Voimansiirron vapinoita (...ja asentajat apinoita)
Lähetetty: 29.04.2012 08:51
Aletaampa miehissä pähkäileen mistä johtuu syncrossa tajuton jyrinä ja täristys 60 km/h vauhdissa. (...luokkaa: ei pysty ajamaan )
Hommasin tuon -90 syncro bussin parivuotta sitten ja ajoin rääpäle jiiäksällä tasan kotipihaan saakka. Jyrinää ei tuolloin ilmennyt, mutta en millään muista oliko kardaani tuolloin edes paikoillaan.
Koppero on ollut sen jälkeen enempi ja vähempi kappaleina tallissa ja koeajoja on välillä suoritettu, mutta ilman kardaania mm. norjanreissu viimekesänä... ei täristä.
Nyt alkaa olla tölkin modernisointi siinä pisteessä, että se pitäisi palauttaa kolmivetoiseksi.
Faktat:
- Tärinä rauhoittuu +- 10 km/h nopeuksilla mutta on silti epämiellyttävää. Yli 100 km/h nopeuksissa muu melu peittää jyrinän jo aika tehokkaasti.
- Taajuus korreloi kardaanin pyörimisnopeuteen.
- Kardaani on suora ja liukuholkit timmit ja rasvatut
- Rätti on ehjä
- Ristikot on notkeat ja timmit
- Vaihteiston ja etuperän päätylaakereissa ei tunnu välystä
Kysymysmerkit:
- Linjaus. Miten semmonen toteutetaan.
- Miksi Jürgen on laittanut rätin mielestäni väärään päähän kardaania? Ainakin etumoottorisissa takatuuppareissa rätti aina voimanlähteen päässä.
- Kummassa päässä rätti on T4 syncrossa
- Miksi Göring ei ole käyttänyt rättiniveltä vanhemmissa syncroissa ollenkaan
- Miksi myös rättinivelen päässä on ristikko
- Kuinka tiukka saa jordaani olla laippojen väliin nimim. ei tipahda ominavuin vaikka pultit irrottaa eli on jatkuvasti hieman puristuksissa
Kokeiltua:
- Akselia pyöritelty laippoihin nähden molemmista päistä eri reikiin --> voi löytyä siedettävämpi kohta mutta ei koskaan täysin värinätön
- Rätti moottorinpäähän --> auttaa hieman. Voi olla sattumaakin jos sattui yllämainittuun ihannekohtaan
Onko muilla havaintoja vastaavasta ilmiöstä.
Kaikki vähäpätöiseltäkin tuntuvat vihjeet voivat johtaa ratkaisuun.
Hommasin tuon -90 syncro bussin parivuotta sitten ja ajoin rääpäle jiiäksällä tasan kotipihaan saakka. Jyrinää ei tuolloin ilmennyt, mutta en millään muista oliko kardaani tuolloin edes paikoillaan.
Koppero on ollut sen jälkeen enempi ja vähempi kappaleina tallissa ja koeajoja on välillä suoritettu, mutta ilman kardaania mm. norjanreissu viimekesänä... ei täristä.
Nyt alkaa olla tölkin modernisointi siinä pisteessä, että se pitäisi palauttaa kolmivetoiseksi.
Faktat:
- Tärinä rauhoittuu +- 10 km/h nopeuksilla mutta on silti epämiellyttävää. Yli 100 km/h nopeuksissa muu melu peittää jyrinän jo aika tehokkaasti.
- Taajuus korreloi kardaanin pyörimisnopeuteen.
- Kardaani on suora ja liukuholkit timmit ja rasvatut
- Rätti on ehjä
- Ristikot on notkeat ja timmit
- Vaihteiston ja etuperän päätylaakereissa ei tunnu välystä
Kysymysmerkit:
- Linjaus. Miten semmonen toteutetaan.
- Miksi Jürgen on laittanut rätin mielestäni väärään päähän kardaania? Ainakin etumoottorisissa takatuuppareissa rätti aina voimanlähteen päässä.
- Kummassa päässä rätti on T4 syncrossa
- Miksi Göring ei ole käyttänyt rättiniveltä vanhemmissa syncroissa ollenkaan
- Miksi myös rättinivelen päässä on ristikko
- Kuinka tiukka saa jordaani olla laippojen väliin nimim. ei tipahda ominavuin vaikka pultit irrottaa eli on jatkuvasti hieman puristuksissa
Kokeiltua:
- Akselia pyöritelty laippoihin nähden molemmista päistä eri reikiin --> voi löytyä siedettävämpi kohta mutta ei koskaan täysin värinätön
- Rätti moottorinpäähän --> auttaa hieman. Voi olla sattumaakin jos sattui yllämainittuun ihannekohtaan
Onko muilla havaintoja vastaavasta ilmiöstä.
Kaikki vähäpätöiseltäkin tuntuvat vihjeet voivat johtaa ratkaisuun.