Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift
Avatar
Caramelli
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 05.10.2015 19:13

Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Viesti Kirjoittaja Caramelli »

Tarkoituksena siis vaihtaa alustaan kaikki puslat, ja mietinnässä siis käyttääkö uretaani- vai vakiopuslia, onko porukalla minkälaisia kokemuksia?

Vakiothan eristävät paremmin tärinät vrt. uretaani jotka ovat jämäkämmät luonteeltaan mutta kestävät paremmin.. Näin olen tarinoita kuullut isoilta pojilta.

Tähän saa siis liittää myös ne uretaani etuperän- ja vaihteiston tyynyt, onko niitä kukaan laittanut omaan kulkineeseen? Tuleeko värinät, liiankin hyvin runkoon näitten kautta..
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eräältä paikalliselta uretaanit vaihtaneelta olen kuullut että tärinät tulee ihan liiankin hyvin konttoriin, eli itse pysyisin peruspuslissa. Uretaanit sopii enempi urheiluautoihin :lol:
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
ossiwho
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2016 21:48
Paikkakunta: Turku

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Viesti Kirjoittaja ossiwho »

Caramelli kirjoitti:Tarkoituksena siis vaihtaa alustaan kaikki puslat, ja mietinnässä siis käyttääkö uretaani- vai vakiopuslia, onko porukalla minkälaisia kokemuksia?

Vakiothan eristävät paremmin tärinät vrt. uretaani jotka ovat jämäkämmät luonteeltaan mutta kestävät paremmin.. Näin olen tarinoita kuullut isoilta pojilta.

Tähän saa siis liittää myös ne uretaani etuperän- ja vaihteiston tyynyt, onko niitä kukaan laittanut omaan kulkineeseen? Tuleeko värinät, liiankin hyvin runkoon näitten kautta..
itsellä myös talven aikana tarkoitus vaihtaa kaikki. jotenkin päädyin ratkaisuun että alustan puslat tulevat alkuperäislaatua ja juuri laatikon/etuperän kannakkeet uretaania.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Itse kannatan vahvasti, alustassa varsinkin, alkuperäislaatuisia puslia. Uretaanin käytölle pitää olla vahva peruste, joten ihan joka paikkaan niitä ei kannata todellakaan laittaa vain rahojen tuhlaushengessä.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Viesti Kirjoittaja dmn »

Uretaaneissa helpompi asennettavuus, siinä ainut hyödyllinen ominaisuus. Vaan kyllä ne vakiokumitkin saa kätevästi kätevästi paikoilleen kun virittelee kierretangosta ja esim. pakoputken supistekappaleesta sopivan työkalun.
< 15kWh/100km
Avatar
Caramelli
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 05.10.2015 19:13

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Viesti Kirjoittaja Caramelli »

Hyviä kommentteja, taijjan pysyä siis originaali puslissa kaikilta osin. Tätä kyllä mietin alunperinkin, mutta hyvä hakea vertaistukea täältä ennen ostopäätöstä.

Oma epäilys oli just noitten vaihteiston/etuperän puslien osalta että tulee resonanssi koppaan paremmin..

Kaippa nuo org.saa ähinän kanssa paikalleen, pitää kehitellä special työkalu siihen kun aika koittaa, paikalleen ne kuitenkin pitää laittaa. Hyvä tietää toi kierretanko/suppari tapa, varmaan tulee sitä käytettyä

Ralliautoa tai millään tavalla sporttisesta autosta ei voi puhua kun katolle ja taakse lisätty painoa niin menee enemmän matkustus- ja käyttömukavuuden puolelle tää homma. Eikä ole hc-offiautostakaan kyse :D
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuota erikoistyökalua tarvitaan nuihin tukivarsien pusliin. Etuperän ja vaihdelaatikon puslat menee ihan ilman taikoja paikalleen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Viesti Kirjoittaja Joker »

Itsellä on kiireautossa uretaania ja esim voimalinjan äänet ja moottorivärinät yms on "moninkertaiset" . Niistä on hyötyä aivan ääriolosuhteissa, esim jos vakiokumit ei enää voimalinjassa kestä moninkertaisia voimia ja alustassa rata-ajossa. Jos ei kumpikaan edellisistä täyty, kumipuslat on oikea valinta.
Alustaan joskus harkitsin, mutta luovuin, voimalinjaan en missään nimessä laittaisi. Urtsia voisi harkita esim hammastangon kannakkeisiin ja jos ei enää kumisia saisi, mutta en muualle.
Tölkin alkuperäiset puslat kestää vielä niin hyvin, etten usko että urtsit ainakaan liikkuvissa nivelissä (tukivarret) kestää paremmin. Ehkä esim reaktiotangon puslat voisi olla kanssa harkitsemisen arvoiset, kun niiden puslat taitaa hajota radiaalisuunnassa niin että keskiholkkia alkaa ottamaan korikannakkeeseen kiinni.... Mietelmiä vaan, asensin OEM laatuiset kumit siihenkin.
Edit: puslia kun ostin aikanaan, tutkin ja huomasin että esim etutukivarsien sisäpuslista (ehkä), oli tullut paljona valituksia ja brickwerks kohtuu uskottavasti selvitti joidenkin (en muista oliko febi siinä kohtaa) olevan selvästi kestävät. Jos siis lähdet vaihtamaan, älä osta halvinta, vaan kerralla OEM laatuista. Vastuuvapauslauseke : En muista enää detaljeja mutta pointti tuli varmaan selväksi.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Viesti Kirjoittaja Osku »

Samoilla linjoilla olen, itse en laita uretaania jos vakio kestää. Etuylätukvarsiin laitoin ALH tölkkiin koska niitä on mennyt ja ovat ikäviä vaihtaa koska alusta joutuu aina säätämään. No kokemukset rengas melusta on että ei vaikutusta mutta purin ja kasasin ne kerran lisää jotta sain vedettyä tefloni teipit ja rasvat hiljentämään kitinän. Toi liimä pintanen tefloni teippi on sen jälkeen toiminut eli saa nähdä kadunko valintaa vai en pitkässä juokaussa. Orgis puslatkin vikisee kun ne hajoo ja niistä saataa leima mieskin sitten vikistä. Muut puslat on ehdottomasti riittävän kestäviä. Museopelin tukivarsiin meni orgis Lemförderit koska sille tulee kilsoja niin vähän että en usko niiden olevan mikään ongelma niillä kilsoilla.
Viimeksi muokannut Osku, 12.12.2018 00:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Alustan- ja vaihteiston puslat - uretaani vai vakio

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Onpa hyvä että tästäkin tuli keskustelua. Itellä taitaa olla kanssa puslaremppa tulossa lähiaikoina, ja olin jo henkissti valmistautunut sijoittamaan noihin uretaanisiin. Mutta eiköhän sitä sitten alkuperäisillä kumisilla mennä. Oberilla näkyy olevan noita uretaanisia reaktiotankojen puslia (mutta ei muita) myynnissä. Onkohan siihen joku syy että justiin niitä on päädytty uretaanista tekemään, vai onko muitekin ollut mutta vain noita enää jäljellä? :)
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Vastaa Viestiin