Henkilöauton rengasta tölkkiin

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 744
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Kiinnostaa tietää millasilla renkailla ajelette? Kantavuudet muistissa, onko Nokiaa vai miten nämä kiinalaiset kestää pakun alla?
Itselläni Michelinit kesti pari kesää ja paluu painaviin C-renkaisiin hiukan risoo.
Opiskelijalla penni tiukalla ja misukatkin oli "löytöjä" rengasliikkeiden varastotyhjennyksistä.

205/55 R 16 kokona valikoimaa näyttäs ulkomailla olevan, mutta mutta pitäskö vain säästää pari satkua lissää :D
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

205/55R16 on matalampi kuin vakio 185R14, joten maantieajossa joutuu ajamaan suuremmilla kierroksilla. Taajama-ajossa tietty pienempi kehäinen rengas tuo "kiihtyvyyttä" ja saattaa jonkun silmässä olla ulkonäöltäänkin parempi, mutta se on makuasia.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ketjun aloittajalla taitaa olla takaveto, mutta omissa syncroissa on toisessa BFG 245/75-16 ja toisessa GoodYear 245/75-16, molemmissa kantavuudet vähintään riittävät.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja jarke »

205/75r16, ärsyttävän tiheä moottoritie nopuksilla (5v laatikko), isompi hakusessa ensikesäksi
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Kaverilla LLE:ssä 17" ja 235, edessä spacerit. Sanoi, että 18" sopisi paremmin.(mitä lienee tarkoittanut) Saako noita katsastettua?
Kuva
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3094
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja dmn »

DehlerProfivaari kirjoitti:Kaverilla LLE:ssä 17" ja 235, edessä spacerit. Sanoi, että 18" sopisi paremmin.(mitä lienee tarkoittanut) Saako noita katsastettua?
Se yläpallo oli muistaakseni 2wd:ssä vähän tiellä, saattaa olla että 18" vanteella se vanteen huuli luiskahtaa siitä yli.
< 15kWh/100km
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Tossa vähän listaa mitä on pyörinyt alla

RataTaksissa 225.45.16" / 245.40.16" = on lailliset
Bluestarissa 215.45.17" / 225.40.17" = lailliset just
Dobbelissa 235.65.17" = lailliset
Dobbelissa 31"x10.5x15" = lailliset numeroiden mukaan ;)
2wd spörtterissa 235.55.18" = lailliset (235.40.18" olis fiksumpi koko mutta tollaiset nyt sattu tulee vanteiden mukana)
2wd spörtterissa oli hetken 235.35.20 fillarit = lailliset myös


91 oli muistaakseni minimi kantavuus luokka tölkkiin? vai 92?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Muistelisin nähneeni netissä taulukon, jossa oli henkilöautojenkin rengaskokoja ja niiden kantavuuksia, mutta nyt ei vaan löydy... STRO taulukoista niitä löytyisi, mutta mistä löytää taulukon?

Tuolla on jotain, mutta lähinnä pakun kokoja:
http://personal.inet.fi/cool/nettijussi/stro.htm

LI merkinnän mukaiset massat löytyy esim:
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#load-index
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja TT| »

Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Tuolta kattelen aina ite ja tosiaan 91 riittää kantavuudeksi
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 744
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Eicca_ kirjoitti:Tuolta kattelen aina ite ja tosiaan 91 riittää kantavuudeksi
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
Tämä muuttaa näkökulmaa. Rengasliikkeessä rekkaria hetken tutkittuaan alkoi mulle Nokiaa myymään 94sella.
Ei tullut mieleen edes tarkistaa mistään.

Takapotku on joo ja voimaa ei ole niin tämä rengaskoko on todettu toimivaksi :D
Kukaan ei ole ainakaan vielä noita Nankang linglang keksintöjä haukkunut. Onko kiinalaisista kokemuksia?
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Nankangeja olen myynyt varmaan 60 sarjaa tähän mennessä ja hinta/laatu suhteeltaan ne on ihan hyvät, ite käytetään jopa urtsi ratakuplassa nankangeja ja tuttu ajaa varttimailia nelikko calibralla niillä :lol: 13,4 tai paras aika tähän mennessä :shock: Yks myös hyväksi todettu rengas pakun alla on kumhon Ku31 tai nykyään taitaa olla uusi malli Ku37? täytyypä tarkistaa. On vähän kalliimpi mutta myös parempikin pito/kulutus suhteeltaan.
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Eicca_ kirjoitti:Tuolta kattelen aina ite ja tosiaan 91 riittää kantavuudeksi
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
Muistelisin kyllä (en ole varma), että ainakin omassa takatuupparissa taka-akselin max. massa olisi 1300 kg, jolloin tarvitaan LI 93. Kannattanee keskustelun aloittajan varalta tarkistaa rekisteröintitodistuksesta, että mikä massa siellä nyt on?

Vastauksena siihen, että millä ajellaan: Henkilöauton renkaat, Pirelli P6 215/65R16, LI 97. Vanne W202 Mersun 7x16 ET 37. Olleet alla nyt reilun 7 000 km ja olisi näköjään pitänyt vaihtaa renkaat takaa eteen jo pari tonnia sitten. Vetävällä akselilla kuluu renkaat siitä keskeltä jonkin verran enemmän kuin ulkoreunoistaan, vaikka kulmat säädetty prikulleen kohdalleen. Kannattaa siis seurata ajossa niitä takanakkeja ja kierrättää tasaisemman kulumisen aikaan saamiseksi.

Hillityn madalluksen kanssa mielestäni oikein mukava koko ajella. Välitys pitenee muistakseni noin 3-4 % ko. renkaan halkaisijalla. Huonona puolena mainittakoon, että muuttokuorman kanssa raapaisi eturenkaat tiukassa käännöksessä parkkialueella hieman pyöränkaarta.
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja vesku »

Eicca_"Tuolta kattelen aina ite ja tosiaan 91 riittää kantavuudeksi"

Takatuuppari diesel Coach katsurin puntarilla joku vuosi sitten näytti etuakselille 870 kg ja taka-akselille 800kg. Auto oli tyhjä. Tankki todennäköisesti puolillaan, joten etuakselilla näyttäisi olevan enemmän kuormaa. Alkuperäiset renkaat 205-14 Li 94
Rekisteriotteessa kuitenkin omapaino 1450kg (ero punnittuun 220kg)
Että millä painoilla sitä sitten mennään?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja TT| »

^kokonaismassan painoilla mennään tietenkin, eli maksimi mitä akselille voi laillisesti tulla kuormaa ja sen mukaan vähintään renkaat.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja vesku »

Toki toki... mutta jos rekisteriotteen omapaino 1450 + kantavuus 970 = kokonaispaino 2420. 2420/4= 605 kg -->Li 91
ja todellisuus onkin suurempi 2420 + 220 =2640 2640/4 = 660kg -->Li 94
Saksalainen on ilmeisesti tarkka, koska alkuperäisen renkaan Li oli 94.
Pilkunnus.. eiku -viilaaja katsuri huonona päivänään saattaa löytää tästäkin ilonaiheen itselleen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei kokonaismassaa saa suurennettua sillä että omamassa suurenee, ei se kantavuus siitä mihinkään muutu. Eli max kokonaismassa T3:lle on 2500kg, painoipa auto tyhjänä sitten 1300 tai 2300kg.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 880
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja Sinky »

mulla oli rekisteri otteeseen merkitty kokonais massa 2340...
Tällä saisi alle hieman pienemmällä li luvulla olevat nakit, mutta tuleeko tässä nyt huijattua lähinnä itseään ?
Tarkoitus olisi uusia keväällä renkaat 15" (kunhan vanteet saapuu)...
Esim.
mietiskelin esimerkkinä goodyearin Efficient Grip 205/60 R15 95H XL ...
renkaat on "tuntuvasti" orkkiksia pienemmät ja leveemmät? tuleeko rattiin rajusti lisää vastusta? katoaako loputkin vähäisistä tehoista leveämpiin ja pienempiin renkaisiin?
Home is where you park it.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei kai noin kapeat vielä juurikaan tunnu ohjauksessa, ET tietysti vaikuttaa myös. Ja jos ne on pienemmät, niin paremminhan se jaksaa laukata kun välitykset tihenee.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Henkilöauton rengasta tölkkiin

Viesti Kirjoittaja redi »

Mulla on tölkissä akselimassat 1100 ja 1300. Ovat jostain syystä pienentäneet etuakselimassaa tekniikan muutoskatsastuksen yhteydessä.
Renkaiden pitää siis täyttää sekä akselimassat että kokonaismassa.
esim: Minun tapauksessa eteen voin laittaa minimissään 88 luokan nakit.
Taakse sen sijaan vaaditaan minimissään 93 luokan renkaat.
Nuo eivät kuitenkaan riitä kokonaismassaan, joten jomman kumman akselin renkaat pitää olla ainakin yhden indeksin isommalla kantavuudella.

Tän hetkinen talvirengastus: 185/60-15 XL 88 ja 195/65-15 XL 95 tai 195/70-15C
Ensi kesäksi eteen tulee tod.näk. 195/50-16 XL 88 ja taakke joko 205/55-15 tai 225/45-16 extra loadina.

Minun mielestäni matala rengas on hyvän näköinen, siksi käytän pienintä mahdollista kokoa. XL merkityt renkaat ovat vahvistettuja ja omaavat korkeamman kantavuuslukeman kuin normaalit saman kokoiset renkaat. Tuo 185/60-15 koko on esim jossain uudessa Yariksessa vakiona ja 195/65-15 ja 205/55-16 esim 2000-luvun taitteen passateissa ja sen kokoisissa yleisiä.

Kuva

En näe järkeä käyttää pakettiautossa/minibussissa noin pieniä renkaita kuin minulla muuten kun ulkonäkösyistä. Itsellä on yli 100mm madallettu alusta joten suuret renkaat eivät edes mahdu alle.
Tölkissä menee välitykset aivan mettään jos laittaa pienet pyörät. 195R14 tai vastaava on suurin koko mikä menee minun autossa taakse ja kierrokset on 100km/h vauhdissa noin 3000rpm
pitkävälitteisellä 5v laatikolla.
Vastaa Viestiin