Sivu 1/1

Tölkin alkuperäiset peltivanteet: ET ja merkinnät vanteissa

Lähetetty: 06.05.2022 17:21
Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas
Alkuperäisiä peltivanteita on monenlaisia, ainakin 14 tuumaisia ja 16 tuumaisia.

14 tuumaisissa osassa on pyöreä keskireikä ja osassa 5 sakarainen pipari.

Olen tässä vertaillut erityisesti näitä piparimallisia 14 tuumasia. Yhteistä että niissä stanssattu D14x5,5. Lisäksi monenlaisia kuukausi/vuosi leimoja. Sitten se mielenkiinnon kohde: numeroita on tullut väliltä 34-46. Onko tehdas toiminut niin että tehty vanne, mitattu ET ja stanssattu se tuohon kylkeen?
D14x5,5-45.jpg
D14x5,5-45.jpg (222.92 KiB) Katsottu 2697 kertaa

Re: Tölkin alkuperäiset peltivanteet: ET ja merkinnät vanteissa

Lähetetty: 06.05.2022 17:39
Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas
Mutta se erikoisuus tuntuu olevan, että jos tuo on ET, niin ei se minun mittaustuloksilla sieltä löydy.

Kaikissa mitatuissa on levyn paksuus 5 mm. Levyn ulkopinnasta vanteen ulkoreunaan on 38-39 mm. Levyn takapinnasta vanteen sisäreunaan on 120-122.
38+5+121 = 167 --> Vanteen kokonaisleveys (huom, 5,5x2.54 olisi vain 140mm)
167/2 = 83,5 --> Vanteen keskilinja.
121-83,5 = 37,5 --> Vanteen ET.

Mikä mättää?

Re: Tölkin alkuperäiset peltivanteet: ET ja merkinnät vanteissa

Lähetetty: 28.05.2022 09:39
Kirjoittaja Caravellix
Ei mikään mätä, tuo stanssaus ei ole ET-lukema, vaan on todennäköisesti joku tuotantotekninen merkintä.
Takaveto-Tölkin peltivanteiden ET on muistaakseni juuri tuo mittaamasi 37, aluvanteiden ja syncron peltivanteiden 30.
Tölkin vanteita on valmistanut ainakin kolme eri alihankkijaa, KPZ, Lemmerz ja Südrad, mistä johtuen merkinnöissä voi olla eroavaisuuksia, mutta strategiset mitat ovat käsittääkseni valmistajasta riippumatta aina yhteneväiset.

Re: Tölkin alkuperäiset peltivanteet: ET ja merkinnät vanteissa

Lähetetty: 11.06.2022 20:08
Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas
Kiitos. Näin jo totesin etten anna asian sen enempää häiritä, vaan luotan omaan mittaukseen. Hylkäsin ajatuksen että pitäisi saada koko kierros autoon samoilla leimoilla.