T3 kytkin ongelmia (yhdistetty useita ketjuja)

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.

T3 kytkin ongelmia (yhdistetty useita ketjuja)

ViestiKirjoittaja AT5nok » 10.03.2012 13:59

Alle 10 tKm ajettu JX:n Sachs luistaa toisinaan, lähinnä kolmosella ja nelosella lämä tiskissä :D kiihdyttäessä. Asetelmalle tehtävissä jotain vai vaihdanko AAZ:n tilalle 1,6D?

EDIT: ketjusta poimittua / vaihtoehtoja

Vaihtoehtoja löytyi paljon. Kytkin avattu pari kertaa, toisella kerralla vaihdettu kytkin akselin stefa joka totaalisen rikki sekä kampiakselin stefa sekä sen ympärillä oleva rikkinäinen "kaulus".
Työsylinteri vaihdettu, kokeiltu TDI / WBX kytkintä, mutta ei toiminut (asetelma hajosi asennettaessa).

Todennäköisesti kytkinlevy imenyt sen verran öljyä, että ei pidä vaikka kuinka putsaisi.

Yksi vaihtoehto oli, että kytkimeen jää paine päälle, eli neste ei pääse palautumaan takaisin säiliöön.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7300
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Luistava kytkin

ViestiKirjoittaja hege » 10.03.2012 16:51

Ei riitä JX kytkin 1.9 koneen kanssa, sulla on liikaa voimaa. Mulla 1.6 koneen kanssa vaihteenvaihdoissa pitää olla varovainen. Jos syöttöjä lisää niin kierrokset ei tahdo vaihteenvaihdoissa laskea, eli luistaa niin pitkään kuin kaasu pohjassa. Kaasusta en ole saanut luistamaan.

Kaikki voi duunata, ja asetelman jännitystä voi lisätä jos semmoiseen riittää intoa. Kestävämpi ratkaisu on päivittää vauhtipyörä ja kytkinpaketti sellaiseen joka kestää. Vähän juttua englannin puolelta: http://wiki.club8090.co.uk/index.php/Ge ... ted_Clutch

Yleisin paketti taitaa olla TDI vauhtipyörä/paineasetelma ja 2.1 wbx kytkinlevy?
redi tai joku pätevämpi voi varmaan kertoa vähän syvemmin noista kytkinjutuista?
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 1177
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luistava kytkin

ViestiKirjoittaja AT5nok » 10.03.2012 17:04

Takatuupparissa ei ole koskaan ollut ongelmia, vaikka siinä välillä syöttöä lisätty yli sallitunkin (puolikaupunkia noen peitossa). Syncrossa ilm ahdin tuottaa tarpeeksi ilmaa, koska ei isommin pölläyttele mustaa kiihdyttäessä.

Osaako joku jäykistää tuota asetelmaa tai loihtia kohtuu hinnalla jäykemmän? Arvasin että kytkin menee vaihtoon, mutta odotin että vasta välijäähdyttimen asenuksen, ahtojen sekä syötön lisäyksen jälkeen.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7300
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Luistava kytkin

ViestiKirjoittaja TT| » 10.03.2012 20:20

Mulla pitäisi tuossa mtdi-koneessa olla JX:n pyörä ja kytkin, asetelma joku jäykempi. Tähän asti ei ole luistanut missään tilanteessa. Vaikka tällä on yliraskaallakin kärryllä vedetty syncroja, ja omapaino 1975kg. Että en tiedä mitkä tuon JX paketin rajat oikeasti on, jos asetelma on ok.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6311
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Luistava kytkin

ViestiKirjoittaja redi » 10.03.2012 23:26

Nämä vinkit ja osat saatu Mäntsälän Chop Shopista...

- 02a (vaijeri)laatikolla sekä 228mm kytkimellä varustetusta TDi:stä kiinteä vauhtipyörä.
Vauhtipyörää sorvataan halkaisijaltaan pienemmäksi, starttikehää ei tarvitse muuttaa ja se käy suoraan.

- Poikittaismallin 228mm kytkimelle sopiva paineasetelma, josta poistettava kaksi uloketta.
tätä saa myös vahvempana Sachs SRE versiona, mutta normaalikin kestää perus virittelyt.

- Bensatölkin 228mm kytkinlevy

- Mahdollisesti säädettävä tappi kytkimen työsylinteriin. Työsylinteri suositeltava vaihtaa jos ei ole tietoa koska uusittu.

- Ainakin minulla -84 RWD nelivaihteisessa paineasetelma vielä tämän jälkeen kiinni kytkinkoppaan. Ei ole paha homma tehdä tilaa.

Kuva

edit: jos käytät tölkin suojapeltiä moottorin ja laatikon välissä, sitä joutuu hieman leikkelemään, jotta vauhtipyörä mahtuu olemaan.
Avatar
redi
AktiVWisti
 
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luistava kytkin

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 11.03.2012 02:29

T3syncrolle jo tota ns.stage2 kytkinsettiä minkä redillekkin jo järkkäsin suosittelin koska varsinaista vikaa nykyisestä kytkimestä ei löytynyt :O outoo sinänsä koska toi 215mm luisti jo vakio pyörillä ja ahtimella. Uusi työsylkkä on tosiaan suotavaa koska toi asetelma on melko paljon jäykempi ja 20v vanhat tiivisteet usein rupee vuotamaan ja siksi voima ei riitä. Uudella levyllä voi joutua jatkaa työsylinterin tankoa tai jopa laittaa säädettävän. Omaan tulevaan "käyttöauto" mtdi moottoriin tulee muuten sama setti mutta levy ja asetelma on vahvistettu (SRE) millä varmasti saadaa koeponnistettua laatikosta ja muualta voiman siirrosta sulakkeet pois :twisted:

Ps. Onko kellään tietoa onko noissa noin vm.84 1,6D rwd lootien kytkin kopissa jotain valueroja uudempiin turbollisiin? koska toi Redin ongelma on eka mikä tulee vastaan ja tota setuppia on tullut tungettu todella monen laatikon jatkeeksi.
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3006
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Luistava kytkin

ViestiKirjoittaja Heebo » 11.03.2012 10:19

Kyllä joutu Syncro JX:n koppaakin puukottaan. Vauhtipyörä ja asetelma 1Z Passatista + 228 wasserin levy.
Omassa rojektissa päädyin käyttämään sovitelaipalla TDI:n starttia, jottei tarvinnu vauhtipyörää sorvata. Seku on tuo TDI niin heiveröinen tyhjäkäyntikierroksilla muutenkin kammiokoneeseen verrattuna.

Yllämainittu kytkin setuppi ei irroita tölkin kytkinvermeiden kanssa lainkaan. Työsylinterin työntötangon jatkamisen sijaan katsoin viisaammaksi kääntää kytkimen käyttöakselin vipua yhdellä boorilla otollisempaan asentoon (vivun silmukasta viilalla reunimmainen boori pois... pysynee kolmenkin varassa). Tällä vältetään työsylinterin ja käyttövivun välille muodostuvan kulman kasvu liian hankalaksi loppuliikkeessä.

Myös painelaakeriin vastaavan haarukan nokkia sekä jousiklipsien kuoppia kannattaa muokata viisaammaksi liikeradan muuttuessa epäedullisemmaksi.
Mielestäni koko systeemin saisi toteutettua myös jollakin seuraavista ratkaisuista:
- jonkinlaisilla spacereilla haarukan ja painelaakerin välissä.
- muokkaamalla työsylinterin kannakerautaa.
- muokkaamalla haarukkaa/haarukan asentoa kytkimen käyttöakselilla.

Kannattaa huolella mittoa/tutkia osien liikeratoja ja geometriaa... milli väärästäkohtaa pois/liikaa saattaa tehdä kummia polkimen päässä.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDI
-90 Trashotel WBX
Avatar
Heebo
AktiVWisti
 
Viestit: 379
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Luistava kytkin

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 11.03.2012 18:20

Heebo kirjoitti:Kyllä joutu Syncro JX:n koppaakin puukottaan. Vauhtipyörä ja asetelma 1Z Passatista + 228 wasserin levy.
Omassa rojektissa päädyin käyttämään sovitelaipalla TDI:n starttia, jottei tarvinnu vauhtipyörää sorvata. Seku on tuo TDI niin heiveröinen tyhjäkäyntikierroksilla muutenkin kammiokoneeseen verrattuna.


Koskaan en ole kytkin koppaa muokannut, ainoastaan asetemassa olevat ihme lipareet ole poistanut niin ei ole sen jälkeen mitään tuskaa ollut ja tosiaan toi Redin tapaus on eka missä on ottanut kiinni koppaan, viime torstaina kasasin syncro dobbelin askiin AAZ koneen kanssa KO.kytkin setin ja ilman kopan muutoksia. Ja mitä tohon vääntöön tulee niin jos vauhtipyörästä lähtee n.300g niin luulempa että se ei hirveesti tunnu :D
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3006
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Luistava kytkin

ViestiKirjoittaja AT5nok » 12.03.2012 08:06

Tulipa sellainen mieleen, että jos esim vauhtipyörä ei ole ihan suora, voisiko sillä olla merkitystä? Jos oikein muistan, niin Eicca taisi sen todeta joskus käyneen lämpimänä.
Vauhtipyörä on paskaksi ajetusta varaosatölkistä, jonka ihan tarkkaa historiaa ei ole tiedossa.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7300
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Luistava kytkin

ViestiKirjoittaja redi » 12.03.2012 08:28

Saattaa olla että en ottanu tarpeeksi kamaa pois niistä kahdesta ulokkeesta paineasetelmassa. Ei niistä kyllä hirveesti saa hierottua enää pois, mutta vähän kuitenkin. Päädyin puukottamaan kytkinkopasta hiukan pois ja nyt pyörii jo kone.
Avatar
redi
AktiVWisti
 
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 12.03.2012 11:00

Yleensä on riittänyt että ne tapit vääntää sisään päin mutta tuli sellanenkin mieleen että voihan asetelmissakin olla eroja että toiset on jotenkin ulkonevampia, outoa sinäsä että olen käyttänyt ainoastaan sachsin astelmia niin luulis että ne olis aika samasta muotista tulleita... :roll:
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3006
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

ViestiKirjoittaja Heebo » 12.03.2012 22:38

Ei nyt aivan varmaa muistikuvaa ole, mutta saattoipa hyvinkin olla LuK tuo asetelma joka ei halunnut sopia koppaan vaikka lipareet oli taiteltu sisään. Justiinsa tuohon samaan kohtaan rappas mitä tuossa redin kuvassa.

Laskinpa huvikseen hattuvakioilla tuon vauhtipyörän (40cm) keventämisen (300g) vaikutuksen vääntömomentiin tyhjäkäynnillä (800 1/min) ja sain kalkuloitua kokonaista 1,005 Nm :D
Ehkä se pääasiallinen syy tuohon TDI:n startin käyttöön oli kuitenkin sorvin puute.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDI
-90 Trashotel WBX
Avatar
Heebo
AktiVWisti
 
Viestit: 379
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

ViestiKirjoittaja redi » 13.03.2012 00:56

Muistaakseni oli juuri Lukin asetelma tossa mulla.
Voi kai siitä startin nokastakin hiukan sipasta kamaa pois hätätilassa jos ei ole mahdollisuuksia sorvauttaa vauhtipyörää. Suosittelisin kyllä itse kuitenkin vauhtipyörän sorvausta. Tuskin paljon maksaa jos tekijän löytää.
Avatar
redi
AktiVWisti
 
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 13.03.2012 04:20

Heebo kirjoitti:Laskinpa huvikseen hattuvakioilla tuon vauhtipyörän (40cm) keventämisen (300g) vaikutuksen vääntömomentiin tyhjäkäynnillä (800 1/min) ja sain kalkuloitua kokonaista 1,005 Nm :D
Ehkä se pääasiallinen syy tuohon TDI:n startin käyttöön oli kuitenkin sorvin puute.


No eipä ihme että oma hanuridyno ei ole tosiaan eroja huomannut :D


Redi kyllä siinä multa tulleessa paketissa piti Sachsin asetelma olla.... :roll: :shock:
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3006
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

ViestiKirjoittaja TT| » 13.03.2012 09:02

Meinaatko Eicca että sama säkkijärven polkka siitä hanurista lähtee :D
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6311
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 13.03.2012 10:47

Joo just se :D
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3006
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

ViestiKirjoittaja AT5nok » 14.03.2012 23:40

Tuli sellainenkin mieleen, että voisiko satunnainen luistaminen johtua paskaisesta työsylinteristä, eli jäisikö kytkin pikkasen "auki" välillä? Ilmausruuvista ei tullut neste läpi eikä meinannut aluksi tulla sen reiästäkään.

Tänään ajelin reilun 20 km eikä luistanut vaikka kuinka koitti käskeä.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7300
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 26.03.2012 21:01

Olisko semmoisa selkeitä siihen vauhtipyörän sorvaamiseen, niinkuin for Dummies :)
Eli tästä kohdasta Xmm jne... Osat on hommattuna tai kytkin levy uupuu, mutta vois kaverille antaa vauhtiksen sorvattavaksi.
Pasi_T
AktiVWisti
 
Viestit: 72
Liittynyt: 09.03.2012 16:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 26.03.2012 23:26

Pasi mä voin ottaa kuvan huomenna mutta koitan nyt sönkätä jotenkin ymmarrettävästi, eli vauhtiksen hammaskehä pitää olla suurin halkaisia eli se kehän vieressä oleva n.11mm levee alue mikä on hammaskehän kanssa suunnilleen samassa tasossa pois että startin tukihela ns.koppa ei ota kiinni, ite oon siitä halkaisiasta sorvannut n.3-6mm lastun eli maksimissaa tasaiseksi asti. Sitten suosittelen ottamaan siitä vauhtiksen otsa pinnasta missä on yleensä ne tasapainoitus reiät/kolot niin 3mm pois että ei hinkkaa lohkoon tai välipeltiin, ne kolot lähtee melkee kokonaan pois... Olikohan riittävän vaikeesti selitetty :roll: :D :oops: :geek: :mrgreen: :lol: 8-)
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3006
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

ViestiKirjoittaja dmn » 27.03.2012 08:44

T3Syncro kirjoitti:Tuli sellainenkin mieleen, että voisiko satunnainen luistaminen johtua paskaisesta työsylinteristä, eli jäisikö kytkin pikkasen "auki" välillä? Ilmausruuvista ei tullut neste läpi eikä meinannut aluksi tulla sen reiästäkään.

Tänään ajelin reilun 20 km eikä luistanut vaikka kuinka koitti käskeä.


Kyllä tämä on mahdollista, ilmeisesti jos kytkinpolkimen perussäätö on liian alhaalla (ei siis vapauta sylinteriä kokonaan) ja ajetaan pitemmän matkaa niin että jarruneste putkissa lämpenee tuo sitten puskee kytkintä auki.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2523
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Seuraava

Paluu T3 - Tekniikka - Technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa