Etuvetoakselin murrosnivelen kumin vaihto.

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
vellu
Vasta alkaja
Viestit: 19
Liittynyt: 04.09.2015 14:51

Etuvetoakselin murrosnivelen kumin vaihto.

Viesti Kirjoittaja vellu »

Tuosta -89 Syncrosta on oik. etuvetoakselin murroksen kumi rikki,mikähän ois järkevin tapa ko. kumin vaihtoon?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etuvetoakselin murrosnivelen kumin vaihto.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Akseli irti ja kumi vaihtoon. Olipa kumpi tahansa kumi rikki, niin melkein voi olla helpompi ottaa sisempi irti ja sitä kautta vaihtaa kumi, ja samalla huoltaa se sisempi(kin) nivel.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Etuvetoakselin murrosnivelen kumin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Joker »

Mitenkähän yksityiskohtaisia ohjeita kaivataan? Taitaa olla foorumilla asia puitu jo, mutta pari vinkkiä kun nyt runosuoni kuplii.
- napamutteri on lähtökohtaisesti tiukassa, riko ensin kaikki räikät jatkovarrella ja käy vasta sitten 3/4" väännin. Löysää napamutteri ennen kuin jatkat.
- keula ylös kunnollla että on tilaa räplätä. Pukit alle, ei tunkin varassa.
- sisemmän nivelen kuuskolot pitää puhdistaa piikillä kunnolla ettet nylppää. Kun kuitenkin nylppäät, ZXN8 iskemällä tai seuraavaksi hitsikonetta tai laikkaa
- sisempi vetari ei taida tippua alas ilman että yläpallon tai alapallon irroittaa ja nilkkaa kääntää. Ei vaan mahdu diffin ohi muistaakseni
- kun purat niveliä, katso ja merkkaa miten päin ulko ja sisäkoolit on nivelessä. Nivelet purkaantuu täysin osiin kun pyörittelee sisäkoolia ja ottaa kuulat pois.
- laita vasta nyt nitriilihanskat käteen kun olet kyynärpäitä myöden rasvassa ja käy sisältä rulla talouspaperia, töhri matkalla oven kahvat rasvanäpeillä rouvan iloksi.
- etsi livenneet kuulat tallin lattialta ja viemäristä.
- uusi molybdeenisulfidirasvat sisään ja myös toinen ehjä kumi.
- kasaa ensin nivelet vetariin ja pura pois kun muistit että unohdit suojakumit.
- käytä oikeita puristettavia klemmareita. Saa varmaan hohtimella ja vasarallakin kiristymään, mutta halpismarketista löytyy oikeat pihdit halavalla siihen hommaan.
- uusi nordlockit sisempään vetariin ja nylpätyt pultit. Pulttien kovuus taisi olla 10.9 tai 12.9, tarkista.
- kun olet saanut vetarin paikalleen, pura sisäpää koska unohdit speiserin diffin ja murroksen välistä verstaan pöydälle.

Disclaimer : saatoin jonkun unohtaa mainitakin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Etuvetoakselin murrosnivelen kumin vaihto.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Aika kattava lista :D
Vastaa Viestiin