Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Removing the front CV on a T3 Syncro Part1
Removing the front CV on a T3 Syncro Part2
Kuva
Kuva


Nivelen kasaaminen, lainattu ketjusta:
Smigel89 kirjoitti:Väärin kasattuhan tuo. Tein hienon havainnollistavan paint-piirroksen. Tällä hetkellä sulla on siis koolin pieni osa vasten pientä osaa ja iso vasten isoa. Pitäisi olla pieni vasten isoa. Kuvassa siis keltaiset kohdakkain, kun pitäisi olla keltainen ja punainen kohdakkain. Toivottavasti ymmärsit mitä ajan takaa. Kuva
Kuva
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Hienoa, että moderaattorit viitsivät etsiä meille, joilla tuo peukalo on keskelle kämmentä kasvanut, näitä videoita, niin nuo pikkuremontitkin sujuvat :?
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja Joker »

Sen verran lisäisin, kun kaikki ei mene kuin elokuvissa, niin napamutteri voi olla todella tiukassa. 3/4" 600mm väännin on ollut mulla pakollinen, on tullut tuhottua laadukas 1/2" väännin + muutama halvempi noihin. Voihan siihen lämpöä antaa jos on pillit.
Toinen tapaus on sisänivelen pultit. Kun yksi tai useampi nylppääntyy, voi kokeilla onneaan hakkaamalla kantaan ZXN(8??) palan, mutta kun sekin sämpää, pitää hitsata kantaan pulttia, mutteria jne...

Nivelen purku on sitten jatkotarina, sokkaa raottaen ja kumivasaralla irti. Kuulat pois taitetellen, siten että yksi tai useampi tippuu kivikkoon. Jos kunto on hyvä, putsaus bensalla tjsp, jossa tarvitset 50 paria nitriilihanskoja. Kasaus siten että ulkokooli tulee oikein, eli ota kuva ennen kuin purat. Häkki tais olla symmetrinen, mutta ulkokooli asennetaan ns pitkä kuulaurien väli sisäkoolin lyhyen kohdalle.
Ja eikun kasaan.
syncro 16
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 09.11.2012 09:59

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja syncro 16 »

Jostain syystä mun 16" versiosta jossa on etulukot ei mahdu uloin nivel pihalle ilman koko pyörän irroitusta. Muuten kyllä hyvä video.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja TT| »

syncro 16 kirjoitti:Jostain syystä mun 16" versiosta jossa on etulukot ei mahdu uloin nivel pihalle ilman koko pyörän irroitusta. Muuten kyllä hyvä video.
Tekeeköhän se ulomman nivelen suoja tai isompi nivel tuon? Ei ole omasta tarvinnut vielä etuniveliä irrotella *kopkop*
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
syncro 16
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 09.11.2012 09:59

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja syncro 16 »

Joo johtuu siitä.. Ei taida saada enää vw niveliä tuohon versioon. Kannattaa muuten vaihtaa "varoiksi" suojakumit,pestä nivelet ja laittaa tuoreet vaseliinit. Näin yksi vanhempi vw asentaja taannoin neuvoi,normi käytössä nivelien elinikä kasvaa. Vanhemmiten se vaseliini on aika tököttiä eikä enää voitele niin kuin pitäisi.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Sama koskee 14" niveliäkin, pesu ja uudet rasvat...
syncro 16
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 09.11.2012 09:59

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja syncro 16 »

juu tarkoitin yleisesti kaikkia nivelmalleja...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Purin viime viikolla -90 Syncron etuakselit ja -nivelet palasiksi, kaikki suojakumit olivat ehjiä, vaseliini piki mustaa aavistuksen tuoretta notkeampaa, kaikissa nivelissä jälkiä käytöstä mutta olivat ehjiä. Kaikista löytyi luku 89, viittaa varmaan valmistusvuoteen. Nivelet tietty Löbroja... Suojakumit pesin keittämällä vedenkeittimessä.
miikka
Hola - Miguel
Viestit: 59
Liittynyt: 07.03.2012 19:47
Paikkakunta: Field workshop

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja miikka »

T3Syncro kirjoitti:Purin viime viikolla -90 Syncron etuakselit ja -nivelet palasiksi, kaikki suojakumit olivat ehjiä, vaseliini piki mustaa aavistuksen tuoretta notkeampaa, kaikissa nivelissä jälkiä käytöstä mutta olivat ehjiä. Kaikista löytyi luku 89, viittaa varmaan valmistusvuoteen. Nivelet tietty Löbroja... Suojakumit pesin keittämällä vedenkeittimessä.

Kunnon tölkisti vetää kyllä samasta vedesta teet heti perään...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Sisemmän vetonivelen suojakumin vaihto, muutama kuva vetoakselin irrotuksesta ja paikalleen asentamisesta.

Napamutterin ja pyörän mutterien lyösääminen renkaan ollessa paikallaan, sitten auto ylös ja pukin päälle.

Kuva

Ylätukivarren pultit irti (minulla toinen piti ottaa rälläkän avulla), jarruletkun kiinnitys olkavarresta auki.
Yläpallosta kannattaa laittaa joku kiinnitys ylätukivarteen, jotta olkavarren paino ei revi jarruletkua.
Raidetankonpään mutteri auki ja irrotus silmukasta. Minulla lähti kertakopautuksella silmukaan.
Sisemmän vetonivelen pultit auki, napamutteri irti ja akselin saa kokonaisena pois, kun olkavartta taivuttaa ulos ja taaksepäin. Kevensin tunkilla alatukivartta, joka helpotti sisemmän nivelen alimpien pulttien aukaisemista.
Sitten taas kiinnitys ylätukivarteen.

Kuva

Vetonivel palasiksi, puhdistus ja kasaaminen uusilla rasvoilla. Oli sen verran tuoreet rasvat, että puhdistukseksi riitti rätillä pyyhkiminen

Kuva

Keskikoolissa oli yhden kuulan kohdalla kulumisjälkeä, kuulista ei löytynyt vastaavaa, joten käänsi keskikoolin pyörimissuunnan kasatessa. Ilmeisesti niveleen oli päässyt pikkasen vettä, koska sieltä löytyi pari pientä ruostekohta.

Kuva
Kuva

Vetonivel kiinni akseliin, ennen paikalleen laittamista kannattaa suojata nivel, jotta rasvaan ei tartu likaa auton alustasta.

Kuva

Sitten akseli ja spacerkiekko paikalleen, sisemmän nivelen pultit kiinni ja napamutteri paikalleen. Jarruletku kiinni olkaverteen ja yläpallonivelen pultit paikalleen, raidetangonpää paikalleen ja mutteri kireelle.

Kuva
Kuva

Rengas paikalleen, renkaanmuttereiden ja nappamutterin kiristys kun auton on laskettu alas pukilta.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuosta puuttuu tietenkin kallistuksenvakaajan irroitus(varren katkaisu), koska tässä autossa sitä ei enää ole vastuksina.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Niinpä puuttuu,enhän sitä muistanut kun tässä autossa ei ole sellaista koskaan ollut :lol:

Jos auto on paremmin varusteltu, eli siinä on kallistuksenvakaaja, se kannattaa irrottaa molemmista päistä, eikä niin kuin minä ensimmäisellä kerralla, väänsin sen tunkilla pois tieltä.
Haynesin korjauskäsikirja käskee jättämään homman korjaamon tehtäväksi, vaatii kuulemma erikoistyökaluja.
Oke
Vasta alkaja
Viestit: 15
Liittynyt: 17.11.2016 20:15

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja Oke »

Teen tuota hommaa parhaillaan ja en kyllä onnistunut irrottamaan vetaria noilla purkutoimilla, oikealta puolelta.
Sisäpäätä ei saa pudotettua alas jotta ulompi mahtuisi navasta ulos.
(vasen putoaa alas juuri ja juuri mutta ottaa kiinni)
Ratkaisin tämän irroittamalla iskarin jolloin vetari kääntyi taaksepäin riittävästi että ulompi tuli paikaltaan.
Näin siksi koska vaihdan myös iskarit ja jouset samalla.
Avatar
Juho
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 30.10.2016 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja Juho »

Voiko tuon sisemmän vetonivelen kasata väärin? Käytin auki ja tarkistin että kunnossa, mutta kun kasasin niin meni ihan jäykäksi.
T3 Syncro
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Muistaakseni itse tein sellaisen virheen, että kun onnistui kasaamaan tuon keskikoolin väärään asentoon / väärinpäin sinne ulkopalikan sisään, niin sen kyllä vaivalla sinne sai, mutta nivel ei kyllä kääntynyt mihinkään.

Paitsi että, sehän oli takanivel, jos siinä on eroa, mä en ikinä muista kumpi etunivel oli sama kuin takanivel.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja TT| »

Sama nivel edessä sisällä mitä takana, ja pystyy sen kasaamaan väärin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Juho
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 30.10.2016 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja Juho »

Sisänivel edessä kyseessä. Pitääpä kokeilla toisinpäin kasata. Kiitoksia vastauksista
T3 Syncro
Avatar
Juho
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 30.10.2016 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja Juho »

Tässä vielä kuva miten se on kasattu nyt.
IMG-20170114-WA0022.jpeg
IMG-20170114-WA0022.jpeg (799.81 KiB) Katsottu 30702 kertaa
T3 Syncro
Smigel89
AHUttaja
Viestit: 115
Liittynyt: 04.10.2016 21:30
Paikkakunta: Forssa

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Viesti Kirjoittaja Smigel89 »

Väärin kasattuhan tuo. Tein hienon havainnollistavan paint-piirroksen. Tällä hetkellä sulla on siis koolin pieni osa vasten pientä osaa ja iso vasten isoa. Pitäisi olla pieni vasten isoa. Kuvassa siis keltaiset kohdakkain, kun pitäisi olla keltainen ja punainen kohdakkain. Toivottavasti ymmärsit mitä ajan takaa. Kuva
Vastaa Viestiin