Sivu 1/1

Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 17.12.2012 18:20
Kirjoittaja pollari
On tarkoitus korjata molemmat vaihteistot nyt talvella, 5 erilaista takavaihteistoa purettu "harjoitustyönä". (JX)

Nyt on tarkoitus tilata osia Saksasta, murikkalaakerit,3-4 synkronisointikeskus, laakerikilven rullalaakeri ja sisääntuloakselin neulalaakeri ja tiivisteet. Lähinnä mietin siitä pitäisikö vaihtaa enemmän neulalaakereitä kun laatikko on auki. Minulla on aika vähän kokemuksia neulalaakereistä.

Toinen kysymysmerkki on laakerikilven rullalaakerin kiinnitys, maailmalla löytyy erilaisia ratkaisuja, ehkä yksinkertaisin on kolmen millin pellistä (musta rauta) sopiva kehys. Olen juuri purkanut kaksi syncro vaihteistoa ja molemmista tuli rullalaakeri käsin pois, kiila oli kyllä oikealla paikalla mutta mielestäni tuo pitäisi vahvistaa jotenkin.

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 29.12.2012 18:12
Kirjoittaja vwharrastaja
Neulalaakerit on alkujaan pääsääntöisesti muovikehillä, eivät kestä lämpöä kovinkaan hyvin, eivätkä myöskään mekaanista rasitusta yhtä hyvin kuin metallikehillä olevat neulalaakerit, neulat karkaa yhdelle kulmalle; kannattaa vaihtaa neulalaakerit ainakin uusiin, mieluiten metallikehisiin. Jo ihan työmääränkin puolesta, ei näitä vaihteiston laakereita kannata yksi kerrallaan vaihdella, paitsi jos on krooninen tekemisen puute.

Akselit työntää toisiaan erilleen, laakerikilven kuulalaakerin pesä löystyy, ja siksi laakeri väljistyy, hammaskosketus huononee, samoin neulalaakerit rasittuvat enemmän. Tuollainen "apukilpi" on tosiaan ainakin maailmalla toteutettu parinakin eri mallina ja materiaalina ja ilmeisesti toimivaksikin havaittu ratkaisu.
Laakerin voi myös liimata kunnon täyttävällä laakeri-/ kierrelukitteella kilpeensä, kunhan kilpi ei ole jo liian holotna, tämäkin ratkaisu kestää paremmin kuin ei mitään lisälukitusta. Joissain ratkaisuissa on myös koneistettu pesä isommaksi ja asennettu lisäholkki ja sopiva shimmi kiristämään laakeri etukappaleen avulla paikoilleen.

Tehokkaiden ja painavien tölkkien kanssa koneistus tai apukilpi voisivat olla hyvä ratkaisu, perusparannukseksi riittänee liimaus.

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 29.12.2012 21:02
Kirjoittaja vwharrastaja
Toisessa kuvassa osa erään 2wd vaihteiston sisään menneistä osista, laakerei, synkronirenkai, tiivistei, säätöosii, rattai; syncroissa on vähän enemmän laiteltavaa.

Ja toisessa kuvassa lähempää pari muovikehäistä neulalaakeria vs. metallikehäiset vastineensa.

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 30.12.2012 18:40
Kirjoittaja vwharrastaja
Vielä täsmennykseksi kuulalaakerin löysyysongelmaan ja sen poistamiseen: Perusprobleema on laakerikilven, ja oikeastaan koko vaihteiston kuoren materiaali, se on alumiinin ja magnesiumin (?) seosta, -joka tapuksessa liian pehmeää materiaalia kovaan käyttöön. Vinohampaiset rattaat aiheuttavat myös huomattavia pitkittäisiä voimia akseleiden suuntaisesti, ja kuulalaakeri hakkautuu myös vaihteiston pehmeää etukappaletta vasten, ja päästää kytkinakselin liikkumaan myös pitkittäin, tämä on vaihteistolle melko tuhoisaa. Apukilpi on suunnattu tämän ongelman poistamiseen, tukee toki myös akseleiden keskinäisen aseman säilymistä, pitkittäisväljyys suuresti helpottaa laakerin sivuttaisliikettä ja edesauttaa näin laatikon ennenaikaista tuhoutumista.

Eteläafrikka-laatikoissa kuorimateriaali on ilmeisesti puhtaampaa alumiinia ja siksi huomattavasti kovempaa,-haluttua tavaraa virivirilaatikoiden tekemisen yhteydessä, koko vaihteiston kuori, erityisesti tämä laakerikilpi. Ja tasauspyörästökotelo, jossa pienen vetopyörän laakerin reikä venyy samalla tavalla kuin kilvessäkin, tosin venyminen tapahtuu sivuttain isosta vetopyörästä poispäin. Pienen vetopyörän akselin pitkittäisvoimat ovat vielä suuremmat, laakerin tai sen kiinnitysmutterin pettäminen lienee yleisin syy näiden vaihteistojen tuhoon. Apukeinoja on maailmalla tähänkin probleemaan kehitelty. Jos vetopyörästö ääntää ajossa, on todennäköistä että pienen vetopyörän akseli pääsee liikkumaan.

Ps. Olen oppinut lisäämään kuvia tänne. :ugeek:
Pss. Tämän viestin kuvat on netitetty, ei omista rojekteista.

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 30.12.2012 22:27
Kirjoittaja TT|
vwharrastaja ansiokkaasti raottanut vaihdemysteerilaatikon kantta, joten laitoin keskustelun stickyksi.

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 03.01.2013 17:07
Kirjoittaja pollari
Perusteelliset kirjoitukset, kiitoksia.

Ensimmäinen varaosaerä tuli, luin jossain ettei enää saa laakerikilven rullalaaleria missä kiilaura mutta kyllä tuossa vain oli. Ostopaikka;

http://www.vw-t3-bus-shop.de/

Hyvin helppo ostospaikka, ei tarvitse laittaa salasanoja ym, laitat kori täyteen, lasku tulee emailina (tosin 2 kertaa, todennäköisesti ensimmäinen automaattisesti ja muutaman tunnin kuluttua uusi lasku missä lähetyskustannus) maksoin 20 joulukuuuta ja eilen tuli paketti postin kautta kotiin asti.

Olenhan vasta purkanut 5 laatikkoa mutta pistää silmiin että molemmat syncrovaihteistojen laakerikilvet olivat surkeassa kunnossa, toiset olivat uudenveroisia. Tulen käyttämään niistä yksi, siirrän takaiskuventiilin ja vaihdesiirtäjän holkin. SA laakerikilpeä en osta, sen hinta maailmalla on 500...600 USA $, mutta pellistä teen samankaltainen rengas joka näkyy SA laakerkilven päällä.
ei näitä vaihteiston laakereita kannata yksi kerrallaan vaihdella, paitsi jos on krooninen tekemisen puute.
Sitä minulla tosiaan on (eläkeharrastus), periaatteessa vain hyvä jos joka talvi on "syyttä" aukaista muutamat, lisäksi luin jossain että syncrolaatikossa on 4 neulalaakeria NLA.

>>Pienen vetopyörän laakeripesän vahvisteluita<< Tuo on mielenkiintoinen kuva, nähtävästa jostain keskustelusta, muistatko mahdollisesti mistä, olisi mukavaa lukea koko keskustelun. Toisaalta tuossa virityksessä on väh. 7 ruuvia...

Tässä on hyvin perusteellinen vaihteistokorjaus;

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... sc&start=0

Vaikka tämä kaveri teki miltei mahdollisimman perusteellisen korjauksen, hän ei kuitenkin lähtenyt vahvistamaan pienen vetopyörän laakeripesää. Vielä pitää ottaa huomioon että isossa vetopyörässä oli vain muutamaa ehjää hammasta...

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 06.01.2013 22:43
Kirjoittaja vwharrastaja
pollari kirjoitti:Tuo on mielenkiintoinen kuva, nähtävästa jostain keskustelusta, muistatko mahdollisesti mistä, olisi mukavaa lukea koko keskustelun.
Tuo oli jostain ameriikan Bajabuggy foorumilta, ei tarkemmin tullut laitettua ylös, käyttävät näiden vaihteistojen 2wd versioita ja siellä ne saa aikamoista rytyytystä. En usko että ensimmäisenä antautuu tuo pienen vetopyörän laakerin ympäristö, eikä ehkä toisenakaan, mutta onhan nuo mielenkiintoisia modauksia.

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 29.06.2013 00:00
Kirjoittaja TT|
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... 9&start=60

Isossa maailmassa laittaneet laatikkoon kiertopumpun öljylle ja jäähdyttimen, kovasti ovat tyytyväisiä tuloksiin. Testien mukaan jo pelkkä pumpun käyttö tiputtaa lämpöjä merkittävästi. Mitäpä mieltä olette toverit?

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 05.07.2013 10:21
Kirjoittaja Eicca_
Emme ole nähneet tarpeelliseksi, ainakin radalla pysyy lämmöt hyvin kurissa ilmankin. 8-)

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 15.07.2020 21:27
Kirjoittaja Happy
Tervehdys taas,

Onkohan Kuopion alueella jotain velhoa joka saisi mulle taiottua laatikon kuntoon? Loota on nyt irroitettuna AD-huollon pöydällä mutta kaipaisi jonkun joka uskaltaa taikoa siihen 3. ja 4. vaihteet takaisin
2,1 litrainen nelivaiheinen syncro bensakone 1989 vuodelta. Ei taida tänäkään kesänä päästä reissuun :roll: :cry:

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 16.07.2020 16:35
Kirjoittaja Hanttapuli
^Koitetaan kysellä!

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 17.07.2020 18:57
Kirjoittaja Happy
Kiitos kaikki apu kelpaa

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 26.07.2020 20:06
Kirjoittaja Sinky
Mietiskelin akateemisesta mielenkiinnosta että laittaisin tälläsen:
https://www.boxeer.com/collections/cust ... di-porsche
En usko että tarvii mutta kiinnostaa

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 27.07.2020 11:13
Kirjoittaja Happy
Mitä luulette onnistuuko tällainen vaihto:
Rikkoutunut vaihdelaatikko on 2,1 litraisen bensa syncron 4-vaihteinen kaveri.
Nyt olisi tarjolla ehjä laatikko käytettynä mutta se on 1,9 litraisesta kiisseli takapotkusta ja viisi lovinen.

Onko tämä homma ihan yksinkertainen?

Onko jollain ylimääräisenä lojumassa 4-lovinen syncron vaihdelaatikko? Voisin ostaa pois.

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 27.07.2020 12:24
Kirjoittaja dmn
Tarttee olla nelivetoisen laatikko että saa etupyörät vetämään. Samaten myös välitys vetopyörästössä pitää olla sama.

Mikäs vanhassa on vikana'?

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 27.07.2020 13:36
Kirjoittaja syvakma1
Selviää tuolta vähän ylempää. 3 ja 4 hukassa.

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 27.07.2020 16:52
Kirjoittaja Happy
Juu ja korjaajan mukaan homma vaatii erikoistyökaluja sekä uskoo että tonnilla ei selviä. Oli edellisellä omistajalla joko jäänyt nesteet vaihtamati tai sit isompi ongelma sisällä kun niin mustaa oli mönjä ollut.

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 27.07.2020 20:35
Kirjoittaja Sinky
Hehe nyt paras mahis taitaa olla koittaa löytää läpimätä luovuttaja ja ottaa siitä tarvittavat osat. Harri järkiautolla eheytti mun laatikon, mutta valitettavasti halpaa ei noiden kanssa puuhastelu kyllä oo.

Re: Syncron vaihteisto.

Lähetetty: 16.03.2024 17:06
Kirjoittaja Sawosyncro
vwharrastaja kirjoitti: 29.12.2012 21:02 Toisessa kuvassa osa erään 2wd vaihteiston sisään menneistä osista, laakerei, synkronirenkai, tiivistei, säätöosii, rattai; syncroissa on vähän enemmän laiteltavaa.

Ja toisessa kuvassa lähempää pari muovikehäistä neulalaakeria vs. metallikehäiset vastineensa.
Mistä metallirunkoisia neulalaakereita löytyy?