Lämmityslaitteen läppien tiiviste

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

Lämmityslaitteen läppien tiiviste

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Moro,

Tölkin lämmityslaitteen moottori pyörähti viimeiset kierroksensa ja edessäni on nyt moottorinvaihtojumppa. Kojelaudan purkuun löytyy hyvät ohjeet täältä foorumilta ja samoin siihen, miten lämmityslaitteen muovikuoret puretaan. Lämmityslaitteen läppien (ne, jotka ohjaavat ilman kulkua) tiivistyksestäkin on videoita saatavilla, mutta en löytänyt mistään speksejä tiivisteen paksuudelle. Brickwerks myy tuota settiä, mutta sen tuoteselosteessa ei kerrotu, kuinka paksuja ne tarrapintaiset tiivistelevyt ovat.

Ei tämäkään kai mitään rakettitiedettä ole ja melkein mikä tavansa tiiviste on parempi, kuin se, mitä lämppärissäni tällä hetkellä on - eli ei juurikaan muuta, kuin liimapinta. Jumppa on kuitenkin sen verran työläs, että mieluusti laittaisin sellaiset tiivisteet, jotka on jo todettu toimiviksi.

Eli onko teillä tietoa siitä, minkä paksuinen tiiviste toimii (ei päästä ilmaa läpi läpän kiinni ollessa ja vaimentaa jopa ehkä ilmavirran aiheuttamaa ujellusta)?

Olin ajatellut laittavani 2mm paksua tarrapintaista solukumia (kuvassa) - onko teillä kokemusta tämanlaisen toimivuudesta? Tuota levyä on saatavilla myös paksumpana (millin välein 2-6mm).
Solukumi.JPG
Solukumi.JPG (45.13 KiB) Katsottu 896 kertaa
Yeswecan
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 21.04.2021 13:46

Re: Lämmityslaitteen läppien tiiviste

Viesti Kirjoittaja Yeswecan »

Toi solukumi vois olla hyvää matskua sinne kunhan paksuus osuu kohalleen. Itse laitoin viimekesänä läppien tiivisteeksi kylppärin uuden kynnysmaton pehmustetta, Semmosta valkosta superlonia joka on hitusen karkeampaa kuin perus patjavärkki. Mitään liimapintaa näissä ei ollut vaan jos oikein muistan ne tuli muoviklipareilla ja ruuveilla kiinni. Saksilla leikkasin oikeaan paksuuteen joka saattoi olla enemmän kuin 2mm ehkä ennemmin 3-4mm jos vaan muistan oikein. Olis pitäny ottaa kuvia tehdessä. Hyvin on ajanut asiansa läppien puolesta mutta nyt on puhaltimen moottorin laakeri alkanut kitistä. Jos päätyy laittamaan käytetyn moottorin sinne niin kannattaa voidella laakerit huolellisesti.
Vastaa Viestiin