Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

Alue omistettuna T3 syncroilijoille. Kaikenlaista keskustelua ajamisesta ja tekniikasta, unohtamatta korottamista.
Section for syncronauts, chat of driving, technical questions and also lift

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja AT5nok » 14.07.2013 21:25

Minä avasin takaa ropun pitkällä 17 mm mutterilla, johon laitoin pultin sisään vahvikkeeksi, kun joskus 10 mm hylsystä ja mutterista tekemäni avain antoi periksi.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7046
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja selvesa » 17.07.2013 08:06

Laatikon roput aukesi ihan OK, tuolla 17mm kuusiokolo hylsyllä, mutta edestä en uskaltanut vääntää, kun tuntui että ei mene tarpeeksi pohjaan avain ja sitten jos lähtee/pyöristyy kulmat siitä ropusta.

Onko tuo kardaanin lähdön stefa minkälainen operaatio vaihtaa ? Onnistuuko pohjan alla ? Eli kartaani pois haitolta ja sitten se lähdön laippa ja siinähän se varmaan alla on stefa ? Ja mistä olette ko stefaa hommanneet ?

volkswagen-t3-syncro-transmission.jpg
volkswagen-t3-syncro-transmission.jpg (191.71 KiB) Katsottu 18978 kertaa


Ilmeisesti SKF:llä olisi käypänen. Tuolta mualimaltakin kattellut, jenkeissä(ebayssä) n. 50 $ ja ETKA sanoi n. 90 euroa, eikä enää saa kuin classic osana. Kokohan on 40x62x10mm, mutta onko jotenkin erikoisempi ?
Avatar
selvesa
Vapaaherra
 
Viestit: 749
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 18.07.2013 17:13

Vaihto-operaatio sujunee kuvaillun mukaisesti ihan auton alla, stefa originaalina on sellaisella lisä-pölyhuulella varustettu, mutta niiden saatavuus on aika huono, eikä toisaalta tuolla pölyhuulella ole keston suhteen todennäköisesti vallan suurta merkitystä, ja orggishinnat on kuvaillun mukaisia.
Materiaalin suhteen tilanne on hiukan eri; normi-stefat ovat mustia nitriilikumisia (NBR), ja kestävät lämpöä n.110c, ja todennäköisesti myös tässä kardaanin laipassa ihan hyvin, mutta varmempi ja originaalimateriaali vastaava on Vitonista (ruskea) ja se kestää hetkittäin jopa 220c lämpöjä, sekä enemmän painetta (n. 1 bar) ennen kuin huulet kääntyy tötterölle, nitriilikuminen antautuu jo puolessa barissa. Painestefat sitten eri juttu, eikä tässä ole sellaisille tarvetta.

Sinällään lämmönkestolla ei pitäisi tässäkään olla suurta merkitystä, mutta ottaen huomioon alkuperäismateriaalin ja sen että kardaani pyörii suurimmalla vaihteella kovempaa kuin kone, voi lämmönkesto vaikuttaa stefan ikään, Viton ei kovetu yhtä helposti kuin nitriiliversio. Tosin nitriiliversion kylmäkesto on -30c kun Vitonille mainitaan vain -20c. Molemmat ajanevat asiansa ihan riittävän hyvin.
Stefan akselia vasten tulevan pinnan voitelu sopivalla vaseliinilla ennen asennusta lisää stefan ikää n. 100 tkm:lla. (vanha viidakon sanonta) -stefan öljyhuulen ja pienen pölyhuulen välinen rako täytetään vaseliinilla.

Perus laakerikaupoista saa ihan mitoilla, hiljattain ostin tuollaisia Viton-versioita, mitat oli 40 x 62 x 8, Ovh / kpl n. 35 euroo, alennusta tuli melkein puolet lähes tinkimättä. Laskussa tuotteen kohdalla lukee 40x62x8 ASVI, valmistaja lienee FPM. Aikaisemmin nitriiliversiot on olleet hinnaltaan kympin luokkaa, ja mitoissa on syvyyden suhteen ollut vaihtelua 8-10mm. Ohuemmalla asennussyvyyttä voi tarvittaessa muuttaa hiukan enemmän kuin paksummalla. Molemmat käy, akselin kaulaa (kardaanin laipan) kannattaa hiukan puhdistaa hienolla hiekkapaprulla ja tsekata ettei ole pahoja orkosia tai vanhan stefan huuliuraa päästämässä öljyjä mäkeen.
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 216
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja selvesa » 18.07.2013 18:39

Kiitokset vwharrastajalle jälleen hyvistä ohjeista/neuvoista/tiedoista. Tamgearsilta tilasin(otin heti kaksi) :) ja ovat mustia, koko 40x62x8. No jospa jonkun aikaa menisi / kestäisi. Vaihtaa sitten tuommoisen toisenlaisen.

Näkyy lukevan/olevan GUFERO TC 40 62 8, nämä stefat
Avatar
selvesa
Vapaaherra
 
Viestit: 749
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 18.07.2013 22:11

Tamgears on asiallinen liike, noita varmaankin samoja on tullut hankittua sieltä ja hyvin ovat pelittäneet, eikä olleet hinnan kiroissakaan.
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 216
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 31.10.2013 20:50

Käykö tämä Maireen sekä lootaan, että etuperään? Onko kellään kokemusta ko. öljystä?

http://www.motonet.fi/fi/tuote/599581/M ... 0-GL-4-20l

MOBILUBE GX 80W-90 GL-4 20L
59-9581

Korkealuokkainen 80W90 vaihteistoöljy raskaasti kuormitettuihin käsivalintaisiin vaihteistoihin. Täyttää vaatimukset API GL-4.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2282
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja TT| » 31.10.2013 21:13

Speksit ainakin on sopivat
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6003
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja resupekka » 27.12.2014 11:14

Nettiä selatessa löysin tällaisen linkin, jossa keskustelua öljyjen viskositeetista. Päädyin tuonne googlettamalla VW:n osanumeroa G 052 726 A2, eli vagcatin tölkkeihin tarjoamaa oem-öljyä.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=132884
resupekka
99:s Juhlajäsen
 
Viestit: 184
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja Heebo » 27.12.2014 12:55

Noniin... tämä siis varmistaa nuo minun viestiketjun ensimmäisellä sivulla esittämät epäilykset noista liian laihoista liruista ja saattaa sittenkin olla että tuo marmoritiskin halvin VAG vaihteistoöljy särki tuon syncron kolmosen. viewtopic.php?f=39&t=366#p3597

Tuo G 052 726 A2 ois tietysti monessa mielessä viisain ratkaisu, mutta sulkeutuu varsinkin litrahintansa takia pois ainakin minun vaihtoehdoista.

Lisäksi askarruttaa tuon orkkisliemen ominaisuudet äärilämpötiloissa. Sillä oletuksella että tuo G52 öljy on yhä samaa 80-luvulla kehitettyä tavaraa, väittäsin sen olevan mineraali- tai korkeintaan osasynteettistä öljyä. Mineraaliöljyjen tunnettuihin ominaisuuksiin kuuluu että ne menevät turhan kankeaksi erittäin kylmissä olosuhteissa ja toisaalta kuumapuolen viskositeetti saattaa romahtaa rajustikin kun mennään lämpötilassa tietyn kipurajan yli.

Orkkis on varmaan turvallinen vaihtoehto vakiolle tai matalaviritteisille laitteille, mutta luultavasti jää useissa ominaisuuksissa nykyaikaisemmille täyssynteettisille EP-lisäaineistetuille öljyille varsinkin molemmissa käyttölämpötilojen ääripäissä. Tuon G52:n kalvonpaksuutta tuskin on koeponnistettu 120-asteisena +300Nm väännöillä ja näitäkin laitteita alkaa esiintyä foorumillakin jo useita. Eli riskinpuoleisiin laitteisiin löytynee viisaampiakin öljyjä.

Itse pysyttelen toistaiseksi Redlinen 75W90NS öljyssä, koska sillä näyttäisi pysyvän hammaspeikko loitolla ja se pysyy notkeana myös arktisissa lämpötiloissa.
http://www.roadmachine.fi/redline/75W90NS.html

Hox! Varokaa samannäköistä törppöä Redline 75W90 joka on hypoidiperäöljy EIkä siis sovellu vaihteistoon --> synkronointi luistaa. Käy kylläkin etuperään vallan mainiosti.

...Ja en ole millään tavalla kaupallisessa suhteessa ko. tuotteeseen. Tällähetkellä ei vain ole osunut kohdalle samassa hintaluokassa yhtä uskottavaa tavaraa.
-90 Caravelle C Syncro e-TDI
-90 Multivan Syncro 1.6 TD
Avatar
Heebo
AktiVWisti
 
Viestit: 378
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja resupekka » 27.12.2014 18:49

Jouduin teettämään talviautooni (Golf 3 variant 1.8 bensa) kytkinremontin ja siinä yhteydessä vaihdatin vaihteistoon vw:n originaaliöljyt (G 052 171 A2). Ostin litkut marmorilta suhteilla, mutta arvokastahan tuo oli. No, nyt täällä Ivalossa on 27 astetta pakkasta, mutta vaihdekeppi tuntuu - hämmästyttävää kyllä - täysin normaalilta, eikä synkrot rutise laisinkaan. Tämmöiseen peruspirssiin näyttäisi siis olevan varsin varma vaihtoehto tuo originaali öljy - ainakin tuon pakkaskäyttäytymisen suhteen.

Onhan tuossa omassakin tölkissä tietysti väännöt eri luokkaa kuin vakiossa, joten siihen saattaisivat kyllä toimia paremmin vaikka Castrolit tai vastaavat. Nyt siinä on Mobilin VS200, joka viime talvena sai kyllä kakkosen synkrot kylmänä rusahtamaan, vaikka laatikko on kasattu uusilla hilppeillä Lempäälässä. VS200:sta en ehkä sikäli menisi suosittelemaan kenellekään ja vaihdankin ne johonkin järkevämpään ensi kesänä.

Onkohan kellään varmistusta huhuille, jonka mukaan Fuchs olisi VW:nkin originaaliöljyjen valmistaja? Iso firmahan se kyllä on, ja VW:n omassa öljypurkissa lukee "Distributed by Volkswagen, made in germany". Netistä löytämieni kirjoitusten mukaan tämä olisi vw:n originaali öljyä, mutta Fuchsin itsensä myymänä:

http://www.fuchslubricants.com/titan-sintofluid-fe-sae-75w

Ainakin sieltä löytyy referenssiksi vw:n osanumerot. Tuota litkua saa ainakin Ebaysta noin 10e/litra, kun marmorilla originaaliöljy maksaa luokkaa 40e/litra.
resupekka
99:s Juhlajäsen
 
Viestit: 184
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja tölkkki » 03.12.2017 22:32

Mitä mieltä raati http://m.motonet.fi/fi/tuote/599557/Mot ... tooljy-20L tuotteesta? Ei hinnankirossa ja itellä tapana vaihtaa öljyjä vähän useammin. Syncro tuli ostettuu ni pitäis öljyt vaihella mutta tätä topiccia lukiessa lähti vaa psykoosit tulille :lol:

Etu perään tätä: http://m.motonet.fi/fi/tuote/599512/Mot ... eraoljy-1L

Onko iha pielessä?
tölkkki
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 37
Liittynyt: 01.07.2015 19:21

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja TT| » 04.12.2017 23:56

Ihan vaikuttaa sopivalle. Tuosta ensimmäisestä isosta pönikästä voit lurauttaa etuperäänkin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6003
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihteisto- ja peräöljyt syncroon

ViestiKirjoittaja tölkkki » 05.12.2017 08:58

Okei, hyvä ni ei tarvii montaa pönttöö ostaa ja tosta pöntöstä riittää sit toho takavetosenki lootaan :D
tölkkki
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 37
Liittynyt: 01.07.2015 19:21

Edellinen

Paluu Syncro

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa