Sivu 1/1

Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Lähetetty: 13.11.2015 01:43
Kirjoittaja vwharrastaja
Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viskosta... Ei enää luuloja, eikä taikauskoa:

http://vw-kern.at/aboutus_en.php

Siitä vwaan surffaamaan. :o

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Lähetetty: 13.11.2015 08:31
Kirjoittaja Hanttapuli
Danke sehr!

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Lähetetty: 13.11.2015 12:33
Kirjoittaja Ace
Joo, olipas mielenkiintoista luettavaa.

Pitäisikö näin kotikorjauksissa laittaa visco pakkaseen ennen kuin sen viimeisen tulpan vääntää kiinni? Silloinhan saadaan sen sisälle mahdollisimman pieni paine kun se lämpenee ilman mitään vakuumivirityksiä?

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Lähetetty: 13.11.2015 12:51
Kirjoittaja dmn
Ace kirjoitti:Joo, olipas mielenkiintoista luettavaa.

Pitäisikö näin kotikorjauksissa laittaa visco pakkaseen ennen kuin sen viimeisen tulpan vääntää kiinni? Silloinhan saadaan sen sisälle mahdollisimman pieni paine kun se lämpenee ilman mitään vakuumivirityksiä?
Vai toisinpäin - uuniin, niin silloin neste laajenee ja sysää ylimääräisen ilman pois? jäähtyessä jää sisälle pieni alipaine.

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Lähetetty: 13.11.2015 13:49
Kirjoittaja vwharrastaja
Käsittääkseni alipaine viskon sisällä on nimenomaan vältettäva tila, pieni ylipaine puolestaan pitää varmemmin etuperäöljyt viskon ulkopuolella.

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Lähetetty: 13.11.2015 14:30
Kirjoittaja dmn
Alkujaan ajattelin tuota lämmitystä myös siltä kannalta, että varmistettaisiin että viskon sisälle jää vaadittava tyhjä tila nesteen laajenemista varten - ettei pullauta tiivisteitä pihalle tms.

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Lähetetty: 13.11.2015 22:45
Kirjoittaja TT|
Juu uunissa lämmitys on ymmärtääkseni edelleen varmin tapa oikean täytön saamiseen ilman testaamista ja lisäilyä ja poistamista.

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Lähetetty: 13.11.2015 23:06
Kirjoittaja Ace
vwharrastaja kirjoitti:Käsittääkseni alipaine viskon sisällä on nimenomaan vältettäva tila, pieni ylipaine puolestaan pitää varmemmin etuperäöljyt viskon ulkopuolella.
No näin minäkin tuon ymmärsin:

In order to prevent the “oilsucking” caused by the vacuum, the viscous-coupling is filled through a special valve.

This makes it possible to insert a slight static excess pressure into the viscous-coupling. Moreover we can adjust the static pressure to the ambient temperature via the special valve.

Eli jos ruuvi suljetaan vasta kun visco on ollut pakkasessa, niin silloin siellä on normaali ilmanpaine -20 lämpötilassa ja sitä lämpimämmässä sitten korkeampi paine. Jos taas sen ruuvin sulkee uunituksen jälkeen niin sisällä on alipaine jo huoneenlämmössä ja vielä suurempi alipaine pakkasessa.

Tuon artikkelin mukaan alipaine on ongelma ja sen välttäisi tuolla pakastamisella.

Enpä ole tämän asian asiantuntija - taitaa olla akateemista pohdiskelua?

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Lähetetty: 13.11.2015 23:42
Kirjoittaja TT|
Uunituksen jälkeen sen pitää antaa jäähtyä ennen lopullista sulkemista. Voisin arvata että jos viscon pakastaa, täyttää sen jälkeen ja sulkee saman tien, niin lämmettyään käyttölämpötilaan tulee liemet pihalle. Lisäksi kylmän aineen sullominen sisään voi olla melko mahdoton urakka, tai edes suunnilleen oikean määrän täyttämisen jälkeen kannen sulkeminen on vaikeaa.

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Lähetetty: 13.11.2015 23:46
Kirjoittaja Ace
Jos visco onkin täytetty jo huoneenlämmössä ja kansi kiinni. Ainoastaa toinen niistä kannen ruuveista irti ja sitten pakkaseen?

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Lähetetty: 14.11.2015 00:12
Kirjoittaja vwharrastaja
Olin tuolta lukevinani, että visko olisi alunperin suunniteltu kestämään n. 100 bar:in sisäinen paine;

" ...the inner pressure rises abruptly, so that further energy input would destroy the viscous-coupling, which is designed for a maximum inner pressure of approx. 100 bar. "

Pistää tietysti hiukan ihmetyttämään, että kuinka sitten mitätön, max 1 bar, alipaine voisi imaista öljyt sinne sisään, mutta näin väittää siis jo Puchin omat tutkimukset 90-luvun alusta..