Voimansiirron vapinoita (...ja asentajat apinoita)

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Voimansiirron vapinoita (...ja asentajat apinoita)

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Aletaampa miehissä pähkäileen mistä johtuu syncrossa tajuton jyrinä ja täristys 60 km/h vauhdissa. (...luokkaa: ei pysty ajamaan )

Hommasin tuon -90 syncro bussin parivuotta sitten ja ajoin rääpäle jiiäksällä tasan kotipihaan saakka. Jyrinää ei tuolloin ilmennyt, mutta en millään muista oliko kardaani tuolloin edes paikoillaan.
Koppero on ollut sen jälkeen enempi ja vähempi kappaleina tallissa ja koeajoja on välillä suoritettu, mutta ilman kardaania mm. norjanreissu viimekesänä... ei täristä.

Nyt alkaa olla tölkin modernisointi siinä pisteessä, että se pitäisi palauttaa kolmivetoiseksi.

Faktat:
- Tärinä rauhoittuu +- 10 km/h nopeuksilla mutta on silti epämiellyttävää. Yli 100 km/h nopeuksissa muu melu peittää jyrinän jo aika tehokkaasti.
- Taajuus korreloi kardaanin pyörimisnopeuteen.
- Kardaani on suora ja liukuholkit timmit ja rasvatut
- Rätti on ehjä
- Ristikot on notkeat ja timmit
- Vaihteiston ja etuperän päätylaakereissa ei tunnu välystä

Kysymysmerkit:
- Linjaus. Miten semmonen toteutetaan.
- Miksi Jürgen on laittanut rätin mielestäni väärään päähän kardaania? Ainakin etumoottorisissa takatuuppareissa rätti aina voimanlähteen päässä.
- Kummassa päässä rätti on T4 syncrossa
- Miksi Göring ei ole käyttänyt rättiniveltä vanhemmissa syncroissa ollenkaan
- Miksi myös rättinivelen päässä on ristikko
- Kuinka tiukka saa jordaani olla laippojen väliin nimim. ei tipahda ominavuin vaikka pultit irrottaa eli on jatkuvasti hieman puristuksissa

Kokeiltua:
- Akselia pyöritelty laippoihin nähden molemmista päistä eri reikiin --> voi löytyä siedettävämpi kohta mutta ei koskaan täysin värinätön
- Rätti moottorinpäähän --> auttaa hieman. Voi olla sattumaakin jos sattui yllämainittuun ihannekohtaan

Onko muilla havaintoja vastaavasta ilmiöstä.
Kaikki vähäpätöiseltäkin tuntuvat vihjeet voivat johtaa ratkaisuun.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Voimansiirron vapinoita (...ja asentajat apinoita)

Viesti Kirjoittaja dmn »

Mites tuo kardaanin tasapaino?

Ja toinen mahdollinen vikakohta; jos renkaat ovat huomattavasti eri kokoiset ja visko mallia jäykkä niin tuo saattaa aiheuttaa tärinää ja tietyssä nopeudessa. Tämän voi tietysti koestaa nostamalla auto ilmaan ja 60 mittariin.. Ja samalla voi kokeilla vielä ilman renkaitakin ...
< 15kWh/100km
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Voimansiirron vapinoita (...ja asentajat apinoita)

Viesti Kirjoittaja hege »

Van Cafe sivuilla oli ohjeet miten ne toteuttavat linjauksen. En enää niitä löytänyt, mutta toteutus oli kutakuinkin niin että löysäsivät etuperän etummaiset kiinnitykset ja ajelivat ympäriinsä. Jos ääni silloin hiljeni niin oli vika löydetty. Ajelun aikana perä löysi paikkansa ja sen jälkeen se kiristettiin paikoilleen ja äänet hävisi.

Etuperän perävälitys voi myös olla loppu, silloin pitää ääntä joka riippuu nopeudesta. Ääni ei kuulu kardaani irti koska silloin etuperä ei ole kytkettynä. Yleensä perän ääni on melko kimeä.

Pyöränlaakeri? Renkaat?
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Voimansiirron vapinoita (...ja asentajat apinoita)

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Tuo etuperän löyhäys otetaan päivän ohjelmistoon. Renkaat on poissuljettu vaihtoehto koska jyrisee sekä talvi misukoilla että uusilla BF allterraineilla.
Etupyöränlaakerit alkaa kyllä vollottaa pitemmällä matkalla ja ovatkin siksi tämänkevään vaihtolistalla, mutta tuskin se tuohon jurinaan liityy... häipyy tyystin ilman kardaania ajellessa.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Voimansiirron vapinoita (...ja asentajat apinoita)

Viesti Kirjoittaja Joker »

Oma Syncro täristää myös n. 50km/h nopeudessa, n. 5km/h alueella. Voimalinjan remontti vasta tulossa, joten en ole asiaan perehtynyt, mutta et o ainut. Vaihteiston suunnalta tulee myös tasaista vauhdista riippuvaa volinaa.
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Voimansiirron vapinoita (...ja asentajat apinoita)

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Huomattavasti parempi nyt... :P

Löyhäsin kaikkia voimalinjan kumityynyjen pultteja, mukaanlukien moottorinkannakkeet. Lisäksi jätin kardaaninpultit sellaiselle kireydelle, jossa arvioin laippojen vielä hakevan paikkaansa.
Käyttelin autoa sitten hetkisen ristiriipunnassa jyrinäalueella, jonka jälkeen kiristelin pultit.

Resonoi tuo vieläkin tuossa 50-60 km/h välimaastossa, mutta kyllä tuolla nyt uskaltaa jo ajella akseli paikoillaankin. Korjataan loput sitten decouplerilla jossain vaiheessa.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Vastaa Viestiin