Automaattilaatikko, uhka vai mahdollisuus?

Keskustelua T5:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 5th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
iisa
Vasta alkaja
Viestit: 1
Liittynyt: 16.09.2021 11:51

Automaattilaatikko, uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja iisa »

Moi,

Uusi täällä, mutta vanha tölkin omistaja. Kävin vieraissa, Transitissa, kun T4 kosahti viime vuonna. Nyt on hakusassa T5 pitkä.

Tarjolla olisi jokunen automaattivaihteinen, mutta jostain on takaraivoon, että ne hajoaa tai on hankalia korjata tai jotain. Tämä ei perustu oikein mihinkään. Itse en osaa korjata mitään enkä kovin paljon autojen sisuksista ymmärrä.

Mitä pitäisi ottaa huomioon, jos hankkii automaatin? Ikä, kilometrit, huollot, jotain ihan muuta?

Yleisiä vinkkejä voi myös antaa T5 tyyppivioista, moottorityypeistä ja nounou-tilanteista. Vm 2005-2010 jaksolla mennään.

Kiitoksia asiallisista vastauksista!
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaattilaatikko, uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Minulla on ollut "talviautona" tuo oma T5 keväästä 2013 saakka. Se on käsivaihteinen ja ei nekään kovin hyviä taida olla. Kerran on pettänyt pääakselin laakeri ja sen korjaamiseen menikin muutama tonni. Samalla tosin vaihdettiin kyseisen laakerin pettämisen yhteydessä särkynyt vetoakseli. Samaan konkurssiin vaihdettiin kaksoismassavauhtipyörä ja kytkinpaketti. Nyt jotain vuosia ja jotain kymmeniä tuhansia myöhemmin vaihteisto on alkanut taas pitämään ääntä. Seuraavan remontin voisi kokeilla ostamalla käytetyn, mutta kunnostetun vaihteiston. eBayssa joku paja niitä myi viimeksi, kun tarkistin n. tonnin pintaan. Toivottavasti ei tarvitse tähän kuitenkaan ihan vielä mennä.

Pari kertaa on vaihdettu takalevyt ja -palat. Eteen ei kertaakaan. Hämmentävää sinänsä, kun olen aina luullut ettei takajarruilla ole paljon käyttöä muutenkaan. Sitten on molemmat takalaakerit vaihdettu.

Olen kyllä muuten pitänyt autosta ja aikomus on kyllä pitää sitä mahdollisimman pitkään.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Automaattilaatikko, uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tarkkaa tietoa ei nyt ole, mutta eikös alkupään T5:ssa ollut oikea automaattilaatikko (Aisin) ja sitten jossain kohtaa tuli DSG tilalle. Makuasia kummasta sitten pitää enempi, itse olen oikean automaatin kannalla.
< 15kWh/100km
Vastaa Viestiin