Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viskosta... Ei enää luuloja, eikä taikauskoa:

http://vw-kern.at/aboutus_en.php

Siitä vwaan surffaamaan. :o
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Danke sehr!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Viesti Kirjoittaja Ace »

Joo, olipas mielenkiintoista luettavaa.

Pitäisikö näin kotikorjauksissa laittaa visco pakkaseen ennen kuin sen viimeisen tulpan vääntää kiinni? Silloinhan saadaan sen sisälle mahdollisimman pieni paine kun se lämpenee ilman mitään vakuumivirityksiä?
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ace kirjoitti:Joo, olipas mielenkiintoista luettavaa.

Pitäisikö näin kotikorjauksissa laittaa visco pakkaseen ennen kuin sen viimeisen tulpan vääntää kiinni? Silloinhan saadaan sen sisälle mahdollisimman pieni paine kun se lämpenee ilman mitään vakuumivirityksiä?
Vai toisinpäin - uuniin, niin silloin neste laajenee ja sysää ylimääräisen ilman pois? jäähtyessä jää sisälle pieni alipaine.
< 15kWh/100km
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Käsittääkseni alipaine viskon sisällä on nimenomaan vältettäva tila, pieni ylipaine puolestaan pitää varmemmin etuperäöljyt viskon ulkopuolella.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Viesti Kirjoittaja dmn »

Alkujaan ajattelin tuota lämmitystä myös siltä kannalta, että varmistettaisiin että viskon sisälle jää vaadittava tyhjä tila nesteen laajenemista varten - ettei pullauta tiivisteitä pihalle tms.
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Viesti Kirjoittaja TT| »

Juu uunissa lämmitys on ymmärtääkseni edelleen varmin tapa oikean täytön saamiseen ilman testaamista ja lisäilyä ja poistamista.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Viesti Kirjoittaja Ace »

vwharrastaja kirjoitti:Käsittääkseni alipaine viskon sisällä on nimenomaan vältettäva tila, pieni ylipaine puolestaan pitää varmemmin etuperäöljyt viskon ulkopuolella.
No näin minäkin tuon ymmärsin:

In order to prevent the “oilsucking” caused by the vacuum, the viscous-coupling is filled through a special valve.

This makes it possible to insert a slight static excess pressure into the viscous-coupling. Moreover we can adjust the static pressure to the ambient temperature via the special valve.

Eli jos ruuvi suljetaan vasta kun visco on ollut pakkasessa, niin silloin siellä on normaali ilmanpaine -20 lämpötilassa ja sitä lämpimämmässä sitten korkeampi paine. Jos taas sen ruuvin sulkee uunituksen jälkeen niin sisällä on alipaine jo huoneenlämmössä ja vielä suurempi alipaine pakkasessa.

Tuon artikkelin mukaan alipaine on ongelma ja sen välttäisi tuolla pakastamisella.

Enpä ole tämän asian asiantuntija - taitaa olla akateemista pohdiskelua?
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Viesti Kirjoittaja TT| »

Uunituksen jälkeen sen pitää antaa jäähtyä ennen lopullista sulkemista. Voisin arvata että jos viscon pakastaa, täyttää sen jälkeen ja sulkee saman tien, niin lämmettyään käyttölämpötilaan tulee liemet pihalle. Lisäksi kylmän aineen sullominen sisään voi olla melko mahdoton urakka, tai edes suunnilleen oikean määrän täyttämisen jälkeen kannen sulkeminen on vaikeaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Viesti Kirjoittaja Ace »

Jos visco onkin täytetty jo huoneenlämmössä ja kansi kiinni. Ainoastaa toinen niistä kannen ruuveista irti ja sitten pakkaseen?
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Viscosta..

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Olin tuolta lukevinani, että visko olisi alunperin suunniteltu kestämään n. 100 bar:in sisäinen paine;

" ...the inner pressure rises abruptly, so that further energy input would destroy the viscous-coupling, which is designed for a maximum inner pressure of approx. 100 bar. "

Pistää tietysti hiukan ihmetyttämään, että kuinka sitten mitätön, max 1 bar, alipaine voisi imaista öljyt sinne sisään, mutta näin väittää siis jo Puchin omat tutkimukset 90-luvun alusta..
Vastaa Viestiin