Sivu 1/1

kaasuvaijerin vaihto

Lähetetty: 16.10.2012 19:55
Kirjoittaja jarke
pitäisi jaksaa tuo kaasuvaijeri vielä ennen talviunia vaihtaa, onkos se etupäästä kiinni auton alla siten että varapyörän irroittamalla saa vaihdettua? sitten vissiin vaan vedetään takakautta pois? pitäisikö vanhaan vaijeriin kiinnittää naru jolla sitten taas uusi vedetään takaa eteen suojaputken läpi?.. ei millään jaksais mutta olisihan se hyvä nähdä johtuuko tuo takertelu siitä vai jostain..

Re: kaasuvaijerin vaihto

Lähetetty: 16.10.2012 20:22
Kirjoittaja Joker
Suojakoppa siellä on jonka joudut irrottamaan ja sen alta paljastuu vaijeri ja polkimen linkin kiinnitys. Minun uudessa vaijerissa oli muovisuojus sinkin päällä ja se meni pujottamalla ihan helposti siihen suojaputkeen. Helppo homma, pura ja kasaa. Tarkista että suojaputki on kunnossa ja kiinni auton alla ja itse ainakin puhdistin sen liuottimella, jarrukliinerillä ja paineilmalla ennen uuden vaijerin laittoa. Mitään luistoainetta sinne ei kannata laittaa, muovi vs. muovi toimii hyvin puhtaana ja eipähän jämähdä.

Re: kaasuvaijerin vaihto

Lähetetty: 18.10.2012 21:56
Kirjoittaja jarke
vaijeri vaihdettu, oli loppujen lopuksi tuo poljin mikä takerteli, no tulipa vaihdettua. ei kyllä auttanut tuohon pomppimiseen, pumpussa se vika siis on niin kuin kyllä jo arvattiinkin, tai ei kai se vika ole kun menohalut on niin kovat että loikkii innoissaan kun ei kaasua kunnolla anneta. Oonnistuin pakin kadottamaan tuossa yhteydessä, mitenhän sekin on mahdollista, muuta en tehnyt kun samalla niveliin suihkuttelin rasvaa, no työntämällä ulos tallista ja kun aikansa antoi jalkaa tien päällä niin alkoi pakki taas menemään normaalisti päälle.. ihme vehkeitä..

Re: kaasuvaijerin vaihto

Lähetetty: 19.10.2012 15:35
Kirjoittaja AT5nok
Joku VW-harrastaja (ei vaihdelaatikko specialistimme) neuvoi joskus, että uusi vaijeri kelalle johonkin astiaan ja sinne jäähdytysnestettä, niin että neste pääsee vaipan ja vaijerin väliinkin.
Tosin joku öljy voisi olla siellä parempi, mutta jäähdysneste varmaan tunkeutuu sinne helpommin.

Sama homma olisi edessä molempiin Tölkkeihin...

Re: kaasuvaijerin vaihto

Lähetetty: 19.10.2012 17:26
Kirjoittaja jarke
jaa tuo oli uusi juttu, öljyä oon noihin aina uittanut, tosin nyt en jaksanut, onko tuo vinkki oikeaa perimätietoa, kun ajattelee niin voi tuossa olla ideaakin ,jotku öljyt kuitenkin voi turvottaa ja jäykistyy pakkasella, jäähdytysneste tuskin ainakaan kohmettuu, muistanko oikein että niissä jossain on joukossa silikooniakin? silti en ymmärrä mitä tuolle pakille tapahtui :lol:

Re: kaasuvaijerin vaihto

Lähetetty: 22.10.2012 08:53
Kirjoittaja AT5nok
Öljyllä minäkin olen koittanut takatuupparin vaijeria pari kertaa notkistaa, vaan aina se talvella jäätyy. Nyt ajattelin kokeilla tuota jäähdytysnestettä, jos vaan jaksan vaihtaa vaijerit ennen talvea. Jos en vaihda, pitää konehuoneeseen virittää kuminauha palauttamaan kaasuvipu :(

Re: kaasuvaijerin vaihto

Lähetetty: 22.10.2012 09:50
Kirjoittaja dmn
Aseöljyllä olen joskus elvyttänyt paikallaan olevaa vanhaa vaijeria, hyvin on toiminut sen jälkeen.. Homman juju oli vielä se että käytin paineilmaa millä puhalsin sitä öljyä edestä niin kauan että valui siitä katkoskohdasta vaihdelaatikon tienoilta ulos..

Re: kaasuvaijerin vaihto

Lähetetty: 22.10.2012 10:29
Kirjoittaja AT5nok
dmn kirjoitti:Aseöljyllä olen joskus elvyttänyt paikallaan olevaa vanhaa vaijeria, hyvin on toiminut sen jälkeen.. Homman juju oli vielä se että käytin paineilmaa millä puhalsin sitä öljyä edestä niin kauan että valui siitä katkoskohdasta vaihdelaatikon tienoilta ulos..
Ei saa kertoa aseöljyn käytöstä, Räsäskä ja muut kukkahatut kieltävät senkin kohta ;)

Re: kaasuvaijerin vaihto

Lähetetty: 22.10.2012 14:02
Kirjoittaja Eicca_
Mulla jäätyi dobbelista viime talvena vaijeri vähän väliä, ruiskutin lukkosulaa ja kaikkee muuta mahdollista litkua mutta ei auttanut. Vaihdoin lopulta purkuautosta ehjän/melko uuden vaijerin ja sitten loppui ongelmat, vanhan kuori oli jotenkin paskana ja päästi vettä tai jotain väliin jonka takia jäätyi välillä... :evil:

Re: kaasuvaijerin vaihto

Lähetetty: 26.11.2012 11:23
Kirjoittaja resupekka
jarke kirjoitti:vaijeri vaihdettu, oli loppujen lopuksi tuo poljin mikä takerteli, no tulipa vaihdettua. ei kyllä auttanut tuohon pomppimiseen, pumpussa se vika siis on niin kuin kyllä jo arvattiinkin, tai ei kai se vika ole kun menohalut on niin kovat että loikkii innoissaan kun ei kaasua kunnolla anneta.
Mulla loppui pomppiminen pumppuun koskematta hauskalla tavalla: vaihtamalla talvirenkaat alle! Joillakin mersumiehillä oli samanlaisia ihmeparantumisia käynyt, eli rengastus tuntuu vaikuttavan jonkun fysiikan lain perusteella tähän vaivaan. Mulla on kesärenkaat Pirelli P6 215/65R16, joka on vakiokokoa reilusti suurempi halkaisijan puolesta. Nyt alla Nokian Hakka 7 205/60R16. Johtuisiko tuosta halkaisijan muutoksesta (en ymmärrä miten) vai siitä, että on huomattavasti pehmeämpää seosta talvikumeissa ja se antaisi anteeksi pumpun käytöstä? Monestihan se nykiminen pahenee kun pääsee alkuun ja koneen heiluessa kaasuvaijeri antaa pumpun kaasuvivulle käskyjä jalan pysyessä paikallaan. Autoa ei saa talvikumeilla nykimään vaikka yrittäisi. Kesärenkailla meno oli tosia rauhatonta taajamassa pintakaasulla. Pitäähän tuo pumpun säädin toki jossain vaiheessa muokkauttaa siten, että ongelmasta pääsee mielellään pysyvästi, mutta kyllä tämänkin väliaikaisratkaisuna lämmittää mieltä.

Voisiko joku fiksumpi insinööri kertoa offtopicina, että mikä tekninen syy ylläkirjoittamani takana voi piillä?