ANA TPP 57

Autoihin liittymätön keskustelualue.
Discussion forum for non-vehicle related topics.
josu
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 13.11.2013 09:13
Paikkakunta: HEL / DEKA.FI

ANA TPP 57

Viesti Kirjoittaja josu »

Elikkkä olisiko jollain täydellinen selonteko asiasta, tahi saisiko sen Trafin sivuilta jotenkin "hakeroitua".
Näillä "joo mä luulen et pitää olla saranat" tiedoilla en tee mitään.

Seuraavia "arvauksia" esitettiin katsastusasemalla:
- Penkin leveys pitää olla vähintään 40cm*3 eli 120cm. Se saa olla myös leveämpi.
- Turvavyöt eivät ole pakolliset mutta ne saavat olla asennettuna
- Istuimen saa asentaa joko selkä menosuuntaan tai kasvot menosuuntaan.
- Istuimen penkin ja selkänojan kokonaispaksuus saa olla maksimissaan 50mm sisältäen pehmusteen sekä rungon
- Selkänojan tulee olla kaadettavissa (ja lukittavissa ala-asentoon) (nykyisessä laissa lukee muistaakseni lisäksi että pitää olla saranoitu auton kylkeen???)
- Istuimen ja selkänojan välisestä kulmasta he eivät tienneet mitään. Itse olen joskun kuullut että tämän pitäisi olla 90 astetta??

Paskat siitä, miten se pykälä on oikein kirjoitettu??
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: ANA TPP 57

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuo selkänojan kaadettavuus ei ainakaan päde doppeli tapauksessa, jossa selkänoja on kiinteästi seinässä. Omassa Caravellessa taisi lukea otteessa että istuinosa on käännettävissä ylös ja lukittavissa siihen.
Eiköhän näissäkin ole vuosi- ja katsastusmieseroja mitä on aikoinaan vaadittu. Olisihan se tietenkin mukava tietää mitä oikeasti vaatimukset on, kun alkaa penkkejä päivittämään. Voi olla että näitä alunperin hyväksynyt inssipolvikin alkaa olla poistunut aktiivitehtävistä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: ANA TPP 57

Viesti Kirjoittaja TT| »

http://www.lintsi.info/wx/volvo/265_Die ... distus.htm
Tuolla oli kohtuu hyvin kerrottu jotain faktan oloista.
Aikavälillä Tarkennus
1968 - 1979 sovellettiin moottoriajoneuvoasetuksen täytäntöönpanopäätöksen 33 §:ää 457/1968 (ohuet pehmustamattomat tavaratilan seinään kiinnitetyt pystyyn käännettävät istuimet)
1979 - 28.2.1983 sovellettiin LM:n päätöstä 575/1979 (max 5 cm paksut istuimet, saranoitu tavaratilan ulko- tai väliseinään)
1.3.1983 - 31.12.1992 sovellettiin ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanopäätöksen (ANA tpp) 57 §:ää (max 5 cm paksut istuimet, saranoitu tavaratilan ulko- tai väliseinään)
1.1.1993 - 30.6.1999 sovellettiin ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (ARVA) alkupeäistä 63 §:ää (max 5 cm paksut istuimet, saranoitu tavaratilan ulko- tai väliseinään)
1.7.1999 - 31.12.2002 sovellettiin ARVA 63 §:n muutosta 703/1998, jossa viitattiin autoverolain 24 §:ään (max 5 cm paksut istuimet jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on väh. 7 m3 eli 7 m3:lla yksi istuin, 8 m3:lla kaksi istuinta ja 9 m3:lla kolme istuinta, istuimet asennettava välittömästi etuistuinten taakse selkä menosuuntaan)
1.1.2003 . ARVA 63 § kumoutui ja tilalle tuli ajoneuvolaki ja sen nojalla annetut asetukset
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ANA TPP 57

Viesti Kirjoittaja jarke »

istuinosa ylös nostettavissa ja lukittavissa. Tuostahan juontaa se se "helsingin mallin ja tampereen mallin" jne. penkki, jossain päin sai olla vähän senkänoja kallistettu ja kulma enemmän kuin 90 ast., jossain piti olla selkänoja täysin pystyssä ja kulma 90ast.
josu
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 13.11.2013 09:13
Paikkakunta: HEL / DEKA.FI

Re: ANA TPP 57

Viesti Kirjoittaja josu »

Nii itaellä lukee vain ,
" Tavaratilassa ana tpp 57 pykälän mukaiset istuimet 3 henkilön tilapäistä kuljetusta varten"
Mistään saranoista tahi väliseinistä ei merkintää, ainoastaan tuo yläpuolinen lause.
Vuosikerta onpi -90 ja on nelikko.
Ei tää elvetti voi olla näin vaikeeta..
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ANA TPP 57

Viesti Kirjoittaja jarke »

josu kirjoitti:Nii itaellä lukee vain ,
" Tavaratilassa ana tpp 57 pykälän mukaiset istuimet 3 henkilön tilapäistä kuljetusta varten"
Mistään saranoista tahi väliseinistä ei merkintää, ainoastaan tuo yläpuolinen lause.
Vuosikerta onpi -90 ja on nelikko.
Ei tää elvetti voi olla näin vaikeeta..
juu juu , juuri noin kun alussa kirjoitit, paitsi että istuinosan pitää olla pystyyn käännettävissä ja yläasentoon lukittavissa. (kun hahmotat mieleesti 90 luvun taitteen caprice classic -autot ja niiden takaistuimet (varo ettei kuva pala kiinni verkkokalvoon :mrgreen: ), niin sellaiset esim. niissähän oli sitten sellaisia hyvinkin erilaisia selkänoja(väliseinä tulkintoja nähtävissä).
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: ANA TPP 57

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Mulla oli joskus -91 Ducato, ja siinä oli etupenkkejä vasten sellainen pehmustettu penkki, mutta se ei kuulemma ollut laillinen, vaan ne +2 henkeä sai matkustaa tavaratilan kahtia jakavan väliseinän alareunaan saranoidun luukun päällä, kun se avataan. Eli siis siinä oli 120x40cm luukku, yläreunasta saranoitu, sen kun avasi ja laski jalat auki, se kiilautui 90 asteen kulmaan ja toimi siis laillisena penkkinä siellä. Se selkä etupenkkejä vasten oleva penkki oli ilmeisesti liian pehmeä, eikä taittunut pois.

Eli ilmeisesti ei sen välttämättä tarvitse myöskään ylös nousta sen istuinosan, kunhan se on taitettavissa "ei istuttavaan" moodiin se penkki?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
josu
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 13.11.2013 09:13
Paikkakunta: HEL / DEKA.FI

Re: ANA TPP 57

Viesti Kirjoittaja josu »

..mutta miksi ei löydy atk:n ihmeellisestä maailmasta ihan yks yhteen tätä ANA TPP 57 §:n yksiselliteistä prosyyria.
Väsään nyt saaduilla ohjeilla supparilaatikon ja capraiserin penkin yhdistelmän..

Kiitos jo saadusta avusta. PUM.
Vastaa Viestiin