Sivu 1/1

Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 06.08.2012 22:29
Kirjoittaja Syncro4wd
Moi
Jos olen ymmärtänyt oikein, käsijarrun vieressä/juuressa oleva vetonuppi/vipu on vaihdelaatikon voimanulosoton kytkin?
Tekeekö sillä mitään, voiko hyödyntää vai onko turha verokikkailu namikka?
Miten sitä käytetään

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 07.08.2012 04:17
Kirjoittaja AT5nok
Jos auto on alennetun veron M1G niin antaisin nupin vaan olla paikallaan, tosin tuskin katsastusmiestä sen olemassa olo tai toimivuus kiinnostaa, mutta jos jostain syystä joku kerta sattuukin kiinnostamaan, niin sen on syytä olla tallessa ja varmaan toimiakkin.

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 07.08.2012 06:49
Kirjoittaja SyncroVWaari
"Käsijarrukahvan vieressä oleva nuppi on voiman ulosoton kytkin, edellytys maastohenkilöauton (M1G) autoveroalennukselle aikanaan. Siitä menee siis vaijeri laatikon kyljessä olevaan "möykkyyn". Jos olen oikein ymmärtänyt, niin on ihan Suomen markkinoita varten kehitetty." Samaa oli aikanaan kysytty Offipalstalla, johon T3Syncro vastasi.

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 07.08.2012 22:02
Kirjoittaja TT|
Paljon olen kuullut ihmisillä olleen ideoita sen hyödyntämiseen, mutta yhtään toteutusta en ole nähnyt. Kiva olisi tietää että mitä PV oli suunnitellut sillä pyöritettävän.

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 07.08.2012 22:21
Kirjoittaja dmn
Nin parastahan tuossa on se että voiman ulostulon akselin tumppi on muutaman sentin päästä runkopalkista.. Ei sinne ilman rälläkkää saa mitään mahtumaan. Mutta kait tässä osassa on ollu tärkeintä se että on säästänyt n. 100 000mk autoveroa..

No tosi mieshän tekee tuosta vaikka kytkettävän hydrostaattisen voimansiirron sopivilla purku-osilla jostain sopivasta traktorista vaikka :) Eipä sitten ole G-vaihteen välitykset kiusana..

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 08.08.2012 00:43
Kirjoittaja AT5nok
Verottajan kikkailuja... Mutta hyvä juttu, Suomeen tuli paljon Syncro busseja kun olivat helvempia kuin takatuupparit ;)

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 08.08.2012 08:38
Kirjoittaja uno
Löytykö kenelläkään kuva siitä vipusta?

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 08.08.2012 10:45
Kirjoittaja TT|
uno kirjoitti:Löytykö kenelläkään kuva siitä vipusta?
Pitäisi tänään mennä tallille, niin voin ottaa kuvan. Siis siitä käyttövivusta käsijarrun vieressä.

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 15.08.2012 00:31
Kirjoittaja AT5nok
Kuva
Kuva

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 15.08.2012 16:36
Kirjoittaja väiski
Kuva

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 15.08.2012 17:39
Kirjoittaja vwharrastaja
Tuo vaijerivälitteinen voimanulosoton kytkentä toimii sitten sillai "väärinpäin", että painettuna pohjaan kytkee ulosoton päälle, ja vedettynä ylös on pois päältä.

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 15.08.2012 20:01
Kirjoittaja Syncro4wd
Onko siitä jotakin hyötyä? Mitä sieltä voi ottaa ulos/käyttää?

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 15.08.2012 20:38
Kirjoittaja AT5nok
Suurin hyöty on siinä, että Suomessa on paljon Syncro Tölkkejä, koska voiman ulosotollinen Syncro oli bussina halvempi kuin takavetoinen.

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 16.08.2012 09:31
Kirjoittaja uno
Ymmärränkö oikein, että jos kytkinvipu, sit decoupleria ei saa käytää??

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 16.08.2012 09:38
Kirjoittaja TT|
uno kirjoitti:Ymmärränkö oikein, että jos kytkinvipu, sit decoupleria ei saa käytää??
Voi käyttää de-coupleria, coupleri pitää vaan olla rakennettu PTO:lla olevaan nokkakappaleeseen. En tiedä tarvitaanko sisuskaluihin jotain muutoksia. vwharrastajalta löytyy noihinkin de-coupler.

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 16.08.2012 10:00
Kirjoittaja rextherunt
vwharrastaja kirjoitti:Tuo vaijerivälitteinen voimanulosoton kytkentä toimii sitten sillai "väärinpäin", että painettuna pohjaan kytkee ulosoton päälle, ja vedettynä ylös on pois päältä.
tämmönen löytyy kaverin karamellistä (se sininen mikä hinattiin talteen vuos sitten) ja olihan se vielä näin, että voimanulosotto päällä ei kannata turhanpäiten ajella?

karamellin edellinen omistaja esitteli sen painikkeen nelivedon pois/päälle kytkimenä, että ei tuo voimanulosotto ole kauhean hyvin tunnettu. arvelin että ei mahda olla sellainen peli tai sitten on melko lailla erikoiseen paikkaan saatu menemään. :roll:

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 16.08.2012 15:54
Kirjoittaja väiski
Minulla tuossa kuvan asennossa, koska itse vaijeri on vaan silmänlumeena. Pitäis muistaissaan täyttää se vaihdelaatikon pää silikonilla, ettei suotta tippase öljyä siitä.

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 16.08.2012 20:51
Kirjoittaja vwharrastaja
rextherunt kirjoitti: ja olihan se vielä näin, että voimanulosotto päällä ei kannata turhanpäiten ajella?

karamellin edellinen omistaja esitteli sen painikkeen nelivedon pois/päälle kytkimenä, että ei tuo voimanulosotto ole kauhean hyvin tunnettu. arvelin että ei mahda olla sellainen peli tai sitten on melko lailla erikoiseen paikkaan saatu menemään. :roll:
Eipä sitä kannata siellä turhaan pyörittää kulumassa ja voimaa viemässä, sinällään se on kyllä aika järeä kikkare, joten kyllä sitä keston puolesta voi varmaan pyörittää siinä missä muutakin osaa laatikosta, muttei siinä mitään järkee ole.

Alunperinhän kytkettävä neliveto aktivoitui vaijerivälitteisellä keskinupilla, tai kytkettäessä maastovaihde G päälle, joten tuossa vaijerivälitteisyydessä lienee osasyy sekoiluun ja väärinkäsityksiin, eikä asiaa lienee auta sekään ettei kai kukaan ole koskaan nähnyt voimanulosotolla käytettävän mitään joten eipä sen olemassaolostakaan ole ollut kiinnostunut kuin verottaja.

Mun yhden syncron aikaisempi omistaja esitteli takalukon nupin nelivetokytkimenä, ajoi jopa syncron ristiriipuntaan, onnekkaasti asvaltilla, ja nupista vedettyään kertoi nelivedon toimivan moitteetta... hetken päästä koitettiin tunkilla takapyöränostotestiä -viskossa ei ollut liemiä varmaan yhtään... ei minkäänlaista etenemisyritystä vaikka kardaanikin pyöri vwinhasti.

Re: Voiman ulosoton kytkinvipu?

Lähetetty: 17.08.2012 16:57
Kirjoittaja resupekka
vwharrastaja kirjoitti: Mun yhden syncron aikaisempi omistaja esitteli takalukon nupin nelivetokytkimenä, ajoi jopa syncron ristiriipuntaan, onnekkaasti asvaltilla, ja nupista vedettyään kertoi nelivedon toimivan moitteetta... hetken päästä koitettiin tunkilla takapyöränostotestiä -viskossa ei ollut liemiä varmaan yhtään... ei minkäänlaista etenemisyritystä vaikka kardaanikin pyöri vwinhasti.
Silikoniöljyn viskositeetti oli varmaan pudonnut parin sadan cst:n luokkaan sieltä 100 000 cst kieppeiltä. X-renkaat ohittavalla peräöljyllä on jännä vaikutus. :twisted: