Sivu 3/3

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 14.07.2013 21:25
Kirjoittaja AT5nok
Minä avasin takaa ropun pitkällä 17 mm mutterilla, johon laitoin pultin sisään vahvikkeeksi, kun joskus 10 mm hylsystä ja mutterista tekemäni avain antoi periksi.

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 17.07.2013 08:06
Kirjoittaja selvesa
Laatikon roput aukesi ihan OK, tuolla 17mm kuusiokolo hylsyllä, mutta edestä en uskaltanut vääntää, kun tuntui että ei mene tarpeeksi pohjaan avain ja sitten jos lähtee/pyöristyy kulmat siitä ropusta.

Onko tuo kardaanin lähdön stefa minkälainen operaatio vaihtaa ? Onnistuuko pohjan alla ? Eli kartaani pois haitolta ja sitten se lähdön laippa ja siinähän se varmaan alla on stefa ? Ja mistä olette ko stefaa hommanneet ?
volkswagen-t3-syncro-transmission.jpg
volkswagen-t3-syncro-transmission.jpg (191.71 KiB) Katsottu 38232 kertaa
Ilmeisesti SKF:llä olisi käypänen. Tuolta mualimaltakin kattellut, jenkeissä(ebayssä) n. 50 $ ja ETKA sanoi n. 90 euroa, eikä enää saa kuin classic osana. Kokohan on 40x62x10mm, mutta onko jotenkin erikoisempi ?

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 18.07.2013 17:13
Kirjoittaja vwharrastaja
Vaihto-operaatio sujunee kuvaillun mukaisesti ihan auton alla, stefa originaalina on sellaisella lisä-pölyhuulella varustettu, mutta niiden saatavuus on aika huono, eikä toisaalta tuolla pölyhuulella ole keston suhteen todennäköisesti vallan suurta merkitystä, ja orggishinnat on kuvaillun mukaisia.
Materiaalin suhteen tilanne on hiukan eri; normi-stefat ovat mustia nitriilikumisia (NBR), ja kestävät lämpöä n.110c, ja todennäköisesti myös tässä kardaanin laipassa ihan hyvin, mutta varmempi ja originaalimateriaali vastaava on Vitonista (ruskea) ja se kestää hetkittäin jopa 220c lämpöjä, sekä enemmän painetta (n. 1 bar) ennen kuin huulet kääntyy tötterölle, nitriilikuminen antautuu jo puolessa barissa. Painestefat sitten eri juttu, eikä tässä ole sellaisille tarvetta.

Sinällään lämmönkestolla ei pitäisi tässäkään olla suurta merkitystä, mutta ottaen huomioon alkuperäismateriaalin ja sen että kardaani pyörii suurimmalla vaihteella kovempaa kuin kone, voi lämmönkesto vaikuttaa stefan ikään, Viton ei kovetu yhtä helposti kuin nitriiliversio. Tosin nitriiliversion kylmäkesto on -30c kun Vitonille mainitaan vain -20c. Molemmat ajanevat asiansa ihan riittävän hyvin.
Stefan akselia vasten tulevan pinnan voitelu sopivalla vaseliinilla ennen asennusta lisää stefan ikää n. 100 tkm:lla. (vanha viidakon sanonta) -stefan öljyhuulen ja pienen pölyhuulen välinen rako täytetään vaseliinilla.

Perus laakerikaupoista saa ihan mitoilla, hiljattain ostin tuollaisia Viton-versioita, mitat oli 40 x 62 x 8, Ovh / kpl n. 35 euroo, alennusta tuli melkein puolet lähes tinkimättä. Laskussa tuotteen kohdalla lukee 40x62x8 ASVI, valmistaja lienee FPM. Aikaisemmin nitriiliversiot on olleet hinnaltaan kympin luokkaa, ja mitoissa on syvyyden suhteen ollut vaihtelua 8-10mm. Ohuemmalla asennussyvyyttä voi tarvittaessa muuttaa hiukan enemmän kuin paksummalla. Molemmat käy, akselin kaulaa (kardaanin laipan) kannattaa hiukan puhdistaa hienolla hiekkapaprulla ja tsekata ettei ole pahoja orkosia tai vanhan stefan huuliuraa päästämässä öljyjä mäkeen.

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 18.07.2013 18:39
Kirjoittaja selvesa
Kiitokset vwharrastajalle jälleen hyvistä ohjeista/neuvoista/tiedoista. Tamgearsilta tilasin(otin heti kaksi) :) ja ovat mustia, koko 40x62x8. No jospa jonkun aikaa menisi / kestäisi. Vaihtaa sitten tuommoisen toisenlaisen.

Näkyy lukevan/olevan GUFERO TC 40 62 8, nämä stefat

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 18.07.2013 22:11
Kirjoittaja vwharrastaja
Tamgears on asiallinen liike, noita varmaankin samoja on tullut hankittua sieltä ja hyvin ovat pelittäneet, eikä olleet hinnan kiroissakaan.

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 31.10.2013 20:50
Kirjoittaja Hanttapuli
Käykö tämä Maireen sekä lootaan, että etuperään? Onko kellään kokemusta ko. öljystä?

http://www.motonet.fi/fi/tuote/599581/M ... 0-GL-4-20l

MOBILUBE GX 80W-90 GL-4 20L
59-9581

Korkealuokkainen 80W90 vaihteistoöljy raskaasti kuormitettuihin käsivalintaisiin vaihteistoihin. Täyttää vaatimukset API GL-4.

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 31.10.2013 21:13
Kirjoittaja TT|
Speksit ainakin on sopivat

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 27.12.2014 11:14
Kirjoittaja resupekka
Nettiä selatessa löysin tällaisen linkin, jossa keskustelua öljyjen viskositeetista. Päädyin tuonne googlettamalla VW:n osanumeroa G 052 726 A2, eli vagcatin tölkkeihin tarjoamaa oem-öljyä.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=132884

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 27.12.2014 12:55
Kirjoittaja Heebo
Noniin... tämä siis varmistaa nuo minun viestiketjun ensimmäisellä sivulla esittämät epäilykset noista liian laihoista liruista ja saattaa sittenkin olla että tuo marmoritiskin halvin VAG vaihteistoöljy särki tuon syncron kolmosen. http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =366#p3597

Tuo G 052 726 A2 ois tietysti monessa mielessä viisain ratkaisu, mutta sulkeutuu varsinkin litrahintansa takia pois ainakin minun vaihtoehdoista.

Lisäksi askarruttaa tuon orkkisliemen ominaisuudet äärilämpötiloissa. Sillä oletuksella että tuo G52 öljy on yhä samaa 80-luvulla kehitettyä tavaraa, väittäsin sen olevan mineraali- tai korkeintaan osasynteettistä öljyä. Mineraaliöljyjen tunnettuihin ominaisuuksiin kuuluu että ne menevät turhan kankeaksi erittäin kylmissä olosuhteissa ja toisaalta kuumapuolen viskositeetti saattaa romahtaa rajustikin kun mennään lämpötilassa tietyn kipurajan yli.

Orkkis on varmaan turvallinen vaihtoehto vakiolle tai matalaviritteisille laitteille, mutta luultavasti jää useissa ominaisuuksissa nykyaikaisemmille täyssynteettisille EP-lisäaineistetuille öljyille varsinkin molemmissa käyttölämpötilojen ääripäissä. Tuon G52:n kalvonpaksuutta tuskin on koeponnistettu 120-asteisena +300Nm väännöillä ja näitäkin laitteita alkaa esiintyä foorumillakin jo useita. Eli riskinpuoleisiin laitteisiin löytynee viisaampiakin öljyjä.

Itse pysyttelen toistaiseksi Redlinen 75W90NS öljyssä, koska sillä näyttäisi pysyvän hammaspeikko loitolla ja se pysyy notkeana myös arktisissa lämpötiloissa.
http://www.roadmachine.fi/redline/75W90NS.html

Hox! Varokaa samannäköistä törppöä Redline 75W90 joka on hypoidiperäöljy EIkä siis sovellu vaihteistoon --> synkronointi luistaa. Käy kylläkin etuperään vallan mainiosti.

...Ja en ole millään tavalla kaupallisessa suhteessa ko. tuotteeseen. Tällähetkellä ei vain ole osunut kohdalle samassa hintaluokassa yhtä uskottavaa tavaraa.

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 27.12.2014 18:49
Kirjoittaja resupekka
Jouduin teettämään talviautooni (Golf 3 variant 1.8 bensa) kytkinremontin ja siinä yhteydessä vaihdatin vaihteistoon vw:n originaaliöljyt (G 052 171 A2). Ostin litkut marmorilta suhteilla, mutta arvokastahan tuo oli. No, nyt täällä Ivalossa on 27 astetta pakkasta, mutta vaihdekeppi tuntuu - hämmästyttävää kyllä - täysin normaalilta, eikä synkrot rutise laisinkaan. Tämmöiseen peruspirssiin näyttäisi siis olevan varsin varma vaihtoehto tuo originaali öljy - ainakin tuon pakkaskäyttäytymisen suhteen.

Onhan tuossa omassakin tölkissä tietysti väännöt eri luokkaa kuin vakiossa, joten siihen saattaisivat kyllä toimia paremmin vaikka Castrolit tai vastaavat. Nyt siinä on Mobilin VS200, joka viime talvena sai kyllä kakkosen synkrot kylmänä rusahtamaan, vaikka laatikko on kasattu uusilla hilppeillä Lempäälässä. VS200:sta en ehkä sikäli menisi suosittelemaan kenellekään ja vaihdankin ne johonkin järkevämpään ensi kesänä.

Onkohan kellään varmistusta huhuille, jonka mukaan Fuchs olisi VW:nkin originaaliöljyjen valmistaja? Iso firmahan se kyllä on, ja VW:n omassa öljypurkissa lukee "Distributed by Volkswagen, made in germany". Netistä löytämieni kirjoitusten mukaan tämä olisi vw:n originaali öljyä, mutta Fuchsin itsensä myymänä:

http://www.fuchslubricants.com/titan-si ... fe-sae-75w

Ainakin sieltä löytyy referenssiksi vw:n osanumerot. Tuota litkua saa ainakin Ebaysta noin 10e/litra, kun marmorilla originaaliöljy maksaa luokkaa 40e/litra.

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 03.12.2017 22:32
Kirjoittaja tölkkki
Mitä mieltä raati http://m.motonet.fi/fi/tuote/599557/Mot ... tooljy-20L tuotteesta? Ei hinnankirossa ja itellä tapana vaihtaa öljyjä vähän useammin. Syncro tuli ostettuu ni pitäis öljyt vaihella mutta tätä topiccia lukiessa lähti vaa psykoosit tulille :lol:

Etu perään tätä: http://m.motonet.fi/fi/tuote/599512/Mot ... eraoljy-1L

Onko iha pielessä?

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 04.12.2017 23:56
Kirjoittaja TT|
Ihan vaikuttaa sopivalle. Tuosta ensimmäisestä isosta pönikästä voit lurauttaa etuperäänkin.

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 05.12.2017 08:58
Kirjoittaja tölkkki
Okei, hyvä ni ei tarvii montaa pönttöö ostaa ja tosta pöntöstä riittää sit toho takavetosenki lootaan :D

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 08.05.2018 20:37
Kirjoittaja VwMosku
Onko laatikon ja etuperän öljyjen täyttömäärät oikeat kun öljyn pinta on täyttöreiän tasalla? Laatikosta korkannut pari pulttia ja öljyä meinaa tiputtaa laipan välistä. Pitää lisätä öljyä ennen kuin saa korjattua nuo pultin kiinnitykset.

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Lähetetty: 08.05.2018 21:12
Kirjoittaja dmn
VwMosku kirjoitti:Onko laatikon ja etuperän öljyjen täyttömäärät oikeat kun öljyn pinta on täyttöreiän tasalla? Laatikosta korkannut pari pulttia ja öljyä meinaa tiputtaa laipan välistä. Pitää lisätä öljyä ennen kuin saa korjattua nuo pultin kiinnitykset.
Suunnilleen joo. Siellä on kyllä sen verran öljyä että tuskin litrankaan puuttuminen aiheuttaa heti fataalia tuhoa.