Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift

Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja Heebo » 24.05.2012 14:01

Millä litkuilla porukka ajelee? Samaa aihetta on varmaan sekalaisissa keskusteluissa puitu ennenkin, mutta laitetaanpa nyt tänne ihan oman otsikkonsa alle.
Eli jaetaan mielipiteitä ja näkemyksiä hyvistä vaihteiston ja etuperän öljyistä.

Vaihdoin tuossa 75W-90 Redlinet (en muista tarkemmin mitä) pois askista, koska se oli API GL-5 luokkaista. Tuota vitostahan ei saisi nuihin pronssi/messinki -syncroisiin laatikkoihin laittaa sen syövyttävyyden takija. Hain sitten marmoritiskiltä 6 litraa halvinta VW getriebeööliä ja kappas... seuraavana päivänä karahti kolmonen askista päreiksi. Henkilökohtaisesti en jaksa hyväksyä, että aski hajosi tun öljyn takia.

VW ölppä oli kyllä väritöntä ja hirvittävän laihaa litkua redlineen verrattuna, mutta siltikään en usko että tuo 30 km matkalla tuhoaisi laatikon. En ole vielä ehtinyt askia avaamaan ja tutkimaan vaurioita, mutta ilkeästi korisi jo muillakin vaihteilla. Epäilen että siellä on ollut jokin pitemmässä juoksussa aiheutunut väsymismurtuma. Tuossa evry- ja mafmodatussa TDI:ssä tuppaa tuo voima pukkaamaan äkillisesti kuin ruoskanisku 2500rpm kohdilla. Onko se tosiaan tuo kolmonen syncron askissa sulake.
-90 Caravelle C Syncro e-TDI
-90 Multivan Syncro 1.6 TD
Avatar
Heebo
AktiVWisti
 
Viestit: 378
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja dmn » 24.05.2012 14:23

Mobil VS200 on varmaan se turvallisin valinta.

Ittellä ollu kyllä pritsenissä halvimmat motonetin GL-5 litkut sisällä. Mutta vuoden verran toiminut niillä ongelmitta. Tiesin laittaessani syövyttävyysongelman, mutta ainakaan vielä sitä ei ole tullut eteen ja boonuksena tuossa gl-5 oilissa on parempi pintapaineen kesto.

Noi nelosen ja kolmosen rattaat on aika hennoilla hampailla, ei mitenkään tavatonta että ne pyöräyttää sileäksi. Onneksi rahalla saa kunnon rattaat (à 420e/rataspari).
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2399
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja Heebo » 26.05.2012 07:56

Juurikin tuo pintapaineasia askarruttaa noissa erittäin laihoissa litkuissa... pysyykö kalvonpaksuus hampaiden välissä riittävänä ilman EP -lisäaineistusta.
Keppihän on kyllä jouhevan tuntoinen pakkasellakin, mitä lirummat lillingit lootassa on. Parempi melutaso ja kestävyys hammaskosketuksissa saadaan varmaan aikaan käyttämällä mahd. jäykkää tavaraa.

Entäs etuperä? Varmasti kelpaa tuo VS200 sinnekkin, mutta kait siellä riittäis joku halvempi "peräöljy".
Aattelin kylläkin nyt ensalkuun kipata etuperään nuo vuoden vanhat ja julmetun kalliit GL-5 Redlinet. Eipä tarvi olla syncrorenkaista huolissaan.
-90 Caravelle C Syncro e-TDI
-90 Multivan Syncro 1.6 TD
Avatar
Heebo
AktiVWisti
 
Viestit: 378
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja hege » 26.05.2012 10:14

Mä laitoin vs200 etuperään ja vaihteistoon mobilube gx 80w90 GL-4.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 1175
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 26.05.2012 21:16

Itse en ole myöskään huomannut GL5 öljyjenkään tuhoavan synkronirenkaita, ainakaan kovin nopeasti, mutta vahvana tietonahan tuo "syöpyminen" elää. Tosiasiassa kysymys on kulumisesta; GL5 lisäaineet muodostavat vahvan kalvon joka tarttuu messinkiseen tai muuta pehmeä metallia olevaan synkronirenkaaseen kiinni ja aina vaihdettaessa repii synkronirenkaiden pehmeää metallia mukaansa. Synkronirenkaat kuluvat nopeasti. Tästä syöpyminen. GL4 ja GL5 ovat "hammaspyöräluokituksia", eivät vaihteistoöljyluokituksia, vaihteistoissa on hammaspyöriä ja synkronirenkaita, GL -luokitukset koskevat näistä vain hammaspyöriä...eli pintapainetta ja kulumisenkestoa. GL4 muodostaa vähemmän tarttuvan ja kiinnittyvän kalvon, mutta myös vähäisemmän kulumiskeston. GL5:ttä suositellaan usein hypoidivetopyörästöihin juuri kulumis- ja pintapaineominaisuuksien takia, mutta T3:ssa sama öljy jyllää myös vaihteiston puolella.

Varminta on laittaa sitä luokkaa mitä suositellaan, eli näissä GL4:sta. .
Parasta on vaihtaa öljyt riittävän usein, näkee samalla mitä on roppuun tarttunut ja minkänäköistä ja -hajuista öljyä ulos tulee. Joku tunnettu laatumerkki 75w-90 on perushyvä valinta eteen ja taakse, kovempaan käyttöön voisi olla 75w-140 vaihteistoon vielä parempi. Perus 1.9b ja 1.6td:llä on menty halvimmilla motonet öljyilläkin, mutta niitä kannattaa vaihtaa vaikka 10-20tkm välein, tai syksyllä ja keväällä.

T3:n laatikoissa on vakiona varsin pienihampaiset 2. suurin ja suurin välitys, eikä niiden kuoriutuminen ole tehokkaammilla koneilla kovinkaan harvinaista, eli kyllä tässä kohtaa on eräs sulake, mutta tällä ei liene niin suoraa yhteyttä öljynlaatuun, kuin mitä sillä on neulalaakereiden ja niiden muovikehien tuhoutumiseen. Kuumuus on näille vaihteistoille myrkkyä, muovikehät pehmenevät ja tuhoutuvat, neulat pääsevät akseleidensa yhdelle laidalle ja karkuun kokonaan, rattaat ovat kosketuksissa toisiinsa enää kärjillään ja lopputuloksen voi arvata. Kuumuutta helpottaa hyvät riittävän usein vaihdetut öljyt, ja loiskelevyt joiden asentamista varten laatikko tarttee purkaa, samalla sitten laittaa neulalaakerit metallikehäisiksi niin kestävyys paranee huomattavasti. Jäykät öljyt kuumentavat laatikkoa, ohkaisemmat vähemmän.
Jos kolmonen on tossa Heebon laatikossa heittänyt leegot laatikkoon, niin melko varmasti rutisee sitten muillakin vaihteilla. Öljynvaihdolla voi tässä olla sen verran osuutta asiaan, että GL5 öljyjen parempi pintapainekesto ja lisäaineet myös "tartuttavat" hammaskosketuksia toisiinsa, GL4 taas ei. Ehkä tässä oli se oljenkorsi joka mursi hampaat -jos siis näin käynyt. Myös ohuempi öljy on saattanut huuhtoa paskaa tai irto-osia laatikossa liikkeelle, esim noita neulalaakereiden irtoneuloja.
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja Heebo » 26.05.2012 21:23

ohuempi öljy on saattanut huuhtoa paskaa tai irto-osia laatikossa liikkeelle


...jotain tämänkaltaista kävi itselläkin mielessä.
-90 Caravelle C Syncro e-TDI
-90 Multivan Syncro 1.6 TD
Avatar
Heebo
AktiVWisti
 
Viestit: 378
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja resupekka » 29.05.2012 21:29

Kannatti vaan taas avata Tölkkifoorumin sivut, kun tuli aimo annos lisää T3 yleistietoa. Mobil VS200 omassa laatikossa vwharrastajan parannuksilla, joihin taisi kuulua parempi synkroninapakin 4/5 pykälille (olikohan oikea termi ja paikka..). Luulisi kestävän tavoitellut 300 Nm heittämällä. ;) Laadukkaampi öljy kun pitäisi olla kysymyksessä, niin mikähän sille sitten olisi sopiva vaihtoväli? Pari vuotta / 30-40 tkm?
resupekka
99:s Juhlajäsen
 
Viestit: 184
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja Joker » 29.05.2012 22:38

Gastrolin TAF-X etuperässä ja vaihdelootassa. Pakkasherkkyys parani, ei muuten ihmeempää raportoitavaa VW:n kanssa. TAF-X:stä hyviä kokemuksia tehtaaltakin takkuavana tulleen Audin 6-vaihteisen kanssa.
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 486
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja Heebo » 31.05.2012 21:19

Das Fuse :o
Keripukki vai mikäseoli? ...tarttee varmaan kaivaa romulootasta paremmat rattaat.
Liitteet
das fuse.jpg
das fuse.jpg (71.77 KiB) Katsottu 4477 kertaa
-90 Caravelle C Syncro e-TDI
-90 Multivan Syncro 1.6 TD
Avatar
Heebo
AktiVWisti
 
Viestit: 378
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 31.05.2012 22:01

Kunnon pesu rasvan poistajalla ja plasticpaddingiä väliin niin ehjä ratashan koneistaa uuden rattaan ihan ittestään :lol: :lol: tai sit vaan oikeesti vaihdat ehjät tilalle 8-)
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2992
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 01.06.2012 23:32

Heebo kirjoitti:Das Fuse :o
Keripukki vai mikäseoli? ...tarttee varmaan kaivaa romulootasta paremmat rattaat.


Hammaspeikko... :mrgreen: Sulla on kelvollinen romuloota jos sieltä löytyy paremmat rattaat tilalle. Samanlaisilla saattaa ola edessä sama kohtalo, vaikka kuinka harjaisi paddingilla tai pepsodentillä. Onkos muita vaurioita havaittu?
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja Heebo » 02.06.2012 08:31

Muista vaurioita ei toistaiseksi havaintoja. (akselit vielä purkamatta)
Ei pysty tähänhätään tilaileen niitä karkeampia rattaita, joten loota kasataan ehjillä vakio hiluilla.
Pitänee kolmosella kiihdytellessä muistella miltä se tuntui maata kylmällä betonilla syncron laatikko sylissä... saattaa pidentää rattaiden elinkaarta. :D

Pitänee alkaa kehittämään paremmalla ajalla (ja rahalla) vähän häävimpi laatikko toisiin kuoriin.

Mistäs Harrastelija oot tilaillu noita rattaita? Pitäis varmaan ainakin 0.70 nelonen ja karkeempi 3. löytää tuohon kehitysprojektiin.
-90 Caravelle C Syncro e-TDI
-90 Multivan Syncro 1.6 TD
Avatar
Heebo
AktiVWisti
 
Viestit: 378
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 02.06.2012 12:56

Olen tilaillut rattaita ja spessulaakereita eräältä yksityishenkilöltä rapakon takaa, mistä hän sitten on omansa hommannut, -en tiedä varmaksi. Mies työskentelee vaihteistoalalla. Hintaa on ollut kursseista riippuen 350€ tienoilla yhtä välitysparia kohden suomeen "tullattuna". Englannista saa käsittääkseni myös näitä samoja:
http://www.aidantalbot.com/live/parts/
Hinnasta ei mulla ole tietoa, mutta dmn:n viestissä tuossa ylempänä on joku hintatieto jostain, hän varmaan tietää tarkemmin mistä. Englannista, veikkaan, osat saapuvat nopeammin ja ilman tulleja yms. vs. pohjoisamerikan manner.
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja Heebo » 03.06.2012 22:41

Mistähän se tämmöinen rinkula tipahti? Jommalta kummalta vaihdeakselilta tämä on varmaan kotoisin, mutta kummalta ja mistä välistä.
Ei satu silmään edes räjäytyskuvista sijaintia tällaiselle 66x51mm L-profiiliselle aluprikalle. Oisko vwharrastajalla apuja?
Liitteet
alurinkula.jpg
alurinkula.jpg (55.13 KiB) Katsottu 4392 kertaa
-90 Caravelle C Syncro e-TDI
-90 Multivan Syncro 1.6 TD
Avatar
Heebo
AktiVWisti
 
Viestit: 378
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 04.06.2012 09:25

Tuollainen rinkula on niissä laatikoissa joita ei ole aikaisemmin aukaistu, takaisin sitä ei kannata laittaa. Oikea paikka on kytkinakselilla, isoimman vaihteen ja ison kuulalaakerin välissä. Kiinnittyy laakerikilpeen, irtoilee itsekseen ja aiheuttaa ongelmia, alkuperäinen tarkoitus lienee rajoittaa/ohjata öljyn liikkeitä isoon kuulalaakeriin nähden. Parhaan teon tuon suhteen teet kun viet sen alumiinin kierrätykseen.
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja TT| » 08.06.2012 11:38

Näitä kun taas kaivelin niin pistetääs tänne muistiin, eli öljymäärät:

-Laatikkoon 4,5 litraa, kuulemma vaihdettaessa 4,0 litraa saa kaadettua.
-Etuperään 1,5 litraa

Edellisiin keskusteluihin löysin tällaisen
DO NOT use REDLINE in the transaxleWe used to recommend Redline oil for the transaxle based on the advice of Redline techs and on the adivce of rebuilders. Redline has since changed its formulation (removing zinc compounds) and the rebuilders have concluded that Redline use now contributes to premature ring and pinion failure, especially if you have an engine with more power and torque than stock. Thus, it is recommended that Redline not be used in the transaxle.

GL-4 or GL-5? VW advises that a GL-4 be used in the transaxle. The reason for this is that the additives in some GL-5 oils can be corrosive to the synchros and other transaxle parts. That used to be truer back when the syncro was still in production twenty-some years ago. Today, there are a number of GL-5s that are safe for the transaxle. Swepco 210 is one example.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6142
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja ketsa » 11.06.2012 14:33

Tuollaista neljä plussaa olivat paikallisesta myyneet palotölkkiin hyvänä. Tietääkö joku enemmän kysesisestä öljystä?

http://www.europeanperformanceproducts. ... tml/cat/58
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 312
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 11.06.2012 15:00

Eikös toi ole synteettistä kuraa? vai ymmärsinkö jotain väärin.. :? :roll: :roll: :roll:
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2992
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja tigerbus » 29.08.2012 23:52

Yes, we also use GL-5 oils in Germany withouth corrision problems on the synchronizer rings. The mentioned SWEPCO 210 is 80W140, meaning pretty thick stuff. The temperature problem we all have is pretty bad, as the gearbox very easily heats up to 90°C, even higher in summer and mountainious terrain. So the 140 really does make sense, unless you start with building gearbox oil cooler... which might be some hassle you don't want to go through :) (we have enough crap to unscrew during repair, right?! :)). AATransaxle recommends 75 or 80W140 in combination with thicker toothed gears from Albins (or Weddle Industries). I'd prefer the 75 variant for colder weather, though :)

.martin

P.S.: The TAF-X is discontinued, no?
Avatar
tigerbus
Honour member
 
Viestit: 7
Liittynyt: 29.08.2012 22:49
Paikkakunta: Berlin

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja Joker » 30.08.2012 16:23

It's not discontinued in my opinion. It's even listed atleast under "gear oils for classic gars" at Castrol webpages: http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9014108&contentId=7027100, but you never know though.

Correct me if You have better info, then I need to go and buy some reserve for the future.
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 486
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Seuraava

Paluu Syncro

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron