Vaihteiston osat
Vaihteiston osat
Tollanen 5-vaihteinen AAP koodilla oleva aski alkoi hyppyyttään vitosta pois tasasella ajolla. Mistäs tuohon kannattaa kysellä osia. Laakereita ja sellaista.
Purku stoppas siihen päätykappaleen laakeriin, on tarttunut akseliin kiinni, tietäs hintoja ennen kuin särkee sen(hitsaa ulosvetäjän kiinni)
Purku stoppas siihen päätykappaleen laakeriin, on tarttunut akseliin kiinni, tietäs hintoja ennen kuin särkee sen(hitsaa ulosvetäjän kiinni)
Re: Vaihteiston osat
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Re: Vaihteiston osat
Siis mikä laakeri, se iso kuulalaakeri 5. vaihteen takaa vai mikä?topik kirjoitti:Tollanen 5-vaihteinen AAP koodilla oleva aski alkoi hyppyyttään vitosta pois tasasella ajolla. Mistäs tuohon kannattaa kysellä osia. Laakereita ja sellaista.
Purku stoppas siihen päätykappaleen laakeriin, on tarttunut akseliin kiinni, tietäs hintoja ennen kuin särkee sen(hitsaa ulosvetäjän kiinni)
Kyllähän se prässillä lähtee kivasti kun on purkanut koko laatikon atomeiksi?
Mulla saattais olla tohon sopiva ratas ja käyttökuntoinen neulalaakeri. Ainakin hieman tiheämpää 0,85 välitystä pitäis olla, tuossa taisi olla 0,82, jos oikeen muistan..
< 15kWh/100km
Re: Vaihteiston osat
Tuossa ois se 5 välitys 0.816 tuon AAP koodin kohdalla. AAP 70/82kw bensa. 2.85 - 4,11 2,33 1,476 1,023 0,816 3,67 4,57 Se laakeri on se joka on siinä kun ottaa pakin ja ykkösen rattaat pois. Siinä välikannessa. Eli miten tuon saa muuten purettua jos tuo välikansi ei nouse pois. Nouseeko sitten jos päästää vaihteen siirtäjät irti. Tuo laakeri ei nouse siis tuosta akselilta ylös.
Re: Vaihteiston osat
Kuvasta ei selvinnyt onko sulla se loppukuori paikallaan vaihteistossa, jos on niin se pitää ottaa ekaksi irti (eli se pinionin iso erikoismutteri) ja naputtaa siitä pinionin päästä varovasti irti (sopivaa laudanpätkää apuna käyttäen). Lukitse ensin laatikon sisällä oleva siirtäjävipu ihan reunaan (siitä pakkikytkimen juuresta) ja kiristä se päältä tulevalla pultilla siihen asentoon.topik kirjoitti:Tuossa ois se 5 välitys 0.816 tuon AAP koodin kohdalla. AAP 70/82kw bensa. 2.85 - 4,11 2,33 1,476 1,023 0,816 3,67 4,57 Se laakeri on se joka on siinä kun ottaa pakin ja ykkösen rattaat pois. Siinä välikannessa. Eli miten tuon saa muuten purettua jos tuo välikansi ei nouse pois. Nouseeko sitten jos päästää vaihteen siirtäjät irti. Tuo laakeri ei nouse siis tuosta akselilta ylös.
Sitten sulle jääkin jäteen tuo pieni välikuori jossa on pää ja toisioakseli kiinni sekä siirtäjät. prässillä painat tuon pääakselin irti niin sulle jää käteen molemmat akselit irtonaisena käteen. Tuon rullalaakeri toisioakselilta kannattaa varmaan ekaksi irroittaa (pitäis lähteä ihan kääntämällä ylösalaisin koko laitos)..
Eli tältä pitäis homman näyttää kun lähdetään tuota purkamaan:
< 15kWh/100km
Re: Vaihteiston osat
Okei, noihan se tietenkin pitää purkaa. kiitos.
Re: Vaihteiston osat
Nyt kun sain osat irti toisistaan, niin varsinaisesti ei mitään rikki 4/5 vaihteen kohdalla. Voisko johtua tuo vaihteen vapaalle pomppiminen tuosta, että 4/5 vaihteen keskiönapa liikkuu noin 2mm. sivuttaen lukitusrenkaitten välissä.
Jouset ja palat oli ehjiä keskiönavassa. Vai johtuisko tuo jostain muusta.
Voiko toisen laatikon 4/5 vaihteen synkrorenkaita hyödyntää tähän laatikkoon 2/3 vaihteen synkrorenkaiksi.
Jouset ja palat oli ehjiä keskiönavassa. Vai johtuisko tuo jostain muusta.
Voiko toisen laatikon 4/5 vaihteen synkrorenkaita hyödyntää tähän laatikkoon 2/3 vaihteen synkrorenkaiksi.
Re: Vaihteiston osat
Kannattaa vielä pyöritellä kädessä sitä ratasta ja kytkentäkehää, jos tuntuu helposti pomppivan irti toisistaan niin vaihtoon.topik kirjoitti:Nyt kun sain osat irti toisistaan, niin varsinaisesti ei mitään rikki 4/5 vaihteen kohdalla. Voisko johtua tuo vaihteen vapaalle pomppiminen tuosta, että 4/5 vaihteen keskiönapa liikkuu noin 2mm. sivuttaen lukitusrenkaitten välissä.
Jouset ja palat oli ehjiä keskiönavassa. Vai johtuisko tuo jostain muusta.
Voiko toisen laatikon 4/5 vaihteen synkrorenkaita hyödyntää tähän laatikkoon 2/3 vaihteen synkrorenkaiksi.
Noita synkroja voi mielestäni pienellä varauksilla sekoitella. Varaosana vw:ltä vissiin saanut vain 4. vaihteen synkroja, tehtaalta lähtiessä on joka rattaalle "optimoitu" oma rengas.
Kurkkaapas vielä että siinä 5. vaihteen rattaassa on kaikki kunnossa:
Tuli vastaan yksi laatikko jossa oli lähes pari milliä kadonnut tuosta rattaan juuresta, eikä noita "sakaria" enää näkynyt..
< 15kWh/100km
Re: Vaihteiston osat
Tuossa vitosen rattaassa noi kolot on siinä kulumispinnassa vielä niin tallella, että kolon reunan pyöristys ei ole kulunut pois.
Tarvii ottaa kuvia paremmalla kameralla.
Kytkentärengas kyllä menee jäykästi rattaalle, mutta aika helposti luiskahtaa pois.
Tarvii ottaa kuvia paremmalla kameralla.
Kytkentärengas kyllä menee jäykästi rattaalle, mutta aika helposti luiskahtaa pois.
-
- Getriebe Gott
- Viestit: 221
- Liittynyt: 22.02.2012 19:25
Re: Vaihteiston osat
Niiden ulkokehän pienten synkronihampaiden profiilin pitäisi olla sellainen ( \ / ), että se "vetää" kytkentärengasta rattaaseen päin, hakkautuu ja kuluu sellaiseksi ( \ \ ), että työntää kytkentärengasta (sitä jota kytkentähaarukka liikuttelee) pois rattaalta - vaihde ei pysy päällä. Hakkutunut puoli kiiltää, kytkentärenkaassa yleensä jäljet myös ja sekin kannattaa vaihtaa.
Re: Vaihteiston osat
Tuo vaihteisto on ajettu 190 000km. Kyllä siinä nuo wvharrastajan kuvailemat kulumis jäljet on. Onko muuta paikkaa hommata noita osia.
-
- Getriebe Gott
- Viestit: 221
- Liittynyt: 22.02.2012 19:25
Re: Vaihteiston osat
Multakin voisi löytyä käytettyä käyttökelpoista 4/5 ratasta ja kytkentärengasta. Jotain muutakin käytettyä vaihteisto-osaa lienee nurkissa, Tampereen suunnilla. Laittele vaikka yv:tä.
Re: Vaihteiston osat
Kiitos tarjouksesta, tarvii vielä purkaa toi toisen laatikon akselisto loppuun ja katsoa sen osien kunto, ja taidan näyttää noita osia vielä tuossa lähellä olevalle pitkän linjan autoasentajalle ikää 69v. niin tiedän varmemmin mitä tarviin. Tällä ei niin kiire kun on tuo 4v. varalaatikko paikallaan.
Jos joskus tulee 1.9 kone, niin ois tässä hyvät harvat välitykset siihen.
Jos joskus tulee 1.9 kone, niin ois tässä hyvät harvat välitykset siihen.
Re: Vaihteiston osat
YV.tä pistetty vwharrastajalle.
Re: Vaihteiston osat
Koitin tilata tänään osia tuolta ja tässä vastauksetselvesa kirjoitti:Tamgears
http://www.tamgears.com/Volkswagen%20T2.htm
Tervehdys,
Valitettavasti yhä huonompaan suuntaan saatavuus on mennyt eli emme enää pysty näitä toimittamaan.
...
Loppuvarastoja on myyty pois harrastelijoille, jäljellä on enää synkronirenkaita ja kokonaisia käytettyjä viallisia vaihteistoja lähinnä 4-vaihteisia.
Pahoittelut Tamgears
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Vaihteiston osat
Olisiko näistä apua?
Osat takavetoisten vaihteistoihin
Osat syncrojen vaihteistoihin
Luotettava toimittaja ja yleensä rojua aika hyvin hyllyssä. Tavarat tulevat noin viikossa tai hieman yli. Maksutapana normaali tilisiirto (sepa-maksu).
Osat takavetoisten vaihteistoihin
Osat syncrojen vaihteistoihin
Luotettava toimittaja ja yleensä rojua aika hyvin hyllyssä. Tavarat tulevat noin viikossa tai hieman yli. Maksutapana normaali tilisiirto (sepa-maksu).
Re: Vaihteiston osat
Kasailen tätä vaihteistoa ja nyt tuli eteen sellainen asia, että tuo 5-vaihteen kiinteä ratas on löysä akselille, menee käsin laittamalla paikalleen ja tuntuu klappia jokin verran olevan. Ilmeisesti hakkautunut löysäksi samalla kun kytkentä hampaatkin toisesta puolen.(kolisteltu isolla vaihteella hiljaa )
Onko tuo vaarallista, uusi ratas varmaan vois olla tiukempi, mutta onhan se varmaan tuo akselikin viottunut.
Oletteko kasaillessa miten menetellyt tuollaisen asian kanssa ja onko tuo löysyys kuinka yleistä.
Onko tuo vaarallista, uusi ratas varmaan vois olla tiukempi, mutta onhan se varmaan tuo akselikin viottunut.
Oletteko kasaillessa miten menetellyt tuollaisen asian kanssa ja onko tuo löysyys kuinka yleistä.
Re: Vaihteiston osat
On normaalia uudellakin rattaalla, liekö ajateltu jotain lämpölaajenemista.topik kirjoitti:Kasailen tätä vaihteistoa ja nyt tuli eteen sellainen asia, että tuo 5-vaihteen kiinteä ratas on löysä akselille, menee käsin laittamalla paikalleen ja tuntuu klappia jokin verran olevan. Ilmeisesti hakkautunut löysäksi samalla kun kytkentä hampaatkin toisesta puolen.(kolisteltu isolla vaihteella hiljaa )
Onko tuo vaarallista, uusi ratas varmaan vois olla tiukempi, mutta onhan se varmaan tuo akselikin viottunut.
Oletteko kasaillessa miten menetellyt tuollaisen asian kanssa ja onko tuo löysyys kuinka yleistä.
< 15kWh/100km
Re: Vaihteiston osat
Hyvä, sitten ei muuta kuin kasaus jatkukoon. Ihmetykseni lähti siitä kun tuo kolmosen vastaava ratas tarvii prässissä painaa paikalleen. Ei kovaa, mutta kummiskin.
Riittäiskö pelkkä hyvä tasotiiviste liima jos kasais ilman tiivisteitä.
Riittäiskö pelkkä hyvä tasotiiviste liima jos kasais ilman tiivisteitä.
Re: Vaihteiston osat
Ja tuo 1-2 vaihteen (5v =2-3) "hubi" vasta joskus tiukassa onkin, melkein prässistäkin voima loppunut ja joutunut osan heittämään roskakoriin vaikka päällisin puolin ei oo vaurioita näkynyt ..topik kirjoitti:Hyvä, sitten ei muuta kuin kasaus jatkukoon. Ihmetykseni lähti siitä kun tuo kolmosen vastaava ratas tarvii prässissä painaa paikalleen. Ei kovaa, mutta kummiskin.
Riittäiskö pelkkä hyvä tasotiiviste liima jos kasais ilman tiivisteitä.
Tiivisteen puuttuminen saattaa jossain kohti vetää välykset turhan pieneksi, ainakin yhdessä ilman tiiveisteitä kootussa laatikossa oli se muovinen sakararengas hieman kulahtanut, liekkö ollut sitten seurausta tuosta..
< 15kWh/100km