Lisävalot vs. akun riittävyys

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
larkja
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 09.09.2012 21:09

Lisävalot vs. akun riittävyys

Viesti Kirjoittaja larkja »

Moi,
Tarviiko olla huolissaan akun/laturin riittävyydestä, jos laittaa keulalle/katolle lisää valoja? Lisäpitkät, työvalot taakse, pari hakuvaloa ja lisäajovaloa eteen katolle.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalot vs. akun riittävyys

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Riippuu siitä paljonko niitä käytät. 55W polttimo syö n 4 A virtaa, eli yhtä aikaa palavien valojen määrä ratkaisee.
LED-työvaloilla virta piisaa varmasti, mutta kyllä se vakiolaturikin ainakin yhdet lisävalot ja pari työvaloakin jaksaa ruokkia.

Itselläni on Syncrossa nyt kaikki työvalot led polttimoilla ja jossain vaiheessa ajatuksena ostaa oikeita LED-työvaloja, jotta valoa riittää sivuillekkin.
Kytkin lisäpitkät ja sumarit silleen, etteivät pala yhtäaikaa, jolloin virtaa säästyy.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Lisävalot vs. akun riittävyys

Viesti Kirjoittaja hege »

Laturit pystyy luotettavasti tuottamaan 50-67% maksimituotosta jatkuvasti. Eli 90A laturilla 45A on maksimi jatkuva mitä kannattaa kuormittaa ja 65A laturilla raja tulee vastaan n. 33A kohdalla.

Tämä on vain nyrkkisääntö, mutta kannattaa huomioida laturin kesto jos isompaa valopatteristoa aikoo käyttää pidemmän aikaa.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalot vs. akun riittävyys

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Itse laskeskelin omassa autossani, että yhtä aikaa palavien valojen virran kulutus olisi H3 halogenpolttimoilla MAX n 50% 65 A laturin tuotosta, tietty kostealla ja kylmällä kelillä pitää huomioida lämmityslaitteen puhallin, joka haukkaa myös jonkun Ämpärillisen virtaa. Koska tuo 30 A tulee nopeasti vastaan, vaihdoin osan polttimoista H3 LED-polttimoiksi, jolloin voin käyttää useampia valoja yhtä aikaa.

Lisäsin myös toisen akun erotinreleellä ja asensin LED-päiväajovalot sekä LED-polttimot takavaloihin, jolloin päivällä ajaessa akut latautuvat varmasti.

90 A latusi haaveena, yksi pitäisi olla tiedossakin, mutta toimitus vaan on kestänyt...
larkja
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 09.09.2012 21:09

Re: Lisävalot vs. akun riittävyys

Viesti Kirjoittaja larkja »

Kiitokset näistä ohjeista.
Saattaa kuitenkin olla parempi että tällainen "käsi" kuin allekirjoittanut teknisissä asioissa on, hakeutuu lähimmän Pohjois-Pirkanmaalaisen autosähköasentajan pakeille kytkentöjä varten.. Mieluummin siisti ja toimiva, kuin siisti ja palanut. Valoja tulee joka tapauksessa
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalot vs. akun riittävyys

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Itse kun tekee, niin saa just sellaisen kuin siitä sattuu tulemaan ;)
mikkovee
AktiVWisti
Viestit: 128
Liittynyt: 28.02.2012 12:02

Re: Lisävalot vs. akun riittävyys

Viesti Kirjoittaja mikkovee »

PIstitkö muuten millaisia H3 ledejä? Ts. piisaako valoa?
-- Maastoslicksi NO GO --
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalot vs. akun riittävyys

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ebaysta tilasin aikanaan. Ihan hyvin piisaa mielestäni virran kulutukseen nähden.
Vastaa Viestiin