Syncron perä pompottaa, rynkyttää, möyriessä

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
MustaPekka
Vasta alkaja
Viestit: 25
Liittynyt: 11.01.2015 23:27
Paikkakunta: Tampere

Syncron perä pompottaa, rynkyttää, möyriessä

Viesti Kirjoittaja MustaPekka »

Osaatteko sanoa, mistä mahtaa johtua, että Syncro tölkin perä alkaa pompottamaan ja rytkyttämään, esim. lumihangessa möyriessä? Eli kun pyörät alkavat luistamaan, alkaa perä rytkyttää. Rynkytys alkaa ihan kevyessä luistossa, pintakaasulla, juuri siinä vaiheessa kun eteneminen pehmeässä olisi lähes parhaimmillaan.. Ikävä ilmiö, koska siinä kohtaa on pakko nostaa kaasu ylös että saa perän rauhoittumaan.. Samalla eteneminen monesti loppuu.. :roll:

Mönkkärissä oli sama ilmiö joskus, etupäässä ja se johtui ihan iskarin säädöistä. Onko muilla ollut samoja murheita ja onko keksitty parannusta? Mulla noi molemmat Syncrot kärsii samasta ongelmasta, onko mulle vaan sattunut huonot yksilöt..? :D Onko se näissäkin ihan vaan iskareista kiinni, vai onko useamman tekijän summa?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron perä pompottaa, rynkyttää, möyriessä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Vähän vaatisi enemmän havainnointia ja tutkimista. Mahdollisia iskarit, moottorin+vaihteiston tuenta, vetarit näin äkkiseltään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
MustaPekka
Vasta alkaja
Viestit: 25
Liittynyt: 11.01.2015 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Syncron perä pompottaa, rynkyttää, möyriessä

Viesti Kirjoittaja MustaPekka »

Varmasti näin, tuli vaan mieleen, onko tuo joku tyyppiominaisuus mihin on jo niksit keksitty. Se vähä, mitä itse olen ulkoapäin tuosta rytkytyksestä päässyt havaitsemaan ja mitä mulle on kerrottu, niin kone siellä aikakin pomppii aikalailla, ylösalas. Renkaat sinänsä pysyy ihan nätisti tontissa, mielestäni.. Eli tässä tapauksessa vika ei varmaan ole iskareissa..?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron perä pompottaa, rynkyttää, möyriessä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kokeile ensin ihan käsin ja vaikkapa rengasraudalla tms vääntää konetta kumityynyjen kohdalta, jos antaa helposti periksi niin sieltä löytyy syyllinen. Aika useasti alkaa olla vuodet tehneet nuista kumeista entiset. Eikä varmaan TDI vääntö ainakaan auta asiaa. Hansuun vaihdoin toisen kumin jo uuteen hienoon hytikkamalliin, kun meinasi olla vähän samaa oiretta jo ihan normi kiihdyttelyissä. Oli ihan silminnähden jo rispaantunut kumi. Toisenkin vaihdan, kunhan on aikaa jumpata. Uudet tavalliset laadukkaat kumisetkin auttaa asiaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syncron perä pompottaa, rynkyttää, möyriessä

Viesti Kirjoittaja vville »

Täältäkin ääni moottorin ja vaihteiston kumityynyille,omassa Raadossakin esiintyi runkutusta ihan liikkeellelähdössä tavistiellä pelkän Jiiäksänkin voimin. Uudet kumityynyt, uusi kytkin,tdi ja tuplatehoilla ja -väännöillä, siltikään ei runkuta enää. Voisiko johtua siitä että kumi ei parane vanhetessaan?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Syncron perä pompottaa, rynkyttää, möyriessä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Iskarit.
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Syncron perä pompottaa, rynkyttää, möyriessä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Olen melkein varma että vika löytyy yllämainituista, mutta jos ei niin pari lisä vaihtoehtoa on olemassa. Kokemukset tosin ei tölkistä, vaan Saabista ja Porschesta. Eli Saabissa oli joku asentanu kaasuvaijerin lian tiukasti joka johti siihen että kun kone alkoi konehunessa liikkua rasituksen alla kasun asentokin muuttui eli painaa kaasun pohjaan kone kääntää sen pois jolloin kone heilahti ja taas kaasu pärähti päälle ja heilunta alkaa uudestaan. Porschessa taas oli vuotanu öljyä vaihdelaatikosta ja koska auto seisoi paljon ne asettu levylle epätasasesti, ja kun sitten voimaa alettiin käyttää kytkin alko luistaa rykimällä.
Vastaa Viestiin