Alipainekellon irrotuksessa pientä ongelmaa

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
MarkoM
Vasta alkaja
Viestit: 2
Liittynyt: 07.08.2016 20:06

Alipainekellon irrotuksessa pientä ongelmaa

Viesti Kirjoittaja MarkoM »

Tervehdys ja kiitos kaikille tästä forumista.

Asiallista tekstiä kiinnostavasta aiheesta ja apua on jo kovasti ollut kuvineen tällaiselle uudehkolle syncroharrastajalle.

Nyt tosin törmäsin pieneen ongelmaan josta pitää ihan kysäistä. Olen katsellut noita alipainekellon irrotusjuttuja joissa näyttää rautateline olevan niin päin että nuo pitkät kapeat pultit saa vedettyä vetonivelen vastapuolelta ulos. Omassani on kuitenkin seuraava ongelma, pultit pitäisi vetää vetoniveltä kohti pois ja näyttäisi siltä ettei tuo onnistu vetoniveltä pois käyttämättä pulttien pituuden vuoksi.

Mietinkin että saako alipainekellon rautatelinettä irrottaa/pyöräyttää laatikon kyljessä jotta pääsen ottamaan nuo pultit ilman vetoakselin irrotusta. Eli onko kiinnitysraudan irti käyttämisessä jotain vaaraa millekään muulle kuin alipaineakselille?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alipainekellon irrotuksessa pientä ongelmaa

Viesti Kirjoittaja TT| »

Sen kellon kiinnitysrauta on kiinni kahdella pultilla sieltä kellon alta, en tiedä pääseekö niihin käsiksi kello paikallaan. Käyttöakselin kiinnitysreikä ei ole keskellä, vaan toisessa laidassa, joten kellon akselia varmaan vetää vähän kieroon. Sinänsä ei varmaan hajoa vaikka pyöräyttäisi paikallaan ollessa. Akselin lukitusokkaa ei taida päästä irrottamaan kello paikallaan. Ainakaan jos siellä on ne suojakumit paikallaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Alipainekellon irrotuksessa pientä ongelmaa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eihän se vetonivelen irroitus nyt kovin työlästä ole. Minulla on nyt Dokassa olevassa laatikossa niiden ohuiden ruuvien tilalla sokat, kellon saa helpommin irti. Laatikko oli simossa aikanaan ja pidemmän seisonnan jälkeen piti lukkoa herkistellä manuaalisesti öljyn kanssa. Varmaan nytkin jumissa, kun ei ole 1.5 v tullut käytettyä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Alipainekellon irrotuksessa pientä ongelmaa

Viesti Kirjoittaja dmn »

Sokat on turhaa hienostelua, mulla on pitkät rautanaulat :)
< 15kWh/100km
MarkoM
Vasta alkaja
Viestit: 2
Liittynyt: 07.08.2016 20:06

Re: Alipainekellon irrotuksessa pientä ongelmaa

Viesti Kirjoittaja MarkoM »

Herkistelty on, nyt liikkuu sormin tappi sellaista vajaan sentin liikettä. Poistin kiinnityspultit niitä hieman taittamalla jotta ohittivat nivelen ja kun osat olivat kädessä muutin pulttien suunnan. Poistin kiinteät kierreosat niin suoristetut pultit uivat nyt yläpuolelta läpi paketin. Nyt kasattu takaisin.

Alipainepaketti toimi kädessä hyvin. Auton käydessä tuntee että letkussa on alipaineet ja kytkintaulullakin kuuluu suhahdukset kun nappia nostaa/laskee. Valo vaan ei syty vaikka hieman liikuttelee autoa. Taitaa anturi olla rikki? Harmi etten testannut kun oli kädessä. Sähköjohdot eteen ovat kunnossa ja valokin syttyy tauluun jos laitan hyppylangan anturipäähän. Pitänee nostaa perä ilmaan ja pyörittää takapyöriä niin näkee onko lukko päällä?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Alipainekellon irrotuksessa pientä ongelmaa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Sen lukon kytkeytyminen voi vaatia pidemmänkin matkan ajamisen, jos on ollut jumissa. Aja loivasti mutkitellen, sama juttu lukkoa pois kytkettäessä.
Vastaa Viestiin