Sivu 1/2

Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 03.02.2014 13:00
Kirjoittaja juha_m
Tervehdys

Ajatuksena on ollut ostaa nelikko tölkki jopa vähän projekti kuntoinenkin. Ja heräsi kysymys tekniikan muuttamisesta ja autovero kysymyksistä.

Jos kuvitellaan että bensa koneellinen 8henk. bussi sycro muutetaan 3 paikkaiseksi diesel pakuksi. tuottaako tämä ongelmia? Omasta mielestä tämä pitäisi olla ihan "helppo homma" näin laki teknillisesti ?

Kontti ei taida olla niin iso että sinne saisi laittaa tilapäisen istuimen neljännelle henkilölle (huom jos auto jo 3henk. pakettiauto) ?
(laki tekstiä lainaten : Jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 7 kuutiometriä, voidaan asentaa istuin yhdelle henkilölle)


Asiallisia kommentteja odotellessa 8-)

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 03.02.2014 14:41
Kirjoittaja Eicca_
Tervetuloa foorumille


Siirtelin heti alkuun tänne oikeammalle alueelle tämän ketjun 8-)


3paikkaisen pakun tuollaisesta saa helposti mutta lisäpenkkiä taakse ei saa, mittaus tapahan tuohon kuutioihin on melko hölmö, kun siinä ei lasketa oikeita litroja vaan mittaus tehdään seuraavalla tavalla

"Tavaratilan pinta-ala mitataan kolmelta tasolta suorakulmaisesti siten, että huomioon otetaan tavaratilan lattiataso, 0,60 metriä sen yläpuolella oleva taso sekä taso, johon tavaratilan korkeus mitataan. Mainittujen suorakulmioiden pituus on ensiksi alkavan ja ensiksi päättyvän suorakulmion alku- ja päättymiskohtiin asetettujen pystysuorien tasojen välinen etäisyys. Pinta-alojen mittaamisessa käytettäviä suorakulmioita määräävien tasojen tulee olla yhdensuuntaisia. Suorakulmiot sijoitetaan siten, etteivät auton tavaratilan rakenteet leikkaa niitä 3 kohdassa mainittuja rakenteita lukuun ottamatta. Alimman ja ylimmän tason välisen etäisyyden tulee olla vähintään 1,30 metriä ja ylimmän suorakulmion pituuden vähintään 1,20 metriä ja leveyden auton keskilinjan suhteen symmetrisesti vähintään 0,80 metriä. Jos alinta tasoa leikkaavia rakenteita on enemmän kuin 40 prosenttia tuolla tasolla sijaitsevan suorakulmion pinta-alasta, taso sijoitetaan mainittujen rakenteiden yläpuolelle."

Lähde Finlex 6b § -->http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900478

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 03.02.2014 16:03
Kirjoittaja juha_m
No johan on taas keksitty mittaus tavat. Ei tuolla menetälmällä saa penkkejä taakse :shock:

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 03.02.2014 16:12
Kirjoittaja tolvana
Kolmepaikkasia dieselsyncroja on vaikka kuinka, useampipaikkasia paljon vähemmän ja hinnakkaampia. Osta kolmepaikkanen mieluummin kun raiskaat bussin.

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 03.02.2014 17:39
Kirjoittaja TT|
Ja jos satut löytämään henkilöautoksi rekisteröidyn syncron, ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ MENE MUUTTAMAAN SITÄ PAKETTIAUTOKSI!!!! Pistä ennemmin vaikka minulle YV ja tuon sinulle vastaavan pakusyncron vaihdossa.
Tuolla tarinaa asiaan liittyen http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... ?f=6&t=283

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 03.02.2014 21:17
Kirjoittaja AT5nok
Tervetuloa Foorumille

Veikkaan että moni muukin on sellaisesta henkilöauto (M1) Syncrosta kiinnostunut...

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 03.02.2014 21:28
Kirjoittaja juha_m
Eikös se ole niin että bensa mallin esim. 8 paikkainen on henkilöauto... tai onko se nyt sitten henkilö maastoauto kun kyseessä nelivetoauto.

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 03.02.2014 23:52
Kirjoittaja TT|
juha_m kirjoitti:Eikös se ole niin että bensa mallin esim. 8 paikkainen on henkilöauto... tai onko se nyt sitten henkilö maastoauto kun kyseessä nelivetoauto.
95% niistä on maastohenkilöautoja, eli ei ole maksettu rekisteröitäessä täyttä autoveroa vaan vuodesta riippuen 30% tai 50%. Siitä johtuen ei voi rekisteröidä verolliseksi matkailuautoksi.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... enkiloauto
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... tkailuauto

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 04.02.2014 21:56
Kirjoittaja beretta
tervetuloa foorumille 8-) minulla on pihassa myös tuollainen ihmeauto-dieselsyncrobussi :? :shock: :shock: 8-) :)

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 04.02.2014 23:58
Kirjoittaja juha_m
paljoko beretan ihmeautossa dieselvero ja käyttövero vuodessa ? :)

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 05.02.2014 09:05
Kirjoittaja Eicca_
Veikkaisin että verot/maksut yhteensä n.+850€ jos siis henkilöauto.

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 05.02.2014 21:57
Kirjoittaja juha_m
Pakuna se siis kannattaa tuommoinen auto ostaa. Silloin ei dieselvero niin mahdoton enää.

Entäs tällaisen rakentaminen -->
Kuva .
Rakentamis ongelmia tai muita ? :roll:

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 05.02.2014 22:38
Kirjoittaja AT5nok
Eihän tuossa ole ongelmaa, kun vaan löydät osat.

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 05.02.2014 22:58
Kirjoittaja jarke
empäs ole tälle syncroilu puolelle mitään koskaan kommentoinut (mistähän johtuu :cry: ) mutta hämmennetään vielä vähän jottei ole liian helppoa:
kyllähän siitä voi toki pakunkin tehdä, silloin pitää vaan pitää huolta ettei se täytä verovapaan ehtoja ,silloin saa takaisikin muutettua , eli esim 23 pyk tilavuus vaatimusta tai olikohan se nyt 57 pyk vai mikälie noissa vanhoissa missä mitattiin siitä liukuoven kohdalta se verotilavuus mitattiin. Eli voi olla myös täyden veronalainen paku jos tekee tavaratilaan sellaisen rakennelman ettei verovapausehdot täyty. (oletetaan että on siis täyden veron alainen m1 tällä hetkellä.)

edit_. siis täyden autoveronalainen, mutta n1 luokan diesel veron alainen

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 06.02.2014 18:14
Kirjoittaja beretta
Eicca_ kirjoitti:Veikkaisin että verot/maksut yhteensä n.+850€ jos siis henkilöauto.
olet aivan oikeassa.tosin eihän se ole kuin vajaa satku per kuukausi.kaljaan varmaan jollain menee paljon enemmän :mrgreen: meillä ei eikan kans mene siihen touhuun latin latia,kaikki menee näihin tötteröihin :? :shock: 8-) :)

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 06.02.2014 18:47
Kirjoittaja TT|
En tiedä mitä tykkäävät, jos verovapaaseen pakuun laittaa nostokaton, luultavasti huonoa. Ei varmaan ainakaan sänkyosa kannata olla katsastuksessa paikallaan. Eli edelleen tuommoisesta haaveilevan kannattaa etsiä M1 henkilöauto, tai jo verolliseksi matkailuautoksi rekisteröitynä = pehmeet penkit max 1+8 ja pakun laskukaavalla käyttövoimavero. Tai tuoda semmoinen ulkomailta ja maksaa täysi autovero. Ja jos edelleen jossain mielenhäiriössä haluat täysi tai puoliverollisen auton muuttaa pakuksi, niin tee tuo jarken mainostama juttu, eli laatikko tai muu rakennelma takatilaan ettei verottomuuden kriteerit täyty. Muuten meni nekin tuhannet eurot ja pehmeät penkit trafin tuuliin :(
Minun tarjous edelleen voimassa 8-)

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 06.02.2014 20:17
Kirjoittaja jarke
Juu eli mitään laatikostoa tai muutahan ei katsota mitattaessa esteeksi, eli esim. etuveto transportereissa (23 pykälän pakuissa) perinteisesti on suosittu kiinteää väliseinää siten ettei väliseinän kummaltakaan puolelta löydy tarvittavaa verolain mukaan mitattua 3 m3 mukaista tilavuutta. tölkithän taitaa olla "suksiboksi" aikakauden autoja, eli tuon 23 pykälän edeltäneen ( en muista edelleenkään numeroa) ssilloinhan tölkit meni verovapaaksi sen pystysuuntaisen tilan ansiosta joka oli moottoripahkan etupuolella, ettei vaan koko mittaustapa olisi tölkin mukaan räätälöity :lol: Eli jos siihen tavaratilaan rakentaa KIINTEÄN laverin joka on esim. moottoritilan korkeudella ei vanhakaan verolaki täyty ja auto pysyy verollisena, myöhemmin muutos takaisin m1 luokkaan onnistuu ilman uudelleen verotusta. Mutta silti suositeltavampaa antaa niiden harvojen jäljellä olevien olla siten miten on tai tuoda ulkoa, ei kai näistä enää mene veroja juuri mitään ja paras vaihtoehto varmaan sitten vaihtaa tt:n kanssa :mrgreen:

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 06.02.2014 21:02
Kirjoittaja juha_m
Verollinenmatkailuauto ja pakun laskukaavalla oleva käytövoima vero. Ja saa vielä matkustajia kyytiin ... tuohan kuullostaa hyvältä. 80km/h lätkä tieten sen jälkeen koristaa takaluukkua ?

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 06.02.2014 21:13
Kirjoittaja TT|
Ei korista. Matkailuautossa ei saa olla 80 lätkää. Jos on 100km/h matkailuauto, T3 tapauksessa omamassa oltava alle 1800kg, on 100 lätkä oltava.

Re: Tölkki syncro kuume

Lähetetty: 06.02.2014 22:16
Kirjoittaja juha_m
No voisi olettaa että moni tekee omastaan tämmöisen. Jos ei vaan satu olemaan paku kyseessä :)