Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon
Lähetetty: 03.09.2012 23:11
Xtrememessuilla oli mahdollisuus haastatella melko korkeatahoista Suomen Castrolin edustajaa, joka jaksoi vastailla toistuviin typeriin kysymyksiini kokolailla kärsivällisesti, kunnes sunnuntai-iltäpäivä ja potkupallo Castrol gridgirlien kanssa muuttui kiinnostavammaksi, -eipä käy moittiminen, päinvastoin, kiitokset hänelle, kuitenkin.
Pari seikkaa selvennykseksi vaihteistoöljy asioista;
GL5 vaihtestoöljyjen synkronirenkaita syövyttävä vaikutus juontaa juurensa ranskalaisten autojen synkronirenkaiden syöpymisestä, joka taas johtui aikaisempien GL5 öljyjen sisältämistä rikki, yms. yhdisteistä joita ranskalaiset punaviinitestit eivät olleet ottaneet huomioon. Ranskalaisten (erityisesti) synkronirenkaat syöpyivät.
GL5 öljyt ovat hypoidivetopyörästöihin tarkoitettuja öljyjä, ne ovat ”liukkaampia” kuin GL4 öljyt, ja tästä liukkaudesta johtuen vaihteistoissa käytettäessä saattaa käydä niin, etteivät synkronirenkaat enää pysty hoitamaan tehtäväänsä, eli synkronoimaan eri rattaiden välistä pyörintänopeuseroa riittävän nopeasti, jolloin tuloksena on rusahteleva ja takerteleva vaihteisto ja vaihtaminen.
GL5 öljyissä on myös kovempi paineenkesto, joka omalta osaltaan aiheuttaa tätä synkronirenkaiden luistamista ja kulumista. (vrt. syöpyminen yllä) Yleisesti voisi puhua juurikin luistamisesta (ei tää ollut helppoa herra Castrolillekaan). Tästä aiheutuu myös ongelmia rattaissa oleville synkronihampaille, ne kuluvat nopeasti kun vaihteistoissa ei saa pykäliä päälle ilman rusahtelua -ääni lähtee juuri näistä synkronihampaista... Luistamisominaisuus ja pintapaineen kesto ovat taas hyväksi erityisesti hypoidivetopyörästöissä.
GL4 öljyt taas ovat tarkoitetut vaihteistoihin joissa siis erityisesti on synkronirenkaita ja paljon keskenään synkronoitavia rattaita. GL4 öljyt eivät ole yhtä liukkaita kuin GL5 öljyt, joten synkronirenkaat ehtivät tehdä tehtävänsä ja tuloksena on sujuvammin toimiva vaihteisto. Vaihtaminen on nopeampaa ja synkronirenkaat ja -hampaat kuluvat vähemmän.
GL4 vaihteistoöljyjen viskositeetit ovat Castrolilla luokkaa 75w -90, jossa siis kylmäviskositeetti on ensimmäinen luku ja viskositeetti lämpöisenä on jälkimmäinen. Mitä isompi luku, sen paksumpaa öljy on. Castrolin GL5 öljyissä viskositeetti on tyypilisesti 75w-140.
Paksumpi öljy tarkoittaa myös paksumpaa öljykalvoa rattaiden välissä, mutta myös suurempaa lämmön kehittymistä. Lämmön täytyisi siirtyä johonkin jottei koko laatikko lämpiäisi, ja ilman ulkopuolista jäähdytysjärjestelmää näin ei tapahdu vaan lämpö jää laatikkoon.
Kovassa käytössä olleista syncrojen hypoidivetopyörästöistä on kuitenkin usammankin kuin kerran havaittu vetopyöräparin pintojen irtoamista, jota haastateltava piti merkkinä öljyn liian pienestä pintapaineen kestosta, ja epäili myös lämpötilaerojen käytettäessä lämpöviskositeetiltaan joko 90 tai 140 vahvuista öljyä olevan kuitenkin sen verran pienen ja merkityksettömän, että päätyi lopulta arviossaan ”suosittelemaan” käytettäväksi Castrolin 75w-140 voimansiirtoöljyä;
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7071682
Vastauksissaan hra korosti kuitenkin kokeilemisen merkitystä; jos GL5 öljy aiheuttaa vaihtamisen vaikeutumista, olisi hänen mielestään toisisijainen vaihtoehto Castrolin GL4+ luokiteltu vaihteistoöljy;
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7071667
Ja vaihtoehdoksi edelliselle, suositteli hän myös mahdollisena yhtä hyvänä vaihtoehtona;
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7071684
Todennäköistä on, että normisyncroihin ja takapotkuihin kaksi jälkimmäistä käyvät varsin hyvin, ja kovemmille joutuville laatikoille ensimmäinen lienee paras. Etuvetopyörästössä ei synkronirenkaita vakiona ole, joten siellä sijaitsevalle hypoidivetopyörästölle lienee siis GL5 öljy parasta, kuten koko etuperällekin, -paitsi viskoon jossa viskositeetin tarvitsee olla pari astetta suurempi.
Sanomattakin selvää on, että hra puhui edustamansa firman tuotteista ja niiden puolesta, mutta soveltaen nämä informaatiot sopinevat muidenkin öljymerkkien suhteen, -ainakin sekoittamaan muutoinkin hankalaa valintatilannetta.
Kysymättä, ja siis sitä myöten kokeiltavaksi jäi tilanne jossa laatikkoonsa kaataisi tätä öljyä (tai toisen valmistajan vastaavaa), oletuksella että Limited slip-lisä edistäisi synkronirenkaiden toimintaa;
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7071681
-Hmmmm.... ehkä kuitenkin ensin kannattaa koittaa ensimmäisen linkin tuotetta tai vastaavaa...
Käytännössä ovat GL5 pohjaiset öljyt toimineet vaihteistoissa synkronoinnin suhteen varsin hyvin, joten, kuten Castrol-edustajakin lopuksi totesi: ”omalla vastuulla”.
Pari seikkaa selvennykseksi vaihteistoöljy asioista;
GL5 vaihtestoöljyjen synkronirenkaita syövyttävä vaikutus juontaa juurensa ranskalaisten autojen synkronirenkaiden syöpymisestä, joka taas johtui aikaisempien GL5 öljyjen sisältämistä rikki, yms. yhdisteistä joita ranskalaiset punaviinitestit eivät olleet ottaneet huomioon. Ranskalaisten (erityisesti) synkronirenkaat syöpyivät.
GL5 öljyt ovat hypoidivetopyörästöihin tarkoitettuja öljyjä, ne ovat ”liukkaampia” kuin GL4 öljyt, ja tästä liukkaudesta johtuen vaihteistoissa käytettäessä saattaa käydä niin, etteivät synkronirenkaat enää pysty hoitamaan tehtäväänsä, eli synkronoimaan eri rattaiden välistä pyörintänopeuseroa riittävän nopeasti, jolloin tuloksena on rusahteleva ja takerteleva vaihteisto ja vaihtaminen.
GL5 öljyissä on myös kovempi paineenkesto, joka omalta osaltaan aiheuttaa tätä synkronirenkaiden luistamista ja kulumista. (vrt. syöpyminen yllä) Yleisesti voisi puhua juurikin luistamisesta (ei tää ollut helppoa herra Castrolillekaan). Tästä aiheutuu myös ongelmia rattaissa oleville synkronihampaille, ne kuluvat nopeasti kun vaihteistoissa ei saa pykäliä päälle ilman rusahtelua -ääni lähtee juuri näistä synkronihampaista... Luistamisominaisuus ja pintapaineen kesto ovat taas hyväksi erityisesti hypoidivetopyörästöissä.
GL4 öljyt taas ovat tarkoitetut vaihteistoihin joissa siis erityisesti on synkronirenkaita ja paljon keskenään synkronoitavia rattaita. GL4 öljyt eivät ole yhtä liukkaita kuin GL5 öljyt, joten synkronirenkaat ehtivät tehdä tehtävänsä ja tuloksena on sujuvammin toimiva vaihteisto. Vaihtaminen on nopeampaa ja synkronirenkaat ja -hampaat kuluvat vähemmän.
GL4 vaihteistoöljyjen viskositeetit ovat Castrolilla luokkaa 75w -90, jossa siis kylmäviskositeetti on ensimmäinen luku ja viskositeetti lämpöisenä on jälkimmäinen. Mitä isompi luku, sen paksumpaa öljy on. Castrolin GL5 öljyissä viskositeetti on tyypilisesti 75w-140.
Paksumpi öljy tarkoittaa myös paksumpaa öljykalvoa rattaiden välissä, mutta myös suurempaa lämmön kehittymistä. Lämmön täytyisi siirtyä johonkin jottei koko laatikko lämpiäisi, ja ilman ulkopuolista jäähdytysjärjestelmää näin ei tapahdu vaan lämpö jää laatikkoon.
Kovassa käytössä olleista syncrojen hypoidivetopyörästöistä on kuitenkin usammankin kuin kerran havaittu vetopyöräparin pintojen irtoamista, jota haastateltava piti merkkinä öljyn liian pienestä pintapaineen kestosta, ja epäili myös lämpötilaerojen käytettäessä lämpöviskositeetiltaan joko 90 tai 140 vahvuista öljyä olevan kuitenkin sen verran pienen ja merkityksettömän, että päätyi lopulta arviossaan ”suosittelemaan” käytettäväksi Castrolin 75w-140 voimansiirtoöljyä;
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7071682
Vastauksissaan hra korosti kuitenkin kokeilemisen merkitystä; jos GL5 öljy aiheuttaa vaihtamisen vaikeutumista, olisi hänen mielestään toisisijainen vaihtoehto Castrolin GL4+ luokiteltu vaihteistoöljy;
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7071667
Ja vaihtoehdoksi edelliselle, suositteli hän myös mahdollisena yhtä hyvänä vaihtoehtona;
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7071684
Todennäköistä on, että normisyncroihin ja takapotkuihin kaksi jälkimmäistä käyvät varsin hyvin, ja kovemmille joutuville laatikoille ensimmäinen lienee paras. Etuvetopyörästössä ei synkronirenkaita vakiona ole, joten siellä sijaitsevalle hypoidivetopyörästölle lienee siis GL5 öljy parasta, kuten koko etuperällekin, -paitsi viskoon jossa viskositeetin tarvitsee olla pari astetta suurempi.
Sanomattakin selvää on, että hra puhui edustamansa firman tuotteista ja niiden puolesta, mutta soveltaen nämä informaatiot sopinevat muidenkin öljymerkkien suhteen, -ainakin sekoittamaan muutoinkin hankalaa valintatilannetta.
Kysymättä, ja siis sitä myöten kokeiltavaksi jäi tilanne jossa laatikkoonsa kaataisi tätä öljyä (tai toisen valmistajan vastaavaa), oletuksella että Limited slip-lisä edistäisi synkronirenkaiden toimintaa;
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7071681
-Hmmmm.... ehkä kuitenkin ensin kannattaa koittaa ensimmäisen linkin tuotetta tai vastaavaa...
Käytännössä ovat GL5 pohjaiset öljyt toimineet vaihteistoissa synkronoinnin suhteen varsin hyvin, joten, kuten Castrol-edustajakin lopuksi totesi: ”omalla vastuulla”.