Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

ViestiKirjoittaja Juho » 15.01.2017 17:15

Joo ymmärsin ja nyt kasattu uudestaan. Eipä tuo ollut ihmekkään kun ei saanut etuperään noita kiinni, kun ei antanut yhtään periksi :D Kantapään kautta tuli tämäkin asia nyt opittua, kiitos vinkeistä.
T3 Syncro
Avatar
Juho
Vasta alkaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 30.10.2016 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

ViestiKirjoittaja DJSigma » 16.01.2017 11:36

Jep, tuo oli juuri sama mitä itsekin tein. :lol:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 816
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

ViestiKirjoittaja AT5nok » 23.01.2017 16:49

Oke kirjoitti:Teen tuota hommaa parhaillaan ja en kyllä onnistunut irrottamaan vetaria noilla purkutoimilla, oikealta puolelta.
Sisäpäätä ei saa pudotettua alas jotta ulompi mahtuisi navasta ulos.
(vasen putoaa alas juuri ja juuri mutta ottaa kiinni)
Ratkaisin tämän irroittamalla iskarin jolloin vetari kääntyi taaksepäin riittävästi että ulompi tuli paikaltaan.
Näin siksi koska vaihdan myös iskarit ja jouset samalla.



Jonkun kerran tuon homman tehneenä, olen vahvasti sitä mieltä, että oikea puoli on helpompi ainakin lukollisen etuperän kanssa.
Olkavarressa on sisäpuolella ura, jota pitkin ulomman nivelen ulkopään saa taivutettua ja sitten akselin pois paikaltaan pelkästään yläpallon irrotuksella.

DJSigma kirjoitti:Jep, tuo oli juuri sama mitä itsekin tein. :lol:


Ja varmasti moni muukin, mutta kerrasta oppii :D
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7219
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Vaihtoehtoisia vetonivelen suojakumeja

ViestiKirjoittaja jtuppurainen » 24.04.2017 19:21

Huomasin, että syncron ulompi etuvetarin suojakumi on murtunut. Olisko mitään vinkkejä, miten helposti vaihtuu?
Jos on hankala, oletteko kokeilleet liimattavia suojakumeja?
Viimeksi muokannut AT5nok päivämäärä 26.04.2017 13:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Siirretty / yhdistetty aihetta käsittelevään ketjuun
Avatar
jtuppurainen
Vasta alkaja
 
Viestit: 29
Liittynyt: 06.09.2015 15:36

Re: Vaihtoehtoisia vetonivelen suojakumeja

ViestiKirjoittaja Osku » 24.04.2017 21:38

14":ssa ainakin onnistuu niin että se ulomman nivelen mutteri auki, sen jälkeen etunurkka ylös rengas veke. Seraavaksi ne sisemmän nivelen pultit irti nivel ylös ja mielellään muovipusiin ja nipparilla varmistus. Tämän jälkeen kiroilua ja äheltämistä ja jossain asenossa se sitten pääsee liikumaan niin paljon(muistaakseni etuperän päälle) että saa ulomman pään kipsahtamaan irti.
Nyt kun vetari on irti ulomman nivelen pannat irti ja vanha suojakumi pois tieltä. Nyt voi joko irrottaa pidätin renkaan ja vetää nivelen irti. Vaihtoehtoisesti voi vetää venyvän kummin siitä yli ja lekata vanhan suoja kumin pois. Sama takaperin ja homma tehty.Jos ei tykkää äheltää voi myös helpottaa irrottamista irrottamalla tukivarren komponenteja. Tosin olen tuon ainakin kerran äheltänyt irti talvella lumihangešsa eli kyllä se sieltä tjlee vaikka ei uskoiskaan.

Peseminen ja uudelleen rasvaaminen on suositeltavaa nivelelle jonka suojakumi on rikki varsinkin jos on tullut tuolla ajettua kurassa tai pitempään. Ulemmat etu nivelet on aika kalliita laadukkaina.

Liimattavista ei ole kokemusta mutta kuulen mielellään jos jollain on, olisihan se helpompaa jos ne muuten toimii. Huomioitavaa tosin on että nimenomaan ulompi etu nivel on aina se joka joutuu kovimalle.
Viimeksi muokannut AT5nok päivämäärä 26.04.2017 13:55, muokattu yhteensä 2 kertaa
Syy: Siirretty / yhdistetty aihetta käsittelevään ketjuun
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1058
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Vaihtoehtoisia vetonivelen suojakumeja

ViestiKirjoittaja jtuppurainen » 24.04.2017 21:48

Hienoa, kiitos vastauksesta. Hyvä tietää, että pitäisi lähteä jos usko alkaa loppumaan :D
Viimeksi muokannut AT5nok päivämäärä 26.04.2017 13:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Siirretty / yhdistetty aihetta käsittelevään ketjuun
Avatar
jtuppurainen
Vasta alkaja
 
Viestit: 29
Liittynyt: 06.09.2015 15:36

Re: Vaihtoehtoisia vetonivelen suojakumeja

ViestiKirjoittaja Osku » 24.04.2017 22:43

Se voi olla että mulla oli se siinä lumihangessa äheltäessä tunkin varassa (joo ei sais olla mutta hätä ei lue lakia) jollon tukivarsi olisi ollut kuormitettu ja täten suorempana jolloin se antaa vielä hieman lisää tilaa. En tiedä vaikuttaako mutta jos ei muuten läähde tuota kannattaa kokeilla. Ja tietenkin eturenkaita kokeilee mihin suuntaan antaa eninten tilaa.
Viimeksi muokannut AT5nok päivämäärä 26.04.2017 13:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Siirretty / yhdistetty aihetta käsittelevään ketjuun
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1058
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 21.05.2018 14:30

Jos puottaa etuperän pois tieltä, niin eikö tuon etuvetarin pitäisi sitten irrota iloisesti, ettei tarvi purkaa mitään ohjauksesta?

Etuperä alas > keskimutteri irti vetarin päästä ja nätisti naputtelee vetarin irti?
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 63
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

ViestiKirjoittaja Joker » 21.05.2018 19:00

Wiskibasso kirjoitti:Jos puottaa etuperän pois tieltä, niin eikö tuon etuvetarin pitäisi sitten irrota iloisesti....


Kyllä.
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 495
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

ViestiKirjoittaja AT5nok » 21.05.2018 23:06

Wiskibasso kirjoitti:Jos puottaa etuperän pois tieltä, niin eikö tuon etuvetarin pitäisi sitten irrota iloisesti, ettei tarvi purkaa mitään ohjauksesta?

Etuperä alas > keskimutteri irti vetarin päästä ja nätisti naputtelee vetarin irti?


Varsinkin jos sieltä etuperän yläkulmasta on se yksi postimerkin kokoinen lipare poistettu, etuperä tulee kyllä nopeammin pois kuin pyörän ripustusten purku.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7219
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

ViestiKirjoittaja dmn » 22.05.2018 08:52

Voisi kyllä riittää että jättää etuperän roikkumaan sitä liparetta vasten? Silloin on varmaan tarpeeksi tilaa että vetarin saa pujoteltua pois. Tällöin välttyy suht työläältä paikalleen nostamiselta.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

ViestiKirjoittaja AT5nok » 23.05.2018 00:30

dmn kirjoitti:Voisi kyllä riittää että jättää etuperän roikkumaan sitä liparetta vasten? Silloin on varmaan tarpeeksi tilaa että vetarin saa pujoteltua pois. Tällöin välttyy suht työläältä paikalleen nostamiselta.


Omista on se lirpake poistettu, menee yhtä helposti paikalleen kuin putoaa pois. Nopeusmittarin vaijerin irrotutus on mielestäni työläin homma, Simosta tosin on ollut etuperä irti jo niin monta kertaa, että se on tottunut siihen :D
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7219
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Etuvetareiden irrotus (sisältää videoita)

ViestiKirjoittaja dmn » 23.05.2018 08:41

No saattaa myös olla ihan kysymys fyysisestä voimasta (tai sen puutteesta) :-)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Edellinen

Paluu Syncro

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa