Vinssin asennus
Vinssin asennus
http://www.easy2design.de/bulli/winches/
Tuollapa muutamia kuvia miten jotkut on vinssin asentaneet.
Joka paikalla on omat hyvät ja huonot puolensa. Etupanssarin sisään ja koukku puskurista läpi ei ehkä kuitenkaan olisi niin huono, vettä ja mutaa ei tunnu menevän panssarin sisään juuri ollenkaan. Tuonne jos hyrrän tunkisi niin että sen saisi "pikana" irti?
Tuollapa muutamia kuvia miten jotkut on vinssin asentaneet.
Joka paikalla on omat hyvät ja huonot puolensa. Etupanssarin sisään ja koukku puskurista läpi ei ehkä kuitenkaan olisi niin huono, vettä ja mutaa ei tunnu menevän panssarin sisään juuri ollenkaan. Tuonne jos hyrrän tunkisi niin että sen saisi "pikana" irti?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Vinssin asennus
Pohjapanssarin päälle saa asennettua tosi siististi, tykkään. Yksi vaihtoehto on sulla myös takapenkin alle ja putkessa vaijeri eteen. Vapautus pitää tehdä jotenkin näppärästi kun vinssi on piilossa jos vapautusta haluaa käyttää.
Vurreen ajattelin etupuskurin päälle. Saa nähdä miten käy ja onko ollenkaan fiksu paikka.
Vurreen ajattelin etupuskurin päälle. Saa nähdä miten käy ja onko ollenkaan fiksu paikka.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Vinssin asennus
Etupuskurin päälle minäkin sitä suunnittelin, olisi varmaan helpoin toteutus. Ihan ekana oli mielessä tehdä asennus pikakiinnityksellä, jolloin vinssin voisi siirtää tarvittaessa myös takapäähän.
Etupohjapanssarin yläpuolella olisi joutotilaa, mutta asennus ehkä hieman työläämpi & vaatiivampi
Etupohjapanssarin yläpuolella olisi joutotilaa, mutta asennus ehkä hieman työläämpi & vaatiivampi
Re: Vinssin asennus
etupanssarin sisällä jos vinssi on niin vapautus on aika hankala käyttää, joutuu ajaa moottorilla ulos tai rakentaa jonkun paineilma sylinterin kääntelee vipua. Ite aion tehdä pika kiinnityksellä olevat pedit eteen ja taakse puskurien päälle niin ei tarvii turhaan uittaa paskassa ja etu/taka nousukulmat ei kärsi.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Vinssin asennus
Lukituksen vapautus voimanulosoton vaijerilla, vapautusvivun kääntely alipaineella ja ohjaus decouplerin napin paikalle.Eicca_ kirjoitti:etupanssarin sisällä jos vinssi on niin vapautus on aika hankala käyttää, joutuu ajaa moottorilla ulos tai rakentaa jonkun paineilma sylinterin kääntelee vipua. Ite aion tehdä pika kiinnityksellä olevat pedit eteen ja taakse puskurien päälle niin ei tarvii turhaan uittaa paskassa ja etu/taka nousukulmat ei kärsi.
Tosin ääni puskurin päälle pikakiinnityksellä ja sähköt NATO-pistokkeella eteen ja taakse.
Re: Vinssin asennus
Vapautus on yleensä toteutettu traktorityylisellä käyttövaijerilla (push-pull) tai tanko/vipu ratkaisu. Ratkaisun voi haaroittaa niin että vapautuksen sekä kytkennän voi tehdä ohjaamosta ja auton edestä. En tarkemmin ole nähnyt miten noi vaijeri ja vipujutut on ratkaistu. Joko vivuston pitää kääntää lukituksen vaatima 180 asteen käännöstä tai sitten vivusto ei käännä ihan päästä päähän. Voi olla että muissa vinsseissä vapautus ei tee 180 asteen käännöstä kuten tuossa omassa.
Paineilmatoiminen on hyvä, mutta silloin on yleensä lähtenyt lapasesta ja kilpatohinan kiire vaatii että toteutus on kauko-ohjattuna ettei vinssiapinan tarvitse tulla takaisin autolle ennen vinssauksen aloittamista. Kaksinopeuksisen vinssin vaihteen vaihto on yleensä kilpavehkeissä toteutettu paineilmalla.
NATO pistokkeen virtamaksimi on 400A, se oli yksi syy miksi 24V vinssi kiinnosti että virta pysyy kurissa. Käyttöön tulevassa 12V vinssissä on 530A maksimivirta niin tuollaista pikaliitintä ei voi miettiä.
Puskurin päälle jos laittaa niin etuylitys ei kasva jos sen ei halua kasvavan. Vinssin voi laittaa lähelle jäähdytintä ja rullakita pitää korvata liukukidalla ettei törrötä yli.
Paineilmatoiminen on hyvä, mutta silloin on yleensä lähtenyt lapasesta ja kilpatohinan kiire vaatii että toteutus on kauko-ohjattuna ettei vinssiapinan tarvitse tulla takaisin autolle ennen vinssauksen aloittamista. Kaksinopeuksisen vinssin vaihteen vaihto on yleensä kilpavehkeissä toteutettu paineilmalla.
NATO pistokkeen virtamaksimi on 400A, se oli yksi syy miksi 24V vinssi kiinnosti että virta pysyy kurissa. Käyttöön tulevassa 12V vinssissä on 530A maksimivirta niin tuollaista pikaliitintä ei voi miettiä.
Puskurin päälle jos laittaa niin etuylitys ei kasva jos sen ei halua kasvavan. Vinssin voi laittaa lähelle jäähdytintä ja rullakita pitää korvata liukukidalla ettei törrötä yli.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vinssin asennus
Hege NATO pistokkeita on eri virran kestolla mm.600amp
Re: Vinssin asennus
Ok, tarkistin vain tuon yleisemmän kaksinapaisen liittimen tiedot, speksattu 35mm2 sähköjohdolle.
Pari kuvatusta että joku NATOsta tietämätönkin on tajuaa minkä näköisistä puhutaan.
Pari kuvatusta että joku NATOsta tietämätönkin on tajuaa minkä näköisistä puhutaan.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Vinssin asennus
Puskurin päälle
Puskurin taakse
Nettia ja kuvia selailtuani, olen vahvasti sitä mieltä, että jos saan Syncroni joskus siihen pisteeseen, että on aikaa ja resursseja vinssin asennukseen, niin se tulee etupuskurin päälle, vaikkakin noi korin sisään rakennetut ovatkin "siistimpiä" toteutuksia.
Puskurin taakse
Nettia ja kuvia selailtuani, olen vahvasti sitä mieltä, että jos saan Syncroni joskus siihen pisteeseen, että on aikaa ja resursseja vinssin asennukseen, niin se tulee etupuskurin päälle, vaikkakin noi korin sisään rakennetut ovatkin "siistimpiä" toteutuksia.
Re: Vinssin asennus
Joskus kun rikastun (ja alan jäämään usein jumiin) niin puskurin päälle mutta irroitettavalla pedillä, nousukulmaa on nytkin liian vähän niin vinssi olis koko ajan pussaamassa maapalloa ja paskaa täynnä. Sitten taakse myös sama kiinnitys niin voi heittää vinssin sinnekkin eli yksi vinssi riittää.
Re: Vinssin asennus
Tuossa keulalle asentamisessa on sekin miinus että se madaltaa keulaa aika tehokkaasti. Tuommonen 4-50kg möykky aivan etummaisena vetää keulaa aika hyvin alas.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Vinssin asennus
plus kiinnitys rakenteet....TT| kirjoitti:Tuossa keulalle asentamisessa on sekin miinus että se madaltaa keulaa aika tehokkaasti. Tuommonen 4-50kg möykky aivan etummaisena vetää keulaa aika hyvin alas.
Re: Vinssin asennus
Keskivinssiä ajateltu.
Vastaan tuli ibex maastoauto jossa on "Foers Vector winching system". Löytyi kanadalainen patentti aiheesta: http://brevets-patents.ic.gc.ca/opic-ci ... mmary.html
Selaa alas ja katso drawings.
Ois melko fiksu kun tolla voi vinssata edestä ja takaa samaan aikaan, voi kääntää autoa paikallaan tai vinssata sivulle. Haittapuolena on että taakse vinssaa puolella nopeudella. Voi olla että takapäätä ja muita paikkoja pitää vähän vahvistaa tommosta varten, tulee melko rajut voimat jos on vahva vinssi.
Vastaan tuli ibex maastoauto jossa on "Foers Vector winching system". Löytyi kanadalainen patentti aiheesta: http://brevets-patents.ic.gc.ca/opic-ci ... mmary.html
Selaa alas ja katso drawings.
Ois melko fiksu kun tolla voi vinssata edestä ja takaa samaan aikaan, voi kääntää autoa paikallaan tai vinssata sivulle. Haittapuolena on että taakse vinssaa puolella nopeudella. Voi olla että takapäätä ja muita paikkoja pitää vähän vahvistaa tommosta varten, tulee melko rajut voimat jos on vahva vinssi.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vinssin asennus
Noista liittimistä! Hitsauskone liittimet (dixit)olis asialliset ,niin samoisata vois ottaa lisävirtaa niihin tehdyillä akkukaapeleilla .Ja varmaan amperit riittää! Jos sitä nyt täytyy heitellä eestaas.Parashan se olis olla aina takana,koska mitä sitä sinne vetää mihin ei päässyt ,vaan sinne mistä tuli.
- Liitteet
-
- dixit.jpg (10.22 KiB) Katsottu 9990 kertaa
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Re: Vinssin asennus
Ite mietin eka noita dixejä niitä olis duunissa hirvee kasa mutta sitten päädyin noihin NATO pistokkeisiin koska niisä on suojakanne että ei mene paskaa kun taas noi dixit on aika lika herkkiä ja niitä ei sen isommin ole ulos suunniteltu....
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Vinssin asennus
Tiedän yhden Suomi-Syncron, jossa on ollut vinssille sähköt noilla hitsausliittimillä kiinni 90-luvun alusta asti, vinssi kiinni joko pikakiinnityksellä etupuskurin päällä ja "asennuslevyllä" takana vetokoukussa.
Re: Vinssin asennus
Tiedän yhden suomi syncron jolla ajetaan oikeasti muuallakin kuin asfaltilla ja tiedän myös että jos siinä on nytkin ollut syyläri mudasta tukossa ja katto täynnä myös sitä niin voisin väittää että noi naaras liittimet on myös täynnä paskaa joten ei kiitos.
Re: Vinssin asennus
Siirrettävässä vinssissä on se huono että se on kuitenkin aina väärässä paikassa silloin kun sitä tarvitsee.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vinssin asennus
Esim olohuoneessahege kirjoitti:Siirrettävässä vinssissä on se huono että se on kuitenkin aina väärässä paikassa silloin kun sitä tarvitsee.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Vinssin asennus
Mutta se on hieno sisustuselementti olohuoneessa, kertoo omistajan harrastuksista paljon enemmän kuin esim joku nykytaiteilijan tekemä taulu seinällä...