Henkilöauton rengasta tölkkiin
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 744
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Henkilöauton rengasta tölkkiin
Kiinnostaa tietää millasilla renkailla ajelette? Kantavuudet muistissa, onko Nokiaa vai miten nämä kiinalaiset kestää pakun alla?
Itselläni Michelinit kesti pari kesää ja paluu painaviin C-renkaisiin hiukan risoo.
Opiskelijalla penni tiukalla ja misukatkin oli "löytöjä" rengasliikkeiden varastotyhjennyksistä.
205/55 R 16 kokona valikoimaa näyttäs ulkomailla olevan, mutta mutta pitäskö vain säästää pari satkua lissää
Itselläni Michelinit kesti pari kesää ja paluu painaviin C-renkaisiin hiukan risoo.
Opiskelijalla penni tiukalla ja misukatkin oli "löytöjä" rengasliikkeiden varastotyhjennyksistä.
205/55 R 16 kokona valikoimaa näyttäs ulkomailla olevan, mutta mutta pitäskö vain säästää pari satkua lissää
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
205/55R16 on matalampi kuin vakio 185R14, joten maantieajossa joutuu ajamaan suuremmilla kierroksilla. Taajama-ajossa tietty pienempi kehäinen rengas tuo "kiihtyvyyttä" ja saattaa jonkun silmässä olla ulkonäöltäänkin parempi, mutta se on makuasia.
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
Ketjun aloittajalla taitaa olla takaveto, mutta omissa syncroissa on toisessa BFG 245/75-16 ja toisessa GoodYear 245/75-16, molemmissa kantavuudet vähintään riittävät.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
205/75r16, ärsyttävän tiheä moottoritie nopuksilla (5v laatikko), isompi hakusessa ensikesäksi
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
Se yläpallo oli muistaakseni 2wd:ssä vähän tiellä, saattaa olla että 18" vanteella se vanteen huuli luiskahtaa siitä yli.DehlerProfivaari kirjoitti:Kaverilla LLE:ssä 17" ja 235, edessä spacerit. Sanoi, että 18" sopisi paremmin.(mitä lienee tarkoittanut) Saako noita katsastettua?
< 15kWh/100km
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
Tossa vähän listaa mitä on pyörinyt alla
RataTaksissa 225.45.16" / 245.40.16" = on lailliset
Bluestarissa 215.45.17" / 225.40.17" = lailliset just
Dobbelissa 235.65.17" = lailliset
Dobbelissa 31"x10.5x15" = lailliset numeroiden mukaan
2wd spörtterissa 235.55.18" = lailliset (235.40.18" olis fiksumpi koko mutta tollaiset nyt sattu tulee vanteiden mukana)
2wd spörtterissa oli hetken 235.35.20 fillarit = lailliset myös
91 oli muistaakseni minimi kantavuus luokka tölkkiin? vai 92?
RataTaksissa 225.45.16" / 245.40.16" = on lailliset
Bluestarissa 215.45.17" / 225.40.17" = lailliset just
Dobbelissa 235.65.17" = lailliset
Dobbelissa 31"x10.5x15" = lailliset numeroiden mukaan
2wd spörtterissa 235.55.18" = lailliset (235.40.18" olis fiksumpi koko mutta tollaiset nyt sattu tulee vanteiden mukana)
2wd spörtterissa oli hetken 235.35.20 fillarit = lailliset myös
91 oli muistaakseni minimi kantavuus luokka tölkkiin? vai 92?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
Muistelisin nähneeni netissä taulukon, jossa oli henkilöautojenkin rengaskokoja ja niiden kantavuuksia, mutta nyt ei vaan löydy... STRO taulukoista niitä löytyisi, mutta mistä löytää taulukon?
Tuolla on jotain, mutta lähinnä pakun kokoja:
http://personal.inet.fi/cool/nettijussi/stro.htm
LI merkinnän mukaiset massat löytyy esim:
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#load-index
Tuolla on jotain, mutta lähinnä pakun kokoja:
http://personal.inet.fi/cool/nettijussi/stro.htm
LI merkinnän mukaiset massat löytyy esim:
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#load-index
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
Tuolta kattelen aina ite ja tosiaan 91 riittää kantavuudeksi
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 744
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
Tämä muuttaa näkökulmaa. Rengasliikkeessä rekkaria hetken tutkittuaan alkoi mulle Nokiaa myymään 94sella.Eicca_ kirjoitti:Tuolta kattelen aina ite ja tosiaan 91 riittää kantavuudeksi
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
Ei tullut mieleen edes tarkistaa mistään.
Takapotku on joo ja voimaa ei ole niin tämä rengaskoko on todettu toimivaksi
Kukaan ei ole ainakaan vielä noita Nankang linglang keksintöjä haukkunut. Onko kiinalaisista kokemuksia?
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
Nankangeja olen myynyt varmaan 60 sarjaa tähän mennessä ja hinta/laatu suhteeltaan ne on ihan hyvät, ite käytetään jopa urtsi ratakuplassa nankangeja ja tuttu ajaa varttimailia nelikko calibralla niillä 13,4 tai paras aika tähän mennessä Yks myös hyväksi todettu rengas pakun alla on kumhon Ku31 tai nykyään taitaa olla uusi malli Ku37? täytyypä tarkistaa. On vähän kalliimpi mutta myös parempikin pito/kulutus suhteeltaan.
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
Muistelisin kyllä (en ole varma), että ainakin omassa takatuupparissa taka-akselin max. massa olisi 1300 kg, jolloin tarvitaan LI 93. Kannattanee keskustelun aloittajan varalta tarkistaa rekisteröintitodistuksesta, että mikä massa siellä nyt on?Eicca_ kirjoitti:Tuolta kattelen aina ite ja tosiaan 91 riittää kantavuudeksi
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
Vastauksena siihen, että millä ajellaan: Henkilöauton renkaat, Pirelli P6 215/65R16, LI 97. Vanne W202 Mersun 7x16 ET 37. Olleet alla nyt reilun 7 000 km ja olisi näköjään pitänyt vaihtaa renkaat takaa eteen jo pari tonnia sitten. Vetävällä akselilla kuluu renkaat siitä keskeltä jonkin verran enemmän kuin ulkoreunoistaan, vaikka kulmat säädetty prikulleen kohdalleen. Kannattaa siis seurata ajossa niitä takanakkeja ja kierrättää tasaisemman kulumisen aikaan saamiseksi.
Hillityn madalluksen kanssa mielestäni oikein mukava koko ajella. Välitys pitenee muistakseni noin 3-4 % ko. renkaan halkaisijalla. Huonona puolena mainittakoon, että muuttokuorman kanssa raapaisi eturenkaat tiukassa käännöksessä parkkialueella hieman pyöränkaarta.
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
Eicca_"Tuolta kattelen aina ite ja tosiaan 91 riittää kantavuudeksi"
Takatuuppari diesel Coach katsurin puntarilla joku vuosi sitten näytti etuakselille 870 kg ja taka-akselille 800kg. Auto oli tyhjä. Tankki todennäköisesti puolillaan, joten etuakselilla näyttäisi olevan enemmän kuormaa. Alkuperäiset renkaat 205-14 Li 94
Rekisteriotteessa kuitenkin omapaino 1450kg (ero punnittuun 220kg)
Että millä painoilla sitä sitten mennään?
Takatuuppari diesel Coach katsurin puntarilla joku vuosi sitten näytti etuakselille 870 kg ja taka-akselille 800kg. Auto oli tyhjä. Tankki todennäköisesti puolillaan, joten etuakselilla näyttäisi olevan enemmän kuormaa. Alkuperäiset renkaat 205-14 Li 94
Rekisteriotteessa kuitenkin omapaino 1450kg (ero punnittuun 220kg)
Että millä painoilla sitä sitten mennään?
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
^kokonaismassan painoilla mennään tietenkin, eli maksimi mitä akselille voi laillisesti tulla kuormaa ja sen mukaan vähintään renkaat.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
Toki toki... mutta jos rekisteriotteen omapaino 1450 + kantavuus 970 = kokonaispaino 2420. 2420/4= 605 kg -->Li 91
ja todellisuus onkin suurempi 2420 + 220 =2640 2640/4 = 660kg -->Li 94
Saksalainen on ilmeisesti tarkka, koska alkuperäisen renkaan Li oli 94.
Pilkunnus.. eiku -viilaaja katsuri huonona päivänään saattaa löytää tästäkin ilonaiheen itselleen.
ja todellisuus onkin suurempi 2420 + 220 =2640 2640/4 = 660kg -->Li 94
Saksalainen on ilmeisesti tarkka, koska alkuperäisen renkaan Li oli 94.
Pilkunnus.. eiku -viilaaja katsuri huonona päivänään saattaa löytää tästäkin ilonaiheen itselleen.
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
Ei kokonaismassaa saa suurennettua sillä että omamassa suurenee, ei se kantavuus siitä mihinkään muutu. Eli max kokonaismassa T3:lle on 2500kg, painoipa auto tyhjänä sitten 1300 tai 2300kg.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
mulla oli rekisteri otteeseen merkitty kokonais massa 2340...
Tällä saisi alle hieman pienemmällä li luvulla olevat nakit, mutta tuleeko tässä nyt huijattua lähinnä itseään ?
Tarkoitus olisi uusia keväällä renkaat 15" (kunhan vanteet saapuu)...
Esim.
mietiskelin esimerkkinä goodyearin Efficient Grip 205/60 R15 95H XL ...
renkaat on "tuntuvasti" orkkiksia pienemmät ja leveemmät? tuleeko rattiin rajusti lisää vastusta? katoaako loputkin vähäisistä tehoista leveämpiin ja pienempiin renkaisiin?
Tällä saisi alle hieman pienemmällä li luvulla olevat nakit, mutta tuleeko tässä nyt huijattua lähinnä itseään ?
Tarkoitus olisi uusia keväällä renkaat 15" (kunhan vanteet saapuu)...
Esim.
mietiskelin esimerkkinä goodyearin Efficient Grip 205/60 R15 95H XL ...
renkaat on "tuntuvasti" orkkiksia pienemmät ja leveemmät? tuleeko rattiin rajusti lisää vastusta? katoaako loputkin vähäisistä tehoista leveämpiin ja pienempiin renkaisiin?
Home is where you park it.
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
Ei kai noin kapeat vielä juurikaan tunnu ohjauksessa, ET tietysti vaikuttaa myös. Ja jos ne on pienemmät, niin paremminhan se jaksaa laukata kun välitykset tihenee.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin
Mulla on tölkissä akselimassat 1100 ja 1300. Ovat jostain syystä pienentäneet etuakselimassaa tekniikan muutoskatsastuksen yhteydessä.
Renkaiden pitää siis täyttää sekä akselimassat että kokonaismassa.
esim: Minun tapauksessa eteen voin laittaa minimissään 88 luokan nakit.
Taakse sen sijaan vaaditaan minimissään 93 luokan renkaat.
Nuo eivät kuitenkaan riitä kokonaismassaan, joten jomman kumman akselin renkaat pitää olla ainakin yhden indeksin isommalla kantavuudella.
Tän hetkinen talvirengastus: 185/60-15 XL 88 ja 195/65-15 XL 95 tai 195/70-15C
Ensi kesäksi eteen tulee tod.näk. 195/50-16 XL 88 ja taakke joko 205/55-15 tai 225/45-16 extra loadina.
Minun mielestäni matala rengas on hyvän näköinen, siksi käytän pienintä mahdollista kokoa. XL merkityt renkaat ovat vahvistettuja ja omaavat korkeamman kantavuuslukeman kuin normaalit saman kokoiset renkaat. Tuo 185/60-15 koko on esim jossain uudessa Yariksessa vakiona ja 195/65-15 ja 205/55-16 esim 2000-luvun taitteen passateissa ja sen kokoisissa yleisiä.
En näe järkeä käyttää pakettiautossa/minibussissa noin pieniä renkaita kuin minulla muuten kun ulkonäkösyistä. Itsellä on yli 100mm madallettu alusta joten suuret renkaat eivät edes mahdu alle.
Tölkissä menee välitykset aivan mettään jos laittaa pienet pyörät. 195R14 tai vastaava on suurin koko mikä menee minun autossa taakse ja kierrokset on 100km/h vauhdissa noin 3000rpm
pitkävälitteisellä 5v laatikolla.
Renkaiden pitää siis täyttää sekä akselimassat että kokonaismassa.
esim: Minun tapauksessa eteen voin laittaa minimissään 88 luokan nakit.
Taakse sen sijaan vaaditaan minimissään 93 luokan renkaat.
Nuo eivät kuitenkaan riitä kokonaismassaan, joten jomman kumman akselin renkaat pitää olla ainakin yhden indeksin isommalla kantavuudella.
Tän hetkinen talvirengastus: 185/60-15 XL 88 ja 195/65-15 XL 95 tai 195/70-15C
Ensi kesäksi eteen tulee tod.näk. 195/50-16 XL 88 ja taakke joko 205/55-15 tai 225/45-16 extra loadina.
Minun mielestäni matala rengas on hyvän näköinen, siksi käytän pienintä mahdollista kokoa. XL merkityt renkaat ovat vahvistettuja ja omaavat korkeamman kantavuuslukeman kuin normaalit saman kokoiset renkaat. Tuo 185/60-15 koko on esim jossain uudessa Yariksessa vakiona ja 195/65-15 ja 205/55-16 esim 2000-luvun taitteen passateissa ja sen kokoisissa yleisiä.
En näe järkeä käyttää pakettiautossa/minibussissa noin pieniä renkaita kuin minulla muuten kun ulkonäkösyistä. Itsellä on yli 100mm madallettu alusta joten suuret renkaat eivät edes mahdu alle.
Tölkissä menee välitykset aivan mettään jos laittaa pienet pyörät. 195R14 tai vastaava on suurin koko mikä menee minun autossa taakse ja kierrokset on 100km/h vauhdissa noin 3000rpm
pitkävälitteisellä 5v laatikolla.