Syncron vaihteisto.

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.

Syncron vaihteisto.

ViestiKirjoittaja pollari » 17.12.2012 18:20

On tarkoitus korjata molemmat vaihteistot nyt talvella, 5 erilaista takavaihteistoa purettu "harjoitustyönä". (JX)

Nyt on tarkoitus tilata osia Saksasta, murikkalaakerit,3-4 synkronisointikeskus, laakerikilven rullalaakeri ja sisääntuloakselin neulalaakeri ja tiivisteet. Lähinnä mietin siitä pitäisikö vaihtaa enemmän neulalaakereitä kun laatikko on auki. Minulla on aika vähän kokemuksia neulalaakereistä.

Toinen kysymysmerkki on laakerikilven rullalaakerin kiinnitys, maailmalla löytyy erilaisia ratkaisuja, ehkä yksinkertaisin on kolmen millin pellistä (musta rauta) sopiva kehys. Olen juuri purkanut kaksi syncro vaihteistoa ja molemmista tuli rullalaakeri käsin pois, kiila oli kyllä oikealla paikalla mutta mielestäni tuo pitäisi vahvistaa jotenkin.
pollari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 30
Liittynyt: 23.11.2012 00:23

Re: Syncron vaihteisto.

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 29.12.2012 18:12

Neulalaakerit on alkujaan pääsääntöisesti muovikehillä, eivät kestä lämpöä kovinkaan hyvin, eivätkä myöskään mekaanista rasitusta yhtä hyvin kuin metallikehillä olevat neulalaakerit, neulat karkaa yhdelle kulmalle; kannattaa vaihtaa neulalaakerit ainakin uusiin, mieluiten metallikehisiin. Jo ihan työmääränkin puolesta, ei näitä vaihteiston laakereita kannata yksi kerrallaan vaihdella, paitsi jos on krooninen tekemisen puute.

Akselit työntää toisiaan erilleen, laakerikilven kuulalaakerin pesä löystyy, ja siksi laakeri väljistyy, hammaskosketus huononee, samoin neulalaakerit rasittuvat enemmän. Tuollainen "apukilpi" on tosiaan ainakin maailmalla toteutettu parinakin eri mallina ja materiaalina ja ilmeisesti toimivaksikin havaittu ratkaisu.
Laakerin voi myös liimata kunnon täyttävällä laakeri-/ kierrelukitteella kilpeensä, kunhan kilpi ei ole jo liian holotna, tämäkin ratkaisu kestää paremmin kuin ei mitään lisälukitusta. Joissain ratkaisuissa on myös koneistettu pesä isommaksi ja asennettu lisäholkki ja sopiva shimmi kiristämään laakeri etukappaleen avulla paikoilleen.

Tehokkaiden ja painavien tölkkien kanssa koneistus tai apukilpi voisivat olla hyvä ratkaisu, perusparannukseksi riittänee liimaus.
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Syncron vaihteisto.

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 29.12.2012 21:02

Toisessa kuvassa osa erään 2wd vaihteiston sisään menneistä osista, laakerei, synkronirenkai, tiivistei, säätöosii, rattai; syncroissa on vähän enemmän laiteltavaa.

Ja toisessa kuvassa lähempää pari muovikehäistä neulalaakeria vs. metallikehäiset vastineensa.
Liitteet
Valokuva0272.jpg
Muovit vs. metallit.
Valokuva0272.jpg (547.36 KiB) Katsottu 20410 kertaa
02052010602.jpg
Osa 2wd osista.
02052010602.jpg (511.84 KiB) Katsottu 20410 kertaa
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Syncron vaihteisto.

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 30.12.2012 18:40

Vielä täsmennykseksi kuulalaakerin löysyysongelmaan ja sen poistamiseen: Perusprobleema on laakerikilven, ja oikeastaan koko vaihteiston kuoren materiaali, se on alumiinin ja magnesiumin (?) seosta, -joka tapuksessa liian pehmeää materiaalia kovaan käyttöön. Vinohampaiset rattaat aiheuttavat myös huomattavia pitkittäisiä voimia akseleiden suuntaisesti, ja kuulalaakeri hakkautuu myös vaihteiston pehmeää etukappaletta vasten, ja päästää kytkinakselin liikkumaan myös pitkittäin, tämä on vaihteistolle melko tuhoisaa. Apukilpi on suunnattu tämän ongelman poistamiseen, tukee toki myös akseleiden keskinäisen aseman säilymistä, pitkittäisväljyys suuresti helpottaa laakerin sivuttaisliikettä ja edesauttaa näin laatikon ennenaikaista tuhoutumista.

Eteläafrikka-laatikoissa kuorimateriaali on ilmeisesti puhtaampaa alumiinia ja siksi huomattavasti kovempaa,-haluttua tavaraa virivirilaatikoiden tekemisen yhteydessä, koko vaihteiston kuori, erityisesti tämä laakerikilpi. Ja tasauspyörästökotelo, jossa pienen vetopyörän laakerin reikä venyy samalla tavalla kuin kilvessäkin, tosin venyminen tapahtuu sivuttain isosta vetopyörästä poispäin. Pienen vetopyörän akselin pitkittäisvoimat ovat vielä suuremmat, laakerin tai sen kiinnitysmutterin pettäminen lienee yleisin syy näiden vaihteistojen tuhoon. Apukeinoja on maailmalla tähänkin probleemaan kehitelty. Jos vetopyörästö ääntää ajossa, on todennäköistä että pienen vetopyörän akseli pääsee liikkumaan.

Ps. Olen oppinut lisäämään kuvia tänne. :ugeek:
Pss. Tämän viestin kuvat on netitetty, ei omista rojekteista.
Liitteet
Pienen vetopyörän laakeripesän vahvisteluita.jpg
Pienen vetopyörän laakeripesä, modattu.
Pienen vetopyörän laakeripesän vahvisteluita.jpg (143.18 KiB) Katsottu 20329 kertaa
Pitkittäishakkauma.jpg
Liian pehmeä materiaali antautuu ja päästää akselin liikkumaan pitkittäinkin.
Pitkittäishakkauma.jpg (89.03 KiB) Katsottu 20329 kertaa
Saksalaisharrastajan versio.png
Yhdestä alumiinikappaleesta työstetty kokonaan uusi laakerikilpi ja pitkittäisliikettä estävä apukilpi. Kuulemma aika tyyris.
Saksalaisharrastajan versio.png (225.6 KiB) Katsottu 20329 kertaa
IMAG0321.jpg
Teräslevy lohkojen väliin, estää pitkittäisliikettä, koneistettava etukappaleesta sopivasti materiaalia pois.
IMAG0321.jpg (164.29 KiB) Katsottu 20329 kertaa
gowesty model.jpg
Go Westyn malli, koneistettu ja holkitettu, terässhimmi pitkittäishakkautumaa estämään.
gowesty model.jpg (128.71 KiB) Katsottu 20329 kertaa
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Syncron vaihteisto.

ViestiKirjoittaja TT| » 30.12.2012 22:27

vwharrastaja ansiokkaasti raottanut vaihdemysteerilaatikon kantta, joten laitoin keskustelun stickyksi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6018
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron vaihteisto.

ViestiKirjoittaja pollari » 03.01.2013 17:07

Perusteelliset kirjoitukset, kiitoksia.

Ensimmäinen varaosaerä tuli, luin jossain ettei enää saa laakerikilven rullalaaleria missä kiilaura mutta kyllä tuossa vain oli. Ostopaikka;

http://www.vw-t3-bus-shop.de/

Hyvin helppo ostospaikka, ei tarvitse laittaa salasanoja ym, laitat kori täyteen, lasku tulee emailina (tosin 2 kertaa, todennäköisesti ensimmäinen automaattisesti ja muutaman tunnin kuluttua uusi lasku missä lähetyskustannus) maksoin 20 joulukuuuta ja eilen tuli paketti postin kautta kotiin asti.

Olenhan vasta purkanut 5 laatikkoa mutta pistää silmiin että molemmat syncrovaihteistojen laakerikilvet olivat surkeassa kunnossa, toiset olivat uudenveroisia. Tulen käyttämään niistä yksi, siirrän takaiskuventiilin ja vaihdesiirtäjän holkin. SA laakerikilpeä en osta, sen hinta maailmalla on 500...600 USA $, mutta pellistä teen samankaltainen rengas joka näkyy SA laakerkilven päällä.

ei näitä vaihteiston laakereita kannata yksi kerrallaan vaihdella, paitsi jos on krooninen tekemisen puute.


Sitä minulla tosiaan on (eläkeharrastus), periaatteessa vain hyvä jos joka talvi on "syyttä" aukaista muutamat, lisäksi luin jossain että syncrolaatikossa on 4 neulalaakeria NLA.

>>Pienen vetopyörän laakeripesän vahvisteluita<< Tuo on mielenkiintoinen kuva, nähtävästa jostain keskustelusta, muistatko mahdollisesti mistä, olisi mukavaa lukea koko keskustelun. Toisaalta tuossa virityksessä on väh. 7 ruuvia...

Tässä on hyvin perusteellinen vaihteistokorjaus;

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... sc&start=0

Vaikka tämä kaveri teki miltei mahdollisimman perusteellisen korjauksen, hän ei kuitenkin lähtenyt vahvistamaan pienen vetopyörän laakeripesää. Vielä pitää ottaa huomioon että isossa vetopyörässä oli vain muutamaa ehjää hammasta...
pollari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 30
Liittynyt: 23.11.2012 00:23

Re: Syncron vaihteisto.

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 06.01.2013 22:43

pollari kirjoitti:Tuo on mielenkiintoinen kuva, nähtävästa jostain keskustelusta, muistatko mahdollisesti mistä, olisi mukavaa lukea koko keskustelun.


Tuo oli jostain ameriikan Bajabuggy foorumilta, ei tarkemmin tullut laitettua ylös, käyttävät näiden vaihteistojen 2wd versioita ja siellä ne saa aikamoista rytyytystä. En usko että ensimmäisenä antautuu tuo pienen vetopyörän laakerin ympäristö, eikä ehkä toisenakaan, mutta onhan nuo mielenkiintoisia modauksia.
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Syncron vaihteisto.

ViestiKirjoittaja TT| » 29.06.2013 00:00

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... 9&start=60

Isossa maailmassa laittaneet laatikkoon kiertopumpun öljylle ja jäähdyttimen, kovasti ovat tyytyväisiä tuloksiin. Testien mukaan jo pelkkä pumpun käyttö tiputtaa lämpöjä merkittävästi. Mitäpä mieltä olette toverit?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6018
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncron vaihteisto.

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 05.07.2013 10:21

Emme ole nähneet tarpeelliseksi, ainakin radalla pysyy lämmöt hyvin kurissa ilmankin. 8-)
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2986
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä


Paluu T3 - Tekniikka - Technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa