Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja TT| »

jarke kirjoitti:
TT| kirjoitti:Ainoa kerta kun nelivedosta on omalla kohdalla dynotesti tehty on ollut juurikin apurullilla (BMW X3). Ja ne kaivettiin jostain esille ja raahattiin ja säädettiin paikalleen, että ymmärrän helposti miksi ei niitä käytetä, jos jarrut tuntuvat toimivan ok. Sinällään oli mielenkiintoista nähdä miten tuollainen "älykäs" neliveto tuossa tilanteessa toimi :)
lähes kaikki uudet älykkäät nelivedot pystyy ajamaan normaalilla jarrudynolla.
Tuokin X-drive antoi akseleiden pyöriä vapaasti eri tahtia niin kauan kun ei ollu vaihde päällä. Heti kun tyrkkäs ykkösen sisään, niin lähti molemmat akselit pyörimään samaa tahtia.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Ainakaan haldeksilla varustettua vitoskolffia ei jarrudynolle ole huolittu. Ei kyllä huolittu aikoinaan kakkakoppaakaan, mutta Integralella taasen joutui aina dynoon ja se oli kuitenkin aidoin neliveto noista :?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

ketsa kirjoitti:Ainakaan haldeksilla varustettua vitoskolffia ei jarrudynolle ole huolittu. Ei kyllä huolittu aikoinaan kakkakoppaakaan, mutta Integralella taasen joutui aina dynoon ja se oli kuitenkin aidoin neliveto noista :?
Golf II Syncron käyttöohjekirjassa kerrotaan, kuinka auto peruutetaan jarrudynamometrille, joilloin taka-akselilla oleva vapaakytkin vapauttaa akselit toisistaan. Minulla se taisi olla omassani aikanaan hajalla, koska auto veti molemmilla akseleilla eteenpäin, mutta taakse vain satunnaisesti. En ehtinyt autoa koskaan katsastaa, koska se "ryöstettiin" minulta käsistä, eli maksettiin markoissa useampi tuhat markkaa enemmän kuin mitä olin itse maksanut ½ vuotta aikaisemmin autoliikkeeseen.

Uusimmassa työ T4:ssa (-04) on vastaava kytkin. Sekin teki aikanaan samaa, siis veti vaan eteenpäin. Olivat korjaamolla pikkasen ihmeissään, kun kerroin että tuosta olisi muuten vapaakytkin sökönä. Hetken aikaa ihmettelivät että mitä horisen, mutta vapaakytkimestä... samalla diaknoosilla se tuli korjaamolta takaisin korjattuna. No enpä olisi tiennyt, ellei omassa Golfissa olisi ollut vastaavaa oiretta... ;)
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Asiasta kolmanteen...
Ei parempaakaan aluetta löytynyt eikä viitsi tämän takia uuttakaan aloittaa, mutta mikä tämä kuvassa etualalla oleva sähköventtiili on ?
Oli tuossa etulukollisessa raadossa pultattuna rintapeltiin lukkonuppien taakse ja mielestäni tuollaista ei tuossa etulukottomassa lajitoverissa ole.
Liitteet
mikälie.jpg
mikälie.jpg (71.98 KiB) Katsottu 7525 kertaa
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tuo jotenkin haistelee linjassa olevaa alipainetta, ja vilkuttaa etutasauspyörästön valoa kun nuppia on vedetty ja lukko ei ole vielä kytkeytynyt.
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja TT| »

T3Syncro kirjoitti: Uusimmassa työ T4:ssa (-04) on vastaava kytkin. Sekin teki aikanaan samaa, siis veti vaan eteenpäin. Olivat korjaamolla pikkasen ihmeissään, kun kerroin että tuosta olisi muuten vapaakytkin sökönä. Hetken aikaa ihmettelivät että mitä horisen, mutta vapaakytkimestä... samalla diaknoosilla se tuli korjaamolta takaisin korjattuna. No enpä olisi tiennyt, ellei omassa Golfissa olisi ollut vastaavaa oiretta... ;)
Olen kuullut että T4:ssä tuo vapaakytkin liittyisi abs:n toimintaan, että olisi vain niissä malleissa joissa on abs. Tai sitten voi olla ihan eri kytkimet.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TT| kirjoitti:Olen kuullut että T4:ssä tuo vapaakytkin liittyisi abs:n toimintaan, että olisi vain niissä malleissa joissa on abs. Tai sitten voi olla ihan eri kytkimet.
Kaksi T4 Syncroa ollut työajossa ilman ABS, toinen on vieläkin (tai oli ainakin eilen ;) ), kolmannessa / tuoreimmassa on ABS ja siinä oli ongelma vapaakytkimen kanssa (ainoa T4 joka on minun jäljiltä hinattu pehmeästä hiekasta, vanhemmillla olen päässyt omin avuin, samoin firman T3:sia en ole koskaan saanut ajettua paikkaan, josta ne olisi pitänyt hinaamalla tai muuten auttaa pois. "Kakkis" Golf Syncrossa ei ole ABS:sää, mutta siinä on vapaakytkin nelivedossa, jolla se voidaan ajaa dynamometrille pakilla.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Viscon toiminnan testaus ohje!

1.Korota syncroa liikaa.
2.Laita kunnon offirenkaat (ei mitään Allterraineja).
3.Etsi +38 asteinen mäki. (vakio korkuisen maks. nousu kulma n.25 astetta)
4.Koita ajaa ylös (ei tarvinnut edes lukkoja).
5.Jos kuuluu NAPS!.
6.Onneksi olkoo vetari poikki.
7.Nyt siirry pois mäen luolta ja palaa kotiin.
8.Jos kulkee ilman lukkoja 80km/h niin visco toimii hyvin :D

...ja nyt lähden vaihtamaan ehjän vetokepin ---->
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eicca_ kirjoitti:Viscon toiminnan testaus ohje!

1.Korota syncroa liikaa.
2.Laita kunnon offirenkaat (ei mitään Allterraineja).
3.Etsi +38 asteinen mäki. (vakio korkuisen maks. nousu kulma n.25 astetta)
4.Koita ajaa ylös (ei tarvinnut edes lukkoja).
5.Jos kuuluu NAPS!.
6.Onneksi olkoo vetari poikki.
7.Nyt siirry pois mäen luolta ja palaa kotiin.
8.Jos kulkee ilman lukkoja 80km/h niin visco toimii hyvin :D

...ja nyt lähden vaihtamaan ehjän vetokepin ---->
Paljonko pitää olla 16" nivelille? ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Tuu koittaa tota eka :D laitetaan hansuunkin iskarin jatkot taakse että saat maksimi ulos jouston niin sittenhän sen näkee miten ne kestää :)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eicca_ kirjoitti:Tuu koittaa tota eka :D laitetaan hansuunkin iskarin jatkot taakse että saat maksimi ulos jouston niin sittenhän sen näkee miten ne kestää :)
Vaihdan ensin sen viimesenkin vanhan nivelen uuteen, niin on helppo vaihtaa taas uus :P
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Hehee... mäpäs huijasinkin, vetarin pultit olikin mennyt poikki eikä vetokeppi, tällä kertaa pääs vähän halvemmalla 8-)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eicca_ kirjoitti:Hehee... mäpäs huijasinkin, vetarin pultit olikin mennyt poikki eikä vetokeppi, tällä kertaa pääs vähän halvemmalla 8-)
Ne taisivat olla kovilla jo keskiviikkona, kun sait olla koko ajan muita hinaamassa traktorin renkaillasi ;)


Mistäs keksitään tällainen? http://www.iltasanomat.fi/autot/kuinka- ... 33238.html

Vai pitääkö lähteä letkassa Ranskaan?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja TT| »

T3Syncro kirjoitti:
Eicca_ kirjoitti:Hehee... mäpäs huijasinkin, vetarin pultit olikin mennyt poikki eikä vetokeppi, tällä kertaa pääs vähän halvemmalla 8-)
Ne taisivat olla kovilla jo keskiviikkona, kun sait olla koko ajan muita hinaamassa traktorin renkaillasi ;)


Mistäs keksitään tällainen? http://www.iltasanomat.fi/autot/kuinka- ... 33238.html

Vai pitääkö lähteä letkassa Ranskaan?
Sulla on jo ne rampit, meidän muidenkin pitää hommata niin niistä vaan yhdistellään, ja yks traileri väliin keikkumaan :D
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

T3Syncro kirjoitti:
Eicca_ kirjoitti:Hehee... mäpäs huijasinkin, vetarin pultit olikin mennyt poikki eikä vetokeppi, tällä kertaa pääs vähän halvemmalla 8-)
Ne taisivat olla kovilla jo keskiviikkona, kun sait olla koko ajan muita hinaamassa traktorin renkaillasi ;)
Hoh.. tommoset katusliksit :D


Mistäs keksitään tällainen? http://www.iltasanomat.fi/autot/kuinka- ... 33238.html

Vai pitääkö lähteä letkassa Ranskaan?

:shock: :shock: :roll: :shock: :roll:
Voi hitto! tahtoo tonne heti.. eikun tollasen :twisted:
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Laitetaan nyt vielä tännekkin että ei mene keneltäkään ohi...


Syncro Safari 1#
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Mittoja ym T3 Syncrosta ja uudemmista versiosta

http://www.busman.be/pagina38.html
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Naamakirjassa pyörivä mainos kirjoitti: "Tämä kansa käy kierroksilla
Haluaisitko päästä kokemaan aidon F1-auton G-voimat? Osallistu kilpailuun tästä ja voita unohtumaton kokemus!"
Oikeat G-voimat löytyvät vaihdekepin kautta ;)
Kuva
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja TT| »

http://www.busman.be/pagina36.html
Erittäin hyvää tarinaa eri nelivetojen ominaisuuksista, syncron painoista pidemmille retkille jne.
Oversimplified one could say that a syncro can do the same with 50hp as one can do with 100hp in a “normal” 4wd.
The 100% differential locks at the rear (standard on 16 inch syncro) and the front (always optional). 95% of 4WD cars don’t have differential locks. This makes an extremely big difference offroad. In a lot of situations you can drive better offroad with only rear wheel drive and a differential lock then in a car with 4WD and no differential locks. This is also the reasons why “normal” 4WD cars have to stay with their wheels on the ground, when one modifies a normal 4X4 one makes the wheels able to travel a lot more. No need to in a syncro, it even drives with only two wheels on the ground with the diflocks on.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Yleinen keskustelu Syncroista ja "Syncroilusta"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Oversimplified one could say that a syncro can do the same with 50hp as one can do with 100hp in a “normal” 4wd.
Hiukan vissiin tasauspyörästön toimintaperiaate hakusessa jos noin ajattelee ...
< 15kWh/100km
Vastaa Viestiin