tilaa sentti olka-akseliin, eli pitäisi sopia. Renkaina 215/60R17.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 1177
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja hege » 18.03.2012 14:50

14" syncro ja 31/10,5 R15. Vanteet 7" leveät ja ET28. Korotus n. 30mm.
Sopii muokkauksen jälkeen. Edestä lokareista pitää ottaa pieni siivu edestä ja isompi takaa ja tunkin korvakkeen vierestä pitää koria vähän oikoa että mahtuu sisäänjoustamaan ohjaus tapissa. Toinen vaihtoehto olisi ollut rajoittaa ohjauskulmaa.
Takana piti vaan hieroa tukivartta, joka jostain vurremaisesta syystä oli jo tehty (ajettu lumiketjuilla?) niin oikealle puolelle sopi melkein ja vasemmalle puolelle ei. Takalokareita ei tarvinnut muokata, mutta en takana vielä kattellut tarkempaan sisäänjoustoja. Ehkä tarvii ottaa takareunasta vähän pois?
Liitteet
425617_10150618863173946_703508945_9394472_2101301165_n.jpg
425617_10150618863173946_703508945_9394472_2101301165_n.jpg (46.7 KiB) Katsottu 7811 kertaa
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 1177
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja redi » 18.03.2012 16:02

Vurren uudet tassut näyttää hyvältä! Laittaisit vielä 10.5 vanteet ku renkaatki on :)
Avatar
redi
AktiVWisti
 
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja hege » 18.03.2012 16:07

Kohta perustetaan syncroille oma foorumi. Sinne ei takavetojonnet pääse huutelemaan. ;)
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 1177
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja TT| » 18.03.2012 19:26

Ja hyvinhän se Vurre uusilla tassuillaan eteni, siihen asti kun tassut vielä raapi maata :)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6241
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 18.03.2012 19:58

Sikoooosssom :D saako noita sinisenä?




TT| kirjoitti:Ja hyvinhän se Vurre uusilla tassuillaan eteni, siihen asti kun tassut vielä raapi maata :)


Tänään dobbelikin suoriutu hieman paremmin eilisen uran (renkaat vaihdettu), ei tarvinnut lapiota :D
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2997
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja TT| » 04.05.2012 09:49

245/75-16 (n.30,5") renkaat ET35 7x16 vanteilla menee 16" nätisti. Omassa piti etupyörien aukkojen etureunaan tehdä vähän tilaa. Liukuovikin sopii aukeamaan normaalisti.
215/85-16 (aika tarkkaan sama korkeus) vakio peltivanteilla ET34 5,5x16 raapi samaan lokarin etureunaan kun leveämpikin rengas.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6241
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja dmn » 04.05.2012 21:59

Itsellä joskus 215/85-16 raapis sisäänjoustossa ylhäältä kiinni muovikaareen, ei pahasti mutta nastan jäljet nähtävissä muovissa..
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2477
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja TT| » 04.05.2012 23:20

dmn kirjoitti:Itsellä joskus 215/85-16 raapis sisäänjoustossa ylhäältä kiinni muovikaareen, ei pahasti mutta nastan jäljet nähtävissä muovissa..


Ihanko siis suorassa joustossa, vai hieman kääntyneenä? Minulla tuo osuma oli tosiaan etureunasta ja aivan muovikaaren alareunaan. Vasaroin vähän peltiin tilaa ja leikattiin pieni pala muovia pois.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6241
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja AT5nok » 05.05.2012 08:44

TT| kirjoitti: Vasaroin vähän peltiin tilaa ja leikattiin pieni pala muovia pois.


Aiheutti epäileviä/hämmästyneitä katseita Tölkittömässä yleisössä, kun naputtelit vasaralla ja sahailit :lol: :lol: :lol: Toisaalta silloin se on paras muokata, kun oire on aktiivisesti päällä ja pääsee tutkimaan muutoksen vaikutusta.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja dmn » 05.05.2012 09:24

TT| kirjoitti:
dmn kirjoitti:Itsellä joskus 215/85-16 raapis sisäänjoustossa ylhäältä kiinni muovikaareen, ei pahasti mutta nastan jäljet nähtävissä muovissa..


Ihanko siis suorassa joustossa, vai hieman kääntyneenä? Minulla tuo osuma oli tosiaan etureunasta ja aivan muovikaaren alareunaan. Vasaroin vähän peltiin tilaa ja leikattiin pieni pala muovia pois.


Ihan suorassakin muistaakseni.. Etureunasta toki joutuu leikkelemään heti ekaks :)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2477
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja TT| » 05.05.2012 16:05

dmn kirjoitti:
TT| kirjoitti:
dmn kirjoitti:Itsellä joskus 215/85-16 raapis sisäänjoustossa ylhäältä kiinni muovikaareen, ei pahasti mutta nastan jäljet nähtävissä muovissa..


Ihanko siis suorassa joustossa, vai hieman kääntyneenä? Minulla tuo osuma oli tosiaan etureunasta ja aivan muovikaaren alareunaan. Vasaroin vähän peltiin tilaa ja leikattiin pieni pala muovia pois.


Ihan suorassakin muistaakseni.. Etureunasta toki joutuu leikkelemään heti ekaks :)


Ai niin mullahan on korotettu jotain 30mm arviolta, että se varmaan vaikuttaa just tuohon.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6241
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja hege » 04.06.2012 11:24

Ooberin puolella väitetty että 16" syncroissa 7.00x16 rengaskokoa. Laitoin kyselyä lähteestä: http://www.oberschlachter.fi/viewtopic. ... 8390#p8390

Vag osapuolella löytyy nopeusmittarin rattaista merkintää 7.00R16. Se on muistaakseni halkaisijaltaa lähellä 31" rengasta ja antaa mahdollisuuksia jos joku haluaa jossain vaiheessa harrastaa. Pitää vielä bongata STRO kirjasta tarkat arvot.

Viitteet mitä olen löytänyt on osapuolelta:
http://www.numcat.ru/volkswagen/4/1/170 ... timagesize
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 1177
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja dmn » 04.06.2012 12:15

Hei kootkaas joku johonkin viestiin noi katsastuksessa läpimenevät koot ja niiden STRO-kirjasta kaivetut vastaavuudet (tuo kirjasen lukemat kun ei aina löydy netistä niin menee aina vähän hankalaksi virtuaalivirittely).. Tuo 7.00-16 onkin hyvä jos on M-optiona saanut, saa sitten vaikka 7.50-16 sipulileikkurit laillisesti alle tarvittaessa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2477
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Syncron korotus ja rengas keskustelu.

ViestiKirjoittaja AT5nok » 07.06.2012 18:35

Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta
kirjoitti:
14 §
Heilahduksenvaimentimien vaihto
1. Auton heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne saa merkittävästi lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia rasituksia. Muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa.

15 §
Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

17 §
Puskurit sekä alleajo- ja sivusuojat
1. Auton puskurit saa vaihtaa toisen mallisiksi tai poistaa, jolloin myös mahdolliset terävät kiinnikkeet ja muutostyöstä mahdollisesti aiheutuvat terävät rakennekohdat on poistettava.
2. Autossa vaadittavia alleajo- ja sivusuojia ei saa poistaa.
3. M1- ja N1-luokan ajoneuvojen etupuskurin täydentäminen tai korvaaminen karjapuskurilla on sallittu ainoastaan M1G- ja N1G- luokan ajoneuvoille.

23 §
Korin korottaminen runkoon nähden
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:
a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;
b) mahdollisia korin ja rungon välisiä kumityynyjä ei poisteta;
c) hallintalaitteisiin sekä jarruputkiin ja -letkuihin tehdään tarvittaessa asianmukaiset korotuksen vaatimat muutokset ilman ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia;
d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm;
e) korotettuun avomalliseen autoon asennetaan 24 §:n mukainen turvakaari, jollei turvakaari ole autossa vakiovarusteena; ja
f) auto ei muutoksen jälkeen ole kaatumisherkkä.

http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Syncro safari 1# 16.6 Mäntsälä

ViestiKirjoittaja TT| » 07.06.2012 18:43

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98121

siitäpä jollekin vielä vakiohkoon syncroon sopivat renkaat, että pitää vähän paremmin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6241
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncro safari 1# 16.6 Mäntsälä

ViestiKirjoittaja AT5nok » 07.06.2012 19:08

TT| kirjoitti:http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98121

siitäpä jollekin vielä vakiohkoon syncroon sopivat renkaat, että pitää vähän paremmin.


Pikkasen pitää ehkä korottaa ja lokasuojan alakulmia rälläköidä, jos korkeutta on "liikaa" samassa suhteessa kuin Eiccan 235/75R15 Saharat
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Seuraava

Paluu Syncro

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa