Sivu 1/2

Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 10:40
Kirjoittaja TT|
Mitäs mieltä on porukka? Tänään ilmeisesti himmelin virallinen sepostus julkaistaan. Nyt jo tiedetään että autovero mahdollisesti poistuu jollain aikataululla, alvi tietysti jää, ajoneuvoveroa ehkä vähän alennetaan, käyttövoimaverosta ei olla puhuttu ollenkaan ja tiemaksu rojahtaa päälle. Ja sen laskukaavasta on hyvin karkeita spekulointeja, ilmeisesti 2001/2002 vanhemmille ja pakuille uudemmistakin lätkäistään aika kovalla kädellä maksua. Myöskään maksun toiminnasta en ole nähnyt mitään kommenttia, että vaikuttaako liikennekäytöstä poisto miten, vai tuleeko joka autolle sama 500-1400€ maksuun vaikka ei olisi käytössä?
Jos maksut on noin isoja, niin voisi kuvitella että alkaisi vaikuttaa jos vanhaa autoa modernisoi uudemmalla tekniikalla, kuten esimerkiksi saksassa on käytäntö.

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 11:51
Kirjoittaja TT|

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 12:19
Kirjoittaja hezuz

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 13:06
Kirjoittaja keikaloine
Tuolla laskurilla ja omalla ajolla kustannukset 1.9 wbx caravellen kanssa nousee 500 eurolla vuodessa. Hienoa toimintaa.
"Autoilijoiden kokonaisrasitus ei kuitenkaan kasvaisi, koska samalla nykyisiä liikenteen veroja alennettaisiin." joopajoo.
Kun kuunteli tuota puhetta mitä tuo äsken piti niin ei voi kuin ihmetellä miten vitun vieraantunut voi helsinkiläinen olla suomen menosta. Näyttäs olevan suuniteltu enemmän täysin uusilla autoilla kahden kilometrin työmatkaa ajaville toimitusjohtajille ennemmin kuin tavan kansalaiselle tämä uudistus. Kai sitä kohta jo täytyy kääntää pyörät kohti jotaki lämpimämpää maata ja lopettaa verojen maksu tänne urpolaan...

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 14:16
Kirjoittaja dmn
Aika masentavia tuloksia antaa laskuri, varsinkin jos pitäisi olla useampi auto perheessä käytössä.

Sinänsä kyllä jotain järkeä hommassa, että liikenteestä saatavat verot (tai siis firman tapauksessa: tuotto) kohdistuu sinne takaisin. Mutta toisaalta firmalle (sen osakkaille) on tärkeintä takoa voittoa, joten saa nähdä miten käy. Italiassahan tuo on kuulemma hyvä bisnes ;)

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 14:24
Kirjoittaja keikaloine
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017011 ... 6_uu.shtml
Vanhukset mukaan valvomaan liikennettä niin on taas yksi ongelma ratkaistu, postikuskithan voisivat samalla pitää tien pientareet kunnossa valvonnan yhteydessä.

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 16:22
Kirjoittaja vville
Teinipenarilla 30tkm ajo laskee vuositasolla kolme euroa. Henkilötölkin 10 tkm tulisi taasen maksamaan 700€ enemmän. Suunta on minusta oikea, vanhoista päästöhirmuista pitääkin maksaa haittaveroa.

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 16:35
Kirjoittaja keikaloine
haittaveroa auton arvon verran vuodessa?

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 18:19
Kirjoittaja jarke
auto nro 1. ajomäärä 10000km/v, uudehko. maksut alenisi nin 200e
auto nro 2. vm 2000 , 7000km/v , maksut nousisi noin 650e ( kokonaishinta vuodelle 1600), auton arvo 3000e
auto nro 3 vm 1991 , 7000km/v, maksut nousisi noin 850e(kokonaishinta vuodelle noin 1850e, auton arvo 1500e
mp. käytössa noin 30 pvä . maksu omistuksesta 150e...

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 18:28
Kirjoittaja TT|
Tässähän ei ole missään mainittu että miten tämän maksun määrä syntyy, eli onko sama summa vaikka auto olisi yhden päivän käytössä vai vaikuttaako onko ollenkaan.
Oikeastihan tällä ei ole mitään tekemistä päästöjen tai kulutuksen kanssa, koska kiinteällä maksulla voi sitten päästellä paljon saastuttavalla autolla niin paljon kuin haluaa. Ja ilman virallista co2 lukua olevalla 5 litraa kuluttavalla euro4 autolla ja 38 litraa kuluttavalla ei minkään luokituksen mukaisella autolla on sama maksu.
Ehkä perusteena onkin vain että saadaan rekisteristä siivottua vanhoja autoja pois ja tilastoja kaunisteltua, ja tämän jälkeen se moottoripyörän vuosimaksu ei tunnu ollenkaan kalliilta.

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 18:32
Kirjoittaja keikaloine
Ensin suututetaan koko kansa järjettömillä ehdotuksilla ja sitten nostetaan kaikkia veroja pikkusen niin ihmiset ei valita kun ensimäiset ideat ei tullut voimaan.

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 18:37
Kirjoittaja vville
vville kirjoitti:Teinipenarilla 30tkm ajo laskee vuositasolla kolme euroa. Henkilötölkin 10 tkm tulisi taasen maksamaan 700€ enemmän. Suunta on minusta oikea, vanhoista päästöhirmuista pitääkin maksaa haittaveroa.
Laskin jotta jos mulla olisi vastaava nykykäyttis pienemmällä moottorilla ja takavetoisena niin uudella systeemillä 30tkm vuodessa ajoilla kulut vähenisi 700€.

Eli suunta ehdottoman oikea, isommat maksut tuhmille saastuttajille.

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 18:38
Kirjoittaja TT|
vville kirjoitti:
vville kirjoitti:Teinipenarilla 30tkm ajo laskee vuositasolla kolme euroa. Henkilötölkin 10 tkm tulisi taasen maksamaan 700€ enemmän. Suunta on minusta oikea, vanhoista päästöhirmuista pitääkin maksaa haittaveroa.
Laskin jotta jos mulla olisi vastaava nykykäyttis pienemmällä moottorilla ja takavetoisena niin uudella systeemillä 30tkm vuodessa ajoilla kulut vähenisi 700€.

Eli suunta ehdottoman oikea, isommat maksut tuhmille saastuttajille.
Sitten kun otat luvuista sen teennäisen hatusta repästyn autoveron jämän pois, niin miltä näyttää luvut?
http://www.moottori.fi/matkailu/jutut/l ... stelmassa/

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 18:50
Kirjoittaja vville
TT| kirjoitti:
vville kirjoitti:
vville kirjoitti:Teinipenarilla 30tkm ajo laskee vuositasolla kolme euroa. Henkilötölkin 10 tkm tulisi taasen maksamaan 700€ enemmän. Suunta on minusta oikea, vanhoista päästöhirmuista pitääkin maksaa haittaveroa.
Laskin jotta jos mulla olisi vastaava nykykäyttis pienemmällä moottorilla ja takavetoisena niin uudella systeemillä 30tkm vuodessa ajoilla kulut vähenisi 700€.

Eli suunta ehdottoman oikea, isommat maksut tuhmille saastuttajille.
Sitten kun otat luvuista sen teennäisen hatusta repästyn autoveron jämän pois, niin miltä näyttää luvut?
http://www.moottori.fi/matkailu/jutut/l ... stelmassa/
Laskuri antoikin yllättävän mukavia lukemia. Ehkäpä se oikea tapa ohjata ihmiset vähäpäästöisten autojen pariin olisi korottaa polttoaineveroa ja päästöhirmujen käyttömaksuja rutkasti?

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 18:52
Kirjoittaja selvesa
-

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 19:03
Kirjoittaja TT|
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... rolaskurit Kyllä minulle näyttää oikein tuon Ajoneuvoveron, ja käyttövoimaverohan ei muutu mihinkään niin toisaalta sama että kummanko kaavan mukaan näyttää.

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 19:09
Kirjoittaja TT|
vville kirjoitti:Henkilötölkin 10 tkm tulisi taasen maksamaan 700€ enemmän. Suunta on minusta oikea, vanhoista päästöhirmuista pitääkin maksaa haittaveroa.
En tiedä millä arvoilla pääsit tuohon lukuun, kun Hansun tiedoilla lisäys on 500€ luokkaa kiinteällä maksulla ja 350€ suunnilleen km pohjaisella tai pari sataa, riippuen paljonko oikeasti ajaa valtion kiskurihintaisilla teillä.
Niin muuten, tämän systeemin jälkeenhän kaikki ulkomailla ajetut km on pelkkää säästöä! :lol:

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 19:18
Kirjoittaja selvesa
-

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 19:22
Kirjoittaja ketsa
Yes! Autoveron poistumisen jälkeen voin mennä tilipäivänä ostamaan sellaisen koiran haukkumisesta huolimatta kulkevat dutsian ja käyttää jatkossa työmatkatdiin ropaamiseen menevät ajat harrasteautojen rakentamiseen :)

Re: Bernerin verospekulaatiot

Lähetetty: 19.01.2017 21:53
Kirjoittaja TT|
selvesa kirjoitti:no ei tämä nyt ihan oikein ole, kun nyt taitaa olla dsl vero n. 90 eur ja perusvero n. 485
ja miten tuo valtion tieverkko määrä arvotaan ????
Sulta puuttuu co2, vaikka sen mukaan pitäs 2002 alkaen mennä. Laita vm 2001 niin menee massan mukaan.