kaasuvaijerin vaihto

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

kaasuvaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja jarke »

pitäisi jaksaa tuo kaasuvaijeri vielä ennen talviunia vaihtaa, onkos se etupäästä kiinni auton alla siten että varapyörän irroittamalla saa vaihdettua? sitten vissiin vaan vedetään takakautta pois? pitäisikö vanhaan vaijeriin kiinnittää naru jolla sitten taas uusi vedetään takaa eteen suojaputken läpi?.. ei millään jaksais mutta olisihan se hyvä nähdä johtuuko tuo takertelu siitä vai jostain..
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: kaasuvaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Joker »

Suojakoppa siellä on jonka joudut irrottamaan ja sen alta paljastuu vaijeri ja polkimen linkin kiinnitys. Minun uudessa vaijerissa oli muovisuojus sinkin päällä ja se meni pujottamalla ihan helposti siihen suojaputkeen. Helppo homma, pura ja kasaa. Tarkista että suojaputki on kunnossa ja kiinni auton alla ja itse ainakin puhdistin sen liuottimella, jarrukliinerillä ja paineilmalla ennen uuden vaijerin laittoa. Mitään luistoainetta sinne ei kannata laittaa, muovi vs. muovi toimii hyvin puhtaana ja eipähän jämähdä.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: kaasuvaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja jarke »

vaijeri vaihdettu, oli loppujen lopuksi tuo poljin mikä takerteli, no tulipa vaihdettua. ei kyllä auttanut tuohon pomppimiseen, pumpussa se vika siis on niin kuin kyllä jo arvattiinkin, tai ei kai se vika ole kun menohalut on niin kovat että loikkii innoissaan kun ei kaasua kunnolla anneta. Oonnistuin pakin kadottamaan tuossa yhteydessä, mitenhän sekin on mahdollista, muuta en tehnyt kun samalla niveliin suihkuttelin rasvaa, no työntämällä ulos tallista ja kun aikansa antoi jalkaa tien päällä niin alkoi pakki taas menemään normaalisti päälle.. ihme vehkeitä..
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: kaasuvaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Joku VW-harrastaja (ei vaihdelaatikko specialistimme) neuvoi joskus, että uusi vaijeri kelalle johonkin astiaan ja sinne jäähdytysnestettä, niin että neste pääsee vaipan ja vaijerin väliinkin.
Tosin joku öljy voisi olla siellä parempi, mutta jäähdysneste varmaan tunkeutuu sinne helpommin.

Sama homma olisi edessä molempiin Tölkkeihin...
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: kaasuvaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja jarke »

jaa tuo oli uusi juttu, öljyä oon noihin aina uittanut, tosin nyt en jaksanut, onko tuo vinkki oikeaa perimätietoa, kun ajattelee niin voi tuossa olla ideaakin ,jotku öljyt kuitenkin voi turvottaa ja jäykistyy pakkasella, jäähdytysneste tuskin ainakaan kohmettuu, muistanko oikein että niissä jossain on joukossa silikooniakin? silti en ymmärrä mitä tuolle pakille tapahtui :lol:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: kaasuvaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Öljyllä minäkin olen koittanut takatuupparin vaijeria pari kertaa notkistaa, vaan aina se talvella jäätyy. Nyt ajattelin kokeilla tuota jäähdytysnestettä, jos vaan jaksan vaihtaa vaijerit ennen talvea. Jos en vaihda, pitää konehuoneeseen virittää kuminauha palauttamaan kaasuvipu :(
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: kaasuvaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja dmn »

Aseöljyllä olen joskus elvyttänyt paikallaan olevaa vanhaa vaijeria, hyvin on toiminut sen jälkeen.. Homman juju oli vielä se että käytin paineilmaa millä puhalsin sitä öljyä edestä niin kauan että valui siitä katkoskohdasta vaihdelaatikon tienoilta ulos..
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: kaasuvaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

dmn kirjoitti:Aseöljyllä olen joskus elvyttänyt paikallaan olevaa vanhaa vaijeria, hyvin on toiminut sen jälkeen.. Homman juju oli vielä se että käytin paineilmaa millä puhalsin sitä öljyä edestä niin kauan että valui siitä katkoskohdasta vaihdelaatikon tienoilta ulos..
Ei saa kertoa aseöljyn käytöstä, Räsäskä ja muut kukkahatut kieltävät senkin kohta ;)
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: kaasuvaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Mulla jäätyi dobbelista viime talvena vaijeri vähän väliä, ruiskutin lukkosulaa ja kaikkee muuta mahdollista litkua mutta ei auttanut. Vaihdoin lopulta purkuautosta ehjän/melko uuden vaijerin ja sitten loppui ongelmat, vanhan kuori oli jotenkin paskana ja päästi vettä tai jotain väliin jonka takia jäätyi välillä... :evil:
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: kaasuvaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja resupekka »

jarke kirjoitti:vaijeri vaihdettu, oli loppujen lopuksi tuo poljin mikä takerteli, no tulipa vaihdettua. ei kyllä auttanut tuohon pomppimiseen, pumpussa se vika siis on niin kuin kyllä jo arvattiinkin, tai ei kai se vika ole kun menohalut on niin kovat että loikkii innoissaan kun ei kaasua kunnolla anneta.
Mulla loppui pomppiminen pumppuun koskematta hauskalla tavalla: vaihtamalla talvirenkaat alle! Joillakin mersumiehillä oli samanlaisia ihmeparantumisia käynyt, eli rengastus tuntuu vaikuttavan jonkun fysiikan lain perusteella tähän vaivaan. Mulla on kesärenkaat Pirelli P6 215/65R16, joka on vakiokokoa reilusti suurempi halkaisijan puolesta. Nyt alla Nokian Hakka 7 205/60R16. Johtuisiko tuosta halkaisijan muutoksesta (en ymmärrä miten) vai siitä, että on huomattavasti pehmeämpää seosta talvikumeissa ja se antaisi anteeksi pumpun käytöstä? Monestihan se nykiminen pahenee kun pääsee alkuun ja koneen heiluessa kaasuvaijeri antaa pumpun kaasuvivulle käskyjä jalan pysyessä paikallaan. Autoa ei saa talvikumeilla nykimään vaikka yrittäisi. Kesärenkailla meno oli tosia rauhatonta taajamassa pintakaasulla. Pitäähän tuo pumpun säädin toki jossain vaiheessa muokkauttaa siten, että ongelmasta pääsee mielellään pysyvästi, mutta kyllä tämänkin väliaikaisratkaisuna lämmittää mieltä.

Voisiko joku fiksumpi insinööri kertoa offtopicina, että mikä tekninen syy ylläkirjoittamani takana voi piillä?
Vastaa Viestiin