Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Autoihin liittymätön keskustelualue.
Discussion forum for non-vehicle related topics.
Hexa
Vasta alkaja
Viestit: 23
Liittynyt: 04.07.2014 10:38
Paikkakunta: jkl

Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja Hexa »

Moro!

Oon Heikki Jyväskylästä ja jonkun aikaa seuraillut ja lueskellut foorumia. Lähinnä katsastellut millaisia kokemuksia tyypeillä on ollut autojensa kanssa, sillä nyt on aika päivittyä kuuden vuoden kokemuksella T3:sta joko T4:een tai alkupään T5 mallin tölkkiin. Kriteereinä mulla on tässä ollu että sen pitää olla 2.5TDI 75KW tai siittä ylöspäin ( oon aina mieltänyt ison moottorin asian: mitä isompi moottori sitä pidempää ajelee ) :D heh, en tiä miks. AXL kone on siis se jossa on cooleri keulassa, ACV Se missä Se on koneen pääällä, eli onkos nyt tässä AXL mallissa mitä muita "hilppeitä" tehtaan jäljiltä vahvempia ja tunnistaako näitä muuten kuin konepellin aukasemalla? Hankkisko ennemmin loppupuolen T4:n vai alkupään T5:n, siinä kuitenkin KW:t hyppää 96:teen :D
Huhhuh ku on niin paljon vaihtoehtoja että mitä erityistä kannattais nyt katsastella moista kun on hankkimassa :D

Jos Ny joku jaksaa raapustaa kokemuksia tai vinkkejä kyseisistä hyötyvehkeistä niin kiitoksia jo etukäteen :)

Moro!
Viimeksi muokannut Hexa, 24.07.2014 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Minkähänlaiisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja TT| »

AXL on myös vnt ahdin ja tehoja todellisuudessa enemmän. Onhan T4 olemassa myös 111kW versio, etuvetosena. Valinta pitää tietysti tehdä itse, mutta minä en lähtisi T5 ollenkaan, liian isot riskit. Omalla ACV T4 on nyt 630tkm ajettu ja pelaa hienosti. Puolassa näytti olevan hienossa kunnossa olevia T4 ammattikäytössä edelleen, yleisin taksi näytti olevan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Täältäkin ääni T4:lle. "Harrastekäyttöön" varmasti edullisempi rakentelun kannalta, purkuautoja paljon tarjolla. T5 ohjaamo on suunniteltu jollekkin 155 cm hobitille.
Molempia työajossa, useampi työkaveri väittää pokkana, että 102 Hv T4:ssa on paremmin vääntävä kone, kuin 134 hv T5:ssa, tuo siis perstuntumalla, eli tykkäävät T4:sta enemmän.
romunkerääjä
AktiVWisti
Viestit: 143
Liittynyt: 24.02.2012 17:05
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja romunkerääjä »

Minä viittaan T4 puolesta myös.

Teenelosen remonttikustannukset ovat yleensä kympeistä satasiin, kun taas T5 korjauksiin menee äkkiä tonneja.
Juna, pallo sekä pari älteetä.
(Sekä muita kuin hyötyautoja)
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja selvesa »

T4:lle ääni myös täältä :)
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Hexa
Vasta alkaja
Viestit: 23
Liittynyt: 04.07.2014 10:38
Paikkakunta: jkl

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja Hexa »

jep, oon käyny ajamassa T5:sta ja jotenki se oli kyl vähän ahtaampi, ja kyllä tuo oliki hyvä pointti että T4 rrakentelu/osien saanti varmasti parempi ja edukkaampaa. Mikä niissä on kun lukee nuita ilmotuksia niin monessa on jo kytkinremppaa tehty vaikka kilometrejä vasta häjintuskin 250tkm.... :o ja jotkut kestää sit monettasattaa..
Mutta eipä passaa säikähtää ollenkaa, kyllä mä tohon T4:een oon päätyny. Onhan se kumminkin vuoden 89 mallista suuri harppaus meikäläisellä, sen mallin tölkistä kyllä tykkään, idioottivarma ja yksinkertanen tekniikka :D mut nyt tarttee vähän käytännöllisemmän kuinn takamoottori vehje.
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja jaketech »

T4:lle ääni täältäkin. meillä on 2kpl T4. helppo ja yksinkertainen tekniikka purkaa remontteihin jos tarttee tehä.
Mara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 28.01.2013 19:52
Paikkakunta: Hamina

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja Mara »

Loppupään T4 on jo aika helppo myös osien valinnassa kun ei ole enää niin montaa vaihtoehtoa esim. jarruissa ja nivelissä.
Vahvempi vaihteisto 75kW ja ylöspäin, että sellaista sitten.

Oma täytti vastikään pyöreitä:
Kuva
Hexa
Vasta alkaja
Viestit: 23
Liittynyt: 04.07.2014 10:38
Paikkakunta: jkl

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja Hexa »

Oho! Onnittelut :D

Tässä on nyt kuukausi pyöritty pitkin nettiautoa ja foorumia ahkerasti, joten jospa sitä kohta pääsis asiaan ku alako lomaki niin voipi rauhassa käyä koeajelemassa moisia vehkeitä.
Naapurillahan tuo lasahti automaattiloota vm2006 128KW 230tkm mittarisa, että ei mua ainakaan automaatti kiinnosta. Kyllähä se kivasti liikkuu 8-)

Mut jos joku tietää jollakin T4 (75kw) josta olis luopumassa eikä ole vielä yleisessä myynnissä niin saapi ilmoitella :D
Hexa
Vasta alkaja
Viestit: 23
Liittynyt: 04.07.2014 10:38
Paikkakunta: jkl

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja Hexa »

Hyötyajoneuvo hommattu, vihdoin se löytyi. Katekoria olikin aika suppea kun aloin kriteereitä nakutteleen :D

eilen hajin tollasen 2.5TDI 75KW 2001 pitkä. 311tkm kaikenmoisilla herkuilla, ilmastointi, keskuslukitus kakella, sähkö peilit kuin myös ikkunan nostajat, webasto, paitsi se vakkari ja kapteenin kyynärnojilla oleva penkki uupuu :D sehän pitää katella ensi töikseen, ilmeisesti käypi heittämällä?
Entäs tuo vakionopeudensäädin, onkohan se tavan rassaajalle kuinka iso homma ja käykö edes noin vain. Ebay:stä näyttäis löytyvän moinen viiksi alle kahden sadan, mutta mitäs muuta se tarvii..? Että kannattaako edes harkita itse asennusta.

Mutta tämmönen transsi tuli pihaan, sähkövikojako tässä nyt odotellaan :D :D ainakin kovaa ajoa! Toivottavasti :D
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja TT| »

Suomestakin ainakin ennen saanu reilusti alle satasella vakkariviiksi piuhoineen. Omaani sen asensin ja suurin homma oli löytää liitin auton johtosarjaspagetista. Viiksen asennuksen jälkeen se pitää aktivoida toimintaan eculta.

:edit: hinnat näköjään noussu http://www.slamit.net/product/4446/vaki ... ter-t4-tdi
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Hexa
Vasta alkaja
Viestit: 23
Liittynyt: 04.07.2014 10:38
Paikkakunta: jkl

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja Hexa »

Ahaa, niimpä näkyy, kiitti!

Joo sitä mietinki että ne varmaan siellä on ne liittimet, jahka ne löytää.... kuinkas sen saapi sieltä aktivoitua sitten?
Mara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 28.01.2013 19:52
Paikkakunta: Hamina

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja Mara »

Vagcomilla ainakin omaani se tehtiin. Hommasin ite johdon ja kaverilla oli ohjelma.
Ohjeet tulivat ainakin OEM-paketissa mukana.

Muista sitten irroittaa varoiksi akunkenkä vaikka puoli tuntia ennen airbagin irrottamista.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Ääni T4:lle. Firmalla on kymmeniä nelkkuja ja vitosia ollut ja on edelleen. Hyvin on vitosetkin toiminut, mutta ohjaamo on ihan perseestä tiloiltaan. Ainoa syy miksi voisin vitosta harkita ostaa niin olis että ostaa joko 174hp tai 180BiTDI koneilla olevan mutta muut on kyllä ihan shaissea. Mieluummin sitä laittaa vaikka kympin hyvään loppupään neloseen kuin saman johonkin hinnat alkaen vitoseen.
Hexa
Vasta alkaja
Viestit: 23
Liittynyt: 04.07.2014 10:38
Paikkakunta: jkl

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja Hexa »

Jeah! Kiitoksia vinkeistä ja kokemuksista. Oon kyllä ollu tyytyväinen T4 hankinnasta, mitään muuta ihmettelemistä ei ole ollu kuin moottorin lämpötila, sekö tosiaan diiseliki käyn noin "kuumana" kun lämpömittari jäpittää siinä puolessa väli eli 90 ja sehän on ihan normialueella. Mullekkun on yleensäkkin Diisseli aivan uutta. Yhen kerran sattumalta huomasin että se lämpömittarin viisari yhtäkkiä laski siittä 90 alas ihan sinne viimeseen tai siis ensimmäiseen viivaan. . .. . :shock: mistähän moinen.. no siinä oli kohta pikku tauko ajelusta, sitten taas noin kymmenen kilsaa ajoa niin se nousi pikku hiljaa sinne normaalille alueelle. höh :roll:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja TT| »

Se mittarin viisarihan on ihan suuntaa antava, se jököttää siinä keskellä kun todelliset lämmöt on n.75-95. Joku hetkellinen anturin kosketushärö tms veikkaisin olleen tuon nuokahtamisen. Minulla on kerran käynyt pykälän verran kuuman puolella ja silloinkin todellinen lämpö oli ecun mukaan 85.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Mara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 28.01.2013 19:52
Paikkakunta: Hamina

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja Mara »

Mullakin kupsahteli viisari välillä nollaan ajon aikana. Korjaantui uusimalla vihreä anturi termarikoppaan. ECUlle meni silti oikea lämpötilatieto. Aika tarkasti pysyy 88-89 asteessa ja termari on 88'C.
Hexa
Vasta alkaja
Viestit: 23
Liittynyt: 04.07.2014 10:38
Paikkakunta: jkl

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja Hexa »

Nyt mulla ei nouse viisari ollenkaan...siis se lämpömittarin viisari :D välillä kyllä sieltä nostattelee, mutta taitaa tehä omiaan. Ensimmäinen vika siis havaittu, täytyneepä tarkistaa se piuha sinne termarille.. . . .
Mara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 28.01.2013 19:52
Paikkakunta: Hamina

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja Mara »

Motonetista löytyy uusi anturi sopivasti, muistaakseni maininnalla aito VAG tuote.
Hexa
Vasta alkaja
Viestit: 23
Liittynyt: 04.07.2014 10:38
Paikkakunta: jkl

Re: Minkähänlaisen TEEN sitä hankkisi :D

Viesti Kirjoittaja Hexa »

Lämpöanturi vaihettu ja tosiaan sieltä motonetistä löyty VAG tuote :D näytti olevan entinen alakuperänen. Janyt toimii taas!
Vastaa Viestiin