Tölkkifoorumi.fi - Keskustelua volkkarin hyötyajoneuvoista • katso viestiketjua - Uusien foorumilaisten esittäytyminen (vapaaehtoinen)

Uusien foorumilaisten esittäytyminen (vapaaehtoinen)

Autoihin liittymätön keskustelualue.
Discussion forum for non-vehicle related topics.

Re: "uusi" Tölkkiharrastaja

ViestiKirjoittaja AMa » 13.08.2014 13:26

Ahaa, Eli siihen saattaisi kuulua toinenkin hihna.
Ostettaessa siinä oli vain yksi joka pyöritti molempia.
Siellähän olis kyllä paikka toisellekin hihnalle. hmmm?
Ossaisko joku kertoa tällaisen version molempien hihnojen pittuuet.
Helepottais kaupassa käyntiä
AMa
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2014 13:34

Re: "uusi" Tölkkiharrastaja

ViestiKirjoittaja DJSigma » 13.08.2014 20:47

AMa kirjoitti:Ahaa, Eli siihen saattaisi kuulua toinenkin hihna.
Ostettaessa siinä oli vain yksi joka pyöritti molempia.
Siellähän olis kyllä paikka toisellekin hihnalle. hmmm?
Ossaisko joku kertoa tällaisen version molempien hihnojen pittuuet.
Helepottais kaupassa käyntiä

Hatusta heittäen 600 ja 650, muistaakseni, jos siis hihnat niin, että toinen kampiakseli-vesipumppu ja toinen vesipumppu-laturi.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 827
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: "uusi" Tölkkiharrastaja

ViestiKirjoittaja AT5nok » 14.08.2014 10:44

Hihnat.jpg
Sorry, huono kuva :(
Hihnat.jpg (40.48 KiB) Katsottu 4566 kertaa


1989 Tölkin käyttöohjekirjan tiedot dieselmoottoreille:

    Kampiakseli / vesipumppu 9,5 x 643
    Kampiakseli / vesipumppu ohjaustehostimella 9,5 x 900
    Vesipumppu / laturi (65A) 9,5 x 600
    Vesipumppu / laturi (90A) 9,5 x 617
    Kampiakseli / ilmastoinnin kompura 12,5 x 1225
    kampiakseli / ohjaustehostimen pumppu 9,5 x 763
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7249
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: "uusi" Tölkkiharrastaja

ViestiKirjoittaja topik » 14.08.2014 14:45

Onko siinä muuten sellainen halkaistava hihnapyörä vesipumpulla jolla kiristetään se kampiakselin ja vesipumpun hihna.
Eli hihna pyörän puoliskojen välissä olevilla säätölevyillä muutetaan pyörän kokoa jotta saadaan hihna kireelle.
Ei onnistu laittaan kahdelle hihnalle, jos on joku muuttanut vesipumpun hihnapyörän toisenlaiseksi.
topik
AktiVWisti
 
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja sdracing » 26.08.2014 17:53

Moro!

Pitkään katellut ja haaveillut syncro tölkistä, muutamia käynyt vuosien varrella koe ajamassakin mutta homma aina kaatunut joko ruosteen paljouteen tai liian suolaseen hintaan. Yksi T4 2.4 koneella on ollut ja löytyypä perhepiiristä yksi T4 2.5TDI ex lanssi nytkin.

Pari viikkoa sit törmäsin nettiautossa Syncro tölkkiin, samalla paikka kunnalla ja vieläpä entisen koulukaverin omistamaan. Kävin koeajolla ja kaupat sovittiin pari päivää myöhemmin. Nyt perjantaina pitäisi autoa hakea kotiin jahka reissusta kotiutuu.

Auto on 1.6td, 14", vm -89, etu- ja takalukolla. Lämppärin puhallin ei toimi, pääsylkky vuotaa ja etulukon merkkivalo ei syty. En siinä innostuksissani hoksinut kokeilla toimiiko se.. :D 235/75R15 rattaat alla ja näytti vakioa hieman korkeammalta. Ei ainakaan koropaloilla ole korotettu, oisko jotkin heavy jouset?

Aluksi korjaan viat ja käytän leimalla. Uusi maali tulee ens kesänä, jos tilat löytyy niin aiemmin. Korottaminen, decoupler ja 31" renkaat kans raha tilanteen mukaan..m-tdi kone myös harkinnassa. Mitään "maasturia" en ole tekemässä enkä näin suora kylkisellä kovin tiheään metsään tohtis mennäkkään :D mönkkäri on sit sitä varten..mutta kulku puolta olisi parannettava huonoja/ pehmeitä teitä varten. Kalastus ja kelkkailu reissulla tulee kuljettua ympäri lappia.

Muuan kysymys;

- Mistä tiedän mitkä välitykset tässä on? Mitä eri välityksiä on ylipäätään?
- 14" vs. 16" erot? Koitin hakua mutta en vain löytänyt sellaista missä kaikki olisi listattu.
- Välityksien muutos? Eikö laatikkoa saa modattua hitaammaksi/ onko kukaan tehnyt?
- Porttaali navat? Netissä oli huhu puhetta T3 mallista porttaaleilla mutta mitään dokumenttia ei tullut vastaan.
sdracing
AktiVWisti
 
Viestit: 143
Liittynyt: 26.04.2014 21:01
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 26.08.2014 18:02

Moro ja tervetuloa foorumille! Mukava, että alkaa pohjoisen porukka aktivoitua! Omat tiedot ja taidot niin noviisin tasolla, että antaa jonkun toisen vastata. Sen voin kuitenkin sanoa, että lootan tyyppi löytyy sen pohjasta. Etuperän pitää olla ja onkin samalla välityksellä.

Tuolta löytyy lootan tyypit:

http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpec ... fo/gbx.htm

Ja tuolta eroja 14- ja 16-tuumaisten välillä. On vaan saksaksi...

http://www.syncrowiki.org/wiki/Was_ist_ein_syncro
Liitteet
image.jpg
Mairen lootan tyyppikoodi.
image.jpg (201.74 KiB) Katsottu 4612 kertaa
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2380
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja TT| » 26.08.2014 18:08

Tervetuloa mukaan :)
Välitykset löydät kuskinpuolen pilarista, sulaketaulun alapuolella pitäisi olla tarra jossa lukee laatikon, etuperän ja moottorin koodi
http://www.syncro.ca/tiresize/default.htm Tuolta voi sitten vaikka katsoa mitä koodi tarkoittaa. 5,43 tai 5,83 perät siellä pitäisi olla. Täyden varmuuden saat tietysti kurkkaamalla laatikon pohjasta koodin. Samasta löytyy laskuri millä voi katsoa miten renkaat vaikuttaa välityksiin.
Välityksien muutokseen tiheämmäksi ei juuri T3 tapauksessa ole kun perävälityksien muuttaminen tai porttaalit. Tietysti kaikenlaisia hydrauli ja sähköratkaisuja on mietiskelty. Porttaaliratkaisuista on tosiaan kuulunut lähinnä huhuja, mitään valmista en ole nähnyt.

:edit: Hanttapuli ennättikin väliin :)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6199
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja sdracing » 26.08.2014 18:36

Onko joissain malleissa siis 6.17 perät? Ja joku jos viitsisi nähdä vaivaa ja Suomentaa, ei tuo saksa juurikaan taitu.. :D

Täytyy perjantaina tarkemmin tutkia autoa ja parit fotot napata näytille.
sdracing
AktiVWisti
 
Viestit: 143
Liittynyt: 26.04.2014 21:01
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja TT| » 26.08.2014 18:37

sdracing kirjoitti:Onko joissain malleissa siis 6.17 perät? Ja joku jos viitsisi nähdä vaivaa ja Suomentaa, ei tuo saksa juurikaan taitu.. :D

Täytyy perjantaina tarkemmin tutkia autoa ja parit fotot napata näytille.


On, 16" dieseleissä on 6,17.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6199
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja hillitty » 26.08.2014 18:49

sdracing kirjoitti:- 14" vs. 16" erot? Koitin hakua mutta en vain löytänyt sellaista missä kaikki olisi listattu.

-16inch wheels with either 195 or 205 tyres,
-Longer rear trailing arms with bigger rear brakes,
-Bigger rear driveshafts/CV's, (Bigger front driveshafts and bigger outer CV joints with vans supplied with front diff lock from the factory)
-Lower final drive ratios, (petrol standard 16 was 5.43, diesel was 5.83. Options were 5.43, 5.83 and 6.16)
-Rear difflock as standard
-Bigger front brakes, (bigger diameter discs, same calipers and pads as a Syncro 14)
-Longer steering arms on front hubs (only on manual steering)
-Wheel arch trims (to cover up where the body had been trimmed to allow more clearance for bigger wheel/tyre overall diameter,
-Body strengthening around the sliding door upper and lower corners and fill in blanks in the rear inner 1/4 panels along with suspension mounting strengthening.

http://www.brick-yard.co.uk/forum/differences-between-14-and-16-syncros_topic49162.html

Foorumeita on maailman kolkat täynnä onneksi :) Tervetuloa joukkoon!
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
Avatar
hillitty
pikseliseppä
 
Viestit: 728
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja sdracing » 26.08.2014 19:04

Noniin tämä selvensi! Kiitoksia! :) Mukavan oloinen foorumi, kerranki asiallisia vastauksia vrt pari muuta auto foorumia. Onko nuo 16" nivelet käypäsiä 14" versioon? Vissiin muuan milli ainakin pituus eroa..
sdracing
AktiVWisti
 
Viestit: 143
Liittynyt: 26.04.2014 21:01
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja TT| » 26.08.2014 19:25

sdracing kirjoitti:Noniin tämä selvensi! Kiitoksia! :) Mukavan oloinen foorumi, kerranki asiallisia vastauksia vrt pari muuta auto foorumia. Onko nuo 16" nivelet käypäsiä 14" versioon? Vissiin muuan milli ainakin pituus eroa..


Ei käy suoraan, laipat laatikossa ja navoissa eri kokoset, ja vetarit myös erilaiset. Takana siis.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6199
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja AT5nok » 26.08.2014 21:32

TerVWetuloa Tölkkiharrastajien omalle foorumille.

Etulukollisessa 16" on edessäkin 16" sisävetonivelet, jos vain oikein muistan.

Eräässä etelä-suomalaisessa Tölkki- / VW-korjaamossa saattaisi onnistua 14" -> 16" modaus korin osalta, 14" voimansiirron osat on helpommin saatavia ja myös edullisempia. 16" varaosa-autoja on harvemmassa.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7249
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja Roiala » 26.08.2014 22:00

Hyvä hyvä, Rovaniemelle lisää tölkkejä 8-)
Mulla on 16 jos haluat kokeilla välityksiä, juuri työntelin Ivaloon ja kyllähän se on kohtuu lyhyt tuo Kokonaisvälityssuhde.
Myös vetonivelet on tuohon 16 lukolliseen kiven takana ja kalliita, juuri reilusti toista tonnia maksoin kun nivelremppaa tein...tosin nyt on 8 uutta niveltä vaikkakin osa vielä hyllyssä kun ei ole ehtinyt vaihtamaan...

Tuossa aikanaan kokeilin vaihtaa edelliseen 16 tölkkiin 14 laatikon. Tuli hyvä maantielle ja g vaihdekin oli vielä joltisellaankin asiallinen mutta pakki oli selvästi liian pitkä minun makuun.
Roiala
AktiVWisti
 
Viestit: 323
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja sdracing » 26.08.2014 22:11

Tuossa kerkesinkin jo miettiä kaarien osalta modausta, onko pyöräkotelot samat molemmissa? Entä etuovi?

Missäpäin Rovaniemeä Roiala vaikutat? Vois käydä hämmästelemässä joku vklp :) Viikot menee Tikkakoskella loppuvuoden..
sdracing
AktiVWisti
 
Viestit: 143
Liittynyt: 26.04.2014 21:01
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja Roiala » 26.08.2014 22:39

Kivenheiton päässä pukin pajasta... ;) Napsu I
Tule käymään tai minä voin tulla ihmettelemään toista jos on vielä poikkeen liikenteestä.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin lokarin kaarta on muokattu ja peitetty muovi lirpakkeilla, muuten sama.
Roiala
AktiVWisti
 
Viestit: 323
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja beretta » 27.08.2014 00:03

Ja tohtori toivottaa myös terVWetulleeksi oikeaan harrastajaporukkaan :) Hienoa kun porukkaa löytyy yhä enemmän pohjoisesta 8-)
-86 Transporter 1.9td syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr luottopeli
-85 caravalle 1.6td
-88 transporter 1.6td
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
 
Viestit: 648
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja selvesa » 27.08.2014 11:37

Tervetuloa vaan foorumille !

Ilmeisesti tämä auto kyseessä ? ja hyvä että pelastui harrastajalle :) ;) 8-)
Avatar
selvesa
Vapaaherra
 
Viestit: 753
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja sdracing » 27.08.2014 11:43

Juurikin tämä pirssi :) aattelin käyä perjantaina näyttään leima ukolle autoa suoraan että mitä tuumaa, eipähän tarvi siirtolappujakaan sit hakea :D onkos täällä pohjoisessa ollut mitn safarin tynkää tai kokoontumisia? PSORY järjestää ainakin Raajärvellä tapahtumia mutta taitaa olla turhan haastavat mestat.
sdracing
AktiVWisti
 
Viestit: 143
Liittynyt: 26.04.2014 21:01
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ja taas uusi harrastaja

ViestiKirjoittaja TT| » 27.08.2014 11:47

sdracing kirjoitti:Juurikin tämä pirssi :) aattelin käyä perjantaina näyttään leima ukolle autoa suoraan että mitä tuumaa, eipähän tarvi siirtolappujakaan sit hakea :D onkos täällä pohjoisessa ollut mitn safarin tynkää tai kokoontumisia? PSORY järjestää ainakin Raajärvellä tapahtumia mutta taitaa olla turhan haastavat mestat.

Raajärveltä löytyy monenlaista maastoa, kunhan pääset syncroa koittamaan maastossa niin huomaat että sillä on monia etuja vrt jäykkäakselisiin "oikeisiin maastoautoihin". Sinne piti viime vuoden offitourilla mennä, mutta erinäiset muuttujat päätti toisin :D
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6199
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - General discussion

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa