Sivu 1/1

Manuaaliswappi mielessä.

Lähetetty: 22.08.2022 22:51
Kirjoittaja juusohuttu
Terve. Omistan vuoden 1990 postiauton. Tekniikkana 1.9 bensa ja laatikkona 3-lovinen automaatti. Isoilla nopeuksilla ajaessa tuo 3-lovinen automaatti ei ole mikään pikkuruokaisin ja mietinkin tässä että mikä olisi paras manuaaliswappi polttoainetaloudellisuuden kannalta? 4v? 5v? Onko kokemuksia mikä laatikko menisi suhtkoht helposti tuohon bensakoneeseen ja mikä olisi luotettavin vaihtoehto. Kaikkia kokemuksia tämäntapaisesta saa kertoa ja ehdotuksia swapista.

Re: Manuaaliswappi mielessä.

Lähetetty: 22.08.2022 22:58
Kirjoittaja dmn
Bensakoneisesta tölkistä vauhtipyörä, kytkin, vetoakselit, vivustot, kytkinpoljin, kaasuvaijeri. Sinällään ihan pulttaa paikoilleen hommaa, kunhan on luovuttaja.

Yksi vaihtoehto voisi olla ohjelmoitava ruisku kaasutinkoneen tilalle, varmaan helpommin tehtävissä ja säästöä tulisi muutama litra 100km varmasti...

Re: Manuaaliswappi mielessä.

Lähetetty: 25.08.2022 17:57
Kirjoittaja juusohuttu
Meniskö mistä vain tölkin bensakonneesta? Ja onko nuita ruiskuksi muuntoja tehty suomessa tai missään?

Re: Manuaaliswappi mielessä.

Lähetetty: 26.08.2022 14:25
Kirjoittaja Sinky
On tehty.
Ruuvauspajalta saa ohjeita tai ihan swapin palveluna.
Siellä on useampi. Toinen taitaa olla Foorumilla Junnu paloauto jonka ruisku on muutettu hesteciksi sama vaiva vaihtaa kaasari.

Re: Manuaaliswappi mielessä.

Lähetetty: 27.08.2022 15:19
Kirjoittaja AT5nok
juusohuttu kirjoitti: 25.08.2022 17:57 Meniskö mistä vain tölkin bensakonneesta? Ja onko nuita ruiskuksi muuntoja tehty suomessa tai missään?
Periaatteessa kaikki Tölkin manuaalilootat käy, kun vaan kytkinkoppa ja -akseli ovat bensasta. Tosin saattaa se toimia dieselin kytkinakselillakin?
Veikkaan että ehjä automaattivaihtoisto saattaa kelvata vaihtotavaranakin tai mennä rahaa vastaan kaupaksi.
Tekniikkaosiossa pitäisi olla linkkiä sivustolle, josta vaihdelaatikkokoodilla löytyy välityssuhteista tietoa.
Se ruisku tuskin on haitaksi, vaikka manuaalilootan vaihtaisikin. Jos päivität ruiskuun, niin kannattaa varmaan pikkasen harvempaa perää miettiä, kun jaksaa vääntää varmasti eri tavalla kuin kaasarin kanssa.
Junnu ainakin piristyi, kun kävi Harisella, muistaakseni yli 200 Nm oli penkissä