Voiman ulosoton kytkinvipu?

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39

Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja Syncro4wd »

Moi
Jos olen ymmärtänyt oikein, käsijarrun vieressä/juuressa oleva vetonuppi/vipu on vaihdelaatikon voimanulosoton kytkin?
Tekeekö sillä mitään, voiko hyödyntää vai onko turha verokikkailu namikka?
Miten sitä käytetään
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos auto on alennetun veron M1G niin antaisin nupin vaan olla paikallaan, tosin tuskin katsastusmiestä sen olemassa olo tai toimivuus kiinnostaa, mutta jos jostain syystä joku kerta sattuukin kiinnostamaan, niin sen on syytä olla tallessa ja varmaan toimiakkin.
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

"Käsijarrukahvan vieressä oleva nuppi on voiman ulosoton kytkin, edellytys maastohenkilöauton (M1G) autoveroalennukselle aikanaan. Siitä menee siis vaijeri laatikon kyljessä olevaan "möykkyyn". Jos olen oikein ymmärtänyt, niin on ihan Suomen markkinoita varten kehitetty." Samaa oli aikanaan kysytty Offipalstalla, johon T3Syncro vastasi.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Paljon olen kuullut ihmisillä olleen ideoita sen hyödyntämiseen, mutta yhtään toteutusta en ole nähnyt. Kiva olisi tietää että mitä PV oli suunnitellut sillä pyöritettävän.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Nin parastahan tuossa on se että voiman ulostulon akselin tumppi on muutaman sentin päästä runkopalkista.. Ei sinne ilman rälläkkää saa mitään mahtumaan. Mutta kait tässä osassa on ollu tärkeintä se että on säästänyt n. 100 000mk autoveroa..

No tosi mieshän tekee tuosta vaikka kytkettävän hydrostaattisen voimansiirron sopivilla purku-osilla jostain sopivasta traktorista vaikka :) Eipä sitten ole G-vaihteen välitykset kiusana..
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Verottajan kikkailuja... Mutta hyvä juttu, Suomeen tuli paljon Syncro busseja kun olivat helvempia kuin takatuupparit ;)
Avatar
uno
AktiVWisti
Viestit: 326
Liittynyt: 13.06.2012 09:27
Paikkakunta: Tallinn, Muuga, Jüri

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja uno »

Löytykö kenelläkään kuva siitä vipusta?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja TT| »

uno kirjoitti:Löytykö kenelläkään kuva siitä vipusta?
Pitäisi tänään mennä tallille, niin voin ottaa kuvan. Siis siitä käyttövivusta käsijarrun vieressä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kuva
Kuva
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja väiski »

Kuva
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Tuo vaijerivälitteinen voimanulosoton kytkentä toimii sitten sillai "väärinpäin", että painettuna pohjaan kytkee ulosoton päälle, ja vedettynä ylös on pois päältä.
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja Syncro4wd »

Onko siitä jotakin hyötyä? Mitä sieltä voi ottaa ulos/käyttää?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Suurin hyöty on siinä, että Suomessa on paljon Syncro Tölkkejä, koska voiman ulosotollinen Syncro oli bussina halvempi kuin takavetoinen.
Avatar
uno
AktiVWisti
Viestit: 326
Liittynyt: 13.06.2012 09:27
Paikkakunta: Tallinn, Muuga, Jüri

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja uno »

Ymmärränkö oikein, että jos kytkinvipu, sit decoupleria ei saa käytää??
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja TT| »

uno kirjoitti:Ymmärränkö oikein, että jos kytkinvipu, sit decoupleria ei saa käytää??
Voi käyttää de-coupleria, coupleri pitää vaan olla rakennettu PTO:lla olevaan nokkakappaleeseen. En tiedä tarvitaanko sisuskaluihin jotain muutoksia. vwharrastajalta löytyy noihinkin de-coupler.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
rextherunt
100:s Juhlajäsen
Viestit: 87
Liittynyt: 19.03.2012 09:40

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja rextherunt »

vwharrastaja kirjoitti:Tuo vaijerivälitteinen voimanulosoton kytkentä toimii sitten sillai "väärinpäin", että painettuna pohjaan kytkee ulosoton päälle, ja vedettynä ylös on pois päältä.
tämmönen löytyy kaverin karamellistä (se sininen mikä hinattiin talteen vuos sitten) ja olihan se vielä näin, että voimanulosotto päällä ei kannata turhanpäiten ajella?

karamellin edellinen omistaja esitteli sen painikkeen nelivedon pois/päälle kytkimenä, että ei tuo voimanulosotto ole kauhean hyvin tunnettu. arvelin että ei mahda olla sellainen peli tai sitten on melko lailla erikoiseen paikkaan saatu menemään. :roll:
Mitään en ymmärrä vieläkään, mutta hauskaa on.
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja väiski »

Minulla tuossa kuvan asennossa, koska itse vaijeri on vaan silmänlumeena. Pitäis muistaissaan täyttää se vaihdelaatikon pää silikonilla, ettei suotta tippase öljyä siitä.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

rextherunt kirjoitti: ja olihan se vielä näin, että voimanulosotto päällä ei kannata turhanpäiten ajella?

karamellin edellinen omistaja esitteli sen painikkeen nelivedon pois/päälle kytkimenä, että ei tuo voimanulosotto ole kauhean hyvin tunnettu. arvelin että ei mahda olla sellainen peli tai sitten on melko lailla erikoiseen paikkaan saatu menemään. :roll:
Eipä sitä kannata siellä turhaan pyörittää kulumassa ja voimaa viemässä, sinällään se on kyllä aika järeä kikkare, joten kyllä sitä keston puolesta voi varmaan pyörittää siinä missä muutakin osaa laatikosta, muttei siinä mitään järkee ole.

Alunperinhän kytkettävä neliveto aktivoitui vaijerivälitteisellä keskinupilla, tai kytkettäessä maastovaihde G päälle, joten tuossa vaijerivälitteisyydessä lienee osasyy sekoiluun ja väärinkäsityksiin, eikä asiaa lienee auta sekään ettei kai kukaan ole koskaan nähnyt voimanulosotolla käytettävän mitään joten eipä sen olemassaolostakaan ole ollut kiinnostunut kuin verottaja.

Mun yhden syncron aikaisempi omistaja esitteli takalukon nupin nelivetokytkimenä, ajoi jopa syncron ristiriipuntaan, onnekkaasti asvaltilla, ja nupista vedettyään kertoi nelivedon toimivan moitteetta... hetken päästä koitettiin tunkilla takapyöränostotestiä -viskossa ei ollut liemiä varmaan yhtään... ei minkäänlaista etenemisyritystä vaikka kardaanikin pyöri vwinhasti.
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Viesti Kirjoittaja resupekka »

vwharrastaja kirjoitti: Mun yhden syncron aikaisempi omistaja esitteli takalukon nupin nelivetokytkimenä, ajoi jopa syncron ristiriipuntaan, onnekkaasti asvaltilla, ja nupista vedettyään kertoi nelivedon toimivan moitteetta... hetken päästä koitettiin tunkilla takapyöränostotestiä -viskossa ei ollut liemiä varmaan yhtään... ei minkäänlaista etenemisyritystä vaikka kardaanikin pyöri vwinhasti.
Silikoniöljyn viskositeetti oli varmaan pudonnut parin sadan cst:n luokkaan sieltä 100 000 cst kieppeiltä. X-renkaat ohittavalla peräöljyllä on jännä vaikutus. :twisted:
Vastaa Viestiin