Manuaaliswappi mielessä.

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
juusohuttu
Vasta alkaja
Viestit: 8
Liittynyt: 09.01.2022 04:57

Manuaaliswappi mielessä.

Viesti Kirjoittaja juusohuttu »

Terve. Omistan vuoden 1990 postiauton. Tekniikkana 1.9 bensa ja laatikkona 3-lovinen automaatti. Isoilla nopeuksilla ajaessa tuo 3-lovinen automaatti ei ole mikään pikkuruokaisin ja mietinkin tässä että mikä olisi paras manuaaliswappi polttoainetaloudellisuuden kannalta? 4v? 5v? Onko kokemuksia mikä laatikko menisi suhtkoht helposti tuohon bensakoneeseen ja mikä olisi luotettavin vaihtoehto. Kaikkia kokemuksia tämäntapaisesta saa kertoa ja ehdotuksia swapista.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Manuaaliswappi mielessä.

Viesti Kirjoittaja dmn »

Bensakoneisesta tölkistä vauhtipyörä, kytkin, vetoakselit, vivustot, kytkinpoljin, kaasuvaijeri. Sinällään ihan pulttaa paikoilleen hommaa, kunhan on luovuttaja.

Yksi vaihtoehto voisi olla ohjelmoitava ruisku kaasutinkoneen tilalle, varmaan helpommin tehtävissä ja säästöä tulisi muutama litra 100km varmasti...
< 15kWh/100km
juusohuttu
Vasta alkaja
Viestit: 8
Liittynyt: 09.01.2022 04:57

Re: Manuaaliswappi mielessä.

Viesti Kirjoittaja juusohuttu »

Meniskö mistä vain tölkin bensakonneesta? Ja onko nuita ruiskuksi muuntoja tehty suomessa tai missään?
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Manuaaliswappi mielessä.

Viesti Kirjoittaja Sinky »

On tehty.
Ruuvauspajalta saa ohjeita tai ihan swapin palveluna.
Siellä on useampi. Toinen taitaa olla Foorumilla Junnu paloauto jonka ruisku on muutettu hesteciksi sama vaiva vaihtaa kaasari.
Home is where you park it.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Manuaaliswappi mielessä.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

juusohuttu kirjoitti: 25.08.2022 17:57 Meniskö mistä vain tölkin bensakonneesta? Ja onko nuita ruiskuksi muuntoja tehty suomessa tai missään?
Periaatteessa kaikki Tölkin manuaalilootat käy, kun vaan kytkinkoppa ja -akseli ovat bensasta. Tosin saattaa se toimia dieselin kytkinakselillakin?
Veikkaan että ehjä automaattivaihtoisto saattaa kelvata vaihtotavaranakin tai mennä rahaa vastaan kaupaksi.
Tekniikkaosiossa pitäisi olla linkkiä sivustolle, josta vaihdelaatikkokoodilla löytyy välityssuhteista tietoa.
Se ruisku tuskin on haitaksi, vaikka manuaalilootan vaihtaisikin. Jos päivität ruiskuun, niin kannattaa varmaan pikkasen harvempaa perää miettiä, kun jaksaa vääntää varmasti eri tavalla kuin kaasarin kanssa.
Junnu ainakin piristyi, kun kävi Harisella, muistaakseni yli 200 Nm oli penkissä
Vastaa Viestiin