Rengaspaineet

Keskustelua T5:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 5th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.

Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja Jorma » 26.03.2012 11:50

Mitkähän mahtaa olla 235/55 R17 renkaitten oikeat paineet kesärenkaissa (kokonaismassa 3200 kg)?
Jorma
Vasta alkaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 02.03.2012 11:20

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 26.03.2012 14:04

Kokeile jotain 3-3,5bar nurkilla ja seuraa miten kuluu ja tuntuu ajolta. 8-) Onko T5:sta noin isolla kokonaismassalla?
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2986
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja AT5nok » 08.07.2012 22:06

Meillä taitaa töissä omapainot olla jossain 2600- 2800 Kg, jos en ihan väärin muista. Kantavuus riittää neljälle matkustajalle, jos kyydissä ei ole mitään muuta. Kokonaismassa on yli 3000 Kg. 134 / 140 hv tuntuu aavistuksen alimitoitetulta, jos on kiire...
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7065
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 09.07.2012 08:41

T3Syncro kirjoitti:Meillä taitaa töissä omapainot olla jossain 2600- 2800 Kg, jos en ihan väärin muista. Kantavuus riittää neljälle matkustajalle, jos kyydissä ei ole mitään muuta. Kokonaismassa on yli 3000 Kg. 134 / 140 hv tuntuu aavistuksen alimitoitetulta, jos on kiire...

Ettei olis kokonais massa ton 2600-2800? melko painavia T5 korisia teillä vai onko saaressa erilainen maanvetovoima? :roll:
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2986
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja TT| » 09.07.2012 10:20

Eicca_ kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Meillä taitaa töissä omapainot olla jossain 2600- 2800 Kg, jos en ihan väärin muista. Kantavuus riittää neljälle matkustajalle, jos kyydissä ei ole mitään muuta. Kokonaismassa on yli 3000 Kg. 134 / 140 hv tuntuu aavistuksen alimitoitetulta, jos on kiire...

Ettei olis kokonais massa ton 2600-2800? melko painavia T5 korisia teillä vai onko saaressa erilainen maanvetovoima? :roll:


T4 on max 2700-2800kg kokonaismassa, T5 vaihtoehdot 2600, 2800, 2850, 3000, 3080 ja 3200
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6018
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 09.07.2012 11:20

No jo mä ihmettelin mitä lyijy editioneita PV:llä on :D
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2986
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja vesku » 10.07.2012 09:52

Josko ne olis panssaroituja :o
vesku
AktiVWisti
 
Viestit: 126
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja AT5nok » 10.07.2012 18:22

Eicca_ kirjoitti:Ettei olis kokonais massa ton 2600-2800? melko painavia T5 korisia teillä vai onko saaressa erilainen maanvetovoima? :roll:


Kurkkasin yhden 131 hv otteesta, omamassa 2640 Kg ja kokonaismassa 3100 Kg. 2640:n päälle 2x +100 Kg, henkilökohtainen varustus n 2 x 50 Kg sekä partiokohtainen varustus 50 - 100 Kg, ehkä vielä koira varusteineen + 50 Kg = kokonaismassa on täynnä aikas äkkiä.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7065
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 11.07.2012 08:35

Miten helvetissä se voi olla noin painava? :shock: :shock: :shock: :shock:
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2986
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja AT5nok » 11.07.2012 13:25

Se vaan on :) Jos siinä olisi 16" Syncron vanteet, se painaisi 200 Kg enemmän...
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7065
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja AT5nok » 11.07.2012 14:18

Uudempi 140 hv omamassa 2600 Kg ja kokonaismassa 3200 Kg.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7065
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja jabetus61 » 29.03.2014 10:04

Auton ohje arvot ja sen jälkeen tarkistus mikä on etu ja taka pyörän erotus paine ja millä paineella autorulla parhaiten
ilman tilalle typpi kaasu se ei reakoi lämpötiloihin millään tavalla jos ajo on vain teillä
raskas kalusto käytää sitä 99.8 %
olen ajanut kesät ja talvet typellä
jabetus61
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 84
Liittynyt: 09.03.2014 11:47

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja dmn » 29.03.2014 10:12

Itse olen käyttäny tälläistä seosta, 78% typpeä, 1% Argonia ja suunnilleen loput O2:sta. Moitteetta toiminut tiellä ja tien ulkopuolella :)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2290
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja TT| » 29.03.2014 10:24

Minulla on ollut monesti tiellä ja maastossa 23-35% O2 ja hyvin on tuo nitrox myös toiminut ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6018
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja Karpo » 02.02.2017 18:17

TT| kirjoitti:T4 on max 2700-2800kg kokonaismassa, T5 vaihtoehdot 2600, 2800, 2850, 3000, 3080 ja 3200


Hieman ohi rengaspaine-aiheen, mutta...

Osaisiko joku selittää, että mitä käytännön teknistä eroa on eri kantavuuksin valmistetuilla T5/T6:lla?

Esimerkiksi uuden T6:n saa näemmä kantavuuksilla 2600, 2800, 3000 ja 3200. Löysin saitilta https://www.volkswagen-vans.co.uk/range ... cification erilaisia omapainoja (“unladen weight”):
- SWB:ssä 2600/2800/3000:ssa omapaino on alkaen 1882 kg, 3200:ssa alkaen 1926 kg.
- LWB:ssä 2800/3000 omapaino on alk. 1939 kg, 3200 kg:ssa alk. 1983 kg.
Eli noissa 2600/2800/3000 ei ole omapainossa keskenään eroa, mutta 3200 kg on näitä omapainoltaan lähtökohtaisesti 44 kg painavampi. (4Motion/Haldex toi lisää painoa vielä enemmän, mutta en nyt ota siihen kantaa.)

Saksalaisen ns. EU-reimport -jälleenmyyjän https://www.autowolf.de/volkswagen-fahr ... n-belgien/ hinnaston mukaan mitä suurempi kantavuus tehtaalla toteutetaan, sitä enemmän paku maksaa:
2600 -> 2800 = +720€
2800 -> 3000 = +720€
3000 -> 3200 = +1440€

Eli pohdin tällaisia asioita:

- Mitä kantavuudesta maksetun lisärahan vastineeksi saa? Miten tuo kantavuuden kasvu tehtaalla käytännössä toteutetaan, jotain osia vaihdetaan erilaisiksi tms?

- 2600-3000:ssa ei ole omapainossa keskinäistä eroa, mutta 3200 on tuntuvasti kalliimpi ja omapainoltaan 44 kg painavampi kuin muut. Mitä 3200:n rakenteessa on tehty oleellisesti eri tavalla?
Viimeksi muokannut Karpo päivämäärä 02.02.2017 19:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Karpo
Vasta alkaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 29.01.2017 18:42

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja DJSigma » 02.02.2017 18:22

Saako kaikkia kantavuuksia samalla pituudella, vai onko suurin kantavuus tarjolla vain pidempään malliin, joka selittäisi omamassan kasvun?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 770
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja Karpo » 02.02.2017 18:30

DJSigma kirjoitti:Saako kaikkia kantavuuksia samalla pituudella, vai onko suurin kantavuus tarjolla vain pidempään malliin, joka selittäisi omamassan kasvun?


Tuon saitin https://www.volkswagen-vans.co.uk/range ... cification mukaan lyhyen mallin (SWB) kantavuusvaihtoehdot ovat 2600, 2800, 3000 ja 3200. Vastaavasti pitkän mallin (LWB) 2800, 3000 ja 3200.
Karpo
Vasta alkaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 29.01.2017 18:42

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja DJSigma » 02.02.2017 19:07

Karpo kirjoitti:
DJSigma kirjoitti:Saako kaikkia kantavuuksia samalla pituudella, vai onko suurin kantavuus tarjolla vain pidempään malliin, joka selittäisi omamassan kasvun?


Tuon saitin https://www.volkswagen-vans.co.uk/range ... cification mukaan lyhyen mallin (SWB) kantavuusvaihtoehdot ovat 2600, 2800, 3000 ja 3200. Vastaavasti pitkän mallin (LWB) 2800, 3000 ja 3200.

Jaajuu ne nuo lyhenteet tuolla sun tekstissä tarkoitti sitä.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 770
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja TT| » 02.02.2017 19:14

Arvaisin että alustassa, jarruissa ja mahdollisesti moottoreissa/tehoissa erot.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6018
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rengaspaineet

ViestiKirjoittaja Karpo » 03.02.2017 00:09

Hmm löysin äsken tällaisen:

Body builder guidelines
The new Transporter


https://www.bb-database.com/documents/1 ... 0290511ab6

Sivulta 172 eteenpäin on noi eri mallien painoerot eritelty tarkasti. Tuon mukaan 2600-3200 -välillä ei välttämättä olekaan mitään painoeroa.

Onhan tuossa dokkarissa paljon muutakin mitä myyntiesitteistä ei selviä.
Karpo
Vasta alkaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 29.01.2017 18:42


Paluu T5: Tekniikka - Technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa