Vetoakselit 930 nivelille taakse

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja hege »

Kävin viime viikolla Keiteleen koneessa isän kanssa kun kuplavolkkari tarvitsi osia.

Tulin samalla kysyneeksi empi vetareista ja nivelistä, ja kun hinta miellytti niin laitoin setin tilaukseen. Pitäisi tulla joskus elokuussa, mutta eipä tässä ole niin suuri kiire :)

Tilattu:
1pari 01-16-2211-0 20 1/4" AXLES,28 SPLINE,930 CV JOINT, PR
4kpl 01-87-9470-B EMPI H.P. 930 CV JOINT ONLY, 108mm, EACH
1pari 01-16-2303-0 DRIVE FLANGE, 091 TYPE-2 LATE TO 930 CV JOINT, PAIR
Empin sivu on niin sekava etten niiden katalogista löytänyt, mutta täältä löytyy: http://www.dansperformanceparts.com/bug ... %20IRS.htm

Hintaa noille osille tuli muistaakseni n. 480e, mutta tämä oli vasta hinta-arvio. Lopullinen hinta selviää kunhan osat tulee tänne saakka.

Tarkat jo huomasi että tuosta puuttuu kiinnitys pyörännavan akseliin, ja se pitääkin jotenkin soveltaa kunhan noi osat on saapuneet.

Perusteena miksi päädyin tähän oli että halusin kestävämmät nivelet ja mahdollisuuden reippaasti lisätä ulosjoustoa takana. Vakion nivelen pitäisi kestää 18 asteen kulma, nyt siitä on ulosjoustossa käytössä vakiot 11 astetta.
Tärkeintä oli kestävyys, 14" nivelet kestää gkn katalogin mukaan 2900Nm, kun 16" nivelet olisi 3700Nm.
Pituus oli vähän kysymysmerkki. 16" takavetari on 525mm leveä, ja tilaamani vetari on 20.25", eli 514mm. 930 nivelten pitäisi olla himpun leveämmät kuin 16", mutta saa nähdä miten menee käytännössä. Kiinnitys renkaan puoleen pitää soveltaa sorvissa, niin sinne voi lisätä materiaalia sen mukaan miten tarvitaan. Tuon empi vaihteiston laipan mitat ei ole tiedossa, niin sekin vaikuttaa vetarin pituuteen.

930 nivelistä tuntuu olevan paljon puhetta thesamba puolella, mutta kun 17 sivua selasin läpi niin mitään järkevää ei tullut selville, eikä vetareiden pituuksista ollut kummemmin puhetta. Jos joku löytää jotain järkevää infoa ja tämä mun tilaama pituus on ihan metsässä niin kannattaa ilmoitella. Thesamba keskustelu löytyy englanniksi täältä: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=417210

Kunhan tämän on saanut jossain vaiheessa tehtyä niin seuraa siirtyminen haaveilemaan etupäästä. Näissä empi vetareissa on sama spooriluku (38) kuin 16" ulkonivelissä, eli kunhan pituus on oikea ja vaihtaa etuperän laipat niin pitäisi sopia bolt-on. Etupään nivelet maksaa 250e, eli niiden osto ei innosta kun kestävyydeltään vastaavia helposti saatavilla olevia tuotteita saa murto-osaan tuosta hinnasta. T4 transporterin etunivel ei vaan sovi pyörännapaan niin pitää miettiä jotain kun siihen pisteeseen pääsee. Tulee halvemmaksi tehdä uudet etunavat ja ostaa toiset nivelet kuin ostaa noi 16" nivelet...
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja dmn »

Nettiä selatessa törmäsin vahingossa tähän:

http://www.blindchickenracing.com/How_t ... ts_101.htm

Eli bolt-on päivityksenä 14" tuumaiseen kävisi 924/944/Typ181 nivel, jossa saisi muutaman asteen lisää kulmaa.

Väännönkestosta en sano mitään ...
< 15kWh/100km
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja hege »

Kiitos Tölkkimikan tuollaisia olisi vino pino ja iso kasa. Pitää laittaa noiden nykyisten tilalle ja katsoa miten käy. Osa pitäisi olla HD versioita. Kesto niillä on muistaakseni sama kuin tölkin vakioillakin, mutta voi olla että muistin väärin.

En tiedä voiko noita 930 niveliä perustella, mutta sitten uskaltaa ehkä jo vähän alkaa lisätä ulosjoustoa takana. Nyt ajatellut että vakioilla ulosjoustoilla nivelet ehkä kestäisi pidempään...

Etupää arvelluttaa yhä ja nivelten suhteen ei ole järkeviä vaihtoehtoja vielä tullut vastaan. Todennäköisesti pitää tehdä uudet etunavat. Yksi 16" ulkonivel maksaa 250e, ja niitä olisi hyvä olla varalla kun niiden saatavuus on niin huono. T4 nivelet joiden kesto on speksien mukaan sama kuin 16" nivelillä, tippuisi hinta murto-osaan, ja etunavat saisi teetettyä alle kahden 16" ulkonivelen hinnalla.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja ketsa »

http://www.piersideparts.net/mm5/mercha ... har=&show=

Tuolla on hintojen kera empi-kuraa (en omaa kokemusta empin nivelistä, mutta muista empi osista ei ole kyllä oikeastaan mitään hyvää sanottavaa laadusta).
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Miten te ajelette niillä kun saatte niitä niveliä rikki? :D ;)

Nimim. Maksimi ulos / sisään joustot takana ja ei yhtään hajonnutta niveltä. (vielä)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eicca_ kirjoitti:Miten te ajelette niillä kun saatte niitä niveliä rikki? :D ;)

Nimim. Maksimi ulos / sisään joustot takana ja ei yhtään hajonnutta niveltä. (vielä)
Niin ja sulla on vielä se voimakone AAZ!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Niin just mulla on se 70hp tehomoottori kun teillä on se 77hp pikkulohko :D
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja hege »

ketsa kirjoitti:http://www.piersideparts.net/mm5/mercha ... har=&show=

Tuolla on hintojen kera empi-kuraa (en omaa kokemusta empin nivelistä, mutta muista empi osista ei ole kyllä oikeastaan mitään hyvää sanottavaa laadusta).
Joo, empin osat on melko kuraa. Noista 930 nivelistä perusnivelet on kuulemma ihan hyvää, ja kaiken maailman syncrozillat ja syncromogit niitä tuntuu maailmalla käyttävän. Yksi vetarikin on saatu rynkytyksessä katki, mutta kuski on kuulemma melko raju tapaus ja katkesi lovesta nivelen juuresta samalla tavalla kuin Tuire maastokiertueella. Noihin vetareihin tehdään yleensä ura myös sisäpuolelle että saadaan sokat kummallekin puolelle. Malli on vetarin poorituksessa eri kuin vakioissa niin vaatii sokan jos ei halua että vetari liikkuu nivelessä. Kevennetyt nivelet ei kestä, ja kuulemma noi häkit pitäisi heti vaihtaa kestävempiin. Suurin ero tuohon 14" ja 16" niveleen on paksuus, eli ulosjoustoa voi lisätä varsinkin reippaasti jos haluaa tehdä jotain älytöntä kun kuulat pysyy nivelen sisällä.

Mutta saa nähdä mitä keksii, ja jos keksii yhtään mitään.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Yleensäkkin on ihme, että vakio 14" nivel kestää jotain, se kun on mitoitettu 60-luvun lopun ilmajäähyvoimapesien väännölle maantieajoon. Tuskin Gynther Kugellager mietti Juniksen vetareita suunnillessaan, että joku keksii laittaa niitä pyörittämään viritetyn isolohko turbodieselin ja että autolla ajetaan muuallakin kuin hiekkateillä?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Osaako kukaan sanoa orggisnivelen kuulan halkaisijaa?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja dmn »

Type 1 = .625" Type 4 = .688" Type 2 = .787" 930 = .875"
(15.90mm) (17.5mm) (20mm) (22.22mm)

(tuosta aikaisemmin linkkaamastani sivusta löytyy loputkin tiedot).
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja TT| »

joko nämä on vurressa paikallaan?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja hege »

Ei ole. Eivät ole vielä tulleet ja varmaan hetki vielä menee.

Piirsin ne laipat viime viikolla. Nivelten halkaisija on yhä kysymysmerkki ja laipan paksuus niin en oo vielä uskaltanut sorvata. Ehkä pitäis vaan tehdä ylimittaiset ja sit ottaa vähän pois kun kamat on tontilla. Eli hinku ois kova saada niitä kiinni. :D
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Eikö nää pitänyt tulla jo syksyllä? Missä viipyy? kansa tahtoo jo nähdä!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tämä aihe on tänään huomioitu eräällä toisellakin forumilla Eiccan viimeisen kommentin jälkeen.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja hege »

Jooh. Nivelet ja vetarit on tontilla.

Ei vaan nyt just tunnu tärkeimmältä asialta toteuttaa. Eiköhän noi oo kesään mennessä ehkä alla kunhan talli vähän lämpenee.

Nivel on kelluvasti vaan ulkopäästä kiinni. Eli se voi periaatteessa liikkua vetarin keskelle. Aattelin laittaa paikan sokalle nivelen sisäpuolellekin. Empi osat on kokemuksen mukaan melko kiinakuraa, mutta nää akselit vaikuttaa olevan ihan ok.
Liitteet
20130107_202645.jpg
20130107_202645.jpg (457.17 KiB) Katsottu 8093 kertaa
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse

Viesti Kirjoittaja Sinky »

onko nää alla offi tourilla ?
Home is where you park it.
Vastaa Viestiin